2019-04-29, 00:09
Medlem
pocahontas väns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harmon
Just nu befinner sig SD i ett unikt historiskt läge att få ett faktist, aktivt inflytande i svensk politik. KD har öppnat för samtal, M följer om inte SD gör bort sig.
Att offentligt sympatisera med Salvini, Le Pen osv. skulle kunna förstöra det momentum som Åkesson ser just nu.
Jag hyser ingen tvivel om att Åkesson sympatiserar med Salvinis samling, men av rikspolitiska skäl så tar han avstånd.
Han värderar ett inflytande i rikspolitiken helt enkelt väsentligt högre än ett större inflytande för högern i EU parlamentet.

Systerpartierna i Norden befinner sig i ett helt annat läge än SD, de har sedan länge kommit in i värmen. Det är därför de agerar så olika.
Okej, jag köper din förklaring, d.v.s att SD prioriterar strategiska beslut i syfte att få inflytande och på längre sikt skapa en konservativ allians tillsammans med KD och M. Hjälp mig att förstå varför SD, och i synnerhet Jimmie Åkesson, behövde gå ut och fördöma sina systerpartier i Skandinavien istället för att bara beklaga sig lite lätt och konstatera att de har valt en annan väg än SD?

Vad anser du om agerandet om KD och M fortfarande kör på alliansen inför nästa val? De tycks inte vara någon förändring inför EU-valet. Var det verkligen så lyckat att kasta sina vänner framför bussen då?

För en av vänsterns starkaste egenskaper är att de aldrig fördömer eller ger vika för samma press som högern alltid - då menar jag alltid - ger vika för.
Citera
2019-04-29, 00:16
Medlem
pocahontas väns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Åkesson är bra och inte en populist som de andra. SD behöver inte sina "nordiska systerpartier". Sverige kan invadera Finland, Norge och Danmark när som helst och vinna så som före, under och efter Stormaktstiden - om SD får makten i Sverige.
Lol. Kosovoalbanen tror han kan piska upp svenskarna till ett brödrakrig för "Jompan" och "Zlatan". Jag trodde att SD inte ansåg att Zlatan var svensk?
Citera
2019-04-29, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
SD fick äntligen känna sig goda och som en i gänget när de fick gå med i ECR förra året. Nu när det uppstått en partigrupp som verkligen är för nationalister, ledd av Italiens Salvini, så beklagar Åkesson detta faktum. Åkesson vill inte att SD blir förknippat med benhårda nationalister, ty då kanske man skrämmer iväg potentiella väljare (hans synsätt givetvis). SD får välja sida, ska man fortsätta med öppen svenskhet och att bara vara passiv och leka offer, eller ska de växla upp och visa att det finns ett verkligt motstånd mot invandring inom Sverige? Jag tror SD kommer sitta still i sin sits. De är alldeles för bekväma av deras saftiga politiker-löner.

Glömde nämna Åkesson anti Le Pen / Ryssland spåret också. Herregud vad patetiskt, man ska inte spela med i etablissemangets villfarelser. Ryssland är i det stora hela inget hot, däremot är äckliga globalist-miljardärer som Soros ett riktigt hot mot Sverige.

Ryssland är inget stort överhängande hot, jag håller med dig. Men minst 70% av Svenska folket enligt min "beräkning" har ju gått på propagandan. USA kan flyga över 10 gånger utan att få kritik men Ryssland utpekas som DÖDEN om dom flyger över 1 gång.....Eftersom propagandan från Svenska Vänster--Vänsterliberala regimen är så effektiv så sänker man SD som en gammal rostig U-båt och det är detta scenario som Jimmie försöker förhålla sig till

Innerst inne tror jag de flesta SD-sympatisörer gillar Salvini men kanske inte riktigt lika mycket Le Pen.
Man får ha förståelse för att SD anpassar sig lite, så har ju faktiskt SD gjort hela tiden. Men folket i Sverige förstår inte detta och uppfattar det inte.
Regimen här ser SD som mycket ONDA nästan nazister, vad gör man?

För att SD skall kunna slå tillbaka hårt krävs att Sverige går ned sig rejält, just nu måste SD försöka behålla det man vunnit och efterhand öka trycket.
Citera
2019-04-29, 02:17
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det ligger väl i nationalismens natur att sätta det egna landet först. Då har man i slutet inte så mycket gemensamt med andra som sätter sitt eget land först.

Hatar inte sannfinländarna svenskar och kallar den kolonisatörer? Med sådant folk är det då svårt att enas.

Och nu är väl SD mer ett socialkonservativt parti än främlingsfientligt.
Citera
2019-04-29, 05:17
Medlem
Rufoss avatar
SD begår ett monumentalt misstag med detta, och Åkessons mjekiga svar till ljugmedia får mig att spy.

Å andra sidan är det länge sedan partiet började likna de övriga partierna i Riksdagshuset.

