2019-04-30, 14:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag kanske missförstått något nu, men i den artikel du länkade till hittar jag inget om Armfelt. Däremot om Mossad. Läser jag fel artikel?

De belgiska privatspanare som gräver i Brabantmorden har verkligen gjort ett hästjobb. Materialet de publicerar är gigantiskt.

Så vitt jag förstår misstänker de att Brabantmorden utfördes som en del i "spänningens strategi" för att destabilisera det belgiska samhället och bana väg för en hårdare politik riktad mot vänstern. Och då ska anstiftarna ha funnits högt upp i samhället - politiker, företagsledare, höga militärer osv - som var organiserade i olika internationella antikommunistiska organisationer. Exempelvis något som hette "Le Cercle".

Samtidigt behöver man ju hitta länkar till Palmemordet för att det ska vara värt mödan att plöja och försöka förstå alla dessa texter som då är skrivna på nederländska/flamländska/franska. Googles översättningsfunktion är ju inte direkt bra.

Nåväl, det finns då lite som är värt att studera i detta:

1) Den tydligaste länken mellan säkerhetspolisen, SDRA8 (Stay Behind), inhyrda mördarligor och andra i Belgien som misstänks för inblandning i Brabantmorden är alltså Armfelt. Han anses vara en av grundarna av den antikommunistiska privatarmén Westland New Post.

2) Armfelt, som var finsk greve född i USA och uppväxt utanför Stockholm, försökte redan på 1970-talet få bort Palme från makten i Sverige. Han skrev artiklar i internationell press om att Palme styrdes från Kreml. Han påstås hösten 1985 ha spridit ett brev med samma budskap till svenska marinofficerare vilket då skulle utgöra bakgrunden till det s k officersupproret mot Palme i nov 85.

3) Armfelt, som samverkade med flera ledande höger om höger-gubbar i Belgien och internationellt, introducerade den svenske WACL-ordföranden Birger Hagård i den konservativa tankesmedjan Interdoc som enligt en skribent här i tråden även förfogade över en egen paramilitär styrka kallad "Den dienst" vars uppdrag var att fimpa kommunister och vänsterpolitiker som misstänktes för samröre med Sovjet (det här var ju under kalla kriget). I Belgien skedde sådana mord.

4) Armfelt misstänktes även för att tillsammans med en syrisk agent ha smugglat högteknologisk militär utrustning till svenska höger om höger-grupper i början av 1980-talet. Det kan exempelvis ha rört sig om avancerad kommunikationsutrustning typ WT för kodad trafik i städer.

5) Armfelt jobbade på uppdrag av CIA vilket innebär att han samverkade med Nato som styrde de europeiska Stay Behind-grupperna. Inklusive de svenska antar jag.

Anledningen till att dessa belgiska våldsverkare kan vara intressanta för oss är uppgifterna om en stor blond man på Västerlånggatan och på andra platser i Palmes närhet. Denne store blonde man skulle då kunna ha varit Patrick Haemers som kallades "Le Grand Blond". En cirka 190 cm lång blond bredaxlad rånmördare som, enligt egen utsago, arbetade på uppdrag av "en grupp galna män med livsfarliga politiska idéer".

Riksdagsvaktmästaren Henry Nyberg, vittnet Mare R, vittnet Jarl N, en kvinna vid Gamla stans tunnelbanestation, paret vid E4, konsthandlaren på Västerlånggatan mordkvällen, vittnet på Holländargatan, vittnen vid Rosenbad och PUB m fl platser talar om en ovanligt storväxt blond man som antingen var ensam eller i sällskap med 1-2 mörkhåriga kortare (ca 175-180 cm) män.

Den märkliga tyska/holländska som vittnena hörde kan då ha varit flamländska (som är en nederländsk dialekt). Haemers kom från Flandern. Ett germanskt språk.

Om nu Haemers eller någon annan i den belgiska mordsoppan hade med Palmemordet att göra så måste ju någon ha rekryterat dem och betalat dem för uppdraget.

Enligt de belgiska privatspanarsidorna sökte Haemers en hitman i januari 1985. Han frågade bl a sin kompis i rånarligan, Robert Darville, men han tackade nej. Vilket mord det handlade om vet ingen.

