2019-04-24, 00:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hej.
Min mormor bor i Sydafrika. Hon är vit och svensk men hon är inte svensk medborgare längre och hon har inte ens ett personnummer.

Hon var på besök hos mig och ramlade. Nu kom fakturan på ca 100.000.

Massa skit ifrån "Caring days" till doktorer.

Hon har en pension på 5.000 och kan inte betala detta. Inkasso lär väl inte vara aktuellt..

Måste jag betala om hon inte gör det?
Sydafrika lär väl intr försöka driva in skulden?

Någon måste betala för detta.
Hon räknas som Sydafrikan antagligen - vi bjuder inga Sydafrikaner på gratis svensk sjukvård. Varför skulle svenska skattebetalare göra det?

Det är som att äta på restaurang, kan man inte betala när notan kommer borde man inte hamnat där utan pengar/försäkring. Sannolikt går detta till Kronofogden, det brukar det göra.
Vet inte om de drar det på hennes pensionspengar om de kommer från Sverige? Däremot brukar inte alla svenska pensionspengar betalas ut utanför EU, i vart fall får pensionärer i Thailand ibland svårigheter.
Tyvärr kommer hon möjligen få problem nästa gång hon besöker Sverige om hon har en skuld hos Kronofogden. Sydafrika gör nog inget.

Hör om hon har någon hem/reseförsäkring/ olycksfallsförsäkring, borde nog gjorts med en gång när hon fick vården.
Har hon ingen som täcker det hela kommer hon ha en skuld hos svensk Kronofogde.
Du som barnbarn har ingen skyldighet att betala - om du inte skrev på något förläggande på sjukhuset.

Sjukvård är mycket dyrt och kostar alltid mycket pengar världen över.
I Thailand kostar det som en halv årslön att ha försäkring som där boende utlänning. Många svenska pensionärer har inte råd, vågar inte söka om de blir sjuka, folk har dött i hemmet.
Många personer har fått sälja sina hus efter sjukdomsfall i Thailand, USA osv.

Det är bara vi svenskar som tror att den är gratis för alla överallt. Åker du eller hon någonstans utomlands igen - teckna en försäkring, värt varenda krona.
Citera
2019-04-24, 00:54
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Hej.
Min mormor bor i Sydafrika. Hon är vit och svensk men hon är inte svensk medborgare längre och hon har inte ens ett personnummer.

Hon har en pension på 5.000 och kan inte betala detta. Inkasso lär väl inte vara aktuellt..

Sjukt weird flex att nämna att hon är vit? Och svensk är hon ju uppenbarligen inte heller, per definition.

Kolla försäkringar eller pay up, våra skattepengar era parasiter! (Egentligen tycker jag mormor kunde få vården bara, om det inte hade varit för vit-kommentaren, nu hoppas jag du åker på det).
Citera
2019-04-24, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Hon skulle ha sagt dom två magiska orden "Illegal invandrare" då hade det kostat 50kr.
Ring och säg att hon är en afrikansk medborgare och hon lever gömd i Sverige då stryker dom förmodligen skulden.

Exakt! Från vad jag hört skriver man ”Papperslös - landstinget betalar” på recept, fakturor osv så ordnar sig allt. Kanske TS kan prova det.

Kollade de hennes pass osv för övrigt? TS kanske kan svara att han inte har en aning vad de tjafsar om. Att det i själva verket måste varit hans mammas ugandiska väninna Mbongo Mbongo som varit på sjukhuset. Hon nås lättast via brevduva till sin bajshydda på savannen om de vill nå henne för betalning.
Citera
2019-04-24, 01:55
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Sjukt weird flex att använda sig av uttryck som "sjukt weird flex".

Är väl högst relevant att nämna att hon är vit, etnisk svensk. Enligt vilken definition är hon inte svensk menar du? Medborgarskapet betyder inte ett skit, det kan vilken neger som helst få idag, vilket inte gör dem mer svenska för det. Per definition. Klart hon ska ha vård, man kan kompensera genom att t.ex slänga ut en afghan.
Varför lämnade hon Sverige och sitt medborgarskap då, om det nu är så himla bra?