Nästan så att man börjar tro på konspirationsteorierna om att SD blivit köpta / "kontrollerad opposition".
Citera
2019-04-29, 06:27
Medlem
Det här kunde förutses för mer än 10 år vilket jag skrev i annat forum. Redan då hade SD filter för medlemskap även mot såna som var okända i polisregister och levde ett ordnat liv men som på nätet kanske uttryckt sig litet osvenskt men adekvat gällande samhällsproblemet som då var hanterbart men nu är omöjligt att göra något åt.
Jag skrev då att när SD växer, vilket var givet att de skulle göra, så kommer partiets politik smygande och allteftersom anpassas till de förödande etablerade partierna och slutligen har SD förlorat sin egentliga substans och därmed existensberättigande.
För det går inte att med urvattnad lagstiftning - den väg ett vattenkammat SD tar - åstadkomma annat än spel för galleriet och det går inte heller att glidande anpassa tidigare nej mot ett ja utan att partiet förlorar sin själ.
Bättre att spänna bågen hårt för en brusten båg om så sker är bättre än en overksam båge.

AfS är för obetydligt idag och många som skulle vilja rösta på partiet gör det inte för det ses som en bortkastad röst. Det är paradox svårt att göra något åt, tråkigt nog för AfS.
Men många som idag röstar på SD kan ge upp - putsas radikalismen bort i SD spelar det ju ingen roll vilket konservativt parti man röstar på kan många resonera - och glida över till KD som ses som mer städat trots SD:s rättning mittåt.

Åkessons fobi för Ryssland visar att även han blivit rov för MSM. Han tycks inte förstå att Putin, liksom klimathysterin, är draperier för MSM att dölja det episka problemet i Sverige med folkutbytet och islams utbredning. Istället skall svenskarna ledas att fokusera på hot som inte existerar mer än som uppblåsta substitut, som åtminstone tillfälligt kan reducera MSM:s ansvar för förfallet i Sverige.

Det som skrämmer Åkesson är att i svenskens ögon sammankopplas med Le Pen. Trots att hon och hennes parti och politiska ideologi säger det som SD-toppen sinsemellan hyllar i slutna rum.
Åkesson har blivit rädd, en sann politikers värsta åkomma. Han har blivit skraj för sitt anseende hemma i Svedala.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2019-04-29 kl. 06:54.
Citera
2019-04-29, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bannon
Vad innebär det här för spelplanen i Sverige?

Blev Åkesson för mainstream? Kan SD på sikt överleva som ett åttklöverparti? Kommer Salvinigänget att tvinga Åkesson att återgå till en Sverigevänlig politik?

Borde Åkesson varit mindre rädd för svetsarens och DNs bajsbruna smetarfingrar och stått med rak rygg i en mer svensk nationalistisk och europeisk anda?
nu har en ny spricka uppstått i det nationalistiska lägret och den skär rakt igenom den nordiska gemenskapen. Dansk folkeparti och Sannfinländarna har framträtt tillsammans med italienska partiet Lega och uttryckt gillande för partiledaren Matteo Salvinis försök att ena de europeiska nationalisterna. Lega ingår i dag i samma grupp i EU-parlamentet som franska Marine Le Pens parti Nationell samling

Varför blev du besviken på att Dansk Folkeparti och Sannfinländarna haft de här kontakterna med Salvini?

– Om man håller en gemensam presskonferens med en tydlig avsiktsförklaring att göra något gemensamt så betyder det något.. ja, jag visste inte om det.

Det är mycket tjuv och rackarspel nu. Men skulle Dansk Folkeparti eller Sannfinländarna inleda ett samarbete med Le Pens parti så ser jag det som obegripligt. Att ett nationalistiskt finländskt parti slår sig samman med Rysslandsvänner från Frankrike, jag har väldigt svårt att förstå det.
https://unv.is/dn.se/nyheter/politik/akesson-om-beskedet-besviken-och-tagen-pa-sangen

Alternativt

https://www.dn.se/nyheter/politik/akesson-om-beskedet-besviken-och-tagen-pa-sangen/
Nu går det inte att jämföra SD med dess systerpartier i Norden. I de länderna är man mycket mer pragmatiska och låter SDs motsvarigheter ingå i regeringarna. Man är mer demokratiska. Man går efter storlek och inte efter hat. Där är de partierna som vilka andra partier som helst.

Sverige däremot är dårarnas paradis. Så om SD skulle liera sig med rysslandsvänner i EU, eller med Salvini, så skulle det bli ett argument för de vänsterblivnas hatretorik. Så för Jimmie är det en dans på slak lina. Det gäller att värva över fler sossar och andra för att få partiet att växa ytterligare. Trots allt är det Sverige som är viktigast.
Citera
2019-04-29, 08:17
Medlem
Tubleross avatar
Att SD sedan länge kastat ut barnet med badvattnet är väl inte direkt någon nyhet?
Citera
2019-04-29, 08:24
Medlem
Koettbullens avatar
Varit SD:are sedan 2008 men detta var ett av de största strategiska misstagen partiet har gjort. SD med Åkesson i spetsen är inte helt obekanta till strategiska misstag:

Deras rosa grafiska profil innan valet 2014.

