2019-04-30, 16:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du har naturligtvis rätt. Detta kommer inte gå att mörka för personer som kommer forska om det.
Men problemet, tycker jag är, att gemene man, samhället i övrigt inte kommer att få del av de varningstecken och signaler som kanske fanns och kunde upptäckts.
Inte ens om de som forskar på detta och ingående studerar fallet, klart och tydligt hittar en enskild företeelse som gick fel - kommer detta kunna offentliggöras.

Det är som att forska på Jacob Kreutzfelders sjukdom - men inte kunna avslöja att den uppstår efter intag av vissa köttdjur. Eller studera skolattentatet i Trollhättan 2015 - men inte kunna upplysa allmänheten om bakomliggande orsaker och uppvisade tecken hos den avlidne GM.

Att sekretessbelägga vem som kan influerat mördares tankar och vansinnigheter, hur deras kontakter med samhället har varit, om de tidigt visade patologiska signaler långt före morden gynnar inte kunskapen i samhället. Tvärtom.
Dessutom skyddar vi faktiskt inte stackars oskyldiga sjuka med denna sekretess som ex sjuka i "galna ko-sjukan" utan just personer som mördat.

Gemene man kommer nog att få del av det om man lyckas få något konkret som går att dra slutsatser från och som går att ta fram någon rutin, för skola, arbetsplatser etc. Det kommer att skrivas i dagstidningar efter resultat presenterats i vetenskapliga tidskrifter and so on.

Det fetade: jag tycker mig kunna urskilja Dunning Kruger effekten redan idag i flöde på Facebook och liknande. Jag gafflar nästan varje vecka med bekanta som sprider en massa skit utifrån att de läst något de uppenbart inte begriper. De presenterar en "slutsats" med en länk till en källa som inte alls styrker det de påstår. Eller ett maniskt rapande av floskler utan att överhuvudtaget kunna definiera begreppen de använder i flosklerna. Jag tror fan inte det gynnar någon eller något, tvärtom. (Jag är fullt medveten om att det kan uppfattas som elitistiskt men är av den uppfattningen i alla fall).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-04-30 kl. 16:16.
Citera
2019-04-30, 16:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du har naturligtvis rätt. Detta kommer inte gå att mörka för personer som kommer forska om det.
Men problemet, tycker jag är, att gemene man, samhället i övrigt inte kommer att få del av de varningstecken och signaler som kanske fanns och kunde upptäckts.
Inte ens om de som forskar på detta och ingående studerar fallet, klart och tydligt hittar en enskild företeelse som gick fel - kommer detta kunna offentliggöras.

Det är som att forska på Jacob Kreutzfelders sjukdom - men inte kunna avslöja att den uppstår efter intag av vissa köttdjur. Eller studera skolattentatet i Trollhättan 2015 - men inte kunna upplysa allmänheten om bakomliggande orsaker och uppvisade tecken hos den avlidne GM.

Att sekretessbelägga vem som kan influerat mördares tankar och vansinnigheter, hur deras kontakter med samhället har varit, om de tidigt visade patologiska signaler långt före morden gynnar inte kunskapen i samhället. Tvärtom.
Dessutom skyddar vi faktiskt inte stackars oskyldiga sjuka med denna sekretess som ex sjuka i "galna ko-sjukan" utan just personer som mördat.
Nu tog du väl ändå priset i långsökta argument.
Nu är det inte frågan om varken skolattentat eller galna kosjukan utan en privatfamilj som gjort nåt så osedvanligt ovanligt som familicide.

Jo, man skyddar de döda barnen via sekretess. Den sekretessen är viktigare än din nyfikenhet.
Citera
2019-04-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Offerkofta de Lux!
Du bortser avsiktligt och konsekvent det jag skriver om psyket. Du väljer aktivt att strunta i att jag skriver att jag inte tror att föräldrarna/föräldern pressade/stressade barnen avsiktligt. Du väljer själv, utan att jag hänvisat till Missan, dra in henne i mitt inlägg och därmed ännu en gång bortse det jag från början pekar på, psyket. Allt för ditt ego. Är jag förvånad? Nej! Debbatera sjyst istället din översittare.

Det som förvånar mig mest är att så många verkar bortse ifrån vad som orsakade ME:n hos barnen. Att de hade ME är en sak. Men varför? Vad utlöste sjukdomen?
Citera
2019-04-30, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det som förvånar mig mest är att så många verkar bortse ifrån vad som orsakade ME:n hos barnen. Att de hade ME är en sak. Men varför? Vad utlöste sjukdomen?

Det finns mycket fakta om vad som utlöser ME att hitta på seriösa agendafria siter. Man behöver bara vara lite källkritisk och inte ta del av fundamentalistisk smörja från varken ME-maffian eller anti-ME-maffian. Borde inte vara särskilt svårt eftersom båda extremisterna är få till antalet.
Citera
2019-04-30, 19:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Bortser ifrån? Din fråga är snarare förvånande. Vem i hela friden ska besvara den frågan?
Det finns uppgifter om infektion i tråden, längre tar man sig knappast.