Personligen har jag svårt att se att en belgisk attentatsgrupp hyrdes in för att mörda Palme. De var kallblodiga mördare och de arbetade på uppdrag av män som bekämpade kommunismen med alla medel. Visst. Men för mig blir idén lite för fantasifull och långsökt.

Däremot kan kanske en av dem av någon anledning ha haft med saken att göra. Som en del i en svensk/internationell grupp? I Sverige kanske det inte var så lätt att hitta en kallblodig mördare som var pålitlig? I Belgien fanns 13 på dussinet. Många av dem hade för vana att skjuta ihjäl folk med Magnumrevolvrar.

Haemers hamnade till sist i finkan. Inför sin rättegång sa han att han skulle avslöja allt han visste om den dolda kriminalitet som fanns i Belgien. Haemers hittades död i sin cell. Det kallades självmord och kanske var det. I don´t know. Han hade hängt sig i ett element, dvs han satt ner på golvet och hade en snara om halsen och repet var fäst vid ett lågt sittande element.

Hursomhelst - detta är lite av det jag hittat vid min långa genomgång av det belgiska materialet. Om inte annat så är det ju lite intressant samtidshistoria.

Man ska nog ta det lite lugnt med spekulationerna än så länge. Det finns inga bevis och knappt heller några indicier som talar för att just dessa kriminella belgare hade med Palmemordet att göra.

Alla legosoldater som kommer med diverse tips o antydninger ger jag inte mycket för.
Lenihan
Darville
Birchan
Wedin(samordnare? pengar?)

Wedin hade ju en "kompis" i den undre världen i Stockholm som han tjänstgjorde i Kongo tillsammans med. Han kallades just för ´Mördarn`. Bör väl ha varit strax över 40 då.
Det du beskriver om Heamers gäng är säkert sant men det pågick i Belgien som på många andra ställen en kamp mellan nazismen/nynazismen och de som var överlevare från förintelsen.
René Haquin tillhör de som stöttade just den kampen, uppgifterna från honom är heller inte alls något som går att ta på allvar när det gäller Olof Palme.
Senast redigerad av Gothus 2019-04-30 kl. 14:40.
Citera
2019-04-30, 17:25
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Nej men det finns anledning att tro att Delhaize trampade sina konkurrenter på tårna. Vilka konkurrenter?

Delhaize entered the U.S. market through its acquisition of Food Town Stores in 1983, renaming it Food Lion due to name conflict with other stores, and expanding from 22 stores to 226. In 1985, it became a franchisee for Cub Foods and opened the first of many stores in the Atlanta area and in 1996 acquired Kash n' Karry, a Florida grocery chain.

https://en.wikipedia.org/wiki/Delhaize_Group
Det är någon som ljuger om årtalen verkar det som, hjälp mig gärna!

In the 1980s and 1990s, Foodtown was a major grocer on Long Island and in New Jersey. In 1994, Foodtown's parent company, Twin County Grocers, was headed by Martin Vitale and was supplying 165 Foodtown stores, resulting in a wholesale revenue of over $1 billion. Mayfair Supermarkets and Melmarkets operated 45 of those stores, and combined were the cooperative's two largest owners.

In the mid-1990s, two major incidents nearly resulted in the demise of the Foodtown cooperative. The first incident came in 1995, when the Dutch retailer Ahold(Delhaize) purchased all of the Foodtown stores operated by Melmarkets and Mayfair Supermarkets. Shortly following the purchase, the 45 supermarkets were converted to Ahold's Edwards Super Food Stores. As these stores made up nearly half of Twin County Grocers' volume, the cooperative took a severe financial hit. The second incident came when, in the chaos resulting from the Ahold purchase, a scandal was uncovered where members of Twin County's corporate hierarchy were found to have been embezzling money from the cooperative.

https://en.wikipedia.org/wiki/Foodtown_(United_States)

Former Grocery Co-op CEO Admits Fraud Plot
09/29/2003
TRENTON, N.J. - An ex-CEO and chairman of a New Jersey grocery cooperative pleaded guilty Thursday to plotting to cheat it and the Internal Revenue Service by disguising embezzled funds as business expenses, The Associated Press reports.

