2019-04-06, 03:10
Medlem
Märkte häromdagen att de luktade avlopp i toaletten så jag öppnade golvbrunnen och där är det ett runt hål på 7 cm så lukten från avloppet kommer direkt in, detta måste ju vara råttor eller ?
Citera
2019-04-06, 03:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Det händer att råttor gnager håll ja.
Citera
2019-04-06, 07:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Märkte häromdagen att de luktade avlopp i toaletten så jag öppnade golvbrunnen och där är det ett runt hål på 7 cm så lukten från avloppet kommer direkt in, detta måste ju vara råttor eller ?
Är hålet så stort är det inte en liten mus direkt och då kan man vara orolig att man inte vet var den är nu. Försök täta med något men att vitlöks lukten inte ska komma upp är kanske silvertejp en tillfällig idé
Citera
2019-04-06, 08:38
Moderator
Tystnads avatar
japp detta förekommer, oftast i fastigheter med gamla avloppsystem där det förekommit mycket råttor tidigare(enligt saneringsgubbe).
Bytt ut insatsen mot en ny av plast (finns bara plast tyvärr, idiotisk) sedan byter du gallret över brunnen mot en av rostfritt som dom inte kan gnaga igenom, nu är det inne i ditt badrum så svårt sätta bara en tegelsten över som man kan göra i tex källare där avloppet sällan används, men ta några klickar silickon på sidan av gallret, annars kommer råttan putta väck gallret och ta sig upp.
Citera
2019-04-06, 08:40
Medlem
Citat:
In med råttfällan o ring Anticimex
Citera
2019-04-06, 08:51
Medlem
Det här får du nog informera kommunen om. Finns dem hos dig så finns de hos dina grannar. Kommunen kan ev göra åtgärder i huvudledningarna.
Citera
2019-04-06, 10:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Hur runt är det? Är det alldeles cirkelrunt så är det inte gnagt utan ett fabriksgjort hål där det saknas en plugg.
Citera
2019-04-06, 13:50
Medlem
Definitivt inte människor gjort, visst de e runt men ojämnt o ser gangt ut, ja e mest chockad att de e så stort, trodde råttor inte behövde så stort för o komma in, dock så var ju golvbrunnslocket hårt åtsatt så verkar ju inte kommit in i lägenheten
Citera
2019-04-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur runt är det? Är det alldeles cirkelrunt så är det inte gnagt utan ett fabriksgjort hål där det saknas en plugg.

hur lägger man upp bild?
Citera
2019-04-06, 16:58
Medlem
Är helt paranoid nu, såg att mina knäckebröd var typ 1/3 brutna på 3 knäckebröd, vet inte om det är jag eller råttaxD
Citera
2019-04-06, 21:46
Medlem
Ring anticimex pronto.

7 cm låter väldigt stort för ett råttgnagt hål - de behöver inte den dimensionen för att komma in och gnager inte mer än nödvändigt. Men det kan väl ha suttit något där som petats bort?

Jag hade lagt ut lite fällor om jag vore du, med lite olika bete - kaviar, leverpastej och jordnötssmör - kletiga grejer är bäst så de inte kan plocka bort dem så lätt utan att utlösa fällan. De kan vara sjukt skeptiska och hålla sig gömda och tysta när det finns folk i närheten.
Citera
2019-04-06, 22:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
hur lägger man upp bild?
Använder en host som ex: www.tinypic.com för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in