2019-04-19, 09:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det blir som en spiral. Folk som är utbildade och enkelt kan få jobb kommer flytta från dessa kommuner när all service blir sämre och avgifter höjs = ännu mindre skattekronor till kommunen ifråga. De bostäder dessa ofta svenskar lämnar efter sig kommer snart fyllas på av ytterligare en somalisk familj som inte får bostad i någon storstad och som direkt kommer gå på bidrag = ännu mer minus för kommunen.

Men dessa kommuner ofta sossestyrda sedan länge har skapat sin egen bädd.
Det kommer inte finnas någonstans att flytta förutom några få mindre storstadskommuner.
Det här kommer pressa kommun efter kommun.
Citera
2019-04-19, 09:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Man kan gå in på SKL för att ta del av hur landets kommuner går sammantaget. SKL resultaträkning. Man kan också se framtidsprognoser. Resultaten är positiva men i en fallande trend. För några år sedan berättade en kommuns chefsekonom att pensionsskulden var det stora hotet. Så slopa pensionerna så löser sig det mesta.
Kommunerna har klarat sig hyfsat av två skäl, 40 talisterna gick i pension. Stora överskottsutbetalningar från tjänstepensionsbolagen under flera år.
Men till slut kommer massinvandringen ikapp, vi tar bara emot lågutbildade och analfabeter om man skall hårddra. Det fixar inget samhälle att integrera i de extrema volymer som väller in.
Citera
2019-04-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Jag tvivlar på att skatter eller solidariska donationer löser något. Tillslut måste kommunerna inse, "We fucked up, ordentligt"!

Det kommer bara ske den dagen kommundirektören och hela styrelsen står på en tunna under en lyktstolpe med en snara kring halsen.
Citera
2019-04-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Den kommer när vi lyckas lösa de integrationspolitiska utmaningarna etc, tror jag.

Då får du vänta tills grisar kan flyga.
Citera
2019-04-19, 10:09
Medlem
Man kommer gotta sig åt vad som snart kommer utspela sig i Sverige
Citera
2019-04-19, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kommunerna har klarat sig hyfsat av två skäl, 40 talisterna gick i pension. Stora överskottsutbetalningar från tjänstepensionsbolagen under flera år.
Men till slut kommer massinvandringen ikapp, vi tar bara emot lågutbildade och analfabeter om man skall hårddra. Det fixar inget samhälle att integrera i de extrema volymer som väller in.

Trådstartens rubrik var ” Kommunkrisen sprider sig nu genom Sverige ”
Studerar man SKL s siffror var påståendet överdrivet. Nu kommer du med att det blir värre framöver. Så kan det naturligtvis bli. Det beror sannolikt på den ekonomiska utvecklingen i världen i stort och hur vi hanterar problem inom landet. Men visst, vargen kanske kommer.
Kommunernas kris har jag hört talas om hur länge som helst. Värst så här långt var det när Göran Persson sanerade efter 90 talet. Då fick man spara både här och där.
Citera
2019-04-19, 10:12
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Transportstyrelseskandalen läckte hemlig information om alla sveriges medborgare till främmande stater.

Blev någon minister åtalad och fängslad? Nej.

I sverige är politiker och tjänsteman aldrig ansvariga.
Precis. Och dessa oansvariga politiker och tjänstemän slösar bort 135 miljarder per år. Helt ostraffat.

Det är ena anledningen till att jag röstar SD: återinförandet av tjänstemannaansvaret. Det måste få ett slut med alla dessa naiva som förskringrar våra skattemedel.
Citera
2019-04-19, 10:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Trådstartens rubrik var ” Kommunkrisen sprider sig nu genom Sverige ”
Studerar man SKL s siffror var påståendet överdrivet. Nu kommer du med att det blir värre framöver. Så kan det naturligtvis bli. Det beror sannolikt på den ekonomiska utvecklingen i världen i stort och hur vi hanterar problem inom landet. Men visst, vargen kanske kommer.
Kommunernas kris har jag hört talas om hur länge som helst. Värst så här långt var det när Göran Persson sanerade efter 90 talet. Då fick man spara både här och där.
Givetvis kommer det bli värre eller tror du att SKL lagt in att hundratusentals nya lågutbildade bidragsinvandrare kommer att suga välfärd och skattepengar? Förutom de hundratusentals som redan gör det. Lägg därtill att vi har en åldrande befolkning.

