Citat:
Ronie Berggren har skrivit en intressant krönika i Nyheter Idag om varför Pete Buttigieg bör betraktas som Demokraternas stora hopp i valet 2020, istället för Joe Biden. Även om det ligger mycket i det Berggren säger, så misstänker jag attDemkokraterna, ironiskt nog, precis som Trump-väljarma också är "nostalgiska" och väljer Biden för att man längtar tillbaka till Obama-eran.
https://nyheteridag.se/ronie-berggren-darfor-har-pete-buttigieg-storre-potential-an-barack-obama/
https://nyheteridag.se/ronie-berggren-darfor-har-pete-buttigieg-storre-potential-an-barack-obama/
Pete Buttigieg är en sån där kandidat som etablissemangsdemokrater älskar. Alla dom rätta signalvärdena med en spännande personlig historia av underdog-karaktär men utan att vara sådär otäckt radikal. Du behöver aldrig vara orolig för att mayor Pete ska komma och beskatta 70% av dina inkomster..
KANSKE kan han segla genom ett demokratiskt primärval men problemet är att det blir gigantiskt svårt att vinna ett generalval med en homosexuell kandidat. Befolkningen i USA må vara mer öppensinnad än någonsin men du har fortfarande en stor del som under inga omständigheter kommer att rösta på en homosexuell kandidat och än värre en gud vet hur stor del som på en rak fråga må säga sig vara öppna för en homosexuell kandidat men i verkligheten inte är det..
Till råga på allt så befinner sig en stor del av i synnerhet den första kategorin men förmodligen även den sistnämnda i helt "fel" delstater. Han kommer naturligtvis inte ha några problem att vinna Kalifornien, New york och alla andra delstater där du kan ställa upp en fågelskrämma med ett D på och vinna men i Ohio, Pennsylvania, Florida osv så är det en annan verklighet. Vidare så har jag oerhört svårt att föreställa mig att svarta USA samt även latinos skulle sluta upp i dom nummer som krävs för att ha en chans till seger..
Utöver det så må Pete ha föga intresse av att göra sin homosexualitet till någon större grej men det är knappast som att Trump kommer att respektera den ambitionen. Trump och än mer hans attackjyckar kommer vara ute i medierna 24/7 och trycka på alla dom där otrevliga knapparna som går hem i stugorna..