2019-04-12, 16:42
Medlem
in-i-din-muns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Än är ingen fälld
Och kommer inte bli, ändå rätt långt samhället evolverat. För nåt decenium sen var det otänkbart att krogvakter skulle dömas, tills idag att kriminellt polispatrask ens åtalas.

Nästa gång de lemlästar en handikappad kanske vi är hemma
Senast redigerad av in-i-din-mun 2019-04-12 kl. 16:45.
Citera
2019-04-12, 16:46
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Tack för omnämnandet.
Ropa inte hej förrän du kommit över bäcken.. Än är ingen fälld

En åklagare får inte åtala om han inte är säker på att vinna målet, det är olagligt att åtala i såna fall.
Alla kanske inte fälls. Man kan ju gå halva vägen vardera.
Citera
2019-04-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det gör det inte. Att sedan andra med ont uppsåt -- och därmed hotat - har begått liknande gärningar spelar ingen roll.
Själva händelsen som sådan behöver inte utgöra något olaga hot, det krävs ett kontext som gör det till olaga hot.

Sluta svamla nu.
Vad gäller uppsåt bör du kanske studera rättspraxis innan du uttalar dig så tvärsäkert. Just när det gäller olaga hot kommer du att märka att "jag skojade bara" inte har visat sig särskilt framgångsrikt som försvarslinje i rätten. (Bara så att du vet.) Sluta nu att uttala dig om saker där du saknar tillräckliga kunskaper och erfarenheter.
Citera
2019-04-12, 16:59
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
En åklagare får inte åtala om han inte är säker på att vinna målet, det är olagligt att åtala i såna fall.
Alla kanske inte fälls. Man kan ju gå halva vägen vardera.

Det är inte olagligt att missta sig, dvs allt som är gränsfall kommer det knappast gå att hålla någon ansvarig för åt varken ena eller andra hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Vad gäller uppsåt bör du kanske studera rättspraxis innan du uttalar dig så tvärsäkert. Just när det gäller olaga hot kommer du att märka att "jag skojade bara" inte har visat sig särskilt framgångsrikt som försvarslinje i rätten. (Bara så att du vet.) Sluta nu att uttala dig om saker där du saknar tillräckliga kunskaper och erfarenheter.

Att bevisa att en downis har uppsåt lär ju inte vara görbart.
Men ska man nu vara semantiskt anal så kan man ju faktiskt göra fel även om det inte är strikt olagligt.
Vill man leva så är det t.ex. fel att värma sig i stugan med kolgrillen.
Citera
2019-04-12, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Vilket sorgligt inlägg.

Att användare diskuterar och tycker saker gör dem inte till patetiska kräk, speciellt när de har rätt också.

Samtidigt så är det tydligt med den gedigna förundersökning som gjorts att åtal inte borde väckas. Men när det handlar om ett sådant här uppmärksammat fall så är det självklart att åklagaren vill hålla ryggen fri.

Inte alls ett sorligt inlägg,utan mkt bra skrivet.

När personer menar att dom vet allt,är proffs i ämnet och hånar andras åsikter är det ganska komiskt att dom motbevisas så,eller hur?

Sen har inte åklagaren väckt åtal pga uppmärksamheten i detta fall. Så jobbar dom inte. Tänk så många åtal det skulle bli isf.
Åtal är väckt då det finns misstanke om brott,svårare är det inte.
Citera
2019-04-12, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av in-i-din-mun
Det var precis så en av offren avlivades i Malexander, skott i nacken. Han kunde alltså mycket väl riktar ett vapen men hunnit vända på sig strax innan han fick bly. Enkelt ja.

Enda skillnaden var att där var det frågan om bankrånare mot poliser, vem tror rätten på ? Samma grundläggande princip här, polis vs ickepolis då är det alltid polisen som blir trodd. Domstolar och poliser kysser varandras arslen , klart fan att hororna kommer frias, så vafan sitter du här och gnäller för din fyllskalle. Du behöver inte säga, alla vet att lagen och rättsfallen håller med poliser, bara för dem att formulera sig fint.

Nej, skillnaden var att det inte var ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp dom agerade mot.

Men att en person som inte begriper skillnaden på att skjuta mot det man upplever som ett hot, jämfört med flyende rånare på flykt undan rättvisan skall förstå det hyser jag låga förhoppningar om.
Citera
2019-04-12, 17:31
Medlem
Citat:
Att bevisa att en downis har uppsåt lär ju inte vara görbart.
Nej, men detsamma gäller väl för alla människor? Eric var som bekant busig. Han tyckte om att rymma. Kanske tänkte han att "nu skall jag skrämma poliserna"? Det får vi aldrig veta. Och om jag skulle rikta en alldeles äkta pistol mot dig, gör jag det då med uppsåt att skrämma dig? Eller skojar jag bara? Hur skulle någon kunna bevisa det ena eller det andra? En bedömning av uppsåt kokar ner till en fråga om trovärdighet (vilket inte är bra för rättssäkerheten).

Vad som upplevs som ett hot varierar också. Jag har varit med om att en väninna blev alldeles stel av skräck när jag satt och rengjorde en pistol. Märk väl: Vapnet var inte riktat mot henne, det var nedplockat i bitar. Men blotta åsynen av ett skjutvapen gjorde henne livrädd.
Senast redigerad av Osynlige.Mannen 2019-04-12 kl. 17:35.
Citera
2019-04-12, 17:42
Medlem
Istället för reflexvästar får väl särskolorna dela ut skyddsvästar åt barnen.
Citera
2019-04-12, 17:50
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Nej, men detsamma gäller väl för alla människor? Eric var som bekant busig. Han tyckte om att rymma. Kanske tänkte han att "nu skall jag skrämma poliserna"? Det får vi aldrig veta. Och om jag skulle rikta en alldeles äkta pistol mot dig, gör jag det då med uppsåt att skrämma dig? Eller skojar jag bara? Hur skulle någon kunna bevisa det ena eller det andra? En bedömning av uppsåt kokar ner till en fråga om trovärdighet (vilket inte är bra för rättssäkerheten).

Vad som upplevs som ett hot varierar också. Jag har varit med om att en väninna blev alldeles stel av skräck när jag satt och rengjorde en pistol. Märk väl: Vapnet var inte riktat mot henne, det var nedplockat i bitar. Men blotta åsynen av ett skjutvapen gjorde henne livrädd.

Du tycker inte att en polis borde kunna reagera mer rationellt än din väninna?
Citera
2019-04-12, 18:01
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:

Du får nock googla vad uppsåt är och innebär. Det förefaller väldigt osannolikt att han tänkte att han skulle skrämma poliserna. Han ville nog bara leka men avsaknaden av intellektuell och mental kapacitet gjorde att han inte förstod hur fel ute han var.
Citera
2019-04-12, 18:07
Medlem
Är inte ens stämningsansökan offentlig????
Citera
2019-04-12, 18:12
Medlem
in-i-din-muns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej, skillnaden var att det inte var ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp dom agerade mot.
Vilket syftar du på nu ? Lemlästningen av Eric eller Malexander ?
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Men att en person som inte begriper skillnaden på att skjuta mot det man upplever som ett hot, jämfört med flyende rånare på flykt undan rättvisan skall förstå det hyser jag låga förhoppningar om.
Vem bryr sig vad du hyser för förhoppningar din mussolini-rövkyssare jag respekterar Brittiska polisen, de har inte dödliga vapen som regel och folk där kan förlita sig på att de inte har att göra med uniformskyddat koskit som bara väntar på anledning.

Det landet har man mycket att lära sig av här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in