Det finns en anledning till att diverse individer går ut och undrar vad de får för sina skattepengar.
Göran Persson sanerade statens ekonomi, sluta blanda bort korten.
Citera
2019-04-19, 10:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Hur går det för Astrid 85 år i Vilhelmina. Efter att ha haft hemtjänst i 12 år bor hon nu på äldreboendet.En plats där kostar 800 000 kr/år. Astrid betalar en avgift på 8000kr/månad. Kommunen får slanta upp med resten , 700 000 kr/år. Nu måste de slänga ut henne i en snödriva. Barnomsorgen får läggas ner. Byskolorna får stängas.Snöskottningen får minskas.

Hmm..

Stämmer dina siffror ?

Jag vet nämligen att för ett par år sedan (säg tre), så kostade en plats på äldreboendet i Oslo 550.000 nok i året. Detta då i högkostnadslandet Norge. Finner det märkligt att Norge är billigare än Sverige..

Sedan så är Astrids avgift en procentuell sak, ca 90 % utav pensionen. Är det inte samma sak i Sverige ?
Citera
2019-04-19, 10:18
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Det är riktigt - det handlar om att avskaffa nationalstaten - enligt klassiska kulturmarxistiska koncept anno 1920.

Sverige är ett tydligt kommunistiskt land. Värre än tex DDR. Och definitivt förbi "1984"av Orwell

Det mest absurda är att sossepartiet och 7-klövern nu blivit precis som de kommunistdiktaturer de tidigare fördömde.

https://www.youtube.com/watch?v=IcTP7YWPayU

Can I take this for granted
With your eyes over me?
In this place
This wintery home
I know there's always someone in

Sex crime
Sex crime
Nineteen eighty four

And so I face the wall
Turn my back against it all
How I wish I'd been unborn
Wish I was unliving here

Sex crime
Sex crime
Nineteen eighty four

I'll pull the bricks down
One by one
Leave a big hole in the wall
Just where you are looking in
Citera
2019-04-19, 10:22
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Du får ta del av skattemedel om du etablerar ett äldreboende.Jag är för konkurrens i vården.Jag är för drivkrafter. Jag är också för att hjälpa de utsatta i detta fallet personer i livets slutskede.Jag är mot personer som gnäller i största allmänhet och som dessutom inte vet vad de pratar om.Om man hävdar att vi helt skall slopa det kommunala skatteutjämningssystemet utan att ha ett förslag på någon slags ersättare är man en sådan person. Hur tror du det kommer att gå för Eda kommun som erhåller 20 000kr/invånare från systemet ?

Det kommer gå dåligt för Eda kommun precis som det går dåligt för vilken annan entitet som helst som inte har pengar.

Så om man inte tycker det skall finnas något kommunalt skatteutjämningssystem, så är man fel på det, för det ”måste” det finnas, eller åtminstone en variant därav?

Då återkommer frågan hur det ser ut utomlands, ditt svar är då ”oftast sämre”..

Ja, då finns det ju inget alternativ då, det är helt nödvändigt med ett kommunalt utjämningssystem a’la den Svenska modellen, för annars dör alla gamlingarna.
Citera
2019-04-19, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Men pudelns kärna är att det gick knackigt för väldigt många landsortskommuner och mindre städer redan innan den senaste massiva invandringsvågen, och att det lokala styret på vissa orter såg en "quick fix" i nytt folk och bidrag från staten, osv. Om detta var cyniskt eller bara extremt korkat får vi kanske låta vara osagt. Klart är i alla fall att det är opportuna lokalpolitiker och det svenska systemet med resursfördelning som lagt grunden till det förlopp vi ser början på nu.
Jag är inte helt säker på att man missköter ekonomin utan tror snarare att modellen var dum från början och att det knappast blir bättre med nyinflyttade som inte ger något lyft ekonomiskt. Då är det svårt att få ihop det, och nu ska orter som Filipstad stå sitt kast. Detta blir ett stålbad som heter duga.

Men vi talar ju ändå om stora städer som Göteborg, Malmö, Helsingborg, Örebro, Eskilstuna, Södertälje osv som går rejält back år efter år. Dessa städer har ju inte alls samma demografiska situation som ute på landet.

Det finns kommuner som sköter sin ekonomi mycket bättre än andra dels på kompetens eller genom att man har någon komparativ fördel gentemot andra kommuner. Därför vore det intressant att få fram större jämförelseunderlag och mer kunna jämföra olika kommuner för att se på vilka som sköts bättre än andra.

Lite av mitt intryck är väl att många kommuner mer gasat på och byggt upp för stor och förvaltning/administration, problem med integrationen och demografin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in