2019-04-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Går du in på ett äldreboende så ser du att det är ca 5-6 personer på en avdelning för ca 30 pers på dagtid, sedan på kvällen är det 3-4, på natten kan jag tänka mig en fast, samt 1 ambulerande sjukskötare för samtliga avdelningar.

Så "en för en" stämmer inte alls.

Sedan förstår jag inte hur det är möjligt att i "kommun A" är priset för samma tjänst nästan dubbelt så dyr, som i "kommun B". Hur är det möjligt ?

Och att dyra Norge, är billigare än Sverige ? Hur är det möjligt ?

Jag sade bara att kostnaden var densamma som 1 anställd per 1 vårdtagare, inte att varje vårdtagare kräver 1 anställd. Givetvis är det andra kostnader som driver upp det som t ex administration, vårdbesök, städning, lokaler, vinstuttag osv.

Viss kostnadsskillnad kan man ju förstå mellan olika kommuner men inte att det som i vissa fall skiljer med 30-100%.
Citera
2019-04-19, 11:53
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Miljarder kastas i sjön...

https://www.di.se/nyheter/stort-svinn-pa-offentliga-sektorn-det-ror-sig-om-nastan-100-miljarder/?loggedin=true

Nej, det handlar om ineffektivitet. Utlovad nivå och kvalitet på varor och tjänster blir inte av. Så det handlar inte om pengar som finns och försvinner.
Citera
2019-04-19, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Orättvist? Socioekonomiska förhållanden? "Staten gå in och rädda upp läget"?

Staten är en stor anledning till att kommunerna går på knäna just nu. Du verkar ha högt förtroende för våra "folkvalda" ledare.

Självklart är staten också ansvarig för kommunernas nuvarande situation. Förtroende för politiker vet jag inte men snarare att man behöver införa åtgärdsprogram.

Sedan kan man ju börja spekulera i att dagens regeringsmakt faktiskt är ganska så nöjd med nuvarande situation då man har störst väljarstöd i utsatta områden. I rika kommuner röstar man annorlunda.
Citera
2019-04-19, 11:57
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerjeWendtCompello
Tycks vara som så att "rasisterna" förutspått vad som komma skall med skrämmande precision.

Kan minnas mig att gång på gång ha läst att runt 2020 kollapsar det totalt. Det ser ut att vara på sitt slut nu, svenska kronan svagare än någonsin, ett flertal kommuner i djup kris. Dessutom skall väl en lågkonjunktur vara på G?

Detta är varför jag gav upp efter att förra valresultatet presenterats. SD behövde sitta i regering nu för att landet skall kunna räddas. En mandatperiod till av SJW politik är precis tillräckligt för att landet skall vara helt bortom återhämtning.

2022 är det försent.

Personligen tror jag endast det kan bli bättre först efter det har blivit riktigt jävla dåligt. Svensken behöver vakna till liv, och det kommer han inte göra av att se Jimpa på tv nån gång i månaden. Han måste bli av med jobbet och hans hemkommun måste bli fylld till bredden av talibaner. Majoriteten av befolkningen vill inte ha den här nivån av invandringen, men han röstar ändå på sjuklövern. Om det är pga bristande politisk förståelse eller för att [valfri punkt] från [valfritt parti]'s partiprogram väger tyngre låter jag vara osagt.

2022 kan vara året då Sverige byggs upp på nytt!
Citera
2019-04-19, 12:07
Medlem
PatrickB8mans avatar
Citat:
Kalix ansluter sig nu till gruppen kris kommuner med 34 miljoner minus i budgeten. Vädjar om hjälp från staten och tar till höjda avgifter för parkering och hemsjukvård.

De senaste veckorna har Filpstad kommit ut med ett minus på 50 miljoner pga bidragsberoendet har hos vissa grupper fastnat på mycket hög nivå och blivit kroniskt. Sedan kom det ett nödrop från Vilhelmina med 39 miljoner back. Och nu Kalix med 34 miljoner.

Hur är läget i landets övriga 287 kommuner? Vilka kommuner kommer vi få läsa om här näst?

Vi vet att Malmö är en kamin som bränner pengar med ett underskott på 30% (rätta mig om jag har fel). Även ett stort antal andra kommuner går stadigt back. Vilka o hur många?

Kommer besparingar på service och skattehöjningar få konsekvenser?

Jag brukar som referens ha Arbetsförmedlingens årskostnad på 80 MILJARDER när jag hör politiker prata om resurser och kostnader !

För den som INTE visste det så motsvarar 80 MILJARDER årligen 1 BILJON på bara 12 1/2 ÅR !
Citera
2019-04-19, 12:11
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickB8man
Jag brukar som referens ha Arbetsförmedlingens årskostnad på 80 MILJARDER när jag hör politiker prata om resurser och kostnader !

