2019-04-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag tror det blir friande för poliserna, möjligtvis nåt straff för befälet som ansvarade för det hela..
Tänk dessa enormt olyckliga omständigheter, uppstirrade tjejer som larmar, rädda för sitt liv, en kriminell på samma adress, som poliserna får uppgift om (av vem?)..Nej, detta var helt enkelt för bra för att vara sant. Som många sagt, det gick inte att avgöra så lätt att det var en kille som "lekte"..Nej, den högsta chefen gjorde fel, de tog för givet att det var den "farlige" personen som var skriven där..
Synd om alla, Eric och poliserna.
Förhoppningsvis kan man lära sig nåt av detta. Träna mer skjutning, "vardagssituationer" o inte dras med av uppstressade "vittnen"..
hade detta varit en "terrorsituation" som de trodde hade poliserna fått pris!

Sådana här föräldrar lär sig inget av sådana här händelser. Hade de lärt sig något så hade de sett till att ungen inte kunde rymma. Det var ju som sagt inte första gången.

Också märkligt hur man skickar en 3åring mitt i natten till den andra föräldern för att "titta på en film"..

Jag tror att det handlar om missbrukande förälder med noll koll och ungen bollades mellan dem.
Citera
2019-04-13, 19:34
Medlem
Doktorphils avatar
Dömda i tingsrätten
Friade i hovrätten

För alltid dömda i allmänhetens ögon , tyvärr.
Citera
2019-04-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu har jag inte skrivit att det BORDE plåga dom. Jag säger att dom är dömda i folks ögon och att dom högst troligt kommer att få lida för detta i sin framtid. Med skuld och skam, antagligen.

Om dom inte kan värja sig mot såna känslor och tankar på ett effektivt sätt. Genom försvar som bortträngning och rationalisering .
Dvs. Jag tänker inte mer på det resp. jag gjorde rätt under de omständigheter jag befann mig i.

Dvs som politiker tänker och fungerar: Det var rätt då. Jag har inget ansvar om det gick fel. Kanske lite åt det psykopatisk hållet.

Svårt att uttrycka sig så att det inte gick att misstolka..

Jag skriver om och säger att jag inte förstår varför detta SKULLE plåga poliserna.

Du skriver att de är dömda i "folks" ögon, men detta folket är ju samma människor som ordnar motorcykelkortege och ljusdemonstrationer för att känna att de har "gjort något" - när de i verkligheten inte har gjort ett skit. De hör till "folket" att alltid kräva något av "samhället" när föräldrarna brister.

Jag anser inte att poliser varken i detta fall eller i något annat fall behöver bära ansvar för det.

Om Eric skulle ha blivit överkörd av en bil när han "lekte ute" kl 04.00 på morgonen så anser jag inte att det skulle ha varit bilistens fel.
Citera
2019-04-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Sådana här föräldrar lär sig inget av sådana här händelser. Hade de lärt sig något så hade de sett till att ungen inte kunde rymma. Det var ju som sagt inte första gången.

Också märkligt hur man skickar en 3åring mitt i natten till den andra föräldern för att "titta på en film"..

Jag tror att det handlar om missbrukande förälder med noll koll och ungen bollades mellan dem.

Nja, lite orättvist. Pappan letade ju efter Eric. Märkliga omständigheter var det..
Citera
2019-04-13, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nja, lite orättvist. Pappan letade ju efter Eric. Märkliga omständigheter var det..

Vaknar vid fyra på morgonen och konstaterar att sonen inte är hemma. Ringer inte till polisen, tar inte mobilen med sig utan går ut för att leta efter honom. Sen går han hem och ringer till polisen..

Han tycks inte ha varit särskild orolig över sonen.

Om en normal förälder skulle upptäcka att 3åringen inte är hemma kl 4.00 på morgonen så skulle det första vara att lyfta på luren. Men han var väl så van..

Sen är det också mycket märkligt att sonen skickas till pappan mitt i natten trots att han bor hos sin mamma på andra sidan stan och ska åka och simma med mamman dagen därpå. Jag får inte ihop det.

Varför skulle det vara så viktig att se filmen just den natten?
Citera
2019-04-13, 20:15
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Svårt att uttrycka sig så att det inte gick att misstolka..

Jag skriver om och säger att jag inte förstår varför detta SKULLE plåga poliserna.

Du skriver att de är dömda i "folks" ögon, men detta folket är ju samma människor som ordnar motorcykelkortege och ljusdemonstrationer för att känna att de har "gjort något" - när de i verkligheten inte har gjort ett skit. De hör till "folket" att alltid kräva något av "samhället" när föräldrarna brister.

Jag anser inte att poliser varken i detta fall eller i något annat fall behöver bära ansvar för det.

Om Eric skulle ha blivit överkörd av en bil när han "lekte ute" kl 04.00 på morgonen så anser jag inte att det skulle ha varit bilistens fel.

Du är kanske är psykopat? Helt ärligt frågat.
Om jag skulle vara polis skulle jag kunna tänka mg att skjuta en och annan, men inte en utvecklingsstörd! Det skulle inte finnas i min värld. Och jag skulle aldrig, aldrig komma över det. Vad ä kollegor eller domstol skulle komma fram till. Men det är jag det. Men samtidigt TROR jag att poliserna här känner detsamma.
Citera
2019-04-13, 20:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Det är bättre att peppra sovrumsfönster med finkalibrig eld som lyckas träffa en helfigur med <12,5% av skotten? Har du hört uttrycket is i magen någon gång? Piketen var en kvart bort. Inget pågående våld eller hot mot tredje part. Blev det här bra tycker du, eller vill du taktikutveckla?