Martin Vitale, the former head of Twin County Grocers Inc. and owner of many Foodtown supermarkets in northern New Jersey, also pleaded guilty to conspiring to make illegal payments to a union leader.

Vitale, 60, of Alpine, N.J., faces up to 10 years in prison and $500,000 in fines.

A co-conspirator, advertising executive Marvin Reichenstein, was sentenced to two years probation for his part in the scheme.

The labor leader, Joseph P. Rizzo, pleaded guilty to a conspiracy charge in April 2001 and was sentenced that October to the maximum 18 months in prison. Rizzo was also fined $30,000 and barred from holding union office for 13 years.

He had been president of the United Food and Commercial Workers Union Local 1262, one of the largest in the state, representing about 30,000 grocery store workers.

Problems with Twin County emerged in April 1997 when Vitale was fired. He was sued by Foodtown in January 1998, accused of embezzling $12 million over a four-year period. The suit also charged Reichenstein, alleging that fake invoices from his agency, which was used by Twin County and Foodtown, brought $2.5 million in kickbacks to Vitale. A confidential settlement was reached in 2001.

Twin County, created in 1944, filed for bankruptcy and closed its doors in December 1998. It was founded as a retailer-owned cooperative. At its peak in the mid-1990s, the company had $1.2 billion in revenue and served nearly 150 stores across the Northeast and Puerto Rico.

https://progressivegrocer.com/former-grocery-co-op-ceo-admits-fraud-plot
Citera
2019-04-30, 17:38
Medlem
Vad tror trådens läsare, agerar gm ensam eller var han en del av en konspiration.

Själv är jag väldigt splittrad i frågan, typ 50/50 på båda alternativen.
Citera
2019-04-30, 18:04
Medlem
DVDetektivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad tror trådens läsare, agerar gm ensam eller var han en del av en konspiration.

Själv är jag väldigt splittrad i frågan, typ 50/50 på båda alternativen.

Menar du David fredin?
Citera
2019-04-30, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Menar du David fredin?

Jag menar om det var en ensam gm eller om gm agerade med stöd av en grupp- en konspiration

De som har förslag på tänkbar gärningsman eller tänkbar konspiration får ju givetvis passa på att ta upp detta.
Senast redigerad av Sumer 2019-04-30 kl. 18:32.
Citera
2019-04-30, 18:31
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Jag menar om det var en ensam gm eller om gm agerade med stöd av en grupp- en konspiration
Mossadgruppen
Citera
2019-04-30, 18:34
Medlem
Citat:
Mossadgruppen

Har du någon spekulation angående Mossads motiv i så fall, ingen mer koppling till någon annan utländsk säkerhetstjänst tror du?
Citera
2019-04-30, 18:51
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Har du någon spekulation angående Mossads motiv i så fall, ingen mer koppling till någon annan utländsk säkerhetstjänst tror du?
Ja UDBA. motivet är ekonomiskt och idealistiskt. Tack för frågan föresten. Återkommer senare med mer info.
Citera
2019-04-30, 18:56
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Kul att du har träffat honom!
En gissning, signering av någon av sina böcker?
Han föddes i Edmonton, Alberta, Canada.
Edmonton är intressant, det är inte första gången jag har hamnat där. Det finns några intressanta uppslag.

Det kan också vara värt att kolla om det var en Amerikansk livsmedelsbutiks-kedja som systematiskt attackerades av Brabantmördarna.

CITAT:
"In December of 1985, Armfelt was said to be pulling the strings of Burafex, suddenly left Belgium for Canada. The Brabant killers had struck for the very last time on Friday November 9, 1985, killing eight people"

https://books.google.se/books?id=hsk…rmfelt&f=false

" In September and November 1985, they hit several supermarkets and carried out the political assassination of a Belgian minister. They also engaged in several truck hijackings that were later attributed to crooks who were "killed in the chase."

Three members of the group had to leave the country in 1985.

They escaped to Israel and were given new identities by the Mossad.

Ingen boksignering, fick kontakt info via gemensam bekant men jag kontaktade honom för MOPs skull, gav inte mycket som sagt.
Citera
2019-04-30, 19:06
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Alla legosoldater som kommer med diverse tips o antydninger ger jag inte mycket för.
Lenihan
Darville
Birchan
Wedin(samordnare? pengar?)

