2019-04-25, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Förstår du inte varför intresset för Sala-mordet inte är lika upprörande så förstår du inte mycket.
Han var noga med att ta på sig ansvaret själv. Skyllde inte på barnen eller en lång planering.

Jag kan förstå att fallet skaver om du tolkar det som att föräldrarna skyllde på barnen för morden de utförde. Det handlar inte om det. Det handlar om att de känner att de räddade barnen från ett öde värre än döden.

Sjukt tänkande? You bet! Visst är det läskigt att människor kan hamna så skevt? Frågan är hur du ska förhålla dig till livet när du nu vet att det är möjligt. Huvudet i sanden eller lite klokare?
Citera
2019-04-25, 10:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag kan förstå att fallet skaver om du tolkar det som att föräldrarna skyllde på barnen för morden de utförde. Det handlar inte om det. Det handlar om att de känner att de räddade barnen från ett öde värre än döden.

Sjukt tänkande? You bet! Visst är det läskigt att människor kan hamna så skevt? Frågan är hur du ska förhålla dig till livet när du nu vet att det är möjligt. Huvudet i sanden eller lite klokare?

Är helt med i dina tankegångar. Föräldrarna skyllde inte på barnen, de trodde/upplevde förmodligen att de gjorde barnen en tjänst.
Citera
2019-04-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Är helt med i dina tankegångar. Föräldrarna skyllde inte på barnen, de trodde/upplevde förmodligen att de gjorde barnen en tjänst.

Ni som är bokstavstrogna polisen. Det fanns inte en utlösande trigger. Dribbla inte bort er med den gula lurendrejaren. Det finns en hel radda med hypoteser, alla mörkade. ME-lobbyn vill att det bara ska handla om ME. Mördandet handlar om mycket mer, men polisen vill inte avslöja allt.

Se igenom det manipulativa som sprids i tråden: "Enbart jag kan mentalisera, enbart jag kan förstå. Och ni ska lära av mig. Det jag säger gäller. Annars kommer jag att bli obehaglig mot er." Lite så. Tolka det som du vill. Det är lätt att bli manipulerad om den manipulative är skicklig på detta och har ett mål med det.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-25 kl. 10:53.
Citera
2019-04-25, 10:55
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Klart föräldrarna skyllde på barnen innan de dräptes. För ett öde värre än döden är inte ME. Ville de skona sina barn från ett öde värre än döden måste de haft en genetiskt dödlig sjukdom, långt gången cancer eller drabbades de av HIV. Kanske den stora flickan utvecklat aids. Det är något som måste döljas och bli svartmarkerat. Fulspel mellan fyra väggar kan jag tänka mig att man vill dölja utåt.
Citera
2019-04-25, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Ja, sannolikt som en följd av egna suicidtankar pga av kris och depression, som de sedan lyckades utvidga till att även innefatta barnen — det är inte bara bäst att vi dör, det är bäst för alla att alla dör.

Pseudoaltruism är enligt mig ett mycket mer skrämmande motiv än tex primär aggression/misshandel, psykos eller hämnd, eftersom att man inbillar sig att man kommit till en rationell lösning på sina problem och är därför i lägre grad villig att söka hjälp. Jag tänker mig också att bevekelsegrunderna, psykos, hämnd, aggression/misshandel borde ha fler förvarningar som skulle kunna plockas upp av omgivningen. Resultatet av de olika skälen är dock lika hemska.

Till syvende och sist är det svårt att ta in att några av de största och mest bestialiska brotten som begåtts genom historien är gjorda med de bästa av föresatser. Livet hade varit mycket enklare att förstå om gott och ont hade kunnat avskiljas genom vattentäta skott. Å andra sidan är vi många som hade blivit arbetslösa då... Dessutom tenderar de som tror att det ligger till på det sättet — att gott och ont är helt separerade — vara de som begår de värsta brotten.
Citera
2019-04-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är Solglittret och du som kör med den "kusligt korrekte" Dreba - som redan är nermonterad i partiklar som icke trovärdig.

Denna har gissat fram och tillbaka på bas av det andra redan skrivit och att de hittats i sängarna och O hängd har andra redan skrivit likaså.

Nu har det enligt sedvanlig ordning plötsligt dykt upp en vän som tycker ditten och datten om avskedsbrev. Som förvandlats till ett hotbrev.