Forskning pågår för fullt att lösa gåtan med ME. Som gullgulligullan skrev: du får väl vända dig till seriösa sidor och kolla på cytokiner och annat.
Citat:
– Fastän tillståndet är kontroversiellt och föremål för en omfångsrik vetenskaplig litteratur, visar vi i vår översiktsartikel att en förståelse av bakomliggande sjukdomsmekanismer vid ME/CFS börjar ta form, säger Anders Rosén, professor emeritus vid Linköpings universitet, som är medförfattare till den översiktsartikel som Jonas Blomberg, professor emeritus vid Uppsala universitet, sammanställt.

– I vår studie har vi sammanfattat nyligen publicerade fynd och placerat dem i sin kliniska kontext och i sjukdomens naturalförlopp. Det framträder ett mönster som bidrar till en förklaringsmodell. ME/CFS börjar ofta i samband med en infektion.

– Enligt vår modell för uppkomstmekanismen av ME/CFS utvecklar patienter, med en viss ärftlig benägenhet, en felreglering av immunceller – så kallade autoreaktiva kloner eller grupper av B-celler. Under normala förhållanden förblir dessa B-celler och dess avkomma ofarliga, säger Anders Rosén.

Liknande förlopp har observerats vid exempelvis fibromyalgi, sköldkörtelrubbningar och försämrad blodtrycksreglering. Vid ME/CFS har nya evidens visat på en immunpåverkan i form av antikroppar (anti-Hsp60, anti-cardiolipin) riktade mot cellens energikraftverk, mitokondrierna. Vissa ME/CFS-patienter har autoantikroppar mot hormonreceptorer och jonkanaler.
https://liu.se/nyhet/nya-ron-kring-kroniskt-trotthetssyndrom
Jag har nämnt det tidigare och jag nämner det igen - jag är förvånad över den slående likheten med en obehandlad hypertyreos med höga värde av T4, lågt TSH samt pos TRAK gällande symtom.
På tal om att han nämner sköldkörtelrubbningar.

En autoimmun sjd vars genes i huvudsak är okänd varför det bildas antikroppar.
Senast redigerad av develi 2019-04-30 kl. 20:33.
Citera
2019-04-30, 20:07
Medlem
Precis zilvereko det är grunden till morden anser jag eftersom föräldrarna själva angett ME som orsak till deras liv utan egentlig mening i sitt avskedsbrev som polisen valt gå ut med.
Sedan struntar jag i vad både ME-lobbyn och antiME-lobbyn säger. Jag läst och hört tillräckligt från välutbildade personer (den här meningen kommer jag få påhopp för ) som hänvisar till bl.a. psyket, stress/press samt trauma i tidig ålder som kan spelat stor roll i det här fallet. Vad vet vi?! Inte mycket egentligen. Och de som låtsats löst och förstått mordgåtan ljuger för sitt egos skull. Sedan kan man ändå köpt eller accepterat FU för polisen kan bäst men orsaken till morden har ingen kännedom om. Punkt.
Citat:
Citera
2019-04-30, 20:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Precis zilvereko det är grunden till morden anser jag eftersom föräldrarna själva angett ME som orsak till deras liv utan egentlig mening i sitt avskedsbrev som polisen valt gå ut med.
Sedan struntar jag i vad både ME-lobbyn och antiME-lobbyn säger. Jag läst och hört tillräckligt från välutbildade personer (den här meningen kommer jag få påhopp för ) som hänvisar till bl.a. psyket, stress/press samt trauma i tidig ålder som kan spelat stor roll i det här fallet. Vad vet vi?! Inte mycket egentligen. Och de som låtsats löst och förstått mordgåtan ljuger för sitt egos skull. Sedan kan man ändå köpt eller accepterat FU för polisen kan bäst men orsaken till morden har ingen kännedom om. Punkt.
Ok. Jag är idel öra eftersom inlägg tydligen var så felaktigt formulerat.

Vad vill du diskutera relaterat till föräldrarnas press och stress?

Stressforskning och typ A personlighet - eller ska vi ner på hormoner och ta diskussionen därifrån?

Varthän - du sätter ribban.
Senast redigerad av develi 2019-04-30 kl. 20:50.
Citera
2019-04-30, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok. Jag är idel öra eftersom inlägg tydligen var så felaktigt formulerat.

Vad vill du diskutera relaterat till föräldrarnas press och stress?

Stressforskning och typ A personlighet - eller ska vi ner på hormoner och ta diskussionen därifrån?

Varthän - du sätter ribban.

(Herregud!)

Det är varför barnen (båda 2 diagnosticerade med ME) drabbades av detta elände som intresserar mig mest. Kan inte fatta varför den frågan skulle vara fel på nåt sätt. Fick flickorna sjukdomen pga infektion, eller av någon annan form av fysisk eller psykisk stress?

Det du skriver om, de länkar med teorier du skickar om det föräldrarna kan ha drabbats av är mkt intressanta i sig. Men vad föregick barnens ME-diagnoser?

Fattar faktiskt inte varför den frågan (som jag har ställt mej här gång på gång) besvaras med en axelryckning elller med ett bjäbbande eller en nedlåtande ton.