Wedin hade ju en "kompis" i den undre världen i Stockholm som han tjänstgjorde i Kongo tillsammans med. Han kallades just för ´Mördarn`. Bör väl ha varit strax över 40 då.
Det du beskriver om Heamers gäng är säkert sant men det pågick i Belgien som på många andra ställen en kamp mellan nazismen/nynazismen och de som var överlevare från förintelsen.
René Haquin tillhör de som stöttade just den kampen, uppgifterna från honom är heller inte alls något som går att ta på allvar när det gäller Olof Palme.

Dessa rånmord luktar brabant, ouppklarat från tiden vid MOP:
https://www.sydsvenskan.se/2003-01-08/nk-ranare-tros-ha-flytt-utomlands
Citera
2019-04-30, 19:43
Medlem
ieshos avatar
När Palme gick från underrättelsetjänsten till socialdemokratin så uppstod kanske en osäkerhet om jämvikten i överklassens kontrollsystem. Vad innebar hans avhopp? Skulle det försvaga borgerligheten? Jag tror att de första kränkningarna i den borgerliga pressen var avsedda som en markering av ett lovligt byte, vilka avsiktligt skulle utlösa de alltmer vettlösa hatkampanjerna, likt ett sprinklersystem som utlöses för att släcka en eld i sin linda.

Men Palme var seg och gjorde bra ifrån sig trots angreppen. Kanske påverkades han på så sätt att han var onödigt frän mot vissa motståndare? Vilket försvagade honom i opinionen, eftersom man tyckte synd om motståndarna. Det sägs att han grät ibland över de grövsta påhoppen, men till vardags kunde man inte se någon reaktion. Antagligen gjorde det hans plågoandar rasande och än mer hatiska.
Citera
2019-04-30, 20:46
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Victor pratar om ett möte där han var "uppassare" som myckeväl kan handla om MOP om man läser om detljerna (några veckor innan).

Vapnen som snoddes på Cypern var bla många .357.

Jag har pratat med victor men han tiger mestadels som muren, han har en deal. Han säger dock att man skall läsa hans romaner som innehåller hänvisningar till verkliga händelser på ett maskerat sätt.
Det som kan vara värt att tänka på.
Victor föddes som sagt i Edmonton, Alberta, Kanada.
Alvar Lindencrona var där o studerade/arbetade ett tag och att hans dotter föddes där.
Även nämnde professorn, Aantz Elzinga pluggade i Edmonton vill jag minnas.
Och den gubben Nordblad verkar även ha sina rötter där.
O även Herner verkar ha haft en del att göra där.
Kanske en koloni?

Torsten Herner (1908 - 1996) - Genealogy - Geni
https://www.geni.com/people/...Herner/6000000019714655740 - Översätt den här sidan
27 feb. 2015 - Torsten Herner. Birthdate: June 25, 1908. Birthplace: Lund. Death: February 26, 1996 (87) Alberta, Canada. Immediate Family: Son of Sven ...

Herner - Sven Torsten Fritiof Herner och Kerstin Sigrid Magdalena ...
https://www.myheritage.se/.../herner-sven-torsten-fritiof-herner-kerstin-sigrid-magdale...
Herner - Sven Torsten Fritiof Herner och Kerstin Sigrid Magdalena Lindencrona (nr 1579. ... 25 jun 1908 -- Lund. Död: 26 feb 1996 (Ålder: 87) -- Alberta, Canada ...

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
http://gravar.se/Laholms%20Pastorat/1132/Sven+Magnus+G%C3%B6sta%20Herner

Den här gubben har tydligen PU ställt förfrågningar till FBI om redan 10mars via förste ambassadsekreteraren i Washington,Jonas Håfström. Studerat i USA sedan 1983, Bodde hos Leif Nordblad, 117 Holmes Road, Ridgeport, Connecticut.

Ska ha påmint om Fantombilden och gjort ett antal regimkritiska uttalanden. Han påstår ocksa att skickat sina thesis papper med diplomatpost från indien till sverige men att de försnillats på vägen av svenska myndigheter. PU ville veta vad han sysslade vid tiden för MOP.
Senast redigerad av Gothus 2019-04-30 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in