2019-04-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jag har inte uteslutit att ME kan ha en fysisk grund, men det finns inga bevis för det i dagsläget. Mina inlägg om ME är inte rabiata, de utgår från fakta. ME utnyttjas av en lobby som tjänar pengar på människor oro och den finns överallt där människor lider. Det är ett generellt problem. Att du är en argbigga vet vi, men jag hoppas att du mår bättre om några år, då kan du titta tillbaka på dina inlägg och tänka: Synd att jag behövde må så här, borde gjort något åt det.

KBT och motion är bra i alla lägen, för väldigt mycket av det vi går igenom kan inte förklaras eller lösas med något annat än att förhålla sig praktiskt till olika siuationer. Vårdcentralen erbjuder "act" och det borde familjen kanske använt, men hur gör man om en diagnos är kidnappad till att vara "för evigt", utan fysiska bevis? Det är helt sjukt, helt galet!

Kan verkligen förstå om föräldrarna blev knäppa, men inte så knäppa. Akademiker kan analysera fakta och borde kommit fram till att det finns alltid andra möjligheter. Dessutom kan man se på sig själv utifrån och inse när det är fara å färde. Om man inte är psykiskt sjuk på riktigt. Ingen av föräldrarna var psykiskt sjuk. Deprimerade tar livet av sig, men att båda föräldrarna hade exakt samma grad av allt, liksom barnen hade exakt samma sjukdom och symptom låter för mig kontrollerat. Tvång in i döden.

Du greppar verkligen ingenting, ellerhur?
Det spelar ju väldigt liten roll egentligen om ME är fysisk eller psykisk, det är ju i praktiken samma sak som att bli diagnosticerad med en obotlig psykisk sjukdom. Det spelar ingen roll hur "praktiskt" du försöker förhålla dig till det faktum att du i hela ditt liv kommer att lida av det här, om KBT fixade det så skulle det inte kallas för obotligt.
Att då dessutom få såna diagnoser för sina barn är ju förödande, det fattar ju vemsomhelst. Det är varken första eller sista gång som en förälder tagit livet av ett barn för att "rädda dem", så att låtsas som att det här inte kan ha varit skälet är ju förnekelse av högsta grad. Det har hänt förut och kommer att hända igen, punkt.
Citera
2019-04-05, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ingen av oss vet om skolan anser att den brustit eller om den enbart "höjer ribban" inför framtiden.

Ingen av oss vet som skolpersonalen såg eller inte såg, hur de resonerade eller inte resonerade.

Nej, det är inte meningsfullt att leta efter syndabockar, men det är viktigt att analysera ett händelseförlopp för att lära inför framtiden. "Att arbeta på förbättring inför framtiden", som du skriver.

Och nej - ingen människa på denna jord hade kunnat förutse att de två barnen skulle mördas av sina föräldrar. Ingen kunde förutse just det. Om detta tror jag att vi alla är väldigt, väldigt överens.

Men hade det funnits någonting annat (än förestående mord) som man hade kunna reagera på? För att återkoppla till mitt förra inlägg: på vilka grunder ska en orosanmälan göras? Är det när jag tror det finns risker för att barn ska bli mördade som jag ska slå larm? I så fall skulle ingen av de orosanmälingar jag hittills har gjort, blivit aktuella. Lyckligtvis gjorde jag dem ändå, trots att risken för mord inte fanns - och barnen och deras föräldrar fick den hjälp som de behövde.

Det är ju omöjligt att yttra sig om huruvida det kunde ha funnits fog för en orosanmälan i Bjärred, eller ej, eftersom ingen av oss var där och då. Men jag är övertygad om att det fanns sådant som lärarna i varje fall noterade och funderade över, och kanske till och med ställde sig frågande inför. Sådant hör ju till när man arbetar nära andra människor, att diverser frågeställningar uppstår. Man behöver ställa sig frågor för att kunna göra ett bra jobb.

Om man märker att barnen och/eller hela familjen isolerar sig så kan man fråga sig varför och kanske fråga föräldrarna om anledningen.
Citera
2019-04-05, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om man märker att barnen och/eller hela familjen isolerar sig så kan man fråga sig varför och kanske fråga föräldrarna om anledningen.
Om lärarna var hem till den ena flickan 4 och den andra 3 dagar i veckan så märkte dom kanske inte att familjen var isolerad. Det är i varje fall ingen känsla jag skulle få.
Citera
2019-04-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Du greppar verkligen ingenting, ellerhur?
Det spelar ju väldigt liten roll egentligen om ME är fysisk eller psykisk, det är ju i praktiken samma sak som att bli diagnosticerad med en obotlig psykisk sjukdom. Det spelar ingen roll hur "praktiskt" du försöker förhålla dig till det faktum att du i hela ditt liv kommer att lida av det här, om KBT fixade det så skulle det inte kallas för obotligt.
Att då dessutom få såna diagnoser för sina barn är ju förödande, det fattar ju vemsomhelst. Det är varken första eller sista gång som en förälder tagit livet av ett barn för att "rädda dem", så att låtsas som att det här inte kan ha varit skälet är ju förnekelse av högsta grad. Det har hänt förut och kommer att hända igen, punkt.

