2019-04-24, 13:50
Medlem
Hej,
Lämnade för ca 1 månad sedan in min bil för inbyte hos en handlare.
Innan vi skulle byta in bilen så visades en varningslampa för halvljuset på bilen. Var inne hos en återförsäljare för att ta reda på vad det skulle kosta att fixa. Fick förslag på ca 4000kr varav ca 2000kr var för en sensor som behövde bytas ut.
Nämnde detta till säljaren som drog av 2000kr på inbytesbilen för att dom skulle åtgärda felet istället.

Fick för ca 1 vecka sedan ett mail från säljaren om att han nu fått fakturan på jobbet som var ca 6000kr och han vill att jag ska betala den.

Vet någon vad som gäller juridiskt kring detta?
Blir jag betalningsskyldig eller är det ett försök från honom att få mig att betala?
Citera
2019-04-24, 14:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricko5
Hej,
Innan vi skulle byta in bilen så visades en varningslampa för halvljuset på bilen. Var inne hos en återförsäljare för att ta reda på vad det skulle kosta att fixa. Fick förslag på ca 4000kr varav ca 2000kr var för en sensor som behövde bytas ut.
Nämnde detta till säljaren som drog av 2000kr på inbytesbilen för att dom skulle åtgärda felet istället.

Fick för ca 1 vecka sedan ett mail från säljaren om att han nu fått fakturan på jobbet som var ca 6000kr och han vill att jag ska betala den.

Blir jag betalningsskyldig eller är det ett försök från honom att få mig att betala?

Om felet var något annat än du sa, eller om det var något ytterligare fel som du inte nämnde, kan du bli ersättningsskyldig. Om felet är det som du beskrev, men han reparerade det dyrare än vad du fått erbjudande om, är varan inte felaktig och han kan inte kräva ersättning eller prisavdrag.
Citera
2019-04-24, 14:09
Medlem
Felet är det som jag beskrev för honom och samma fel som han förklarade att han fått faktura på.
Finns det något korrekt sätt att bemöta detta mot honom och bilfirman?
I mailet fick jag frågan om jag vill att han ska vidarebefordra fakturan till mig.
Citera
2019-04-24, 14:21
Medlem
Som jag ser det så hade säljaren undersökningsplikt, och du uppgav felet och detta godtogs av säljaren med ett prisavdrag. Om felet nu blev dyrare än först sagt så är det i första hand säljarens ansvar, inte ditt. Han har ju godtagit att köpa in bilen med ett prisavdrag för just det felet. Han kan knappast sen kräva dig på hela rep-kostnaden, du har ju redan betalat för det. Och han skulle då ev kunna försöka få in kostnaden minus det du redan betalat, försöka alltså. Men han har sannolikt inte juridiskt stöd för att kunna kräva nåt, då ni ingått ett avtal där han tagit emot bilen ned prisavdrag för det aktuella felet.

Be han fara åt fanders, men diplomatiskt. Han försöker skrämma dig att betala nåt igen fast ni redan kommit överens och ingått avtal om detta.

Finns det nåt skriftligt på detta, avtalet och varför det blev prisavdrag? Men även muntligt avtal gäller.
Citera
2019-04-24, 14:33
Medlem
Precis det spåret jag är inne på. Att han har godtagit att göra prisavdraget redan en gång för att åtgärda felet.
Måste kolla avtalet vad som står kring prisavdraget för att veta om det är specificerat eller ej. Annars så nämndes det ju när vi skrev avtalet att han drog av 2000kr för att fixa felet med sensorn på bilen.

Han hade ju lika gärna kunnat anlita ett företag och bett dom salta fakturan ordentligt, så på något sätt så borde det som sagts och förhoppningsvis stå i avtalet gälla oavsett deras reparationskostnader.

Kommer tacka nej till att han skickar fakturan till mig då kostnaden för reparationen redan är avdragen.
Citera
2019-04-25, 00:53
Medlem
Citat:
Hej,

Hade han fixat det själv för 500kr - hade du då kunna krävt honom på 1500kr?
Nej....
Citera
2019-04-25, 07:14
Medlem
morkfromorks avatar
Känns som det inte var en utbrunnen H4 utan krångel med mera avancerade belysningar som Xenon?
Citera
2019-04-25, 07:21
Medlem
Det var bixenon ljus på bilen och nivåsensorn bak som fått sig en smäll och behövdes bytas ut.
Citera
2019-04-25, 07:26
Moderator
Citat:
Precis det spåret jag är inne på. Att han har godtagit att göra prisavdraget redan en gång för att åtgärda felet.
Måste kolla avtalet vad som står kring prisavdraget för att veta om det är specificerat eller ej. Annars så nämndes det ju när vi skrev avtalet att han drog av 2000kr för att fixa felet med sensorn på bilen.

Han hade ju lika gärna kunnat anlita ett företag och bett dom salta fakturan ordentligt, så på något sätt så borde det som sagts och förhoppningsvis stå i avtalet gälla oavsett deras reparationskostnader.

Kommer tacka nej till att han skickar fakturan till mig då kostnaden för reparationen redan är avdragen.
Ta kontakt med din kommuns konsumentrådgivare och fråga vad som gäller, jag är tämligen säker på att när du redogjort för felet och handlaren godtagit det så är det klart med det, du har inga skyldigheter att ersätta nånting.
Oseriös handlare som ser sin chans att dryga ut kassan.
Citera
2019-04-25, 08:55
Medlem
Insults avatar
Nej, hans undersökningsplikt är stor och han har i stort sett accepterat kompensation för ett fel som han blivit upplyst angående.
Han har ingen rätt till garanti heller vid dessa omständigheterna, och häva köpet är inte möjligt utifrån vad TS beskrivit.

Nepp, han försöker dra en fuling med dig helt enkelt. Hänvisa till att han har fått kompensation i form av avdrag på priset, och att detta var på good will och att han dessvärre inte får mer än vad som redan utgivits.
Citera
2019-04-25, 11:15
Medlem
Jag har aldrig lämnat in en helt felfri bil som inbyte. Det som hänt är att jag fått överenskommet pris o sedan har jag aldrig hört ett ord med från bilfirman.
Detta beror på en av två anledningar.
1. Jag handlar bara av snälla handlare.
2. Jag har lagen på min sida.

Nog för att många här har hyffsad koll på regler så är nog juridikdelen rätt ställe för denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in