Citat:
Ursprungligen postat av
Manskahahusvagn
Expressen.
Kan du bjuda på en länk till det uttalandet, för jag har sökt och det enda jag hittar hos Expressen som kommer från Ranstorp är följande:
Citat:
Enligt terrorforskaren Magnus Ranstorp pekar mycket på att dådet har en koppling till terror.
– Det är ju simultanattacker, så det är mycket som talar för att det, säger han.
I nuläget vill han inte spekulera om vilka som kan ligga bakom attacken, eller varför ingen tagit på sig det än.
– Sri Lanka har aldrig utsatts för den här typen av attacker förut, inte på den nivån och inte heller mot just de här måltavlorna. Det här är en ovanlig attack mot ovanliga måltavlor, säger Magnus Ranstorp.
Men Sri Lanka har en våldsdrabbad historia.
För tio år sedan stod folkgrupperna tamiler och singaleser i fokus för en våldsam konflikt i landet. Den väpnade gruppen Tamilska befrielsetigrarna, LTTE, genomförde då flera terrordåd för att nå tamilsk självständighet.
Magnus Ranstorp tror dock inte att dagens dåd är kopplade till den gångna konflikten.
– Men hela säkerhetsapparaten i Sri Lanka är på tårna nu. Signalen har varit att nu står vi enade som land, att det här inte är riktat mot en särskild religion, säger han och fortsätter:
– Det här en tragedi för Sri Lanka, som också är ett så stort turistmål.
Alltså inte alls vad du påstår att han säger/skriver, men det är klart, jag kanske läser fel artikel så kom gärna med en länk!