2019-04-22, 21:48
Medlem
Dark_drivers avatar
Får jag köra bil trots indraget körkort om jag kör på privata vägar och på gården rätt stor lantbruksfastighet får jag jag även korsa almen väg om jag ska över till deras mark när jag kör eller är det bara marken dom äger jag får köra på ?
Citera
2019-04-22, 21:52
Medlem
tastass avatar
Nej, det får du inte.

https://www.lawline.se/answers/kora-bil-pa-inhagnat-omradeprivat-mark
Citera
2019-04-22, 21:52
Medlem
Bongomans avatar
Om området är inhägnat går det bra. Det betyder staket och grind.
Citera
2019-04-22, 21:56
Medlem
zepofans avatar
Du får inte köra ett fordon som kräver körkort någonstans, enda undantagen är avlyst väg eller för ändamålet inhägnat område, t.ex. en motorbana. Väg/område skall i dessa fall vara godkända av länsstyrelsen, så det räcker inte med att det är en privat åker med taggtråd runt eller ens ett industriområde med staket och grindar.
Citera
2019-04-22, 21:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om området är inhägnat går det bra. Det betyder staket och grind.
Även områden med staket och grind kan klassas som allmän likaväl kan några koner och ett plastband räcka för det ska ses som inhägnat så vad som juridiskt räknas som inhägnat är lite komplicerat.
Citera
2019-04-22, 22:04
Medlem
Dark_drivers avatar
Ok då det ingår i mina arbetsuppgifter att flytta bilar lasta saker och köra efter dessa privata vägarna och att det kommer komma en polisbil är minimal så kommer jag fortsätta köra dock kör jag inte ute i trafiken nu innan jag får tillbaka kortet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in