För den som INTE visste det så motsvarar 80 MILJARDER årligen 1 BILJON på bara 12 1/2 ÅR !

Nu har ju den siffran halverats. På detta har försäkringskassan höjt kraven för ersättning väldigt mycket. Konsekvenserna blir att kommunerna får ta än större kostnader.
Citera
2019-04-19, 12:12
Medlem
den "allmänna löneavgiften" är väl en form av statlig skatt och som borg och alliansen höjde från 4,4% 2006 till dagens

"2017 är löneavgiften 10,72 % av lönen"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4n_l%C3%B6neavgift

vad går dessa pengar till egentligen och mer specifikt 6,32% som motsvarar skillnaden mellan 2006 och 2017?

hur mycket få kommuner tillbaka av den här "skatten"?

"När avgiften infördes 1995 låg den på 1,5 procent – i dag är den 10,72 procent, nära nog ett tiofaldigande av uttaget. Det betyder att över en tredjedel av arbetsgivaravgiften går till den allmänna löneavgiften.

Den har blivit den största posten i arbetsgivaravgiften, större än avgifterna för sjukförsäkring, föräldraförsäkring, efterlevandepension och arbetsskada tillsammans. I år beräknas ”avgiften” ge staten hela 193 miljarder kronor i skatteintäkter."

https://www.fplus.se/nu-hojs-den-dolda-skatten-pa-arbete-igen/a/G19AyB
Senast redigerad av klinkerhofen 2019-04-19 kl. 12:15.
Citera
2019-04-19, 12:14
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickB8man

Även arbetsförmedlingen har satts under sparkniven.
Citera
2019-04-19, 12:15
Medlem
rostigamazons avatar
Märkligt att regeringen tvingar på kommunerna invandring, och sen ger regeringen kommunerna för lite pengar, regeringen måste ha slut på pengar, invandringen kostar mycket mer än vad regeringen hade räknat med.
Citera
2019-04-19, 12:21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Nu har ju den siffran halverats. På detta har försäkringskassan höjt kraven för ersättning väldigt mycket. Konsekvenserna blir att kommunerna får ta än större kostnader.

Orsaken är ju att statsfinanserna ska se bra ut. Frågan är hur kronan kommer reagera när det inte längre går att skicka kostnaderna nedåt och utåt i landet?

Ett stort problem är att staten tagit ifrån kommunerna sina egna ekonomiska befogenheter o ansvar.

Vi får se under året hur allt fler kommuner kommer få problem.
Och staten snålar med resurser...
Citera
2019-04-19, 12:48
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Orsaken är ju att statsfinanserna ska se bra ut. Frågan är hur kronan kommer reagera när det inte längre går att skicka kostnaderna nedåt och utåt i landet?

Ett stort problem är att staten tagit ifrån kommunerna sina egna ekonomiska befogenheter o ansvar.

Vi får se under året hur allt fler kommuner kommer få problem.
Och staten snålar med resurser...

Ja snart är även de så kallade "andras pengar" också slut. Det är väldigt allvarligt när en så relativt liten kommun som Luleå måste spara 240 miljoner under 5 år. Eller att en kommun som Eskilstuna med bara ca 105 000 invånare får nästan 1,5 miljarder i utjämningsbidrag samt att denna kommun också tvingas spara trots att man sålt rent på allt man ägt.

Gällande staten så går den bara några procent i överskott. De resurser som kriskommunerna behöver kan staten inte på långa vägar täcka upp. Precis som du påpekar skulle vi inte hamnat i den här situationen om kommunerna fått bestämma sin ekonomi själva. Å andra sidan så befolkas de kommunala politiska ledarna av personer som hyllat den här utvecklingen.
Citera
2019-04-19, 12:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja snart är även de så kallade "andras pengar" också slut. Det är väldigt allvarligt när en så relativt liten kommun som Luleå måste spara 240 miljoner under 5 år. Eller att en kommun som Eskilstuna med bara ca 105 000 invånare får nästan 1,5 miljarder i utjämningsbidrag samt att denna kommun också tvingas spara trots att man sålt rent på allt man ägt.

Gällande staten så går den bara några procent i överskott. De resurser som kriskommunerna behöver kan staten inte på långa vägar täcka upp. Precis som du påpekar skulle vi inte hamnat i den här situationen om kommunerna fått bestämma sin ekonomi själva. Å andra sidan så befolkas de kommunala politiska ledarna av personer som hyllat den här utvecklingen.

Min erfarenhet av kommunpolitiker är att de i princip saknar eftergymnasial utbildning och erfarenhet av företagande.

De har fått en manual och de följer den. Då de inte kan bedöma utfallet själva eller har visioner om hur de vill att framtiden ska se ut så blir resultatet vad det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in