Slogans som ”barnslig politik”

Deras ovilja att ta politiska poäng under kravaller och annat kaos.

Inkvoterandet av inkompetenta kvinnor på höga poster, däribland ragg utan politisk erfarenhet.

Men detta tar nog kakan som det mest korkade utspel SD någonsin har gjort. Man har nu markerat att man aspirerar till att bli De Nya Moderaterna - inte ett nationalistiskt parti. Efter att man har övergett ett EU-uträde ser jag framför mig fler nedbantningar i deras politik. M och KD kommer aldrig samarbeta med SD så länge deras mästare i media opponerar mot det.

Varför ens spela snällt under sådana premisser? Bättre att vara en blåslampa på 25% än att sitta i en potentiell högerregering med 10%.

Vad kommer härnäst? Ge upp på sin vilja att stoppa invandringen? Börja tala om ”en begränsning på 90%” (vilket i praktiken skulle innebära att ca 20 000 muslimer invandrar hit årligen)?
Senast redigerad av Koettbullen 2019-04-29 kl. 08:26.
Citera
2019-04-29, 08:26
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bannon
Vad innebär det här för spelplanen i Sverige?

Blev Åkesson för mainstream? Kan SD på sikt överleva som ett åttklöverparti? Kommer Salvinigänget att tvinga Åkesson att återgå till en Sverigevänlig politik?

Borde Åkesson varit mindre rädd för svetsarens och DNs bajsbruna smetarfingrar och stått med rak rygg i en mer svensk nationalistisk och europeisk anda?
nu har en ny spricka uppstått i det nationalistiska lägret och den skär rakt igenom den nordiska gemenskapen. Dansk folkeparti och Sannfinländarna har framträtt tillsammans med italienska partiet Lega och uttryckt gillande för partiledaren Matteo Salvinis försök att ena de europeiska nationalisterna. Lega ingår i dag i samma grupp i EU-parlamentet som franska Marine Le Pens parti Nationell samling

Varför blev du besviken på att Dansk Folkeparti och Sannfinländarna haft de här kontakterna med Salvini?

– Om man håller en gemensam presskonferens med en tydlig avsiktsförklaring att göra något gemensamt så betyder det något.. ja, jag visste inte om det.

Det är mycket tjuv och rackarspel nu. Men skulle Dansk Folkeparti eller Sannfinländarna inleda ett samarbete med Le Pens parti så ser jag det som obegripligt. Att ett nationalistiskt finländskt parti slår sig samman med Rysslandsvänner från Frankrike, jag har väldigt svårt att förstå det.
https://unv.is/dn.se/nyheter/politik/akesson-om-beskedet-besviken-och-tagen-pa-sangen

Alternativt

https://www.dn.se/nyheter/politik/akesson-om-beskedet-besviken-och-tagen-pa-sangen/

Ja det är lite märkligt att SD släppt in så många zionister i partiet. Ifall vi lyssnar på Jeff Ahl har över 200 lobbyister accesskort till SD´s korridorer och springer runt och dikterar vad Jimmie får säga och inte det var därför Jeff Ahl övergav en extremt luckurativ karriär inom SD och riksdagen för att jobba med AFS där han får säga exakt vad han tycker.
Citera
2019-04-29, 08:29
Medlem
Koettbullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Ja det är lite märkligt att SD släppt in så många zionister i partiet. Ifall vi lyssnar på Jeff Ahl har över 200 lobbyister accesskort till SD´s korridorer och springer runt och dikterar vad Jimmie får säga och inte det var därför Jeff Ahl övergav en extremt luckurativ karriär inom SD och riksdagen för att jobba med AFS där han får säga exakt vad han tycker.
Jeff Ahl övergav SD av ideologiska skäl - han är snarare en nazist än nationalist. Men han blev även erbjuden ett lukrativt uppdrag inom Afs och är nog tillsammans med Kasselstrand en av de få i partiet som plockar ut lön.
Citera
2019-04-29, 08:35
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Åkesson är bra och inte en populist som de andra. SD behöver inte sina "nordiska systerpartier". Sverige kan invadera Finland, Norge och Danmark när som helst och vinna så som före, under och efter Stormaktstiden - om SD får makten i Sverige.

Så SD vill inte lösa något, samverkar inte för att kunna lösa något. SD är därmed inte relevanta för något utan är bara som någon jättepropp Orvar som suger till sig en massa lallarröster. De har sålunda blivit en del av problemet snarare än någon lösning.

Jag är inte förvånad men tragiskt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in