2019-04-16, 20:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Tror du det kan ske med en S-regering? Det är ju deras kommuner som kommer falla. Kommer de inte skjuta till pengar?
Det kommer de säkert, men i och med att bogporten är vidöppen och inga ansatser görs för att stänga den. Då har jag svårt att se annat än att kommun efter kommun kommer kollapsa vad det lider. Nog kan staten höja statsskulden, men det kommer skicka kraftiga signaller om att Sverige är på väg söderut.
Det kommer skicka räntor uppåt och offentlig och privata skulder blir tunga att bära.
Jag tror inte E-tuna kollapsar snart men om 20-25 år så tror jag att vi har både större och mindre kommuner som i princip får låta sig tvångsförvaltas.
Om nu inte svensken vaknar och röstar bort S och dess små stödpartier. Men frågan är om KD är moget att med stöd med SD och M stoppa något. Tveksamt.
Citera
2019-04-16, 20:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Utjämningssystemet är väl eg bara att sätt att frånvända staten och dess politiker ett direkt ansvar att reda upp det man ställt till med.
Skatt tas in direkt av staten så vad kommunen i sig skall göra åt den saken har jag svårt att se.
Nej, utjämningssystemet är till för att fördela pengar från kommuner som går bra till kommuner som går dåligt. VARFÖR ska kommuner som går bra betala för kommuner som går dåligt under rådande omständigheter?
Citera
2019-04-16, 20:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, utjämningssystemet är till för att fördela pengar från kommuner som går bra till kommuner som går dåligt. VARFÖR ska kommuner som går bra betala för kommuner som går dåligt under rådande omständigheter?
Dock går mycket av pengarna till att betala för av staten beslutade bidragsnivåer, försörjningsnivåer, servicenivåer etc etc.
Staten tar in all skatt och fördelar ut den. Så kommunerna har eg inget incitament att förändra sin situation. Hela systemet är felkonstruerat och kommunernas skattepengar borde landa hos respektive kommun. Varje kommun borde få sätta bidragsnivåer efter eget tycke. Att kommuner tvingas försörja utländska medborgare är helt sjukt. Vill staten det så får staten betala.
Citera
2019-04-16, 20:55
Medlem
OntOmQs avatar
Mer specifikt om Filipstad.

Jag bevistade Filipstad flera gånger för ca 10 år sedan och slogs redan då hur osedvanligt tråkigt och deppigt det var för att vara en så pass stor ort, räknat bland småstäder. Att mindre orter som Lesjöfors redan då var långt under ytan och nästan kusligt fattigt och förfallet med svenska mått var ändå ett resultat av nedläggningen av stora delar av industrin med gruvor och järnhantering.

Bergslagen med närområden var ju redan då på dekis. Dvs. innan massinvandringen. Jag vågar knappt föreställa mig hur illa det är idag.

Lista över Sveriges tätorter
Citera
2019-04-16, 21:34
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OntOmQ
Hur många gånger ska vi behöva läsa om fattiga och svaga kommuner som lurats av staten och EU?

Ständigt samma upplägg
1. Staten och i förlängningen ibland EU lockar med att ösa in pengar om kommunen tar emot stora mängder med invandrare.
2. Svag kommun tackar ja.
3. Inom ca 2 år upphör bidragen från massinvandringen. Kommunen kan inte göra sig av med ockupanterna och måste finansiera dem med ordinarie budget.
4. Kommunen går med stora förluster.
5. Media gör reportage om ökad rasismen på orten.

Relaterat:
Hans Jensevik @ Svensk KommunRating
https://kommuninvest.se/

Det är väl samma knep som IMF kör till länder som är i botten. Lånar ut pengar som de vet att de inte kommer kunna betala tillbaka. Och efter 2 år tar IMF istället statens naturtillgångar eller gör avtal om tillgångarna eller andra marknader som privata intressen kan roffa. Banköveföringarna går inte ens genom landet i fråga utan passerar bara direkt förbi över till de privata konton. Och så klart ser intressena ut att göra landet fråga beroende utav dem vidare och De står alltså för fiolerna och avtalen.
Citera
2019-04-16, 21:44
Medlem
OntOmQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Det är väl samma knep som IMF kör till länder som är i botten. Lånar ut pengar som de vet att de inte kommer kunna betala tillbaka. Och efter 2 år tar IMF istället statens naturtillgångar eller gör avtal om tillgångarna eller andra marknader som privata intressen kan roffa. Banköveföringarna går inte ens genom landet i fråga utan passerar bara direkt förbi över till de privata konton. Och så klart ser intressena ut att göra landet fråga beroende utav dem vidare och De står alltså för fiolerna och avtalen.

Intressant koppling.
Vad skulle svenska statens framtida vinst bli av detta? Ökad skattebas?
Citera
2019-04-16, 22:20
Medlem
Citat:
Hur många gånger ska vi behöva läsa om fattiga och svaga kommuner som lurats av staten och EU?

