Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-28, 14:41
Medlem
Hur fungerar bonus malus vid avställning? Man får straffböter i tre år innan den återgår till bara dyr skatt men gäller det tre år påställt eller tre år efter första påställning oavsett om man ställer av?

Exempel: Jag köper en Challenger Hellcat, den kostar drygt 31500:- per år i skatt. Jag registrerar den och bara kör sommartid, dvs 6 månader, och har den avställd under vintern. Får jag då normal skatt efter tre eller sex år?

Jag har googlat utan att hitta svaret, jag kanske är dålig googlare.
Citera
2019-04-28, 15:03
Medlem
ormbitens avatar
Tre år så klart.. Från första registrering.

Samma sak om du importerar en två år gammal bil. Du får då bara ett år med malus.
Senast redigerad av ormbiten 2019-04-28 kl. 15:14.
Citera
2019-04-28, 15:49
Medlem
Så om bilen står avställd tickar fortfarande malus?
Citera
2019-04-28, 16:15
Medlem
orvarens avatar
Förstår frågan,men köper man en bil för nära miljonen,så har man väl råd med "lite" skatt..😄
Citera
2019-04-28, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Förstår frågan,men köper man en bil för nära miljonen,så har man väl råd med "lite" skatt..😄
Jo, det blir ju bara dryga 45000:- man sparar.

Men har man råd så köper man en sommar och en vinterbil, då blåser man i vart fall staten på en massa pengar samtidigt som man efter tre år har två lågmilare.

Nu är det inte just en Hellcat pojken i brevet är spekulant på men jag tog det dyraste jag hittade lite snabbt.

Men tanken tål att tänkas på.
Citera
2019-04-28, 16:23
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi

Men har man råd så köper man en sommar och en vinterbil, då blåser man i vart fall staten på en massa pengar samtidigt som man efter tre år har två lågmilare.

Nu är det inte just en Hellcat pojken i brevet är spekulant på men jag tog det dyraste jag hittade lite snabbt.

🙂
För de pengarna så skulle jag köpa en fin,skattebefriad muskelbil och en dito vinterbil..👍
Skulle det behövas,så finns ju resurser att trimma också..😉
Citera
2019-04-28, 18:23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi

Hur tänker du att du blåser staten på skatt genom att äga och köra två bilar?
Vill du "blåsa" staten på skatt så ska du köpa en elbil (eller annan miljöbil, måste ju faktiskt inte vara el), då betalar du mindre i bränsleskatt, du betalar väldigt låg trafikskatt och du får t.o.m. pengar av staten för att du köper den. Nu är ju det helt lagligt och uppmuntrat av staten, så nån blåsning är det ju inte, men du slipper betala skatt.
Citera
2019-04-28, 18:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Hur tänker du att du blåser staten på skatt genom att äga och köra två bilar?
Vill du "blåsa" staten på skatt så ska du köpa en elbil (eller annan miljöbil, måste ju faktiskt inte vara el), då betalar du mindre i bränsleskatt, du betalar väldigt låg trafikskatt och du får t.o.m. pengar av staten för att du köper den. Nu är ju det helt lagligt och uppmuntrat av staten, så nån blåsning är det ju inte, men du slipper betala skatt.

Han tänker väl blåsa staten på skatt under halva malus-tiden genom att ha bilen avställd halvårsvis?
(Så uppfattade jag det i alla fall).
Citera
2019-04-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Han tänker väl blåsa staten på skatt under halva malus-tiden genom att ha bilen avställd halvårsvis?
Du uppfattade mig helt korrekt.
Citera
2019-04-28, 18:33
Moderator
Citat:
Så, att betala 15000:- om året i skatt istället för 30000:- är att blåsa staten på skatt menar du?

Så ser inte jag det, att blåsa nån är att på otillåtet sätt tillskansa sig något som inte är ens eget, att blåsa staten på skatt är att göra högre avdrag än man har rätt till i deklarationen, att få tillbaka momspengar man aldrig betalat in och liknande saker. Att helt lagligt betala sin skatt och sen ställa av bilen periodvis är inte i mina ögon att blåsa nån. Men alla är vi olika, jag är dock rätt säker på att staten ser det på samma sätt som jag.
Citera
2019-04-28, 18:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Så, att betala 15000:- om året i skatt istället för 30000:- är att blåsa staten på skatt menar du?

Så ser inte jag det, att blåsa nån är att på otillåtet sätt tillskansa sig något som inte är ens eget, att blåsa staten på skatt är att göra högre avdrag än man har rätt till i deklarationen, att få tillbaka momspengar man aldrig betalat in och liknande saker. Att helt lagligt betala sin skatt och sen ställa av bilen periodvis är inte i mina ögon att blåsa nån. Men alla är vi olika, jag är dock rätt säker på att staten ser det på samma sätt som jag.

Fel, HAN menar det. Men poäng finns väl, då bilen inte behöver "malus-skattas" hela tiden ut. (Utan bara halva). Fast någon vidare idé är det väl kanske inte.
Citera
2019-04-28, 18:46
Moderator
Citat:
Fel, HAN menar det. Men poäng finns väl, då bilen inte behöver "malus-skattas" hela tiden ut. (Utan bara halva). Fast någon vidare idé är det väl kanske inte.
Om man nu tänker att man ska köpa två bilar istället för en, två nya då kanske, och räkna med att betala mindre i skatt totalt sett, vad är malus på en sån? 15kkr per år? Då ska alltså samtlig skatt på bil nr två under tre år vara lägre än 45kkr/2 (om den är avställd halva året), jag tvivlar på det.
Säg att fordonsskatten på den billiga bilen ligger på 3kkr per år, momsen för bilen på kanske 40kkr, skatt på försäkringen, skatt på den extra lönen det kostar att köpa och driva den osv. Sammantaget lär det vara mer än de där 22,5kkr som han slipper betala i vägtrafikskatt.

Staten får alltså mer betalt i skatt med det upplägget än om den dyra bilen körs året om, och även om man då anser att spara pengar genom avställning är att blåsa staten på skatt så har jag svårt att se det så. Men som sagt, man får väl kalla det vad man vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in