2019-04-26, 10:16
Medlem
Paradisums avatar
Första gången vi flyger på 2 år. Första gången vi flyger med SAS. Strejk varar vanligtvis 3-7 dagar. Vi flyger till Filippinerna imorgon. Kuk vilken otur man kan ha ibland. Någon annan här som drabbas av strejken? Hur löser ni det? Sitter i telefonkö till supersavertravel som vi bokade genom. Över 1 timme i kö nu. Hoppas verkligen man får en ombokning snabbt och smidigt och gärna samma dag då vi, som många andr, har planer när vi kommer fram.
Citera
2019-04-26, 10:19
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Ser inget vidare ut: https://www.swedavia.se/arlanda/avgangar/#/
Citera
2019-04-26, 10:23
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
Första gången vi flyger på 2 år. Första gången vi flyger med SAS. Strejk varar vanligtvis 3-7 dagar. Vi flyger till Filippinerna imorgon. Kuk vilken otur man kan ha ibland. Någon annan här som drabbas av strejken? Hur löser ni det? Sitter i telefonkö till supersavertravel som vi bokade genom. Över 1 timme i kö nu. Hoppas verkligen man får en ombokning snabbt och smidigt och gärna samma dag då vi, som många andr, har planer när vi kommer fram.
Skulle flyga till en destination i östeuropa idag, bokade på byns lokala resekontor. De hörde av sig tidigt imorse och informerade om läget, och hörde av sig för en stund sen igen med flera alternativ. Kunde valt att resa idag med mellanlandning samt en tilläggskostnad, vilket jag inte ville betala. Då kunde de lösa en direktflight imorgon kostnadsfritt. Känns ganska lugnt ändå, förutom att jag förlorar en dag då på destinationen. Glad att jag inte bokat online i detta fallet
Citera
2019-04-26, 21:40
Medlem
Millediablos avatar
SAS fixade fram en ny flight en dag senare med Lufthansa. Säga vad man vill men dom på marken har verkligen jobbat häcken av sig. Lite drygt 3 timmar i telefonkö så var ombokningen klar, hatten av.
Citera
2019-04-28, 09:11
Medlem
Vore tråkigt om SAS går i konkurs nu :confused:
Citera

Moderatormeddelande

Postat av Elross 2019-04-28, 21:58
Medlem
En hel del inlägg har raderats. Av övriga inlägg i tråden har de flesta flyttats eller är på väg att flyttas (FB) SAS strejken: Piloters krav (o)rimliga? Riskerar företaget konkurs?

Den här tråden handlar om strejkens påverkan på resor.

/Moderator
2019-04-29, 01:18
Medlem
Millediablos avatar
Lider ändå med dom som skriver på facebook och sitter fast på olika destinationer med småbarn mm.
Suger också att vissa bolag passar på att nästan 10-dubbla priserna på populära sträckor.
Visst finns det alternativ för en del i central och sydeuropa men att sitta fast på Gran Canaria eller någon annan ö ute i havet är nog segt som fan.
Norwegians MAX åttor flyger ju inte heller så det kan bli tufft att ta sig hem för många.
Citera
2019-04-29, 09:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anonym37
SAS = varsling om strejk varje gång det ska omförhandlas med facket.

Bara att kryssa i kalendern och se till att inte köpa några biljetter under dessa tidpunkter.
Ett bättre alternativ är att sluta flyga med SAS. Det har jag gjort. Jag vägrar låta ett lynnigt fackförbund ha makten att avgöra om min semester blir av eller inte.
Citera
2019-04-29, 14:38
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
SAS fixade fram en ny flight en dag senare med Lufthansa. Säga vad man vill men dom på marken har verkligen jobbat häcken av sig. Lite drygt 3 timmar i telefonkö så var ombokningen klar, hatten av.

Då verkar du haft tur. Min son är nere på kontinenten och idag fick han ett SMS med: Alla alternativa flyg är fullbokade, du får fixa din hemresa själv. (SAS=Saknar All Service)
Det tog mig inte ens 10 minuter att göra det. Direktflyg på torsdag med ett betydligt bättre bolag. Jag tror inte att han kommer att gråta över ett par dagars missat skolarbete.
Citera
2019-04-29, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo

Jobbat häcken av sig är nog att använda överord. Var nere i Sydeuropa, och SAS "lösning" var att flyga oss tillbaks ett dygn för sent, till annan ort, följt av 7h (!!) nattbuss. Men det är klart, det vart ju billigare än att boka om oss till annat bolag (typ Lufthansa) så vi kunnat få resa hem på rätt dag och till rätt ort.

Hur löser Ni andra drabbade ersättningskraven? Maxbeloppet via AirHelp, e.motsv. (där man förvisso slipper trasslet men blir av med 25-30% av beloppet)? Kan man även få ut ersättning för förlorad arbetsinkomst etc utöver ersättningen för försenad resa?
Citera
2019-04-29, 14:55
Medlem
Paradisums avatar
Bokade flyg via supersavertravel. Förutom att deras kö vad aplång så kunde de ej boka om. Biljett för lördagen när jag ringde på fredagen. Ska få pengarna tillbaka istället. I panik letade jag nytt flyg för samma dag och priserna höjdes för varje minut. Lyckades boka nytt flyg för 5000kr högre pris än det tilltänkta SAS. Vet ni om de betalar tillbaka mellanskillnaden? Enligt nya EU-regler måste de väl det om jag har förstått det rätt? Kan inte rekommendera supersavertravel för den som bokar flyg.
Citera
2019-04-30, 00:41
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Då verkar du haft tur. Min son är nere på kontinenten och idag fick han ett SMS med: Alla alternativa flyg är fullbokade, du får fixa din hemresa själv. (SAS=Saknar All Service)
Det tog mig inte ens 10 minuter att göra det. Direktflyg på torsdag med ett betydligt bättre bolag. Jag tror inte att han kommer att gråta över ett par dagars missat skolarbete.
Skönt att du lyckades fixa det! För många andra har det nog blivit rätt surt om man läser kommentarerna på SAS Facebooksida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in