Har du inga teorier därom eller intresse därvid: strunta då i att svara.
Citera
2019-04-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
(Herregud!)
Nedlåtande och bjäbbande ton? Here we go again...
Jag gav dig ett ett helt konkret svar att forskningen pågår för fullt.
Sen har jag svarat att jag kan ta diskussionen med en annan person om stress och press.

Vad vill du diskutera?

Ska man starta med Agnes diagnos 2015 eller vad menar du?

Ja, typ där.

Samt hur också M kunde drabbas av den ovanliga sjukdomen ett par år senare. I samma ålder. Det sambandet låter nämligen ytterst märkligt i mina öron. Särskilt då det dessutom sker i samma familj.

DET sambandet
och vad som drabbade barnen från start; Det vore intressant att veta och ska inte behöva elda på ditt humör och dina markeringar och användning av de i din lista svavelosande okvädingsord. *Puh*

Vill inte du också veta hur det kom sig att båda flickorna drabbades av sjukdomen?
Senast redigerad av zilvereko 2019-04-30 kl. 21:53.
Citera
2019-04-30, 22:50
Avslutad
Citat:
Ja, typ där.

Samt hur också M kunde drabbas av den ovanliga sjukdomen ett par år senare. I samma ålder. Det sambandet låter nämligen ytterst märkligt i mina öron. Särskilt då det dessutom sker i samma familj.

DET sambandet
och vad som drabbade barnen från start; Det vore intressant att veta och ska inte behöva elda på ditt humör och dina markeringar och användning av de i din lista svavelosande okvädingsord. *Puh*

Vill inte du också veta hur det kom sig att båda flickorna drabbades av sjukdomen?
Är två nyligen avlidna barns sjukdomar och hur de fick dem verkligen något som ska diskuteras på ett forum på nätet?

Uppgifter om hälsotillstånd räknas till känsliga personuppgifter. Man tappar inte rätten till ett privatliv bara för att man blivit mördad.
Citera
2019-04-30, 22:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, typ där.

Samt hur också M kunde drabbas av den ovanliga sjukdomen ett par år senare. I samma ålder. Det sambandet låter nämligen ytterst märkligt i mina öron. Särskilt då det dessutom sker i samma familj."

För det första anser jag det inte märkligt att det finns risk för herdeditet. Det finns omnämnt misstanke via forskning. Påminner återigen om hypertyreos.

Jag har i tråden nämnt mor-dotter (Sverige), två döttrar (UK) samt tre syskon (Norge).
Som jag sett när jag läst annat dvs utan att varken söka eller fördjupa mig i frågan.

För övrigt är det som jag skriver - forskningen pågår kring VAD som leder till ME. Jag har även skrivit om cytokiner samt det du fick senast via svenska forskare.

Sen är det som sagt en läkare som ställt diagnos via utredning och anamnes på samma sätt som andra barn med ME. Varför skulle det vara annorlunda än när andra barn diagnostiseras?

Jag vill gärna förstå gåtan med ME men det överlåter jag åt forskningen för det lär knappast lösas via spekulationer i den här tråden. Det vore snudd på nobelpris...

Vad det beträffar Bjärred är det absolut inte nåt som kan anses som vägledande gällande föräldrar och ME - det är som sagt ett helt udda familicide.
Fortsättningsvis anser jag således att det inte är öht applicerbart att diskutera föräldrars beteende när det kommer till ME - de här två är inte en mall att ens resonera utifrån i frågan.
Citat:
Det vore intressant att veta och ska inte behöva elda på ditt humör och dina markeringar och användning av de i din lista svavelosande okvädingsord. *Puh*
Du tycks vara helt helt blind för ditt eget beteende med konstanta personangrepp.
Så tack för diskussionen, den är över.
Senast redigerad av develi 2019-04-30 kl. 23:15.
Citera
2019-04-30, 23:38
Medlem
Tror fortsatt att döttrarnas diagnos var hittepå för att dölja den faktiska orsaken till deras mående pga dåliga hemförhållanden.

"Ett viktigt steg för att färre barn och ungdomar ska utsättas för misshandel, sexuella övergrepp och omsorgssvikt är att vi upptäcker de som är utsatta. Det handlar om att våga se och uppfatta tecken på att barn far illa, och att våga agera."

"Det syns inte alltid utanpå
Barn som far illa reagerar olika. En del barn berättar direkt. Andra visar genom sitt beteende eller genom symtom att något inte står rätt till. Men det finns också barn som aktivt försöker dölja att de far illa eller som är extra skötsamma och anpassningsbara för att omgivningen inte ska märka något. De kan vara svåra att uppmärksamma. Därför är det viktigt att vuxna som arbetar med barn signalerar att de känner till att det finns barn som far illa, att de är beredda att ta emot berättelser om svåra saker och att de kommer att ta det barn berättar på allvar. Då kan barn bygga upp ett förtroende som gör att de vågar berätta på sikt."

https://www.dagsattprataom.se/vald/fakta/

http://hopp.org/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in