Citat:
Hej.
Min mormor bor i Sydafrika. Hon är vit och svensk men hon är inte svensk medborgare längre och hon har inte ens ett personnummer.
Hon var på besök hos mig och ramlade. Nu kom fakturan på ca 100.000.
Massa skit ifrån "Caring days" till doktorer.
Hon har en pension på 5.000 och kan inte betala detta. Inkasso lär väl inte vara aktuellt..
Måste jag betala om hon inte gör det?
Sydafrika lär väl intr försöka driva in skulden?
Min mormor bor i Sydafrika. Hon är vit och svensk men hon är inte svensk medborgare längre och hon har inte ens ett personnummer.
Hon var på besök hos mig och ramlade. Nu kom fakturan på ca 100.000.
Massa skit ifrån "Caring days" till doktorer.
Hon har en pension på 5.000 och kan inte betala detta. Inkasso lär väl inte vara aktuellt..
Måste jag betala om hon inte gör det?
Sydafrika lär väl intr försöka driva in skulden?
Någon måste betala för detta.
Hon räknas som Sydafrikan antagligen - vi bjuder inga Sydafrikaner på gratis svensk sjukvård. Varför skulle svenska skattebetalare göra det?
Det är som att äta på restaurang, kan man inte betala när notan kommer borde man inte hamnat där utan pengar/försäkring. Sannolikt går detta till Kronofogden, det brukar det göra.
Vet inte om de drar det på hennes pensionspengar om de kommer från Sverige? Däremot brukar inte alla svenska pensionspengar betalas ut utanför EU, i vart fall får pensionärer i Thailand ibland svårigheter.
Tyvärr kommer hon möjligen få problem nästa gång hon besöker Sverige om hon har en skuld hos Kronofogden. Sydafrika gör nog inget.
Hör om hon har någon hem/reseförsäkring/ olycksfallsförsäkring, borde nog gjorts med en gång när hon fick vården.
Har hon ingen som täcker det hela kommer hon ha en skuld hos svensk Kronofogde.
Du som barnbarn har ingen skyldighet att betala - om du inte skrev på något förläggande på sjukhuset.
Sjukvård är mycket dyrt och kostar alltid mycket pengar världen över.
I Thailand kostar det som en halv årslön att ha försäkring som där boende utlänning. Många svenska pensionärer har inte råd, vågar inte söka om de blir sjuka, folk har dött i hemmet.
Många personer har fått sälja sina hus efter sjukdomsfall i Thailand, USA osv.
Det är bara vi svenskar som tror att den är gratis för alla överallt. Åker du eller hon någonstans utomlands igen - teckna en försäkring, värt varenda krona.