Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Tack!
Även för ditt tålamod! Jag brukar säga att jag är långsam men noggrann. Visst saknar vi en del information, men jag försöker ändå så gott jag kan att återskapa och genomleva dom där ca 5 minuterna från rotate till krasch.
Höjden, igen...
När det gäller höjden så var transponderdata, som vi hade tidigare, troligen baserade på vänster givare för tryckhöjd. Även om det är ovanligt så var det något fel på den.
Dessutom hade vi då bara höjddata för tiden fram till 05:41:02.
Något är skumt med radiohöjdmätaren också i diagrammet!
Alternativt så är det något skumt med höger tryckmätare också.
Det kan kanske finnas fler förklaringar?
Den börjar på fältet och strax efter start med att det är ca 7200 fot höjdskillnad mellan höger tryck och radio. Fältet ligger på ca 7587 till 7607 fot och lufttrycket förklarar skillnaden. Jag har räknat med 433 fot tidigare, men det finns lite variation i åsikter om hur man ska räkna... Skillnaden, på 7200 fot består till ca 05:42:00. Då är tryckhöjden 11100 fot, radiohöjden 3800 fot, och skillnaden är 7300 fot. Sedan minskar skillnaden för att 05:43:24 vara nere i ca 6400 fot (tryckhöjd=13400, radiohöjd=7000 fot). Stax före impact (2-3 sekunder) är skillnaden ca 6700 fot (tryckhöjd=9500, radiohöjd=2800 fot).
Crash site ligger på 7872 fot/2400 meters höjd. Mindre än 300 fot över fältet.
Jag har skrivit om detta tidigare i tråden. Jag ser det inte som självklart att vi kan förkasta även höger tryckhöjdmätare och lita till 100% på radiohöjdmätaren. Tänker jag fel?
En snabb tryckförändring, som vid passage av en front eller ett hög/lågtryckscentrum skulle kunna förklara en del. Jag har inte sett någon väderöversikt för trakten runt Addis för olyckstiden, men har intrycket att det var klart och fint. Då borde det väl inte ha varit några stora tryckförändringar? Eller är det normalt med tryckskillnader som ger 900 fot fel i tryckhöjd på ca 9000-10000 fot höjd?
Höger höjdmätare visar 7200 vid start och 13500 mot slutet. En skillnad på ca 6300 fot.
Radiohöjdmätaren visar 0 vid start och runt 6800 mot slutet.
Diagrammet är väldigt grovt så det är svårt att utläsa exakt, men i stora drag stämmer det nog.
Höjd från radiohöjdmätaren visas bara för piloterna när den understiger 2500 fot, så jag vet inte hur bra precisionen blir när höjden är högre än så. Den sensorn sitter under flygplanet, så det är lär väl knappast funka i närmast vertikal dykning heller.
Den viktiga slutsatsen är hur som helst att de hade vunnit ganska mycket höjd, fortfarande steg och således hade gott om manöverutrymme.
Med den informationen vi hade tidigare i tråden, visste vi inte att det förhöll sig så.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Lita på instrumenten!
När det gäller situationen i cockpit väger jag, utöver en hel del annat, in att dom hade:
– Otillförlig AoA-information.
– Otillförlitlig tryckhöjd.
– Troligen otillförlitlig airspeed. Det skiljer drygt 100 knop (185,2 kmh, 51,4 m/s) mellan airspeed L (348 knop) och groundspeed (450 knop) vid t.ex. 5:43:00. Skillnaden är ännu större 15-25 sekunder senare. Jag har för mig att det var ca 4 m/s på marken så jag tvivlar på att det blåste 51,4 m/s en bit upp. Airspeed R är "något bättre" men skillnaden mellan L och R är inte så stor.
"Lita på instrumenten" är centralt och ska sitta i ryggmärgen vid IFR/IMC även om detta var VFR/VMC.
Det kunde inte piloterna på ET302 göra. Då är det sinnena som gäller istället. I kombination med snabba beslut. Som måste vara rätt.
Kan man inte det, SKA man omedelbart göra QRH för unreliable airspeed. Den tar steg för steg hand om detta på ett säkert sätt, så att man kan komma fram till vad man ska lita på.
Citat:
Ursprungligen postat av
JonasFB
Ja, givetvis.
Flygindustrin vill veta och lära för att förbättra och reducera/eliminera risker och incidenter för framtid.
Kommentaren var i en kontext som delvis handlar om något *utanför* flygindustrin. /Vilket kanske inte var uppenbart./ Jag uppfattade föregående kommentarer mer rörande juridiskt ansvar och ”skuld”.
Då missförstod jag dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Med det du sett hittills i de data som finns tillgängliga, skulle du bli godkänd på en OPC(simulatorträning) i ditt bolag om du hanterade ett likadant fel på samma sätt ?
Jag tänker på att tex lämna kvar powerstettingen i en automatisk mode vid stallvarning efter take off, att passera över VMO/MMO och att mot QRH slå på stab trim igen efter CUTOFF ?
Du och jag är naturligtvis medvetna om att det inte alltid går som planerat och att man kanske inte alltid löser det som man ska ändå, men en OPC sätter ju nivån man egentligen skall hålla.
I min organisation skulle det inte vara ok, det skulle bli krav på extra träning och förnyad OPC. Vi har nog oftast förmånen att kunna justera sånt här med extra träning omedelbart under samma simulatorperiod. Skulle man trots detta inte vara godkänd flyger man inte alla tills man är godkänd.
Nej, det hade naturligtvis blivit fail.
Att försöka få in vänster autopilot på låg höjd med de här förvirrade värdena från vänster ADIRU hade nog inte heller godkänts.
Har du någon uppfattning om varför diskrepansen är så stor mellan höjdmätarna, förresten?