Ständigt samma upplägg
1. Staten och i förlängningen ibland EU lockar med att ösa in pengar om kommunen tar emot stora mängder med invandrare.
2. Svag kommun tackar ja.
3. Inom ca 2 år upphör bidragen från massinvandringen. Kommunen kan inte göra sig av med ockupanterna och måste finansiera dem med ordinarie budget.
4. Kommunen går med stora förluster.
5. Media gör reportage om ökad rasismen på orten.

Relaterat:
Hans Jensevik @ Svensk KommunRating
https://kommuninvest.se/

Hans Jensevik är en Gud om man vill förstå just vad tråden handlar om.
Hans föreläsningar på Youtube är väldigt, väldigt bra om man vill lära sig mer om skatteutjämning, invandringskostnader - och framförallt om varför kommunerna kommer kollapsa ekonomiskt framöver.
Citera
2019-04-16, 23:13
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Hans Jensevik är en Gud om man vill förstå just vad tråden handlar om.
Hans föreläsningar på Youtube är väldigt, väldigt bra om man vill lära sig mer om skatteutjämning, invandringskostnader - och framförallt om varför kommunerna kommer kollapsa ekonomiskt framöver.

Kan du inte rationalisera fram slutsatsen av det utan youtube eller undervisning ska du fan omyndigförklaras. Ett juridiskt historiskt redskap som bara gjort västvärlden gott tills slutet på 80-talet då detta inte längre skulle tillämpas. Ja, ni ser ju själva resultatet.
Citera
2019-04-16, 23:14
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Intressant koppling.

Vår regering bryr sig bara om att behaga EU och säkra sina karriärer. Svenska statens framtida intresse får bli som det blir, att blint följa EU's rekommendationer känns rätt.

288 kommuner och landsting har solidariskt borgen. Detta tillsammans med omfördelning etc kommer att hålla även de sämsta förhållanden vid liv ett litet tag till. När det kraschar så kan det vara väldigt många kommuner som kraschar samtidigt.

När man internationellt bedömer Sveriges framtidsutsikter ungefär lika ljusa som Syriens så är det inga roliga säkerheter man får sätta för att få lån.

Allt går som planerat. Medborgarna vaknar inte förrän det är för sent.
Citera
2019-04-17, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
För några dagar sedan hade jag förmånen(?) att besöka några mindre orter i Bergslagen. Orter som helt tagits över av Migrationsverket. Kunde säkert lika gärna vara Filipstad, kan jag tänka mig. Hur som helst, det är rent skrämmande att gå omrking på dessa gator med en massa stora somaliska tanter som vaggar omkring och skinntorra somaliska män som drar runt i stora grupper och dominerar hela gatubilden. I min fördomsfulla värld så ser de inte ut som raketforskare eller hjärnkirurger. Men jag kan ha fel. För att återgå till Filipstad och liknande orter så kan jag inte låta bli att undra hur många av oss ursvenskar kan tänka så olika. Kan ha så fundamental olika uppfattningar om detta med invandringen. Vad är vitsen med att ta in en massa människor som aldrig kommer klara av att göra sig anställningsbara? Jag tror jag vet; Politikerna ser dessa analfabeter som en investering för framtiden. De kommer föda många fler barn än vad ett normalsvenskt par kommer göra. Barnen till dessa analfabeter kommer säkerligen gå i skola och får utbildning och därmed om ca 20-25 år vara en arbetsresurs, skattebetalare. Det är dessa barn som kommer bygga landet! Så tror jag många politiker tänker. De ser inte Sverige som det Sverige vi har fram till nyligen. De ser Sverige som en produktionsanläggning i ett område som just bara råkas kalla sig Sverige.

Sedan länge VET man att andra och tom tredje generationen invandrare är mer kriminella och har betydligt sämre skolresultat än ursprungsbefolkningens barn. Att somaliernas barn skulle vara mer lyckosamma trots ännu sämre grundförutsättning är lite väl godtroget. Dagens invandring är ett utmärkt recept på hur man dödar en nation. Jag hoppas bara att vi hinner bestraffa de skyldiga innan de dör av hög ålder.
Citera
2019-04-17, 06:56
Medlem
Alla undrar överallt vad göra åt det ? ganska enkelt att vid riksdagsvalet göra något eller hur ! men istället röstar man fram en regering som varken gör bu eller bä !! man är så otroligt rädda för att inte göra rätt så man förblindas av all galenskap tyvärr.
Citera
2019-04-17, 08:05
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Intressant koppling.

Det är inte staten. Staten är deras förlängda arm just för att få till sånt här. Därför alla hatar politikerna som kommer med sina sjuka jävla grejer som de försöker förankra hos folket. Det är lite deras uppgift känns det som.

Se här: https://e-markets.nordea.com/index.html#!/article/48597/navigator-svagaste-kronan-nagonsin
"Svenska hushåll stoppar in en krona i AB Sverige och får tillbaka 80 öre, ett tydligt avtalsbrott men ingen protesterar."

Det är så det går till, det hela utarmas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in