Ja, det förstår vem som helst. Vad är ditt problem, egentligen? Vad är det du inte tror att jag förstår? Vad handlar ditt inlägg om? Jag har skrivit ett flertal gånger att denna diagnos inte borde sättas på barn, eftersom barn påverkas av sina föräldrar, hur de lever, vilka val de gör, relationerna i familjen. De kan inte förändra något som en vuxen människa kan göra. Därför är diagnosen, livslång, olämplig för just barn, utan fysiska bevis. Håller du inte med om det?

Det var förödande att sätta denna diagnos på Moa. Så vem gör det, vem sätter en förödande diagnos på ett barn, utan några bevis? En slaskdiagnos, när man inte vet eller förstår vad som är fel, när man inte hittar grunden för symptomen. Eller när man lyssnar lite för mycket på en orolig förälder, som kanske börjat se spöken på dagen... eller har någon anledning att hålla ett barn hemma, kanske som vakt för ett syskon som antagligen mår skitdåligt och kanske har självmordstankar efter flera år hemma, isolerad från klasskompisar och normalt liv.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-05 kl. 17:32.
Citera
2019-04-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om lärarna var hem till den ena flickan 4 och den andra 3 dagar i veckan så märkte dom kanske inte att familjen var isolerad. Det är i varje fall ingen känsla jag skulle få.

Tonårstjejer som hålls hemma är isolerade. Förstår man inte det, så förstår man inte så mycket om psykisk hälsa och välbefinnande. Att själv få välja var man vill vara, variation i livet, är grundläggande. Inget av detta hade tjejerna. O var dessutom ivrig på att hålla barn 2 hemma. Kanske som en livvakt för första flickan som varit hemma i tre år, kanske självmordsbenägen emellanåt.

Den hånade hustrun i tråden hade flera anledningar att kika på Mind. Dottern som kanske mådde pyton och fadern som köpte ny bil för att kunna ta sig snabbt mellan hem och jobb kanske. Som inte orkade deklarera för sitt bolag och som bestämt att hela familjen måste dö. Den hustrun, hade ett helvete. Men det var O som klagade på sin sits, det var så synd om honom. "Det som inte fick hända, hände."
Citera
2019-04-05, 17:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Det är inte föräldrarnas upplevelser, ställningstaganden och mer eller mindre välgrundade beslut som utgör den huvudsakliga skiljelinjen i denna tråd; det är frågan om beslutet i så fall skulle ha åtföljts av ett trippelmord inkl. kända dödsorsaker. - PT lyckades inte besvara denna fråga fullt ut; man synes ha hoppats att flera skulle köpa grisen i säcken, eller låta nöja sig med lite mer svepande formuleringar. - En av beslutsfattarna sades indirekt ha varit medveten om att hon skulle bli strypt till döds. - Det är således en fråga om bevisvärdering - och varför värdet på stödbevisningen sekretessats.

Jämfört med 19 jan var det inte så mycket nytt man hade att förmedla på PT; man valde att ta fasta på förklaringsbrevet, nämnde i princip inte alls testamentet, och menade att viss information man hittat i olika medier gett stöd till det som skrivits under i brevet. - Det lät med förlov sagt lite tunt och svävande detta med medierna; svårt att bilda sig en uppfattning om det kvalitativa värdet, särskilt som man kan anta att mycket betr. döttrarnas sjukdom mm avhandlats mellan makarna och lätt kan tänkas ha varit som gjort att smygas in som stöttande indicier. - Vem som dödat vem ville man inte delge. Barnen var i princip helt osynliga på PT; inte ens deras behandlingsplaner hade varit intessanta nog att ta del av. - I övrigt var det mycket man saknade svar på och fick på det hela taget allt att framstå som en intern familjeangelägenhet. Barnen var föräldrarnas/mördarnas egendom och skulle nu också sekretessas i enlighet med önskemål från de närmast anhöriga.
Citera
2019-04-05, 17:38
Medlem
Citat:

Jo. Tyvärr vet vi inte vad de såg. Lärarna kanske är belagda med tystnadsplikt?

Har svårt att tänka mig att man som lärare i hemundervisning enbart pratar om själva skolarbetet och ingenting annat. Vad jag har förstått så jobbade väl föräldrarna på dagarna, förutom i vissa perioder då de vabbade eller arbetade halvtid (Hanna?) och barnen var ensamma med lärarna. Då kan man tänka sig att lärarna också frågade barnen hur de mådde.

