2019-04-09, 12:45
Medlem
ps870s avatar
Jag undvek tidigare Coop. Men där jag bor nu har Coop betydligt mycket bättre manuell kött, fisk, ost och delidiskar än Ica, Willys och Lidl. Det är även fräschare i butiken än hos övriga och utbudet är större.
Så lite motvilligt har jag bytt från Ica till Coop. Dessutom är Coop billigare än Ica.
Citera
2019-04-09, 13:16
Medlem
För mig finns det tre pratiskt möjliga alternativ. Ica, Coop och Willys.

ICA blev aldrig något alternativ efter att de valt att tjäna pengar på flyktingvågen 2015 med betalkort till nykomlingarna.

Handlade länge på Willys men så valde dem att ta in skattesubventionerad arbetskraft,
subventioner som bara ges om det rör sig om nykomlingar. Diskriminering av framförallt unga svenskar.

Coop här där jag handlar ger unga svenskar en möjlighet att skaffa sig sitt första jobb, extrajobb under studier osv. Samma möjlighet finns kanske hos ICA men där handlar jag inte.
Coop verkar heller inte åldersdiskriminera, där jag handlar jobbar det folk ur alla åldrar.

Mitt val tror jag kallas konsumtionsmakt och det är för mig ett politiskt ställningstagande.
Senast redigerad av T|N|X 2019-04-09 kl. 13:22.
Citera
2019-04-09, 13:28
Medlem
Karmans avatar
Coop är i regel dyrast. Och det beror förmodligen på att personalkostnaderna är mycket högre där än i andra livsmedelskedjor. Man kan ju med blotta ögat se hur den slöa personalen hasar sig långsamt fram mellan varuhyllorna och går in för att göra så lite som möjligt. Plus att de brukar ha personal från Samhall, men de är faktist bättre än den ordinarie personalen...
Citera
2019-04-09, 13:43
Medlem
SwizzerNöts avatar
Coop är väl den enda kedjan som inte betalar svältlön till sina anställda vilket betyder att de oftast är lite dyrare. Det finns ingen Coop som drar in 50 miljoner i vinst på en enda butik.

På ICA Maxi stoppar ägaren på sig 50 miljoner av dina pengar varje år. https://www.jnytt.se/article/ica-maxi-tjanade-mest-i-sverige/. Med en rimlig kundbas på 5000-10000 personer så tar han alltså 5-10 tusen kronor ur fickan på varje person som handlar där. Är det rimligt? Han tar ingen risk med sitt kapital.
Citera
2019-04-09, 13:48
Medlem
JokkMokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Coop är väl den enda kedjan som inte betalar svältlön till sina anställda vilket betyder att de oftast är lite dyrare. Det finns ingen Coop som drar in 50 miljoner i vinst på en enda butik.

På ICA Maxi stoppar ägaren på sig 50 miljoner av dina pengar varje år. https://www.jnytt.se/article/ica-maxi-tjanade-mest-i-sverige/. Med en rimlig kundbas på 5000-10000 personer så tar han alltså 5-10 tusen kronor ur fickan på varje person som handlar där. Är det rimligt? Han tar ingen risk med sitt kapital.

Om ICA-handlaren ligger under i pris kontra andra butiker och tar det av sin vinst, absolut.

Capitalism is a bitch.
Citera
2019-04-09, 14:18
Medlem
mr-virros avatar
Jag handlar där enbart eftersom det är den närmsta matvarubutiken där jag bor, men allt som oftast blir det alltid någon annan butik än Coop.
Citera
2019-04-09, 14:20
Medlem
ppp333s avatar
Gillar min Coop. Dom är bra på ekologiska varor. Tycker dom håller bra priser...Bra personal.
Fast jag handlar på olika ställen..vissa saker blir billigare i andra butiker.
Har inget emot invandrarungdomarna på Lidl men visst är det lite rart att komma till Coop som är gammeldags svenskt.
Citera
2019-04-09, 14:28
Medlem
trattfans avatar
Sossebutik för den är dyr?

Handlar där för den ligger närmast. Har ICA och Lidl ett par minuter längre bort men har aldrig orkat gå dit.
Citera
2019-04-09, 14:29
Medlem
Scrapers avatar
De flesta normala handlar väl helt enkelt i den butik som ligger närmast. Att ha koll på priser i den här typen av butik sysslar väl bara fattigpensionärer med?

Föredrar butiker där personalen sitter i fikarummet och håller sig undan från golvet. Hemköp i min närhet är hysteriska när det gäller att fylla på och fronta varor. Det blir lite störigt när typ alla passager halvt blockeras av personal.
Senast redigerad av Scraper 2019-04-09 kl. 14:37.
Citera
2019-04-09, 14:36
Medlem
Handlar på Coop för att de har bäst sortiment av färska och ekologiska varor. Butiken tar in oerhört mycket fint, svenskproducerat kött också och har den finaste delikatessdisken och salladsbaren jag någonsin sett.
Temperaturen är perfekt reglerad, svalt och skönt på somrarna och lagom på vintrarna.
Utöver det så är personalen otroligt trevliga och kunniga jämfört med drönarna på Lidl, ICA etc. På ICA är en av personalens favoriter (som de stolt tipsar om med en fin liten lapp) sniglar på burk för 10 SEK, det säger sig själv. På Coop kan man be dem att ta in en viss vara och om det är några stycken som visar intresse så är det troligt att de tar in det och provar hur det går försäljningsmässigt.
De är de enda som har självscanning också, så man slipper stå och vänta. De var de första med att ta in Tweek och de är ständigt i framkant när det gäller nya innovationer/tankar (prissänkning av varor med kort datum) jämfört med de andra matbutikerna.

Tacka vet jag Coop.
Citera
2019-04-09, 14:54
Medlem
Stora coop butiker har samma priser som ica och på vissa varor till och med lägre.

pripps blå gick på grossistpris riktigt billigt.

små coop butiker däremot precis som små ica butiker har högre personalkostnader och hyror så priserna blir högre inget konstigt med det.

coop har även bäst eko sortiment och våran nya coop butik är den absolut fräschaste på orten.
Citera
2019-04-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Coop är i regel dyrast. Och det beror förmodligen på att personalkostnaderna är mycket högre där än i andra livsmedelskedjor. Man kan ju med blotta ögat se hur den slöa personalen hasar sig långsamt fram mellan varuhyllorna och går in för att göra så lite som möjligt. Plus att de brukar ha personal från Samhall, men de är faktist bättre än den ordinarie personalen...
Påminner om en ica affär jag brukade besöka. Kunde stå 15-20pers i en enda kassakö och personalen envisades ändå med att sortera chokladaskar och julpynt bredvid kön. Likväl som personalen brukade stå och röka i lagret om det regnade utomhus. Fyfan. Samhall personal brukar ju vara bra mycket vettigare.

Jag brukar i princip alltid handla där det är närmast, oftast ica.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in