Man ärver som sagt inte skulder, om du inte skriftligen tagit på dig ansvaret. Kunde inte se att du skrivit att du gjort detta. Fogden kommer inte utmäta något från din mormor pga hennes låga inkomst, det får de inte. Låt det gå till fogden bara.
Citera
2019-04-24, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xhenke
Om din mormor var tvungen att söka turistvisum till Sverige och du gjort en så kallad inbjudan i vilken du skrivit på att du tar hand om din mormors uppehälle under hennes vistelse i Sverige så kan du bli betalningsskyldig. Men jag antar att detta är ingenting du gjorde i samband med hennes besök?

Det skulle i sådana fall ha varit denna blankett:

https://www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba631285b/1540201849984/Inbjudan_240011_sv.pdf

Jag gissar att TS fyllt i blanketten ovan, annars hade väl denne inte fått fakturan. Står det TS namn på fakturan är det bara att betala och sen försöka återkräva mormor på pengarna. För övrigt lite konstigt att tråden fortsätter som ingenting hänt efter ditt upplysande inlägg, som ju klargör hur det ligger till.
Citera
2019-04-24, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Varför lämnade hon Sverige och sitt medborgarskap då, om det nu är så himla bra?
Hon kanske läst om fri tandvård och sjukvård till illegala i Sverige?

...
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Man ärver som sagt inte skulder, om du inte skriftligen tagit på dig ansvaret. Kunde inte se att du skrivit att du gjort detta. Fogden kommer inte utmäta något från din mormor pga hennes låga inkomst, det får de inte. Låt det gå till fogden bara.
Man ärver heller ingenting om skulderna överstiger tillgångarna, så det gör i vissa fall inte någon större skillnad.
Citera
2019-04-24, 06:21
Medlem
Fillesnors avatar
Den rätta beskrivning är troligen att det är din kurdiska morsa du tagit till Sverige för att försöka ge gratis vård.

Betala fakturan och gör rätt för henne i värdlandet.
Citera
2019-04-24, 06:42
Medlem
Citat:
Hej.

Givetvis skiter du högaktningsfullt i detta krav. Sverige betalar för allt möjligt åt icke medborgare som dessutom saknar koppling till Sverige. Om Sydafrika, mot förmodan, försöker driva in medel från din farmor så låt dem. De skiter i det mesta i deras statsförvaltning så varför skulle det fungera?
Citera
2019-04-24, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Åka hit utan sjukvårdsförsäkring? Verkar lite farligt... Ingår troligen i hemförsäkringen även i Sydafrika, om hon nu har en sådan.

Sjukvårdsförsäkring är ju normalt för det land man bor i. En reseförsäkring däremot hanterar olycksfall och akuta skador under resa.
Citera
2019-04-24, 07:19
Medlem
En utländsk medborgare som kommer hit, får vård och åker hem igen. Tonen brukar vara betydligt hårdare på Flashback.

Du kan riva fakturan TS. Dagen lilla mormor trillar av pinn och det eventuellt finns ett arv att hämta så kanske dödsboet blir krävt på de där pengarna, vem vet?
Citera
2019-04-24, 07:24
Medlem
johnny_viciouss avatar
Jag har varit med om en liknande situation med en gammal flickvän som varken var svensk eller eu-medborgare. Hon behövde vård, jag fick senare hem en räkning på några tusen. Jag slängde den och inget mer här kommit ur det.

Det var dock en betydligt lägre summa, jag hade inte vågat chansa med så mycket pengar. Ring och kolla med den som ställt fakturan. Du kan ju alltid ringa anonymt och inte släppa för mycket detaljer om ärendet.
Citera
2019-04-24, 07:38
Medlem
För att få turistvisum till Sverige måste hon ha haft en medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader som kan uppstå i samband med akut läkarhjälp, brådskande sjukhusvård eller transport till hemlandet av medicinska skäl. Försäkringen ska täcka kostnader på minst 30 000 euro och gälla i alla Schengenländer (från migrationsverket).

Om hon stannat längre än visats giltighetstid blir det förstås ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in