Citat:
Ursprungligen postat av
ClariNet
Instämmer helt i det du skriver. Det som förorsakar allt dividerandet är ju att tråden befolkas av såväl kunniga som okunniga. Det blir kunskap kontra tyckande, kontraproduktivt eftersom många hellre litar på vad kompisar tycker än vad beprövad vetenskap säger. Kunskapsförakt är fel väg att gå.
De här föräldrarna lever ju i en egen värld byggd på konspirationsteorier och mumbo jumbo. Det är som en religion, går inte nå de troende med rationella argument. Har t ex debatterat med innekattsägande veganer som ger sitt 100% köttätande djur ren vegankost, de vägrar se verkligheten inte är som i deras huvud.
Jag tycker det är bra det kommer fram, allra helst som allt fler blir veganer och vill deras barn ska vara det också. Vi kanske har fler barn i en liknande sits. Inte lika illa som den här flickan men med brister. Till och med de här stollarna tyckte de gjorde vad som var bäst för barnet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stabskapten
Det enda läkarna vet något om är barnets tillstånd när det kom in till sjukhuset efter att ha haft magsjuka i fyra dagar. Hur barnet mådde innan dess har de ingen aning om. Det vet däremot föräldrarna och de övriga personer som varit i kontakt med barnet. De beskriver allihop barnet som en glad, sprallig flicka som mår bra och är full av energi. Deras beskrivning vinner stöd av bilderna på bloggen.
Det enda jag ser i de offentliga delarna av förundersökningsprotokollet är diverse spekulationer från läkarnas sida om att barnet på något vis måste ha tagit skada av att ha haft låga nivåer av vissa vitaminer, exempelvis följande ur förhöret med Annika Reims:
"Kanske", "svårt att tänka mig", "jag tror", "tror jag inte", "kanske hade", "jag tror om man hade". Det är många lokutioner som markerar osäkerhet som läkaren pressar in i det där korta uttalandet. Hon har kort sagt ingen aning. Åtalet verkar tyvärr bygga på den här typen av lösa spekulationer.
Men snälla, man får inte såna värden efter 4 dagars magsjuka. Acceptera fakta. Fattar du hur lågt 50 i hB är? Att hB hade
ökat eftersom hon var uttorkad. Att hon hade inga järndepåer? Sån brist på B-12 att det inte gick att uppmäta vitaminet alls? Det kanske inte säger dig nåt, men den som har lite hum om kost förstår.
Dessutom hade hon bruten käke och blödning i hjärnan. Men sprang runt pigg och glad?
Och nu citerar du den biten ur den jättelånga FUPen som ger stöd åt hur du tänker. Läkaren är tveksam för att vi brukar inte se så här undernärda barn i Sverige, hon har inte kunskap. De har satsat på att få flickan att överleva, bli frisk och trygg, inte härja på med onödiga tester för att ha som bevis.
Försvarets vittnen säger såklart att de inte sett nåt. Inte vill de gola ner nån.