Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Är helt med i dina tankegångar. Föräldrarna skyllde inte på barnen, de trodde/upplevde förmodligen att de gjorde barnen en tjänst.
Ja, sannolikt som en följd av egna suicidtankar pga av kris och depression, som de sedan lyckades utvidga till att även innefatta barnen — det är inte bara bäst att vi dör,
det är bäst för alla att alla dör.
Pseudoaltruism är enligt mig ett mycket mer skrämmande motiv än tex primär aggression/misshandel, psykos eller hämnd, eftersom att man inbillar sig att man kommit till en rationell lösning på sina problem och är därför i lägre grad villig att söka hjälp. Jag tänker mig också att bevekelsegrunderna, psykos, hämnd, aggression/misshandel borde ha fler förvarningar som skulle kunna plockas upp av omgivningen. Resultatet av de olika skälen är dock lika hemska.
Till syvende och sist är det svårt att ta in att några av de största och mest bestialiska brotten som begåtts genom historien är gjorda med de bästa av föresatser. Livet hade varit mycket enklare att förstå om gott och ont hade kunnat avskiljas genom vattentäta skott. Å andra sidan är vi många som hade blivit arbetslösa då...

Dessutom tenderar de som tror att det ligger till på det sättet — att gott och ont är helt separerade — vara de som begår de värsta brotten.