Dreba dementerade dock att det fanns nåt avskedsbrev och återkom aldrig när pressmeddelande meddelade att ett sådant fanns.

Må så vara. Jag har kommenterat Drebas inlägg tidigare men inte detta.
Hen verkar inte vet så mycket om polisutredningen men mycket om dödsorsakerna. Sedan gör Dreba ett lappkast när han berättat för mycket som kan peka ut honom.
Citera
2019-04-25, 11:13
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Klart föräldrarna skyllde på barnen innan de dräptes. För ett öde värre än döden är inte ME. Ville de skona sina barn från ett öde värre än döden måste de haft en genetiskt dödlig sjukdom, långt gången cancer eller drabbades de av HIV. Kanske den stora flickan utvecklat aids. Det är något som måste döljas och bli svartmarkerat. Fulspel mellan fyra väggar kan jag tänka mig att man vill dölja utåt.
Det där stämmer inte. De skyllde på barnens SJUKDOM. Inte på barnen. Stor skillnad. Och eftersom inte barnen ens var tillfrågade, förutsätter jag, så handlar detta enbart om föräldrarna. Barnen är inte ens inblandade. Att barnens framtid inte skulle ha nån mening, är föräldrarnas högst subjektiva åsikt. Och de skyller inte på barnen, utan på deras sjukdomssituation. Föräldarna ansåg inte livet var värt att leva, om de enbart skulle behöva oroa sig för barnen. Om barnen ansåg det var bättre att vara död än levande, tror jag inte föräldrarna brydde sig om att ta reda på.
Citera
2019-04-25, 11:14
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Upplevelsen varför barnen skulle skonas från ett öde värre än döden är enbart föräldrarnas. Inget som vi andra kan värdera.(man ska aldrig döda sina barn)
Citera
2019-04-25, 11:16
Bannlyst
Citat:

Jag tror att barnens sjukdomar helt klart är sekundära till föräldrarnas mående som orsak till varför det gemensamma familiecidet skedde. Om du vill så kan man uttrycka det som att ME:n bara var ett svepskäl till familjeutrotningen. Det var dock ett svepskäl som jag tror att föräldrarna trodde på.
Citera
2019-04-25, 11:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant, glöm inte kolla min norska neurolog. Mycket visdom där i resonemanget. Han säger bl.a på slutet att han förvånas att de svårast sjuka lyckas upprätthålla sin personlighet och det kognitiva och att det beror på deras anhöriga - och att det då är viktigt att ta vara på familjerna.

Han diskuterar vikten av en stödkontakt/person, att man prövar att det kan vara andra än föräldrarna; så att de ges möjlighet att få fortsätta sina liv - att det är viktigt.
Detta föreslås oftast inte av föräldrarna för att de känner att det är deras plikt.
Varav det (med den vetskapen) är viktigt att detta då föreslås --> från hjälpapparaten.

Med Bjärred i åtanke så var det högst troligt en plikt att vara duktig overload; inte be om hjälp; nån skev syn på familj/föräldrarollen. Överkrav. Inbillade förväntningar. Farligt rollspel.
Det kanske vore ett sätt att få in en fot.

Det är ju helt absurt att de som väl ber om hjälp inte får assistans.

Tycker också man bör ta nappatag med föräldrarna till ME-sjuka, så de kan få en chans att se klart, och inte utvecklar ”samsjuklighet” (ME-too...? — förlåt för den...).

Apropå ingenting alls så har det klarlagts att det var mamman som dödade dottern vid Flatenbadet utanför Sthlm, och sen sig själv. Utredningen nedlagd utan uttryckligt utpekande: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3lnoe/utredning-om-doda-vid-flatenbadet-nedlagd
Citera
2019-04-25, 11:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag tror att barnens sjukdomar helt klart är sekundära till föräldrarnas mående som orsak till varför det gemensamma familiecidet skedde. Om du vill så kan man uttrycka det som att ME:n bara var ett svepskäl till familjeutrotningen. Det var dock ett svepskäl som jag tror att föräldrarna trodde på.

Och gärna ville tro på...
Citera
2019-04-25, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Och gärna ville tro på...
Ja, det är själva essensen av ett svepskäl...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in