Jag kan utan din/annans påverkan också anse att mängden skott är anmärkningsvärt .
Visst, sidledes rörligt mål, dunkelt ljus, men ändå klumpigt skjutet.
Vad gäller platsen man skjuter på har jag mindre att säga, eftersom det med tydlighet framgår att man haft laga befogenhet att skjuta, och platsinfon är alltid en del av sådan bedömning i internutredning.
Polisen kan tyvärr inte välja platsen för verkanseld, det är alltid hotet som avgör vilken plats det blir.
Det sekundära är att man ska försöka undvika tätbebyggen, folkmassor etc, men till sist skjuter man i vilken situation som helst beroende på hotet.
Man verkar haft is i magen till viss grad. Man ägnade sig åt att försöka larmringaren larmringaren först, man cirkulerade kvarteret och när man väl går in verkar man gått in med någon taktik där en patrull om tre först går, och att den andra patrullen om två kommer efter.
Nu dök ju Eric upp mittemellan, och allt verkar gått väldigt snabbt.

Som jag sagt tidigare, man väntar inte på förstärkning, eller på att någon ska hamna i livshotande situation innan man agerar på ett sådant här larm. Det är verklighetsfrånvänt att tro att poliser ska trycka i busken tills förstärkning kommer. Folk kan då dö, eller skadas.
Finns inget att utveckla, taktiken är bra som den är. Den räddar liv. I det här ganska osannolika scenariot som nu utspelats här, har det dock tagit ett oskyldigt liv, men det är också så allvarlig lägeshanteringen är på ett larm av denna dignitet. Bland det skarpaste en polis kan hamna i, och med det följer såklart oerhörda risker generellt.
Citera
2019-04-13, 21:03
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Notera att du sitter och försvarar att man skjuter två skott i ryggen. Hade du trott det för ett år sedan? Om domstolen kommer fram till att det inte var utom tvivel straffbart??? Blir det då plötsligt OK att skjuta en person som inte öppnat eld efter att han vänt ryggen till? Nej. Inte ens om han är 150 cm och rör sig som ett mongo och det är relativt ljust och en handfull parametrar till.

Försvarar och försvarar. Jag tycker inte det är OK att skjuta folk i ryggen, det tror jag inte att poliserna som sköt Eric i ryggen tycker heller. Men det är troligen ett mycket snabbt förlopp vi har att göra med här, fullt med adrenalin, stress och tunnelseende.

Jag tycker dock att åklagaren resonerande är märkligt. Han köper att poliserna inte såg att det var ett leksaksvapen, han köper att poliserna inte såg att det var en person med downs. Men han köper inte att poliserna under skottlossningens sista hundradelar missade att personen vänt ryggen åt dem.

Lite ur polisernas perspektiv:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAK12k/atalade-poliserna-kande-sig-jagade-av-eric-torell-nar-han-hojde-vapn
Senast redigerad av Blundetto 2019-04-13 kl. 21:21.
Citera
2019-04-13, 21:27
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Försvarar och försvarar. Jag tycker inte det är OK att skjuta folk i ryggen, det tror jag inte att poliserna som sköt Eric i ryggen tycker heller. Men det är troligen ett mycket snabbt förlopp vi har att göra med här, fullt med adrenalin, stress och tunnelseende.

Jag tycker dock att åklagaren resonerande är märkligt. Han köper att poliserna inte såg att det var ett leksaksvapen, han köper att poliserna inte såg att det var en person med downs. Men han köper inte att poliserna under skottlossningens sista hundradelar missade att personen vänt ryggen åt dem.

Lite ur polisernas perspektiv:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAK12k/atalade-poliserna-kande-sig-jagade-av-eric-torell-nar-han-hojde-vapn

Min första tanke när jag läst förhören som sammanfattas i denna artikel är att det är game, set och match för poliserna.

Jag delar din slutsats till 100% och sannolikheten är att domstolen också kommer att göra det, om det inte är så jävligt att nämdemännen är V och MP och domaren är med i Rambergskans nätverk., men då kommer de att frikännas i överrätten till slut.
Citera
2019-04-13, 21:41
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Under hur lång tid varade skottlossningen?
Citera
2019-04-13, 21:57
Medlem
ThomasStarbergers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jaha är det så nu...

Hur var det nu igen för en timme sedan...

"Om det förelåg en nödvärnsrätt i den uppkomna situationen är en fråga som domstolen har att ta ställning till. Ingenting du skall sitta och avgöra på Flashback".

Där ser man. Om man håller med aribert så går det bra att spekulera på Flashback och förekomma domstolen. Kanske är du som borde se över dina inlägg.

Det var väl ändå tre skott totalt varav två i ryggen/sidan? Åtal har väckts för att PRÖVA om nödvärnsrätten upphört som åklagaren menar.

Mmm, det du skriver är helt riktigt. Jag har för mig att man faktiskt redan prövat var gränsen för nödvärn går. Ska leta reda på detta avgörande. Den enda som, enligt min bedömning, kommer att ryka i detta sammanhang är yttre befälet som brustit i sitt arbetsmiljöansvar bl a. De övriga poliserna KOMMER att bli friade i tingsrätt och hovrätt.
Jag kan faktiskt inte se hur åklagaren ska kunna bevisa att gränsen för nödvärn hade passerats när Eric vände ryggen till men höll i "vapnet".. Det kommer i varje fall landa på det man kallar putativt nödvärn och det är en grund för straffrihet.
Citera
2019-04-13, 21:59
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Under hur lång tid varade skottlossningen?

3-10 sekunder vad jag läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in