2019-04-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Kommer osökt att tänka på Wiehe och andraklasspassagerarens sista sång om Titanic.
Det började som en skakning på nedre däck.
Den fyllde oss väl mer med häpnad än med skräck.
Vi förstod aldrig riktigt orsaken till att fartyget sprungit läck.
Man hade sagt oss att detta var världens modernaste, osänkbara skepp.
.....
Det kändes lite fånigt men ändå rätt typiskt för vår tid.
Vi har förlorat den allra sista gnuttan hopp.
Vi går till botten där vi står, men flaggan den går i topp!
Passar tyvärr också perfekt för vad som sker i Sverige just nu.
Vi går till botten med flaggan i topp. Trots alla varningar.

Bra association.

The prices of tickets on the Titanic in 1912 ranged from $4,350 for a first-class parlor suite to a maximum of $40 for a third-class passage, according to The Washington Times. A century later, in 2012, those ticket prices equaled a range of $50,000 to $460.

approx 500 000 SEK vs. 4,600 SEK.

En invandrare kostar i snitt 75,000 kr/år tills han dör enligt Ruists glädjekalkyl.
Citera
2019-04-15, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Restad
Sanningen för mig är att om Åkesson togs sitt SD och försvann skulle Sverige bli bättre och lyckligare, är det din sanning också?

Sanning är något annat än tyckande. Den objektiva sanningen är att pengarna börjar ta slut i Filipstad. Precis som de redan gjort i Malmö. Precis som de är på väg att göra i många andra kommuner.

Vad du anser om SD är en åsikt, vilket är en annan sak...även om många har svårt att hålla isär det. Vilket förmodligen är en god del av anledningen till att vi sitter i det här eländet nu.
Citera
2019-04-15, 14:15
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Sanning är något annat än tyckande. Den objektiva sanningen är att pengarna börjar ta slut i Filipstad. Precis som de redan gjort i Malmö. Precis som de är på väg att göra i många andra kommuner.

Vad du anser om SD är en åsikt, vilket är en annan sak...även om många har svårt att hålla isär det. Vilket förmodligen är en god del av anledningen till att vi sitter i det här eländet nu.

Jag bor i en kommun utan sociala problem och extremt lågt antal invandrare. Dom flesta som bor här är medel till höginkomsttagare. Ändå är kommunens ekonomi körd i botten. Det går att misslyckas även utan invandrare
Citera
2019-04-15, 14:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jag bor i en kommun utan sociala problem och extremt lågt antal invandrare. Dom flesta som bor här är medel till höginkomsttagare. Ändå är kommunens ekonomi körd i botten. Det går att misslyckas även utan invandrare
En kommun med "extremt lågt antal invandrare" finns det ens? Vellinge eller Lidingö är de enda jag kan komma på. Men dom har ju inte kass ekonomi direkt.
Citera
2019-04-15, 14:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Precis! Det är sådana tider nu. Alla politiker är så skitnödiga över SD och Åkesson så de tar sådana beslut. Om SD och Åkesson inte fanns så skulle svenskarna leva i välmåga.
Så om inte SD fanns så skulle vi inte ha någon massinvandring?
Citera
2019-04-15, 14:22
Medlem
Ingen vill ju sitta med svartepetter dvs fakturan på kostnaden.

Ett tips till Filipstad är ju att titta på andra kommuner i samma sits.

Gör Så Här:

Anställ den arbetslöse nyanlände med stöd från Arbetsförmedlingens sk introduktionsjobb.
Anställningsform: Visstidsanställning 12 månader med krav på medlemskap i A kassa
Ge en avtalsenlig lön tex 22.000 / månad. Med stöd från AF blir kostnaden bara 7.800 kr x 12 mån
totalt 93.600 kr
Efter 12 mån går personen på Akassa i 15 månader med 15.000 kr i Akassa brutto
och sedan tar Försäkringskassan över och betalar ut aktivitetsstöd.

Summa sumarum "investera" 93.600 kr och bli av med problemet under lååång tid framöver.
Så slipper Filipstad svartepetter och Magdalena Andersson och Kommunals akassa sitter med svartepetter...
Citera
2019-04-15, 14:22
Medlem
Välbeställda svenskar kommer i stor utsträckning att flytta utomlands. Kvar blir våra kära analfabeter, lite PK-folk (ja om dom inte tjänar bra förstås för då drar dom) och en och annan gråsosse. Lycka till Sverige
Citera
2019-04-15, 14:25
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En kommun med "extremt lågt antal invandrare" finns det ens? Vellinge eller Lidingö är de enda jag kan komma på. Men dom har ju inte kass ekonomi direkt.

japp det finns. Jag vet inte vad kommunen sysslar med, men något gör dom fel iallafall.
Citera
2019-04-15, 14:27
Avslutad
Har svårt att tro på det där.

Utlänningar är en välsignelse.

Ju fler desto bättre. Det har jag hört. I årtionden, av svenska politiker.

Så det är svårt att tro på det där med "nödrop".
Citera
2019-04-15, 14:30
Medlem
udons avatar
Citat:
Precis! Det är sådana tider nu. Alla politiker är så skitnödiga över SD och Åkesson så de tar sådana beslut. Om SD och Åkesson inte fanns så skulle svenskarna leva i välmåga.

Det är nog snarare att inkompetens lätt frodas i kommunal förvaltning.

Ett annat problem med kommuner som Filipstad är att det inte skulle se så jävla ljust ut utan invandrare heller. Vad skulle bli kvar till slut? Arbetslösa EPA-raggare? Sveriges problem är snarare landsbygdens avbefolkning och den hysteriska viljan att alla ska vidareutbilda sig trots brist på intresse eller talang.
Citera
2019-04-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walk
Det är givetvis tragiskt, och som Anna skriver är inte Filipstad ens unikt i sin situation.

Min kanske enda fråga: När ska de politiker, organisationer, myndigheter och privatpersoner som drev igenom det här be om ursäkt till de som hela tiden sagt att det hela är galenskap?

Det enklaste är väl att Sandviken betalar...oh wait, det var inget.

Det finns som jag ser det två vägar ut.
Den ena är att slänga ut de skitmänniskor som migrerat hit. (Notera då att det finns normalt/bra folk som migrerat hit)

Det andra är i princip att stimulera privat företagande. Att anställa alla på Arbetsförmedlingen eller Samhall fungerar bara under valår för att justera statistik, i längden är det en enorm förlustaffär eftersom de kostar mer än de genererar i ett statligt icke-jobb.
Så identifiera bristyrken, motivera dem att plugga upp betyg/examen och stimulera folk i allmänhet att utbilda sig, speciellt på orter som är lite på dekis så att säga.

Det finns en enklare väg i och med att dessa människor omfattas av den fria rörligheten i Europa nämligen se till att de inte får mest bidrag här. Jag tror att väldigt få av dessa människor frivilligt stannar i kylan/mörkret om de inte tjänar ekonomiskt på det.
Får de lika lite pengar här som i Frankrike, Spanien, Portugal, Tyskland eller vad det nu kan vara så kommer de att lämna Sverige, var så säker.Stryp penningatillförseln helt enkelt så löser sig problemet av sig själv till stor del tror jag.
Citera
2019-04-15, 14:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Nu finns det ju ett kommunalt utjämningssystem där rika kommuner betalar till fattiga:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utj%C3%A4mningssystemet

2018 fick Filipstad 25 288 kr/invånare och t.ex. Danderyd betalade 16 124 kr/invånare:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/?var=17876
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in