Det vet vi ju inte heller. Egentligen vet vi nästan ingenting.
Citera
2019-04-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ja, det förstår vem som helst. Vad är ditt problem, egentligen? Vad är det du inte tror att jag förstår? Vad handlar ditt inlägg om? Jag har skrivit ett flertal gånger att denna diagnos inte borde sättas på barn, eftersom barn påverkas av sina föräldrar, hur de lever, vilka val de gör, relationerna i familjen. De kan inte förändra något som en vuxen människa kan göra. Därför är diagnosen, livslång, olämplig för just barn, utan fysiska bevis. Håller du inte med om det?

Det var förödande att sätta denna diagnos på Moa. Så vem gör det, vem sätter en förödande diagnos på ett barn, utan några bevis? En slaskdiagnos, när man inte vet eller förstår vad som är fel, när man inte hittar grunden för symptomen. Eller när man lyssnar lite för mycket på en orolig förälder, som kanske börjat se spöken på dagen... eller har någon anledning att hålla ett barn hemma, kanske som vakt för ett syskon som antagligen mår skitdåligt och kanske har självmordstankar efter flera år hemma, isolerad från klasskompisar och normalt liv.

Precis. Det är förhistorien, anledningen till hur barnen kunde få sin diagnos som är intressant, tycker jag. ME kan ju bryta ut av olika orsaker, vad jag har förstått; stress och överkrav, borrelia, infektioner som inte går över osv osv.

För man kan väl inte bara sätta en diagnos för att ett barn är onormalt trött?
Citera
2019-04-05, 17:42
Medlem
Citat:
Tonårstjejer som hålls hemma är isolerade. Förstår man inte det, så förstår man inte så mycket om psykisk hälsa och välbefinnande. Att själv få välja var man vill vara, variation i livet, är grundläggande. Inget av detta hade tjejerna. O var dessutom ivrig på att hålla barn 2 hemma. Kanske som en livvakt för första flickan som varit hemma i tre år, kanske självmordsbenägen emellanåt.

Den hånade hustrun i tråden hade flera anledningar att kika på Mind. Dottern som kanske mådde pyton och fadern som köpte ny bil för att kunna ta sig snabbt mellan hem och jobb kanske. Som inte orkade deklarera för sitt bolag och som bestämt att hela familjen måste dö. Den hustrun, hade ett helvete. Men det var O som klagade på hustru och barn. Det var så synd om honom.

Du har ingen aning om hur barnen mådde så du ska nog försöka låta bli att utmåla dig som en expert på psykisk hälsa och välbefinnande. Du förstår inte ens att barn kan bli sjuka och inte klara av att gå till skolan. Det finns några hundra. Det var orsaken till att familjen inte tyckte att dom levde ett liv i egentlig mening.
Föräldrarna hade två bilar, leasade, så Hanna hanna behövde knappast gå till sitt heltidsjobb heller. Jag vet inte var du har fått bilköpet ifrån. Hon är inte heller särskilt hånad, men misstänkt för att ha dödat sina barn så är hon inte särskilt respekterad heller. Du som försvarar hennes handlingar står inte heller högt i kurs.
Citera
2019-04-05, 17:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
[b]/.../Den hånade hustrun i tråden hade flera anledningar att kika på Mind. Dottern som kanske mådde pyton och fadern som köpte ny bil för att kunna ta sig snabbt mellan hem och jobb kanske. Som inte orkade deklarera för sitt bolag och som bestämt att hela familjen måste dö. Den hustrun, hade ett helvete. Men det var O som klagade på sin sits, det var så synd om honom. "Det som inte fick hända, hände."
Att döma av det lilla vi vet, synes O ha varit mer utåtriktad än H; mer på offensiven. H och barnen framstår närmast som skuggfigurer. - Det finns flera outredda saker vad betr. föräldrarnas ev. fysiska sjukdomar. Här kommer t.ex. O:s Tysklandsresor in i bilden, liksom H:s (enligt en betrodd postare i tråden) besök på onkologen i slutet av augusti - vilket f.ö. sammanfaller med O:s mail till Missan om att M blivit långvarigt sjuk.
Citera
2019-04-05, 17:51
Medlem
Citat:
Du har ingen aning om hur barnen mådde så du ska nog försöka låta bli att utmåla dig som en expert på psykisk hälsa och välbefinnande. Du förstår inte ens att barn kan bli sjuka och inte klara av att gå till skolan. Det finns några hundra. Det var orsaken till att familjen inte tyckte att dom levde ett liv i egentlig mening.
Föräldrarna hade två bilar, leasade, så Hanna hanna behövde knappast gå till sitt heltidsjobb heller. Jag vet inte var du har fått bilköpet ifrån. Hon är inte heller särskilt hånad, men misstänkt för att ha dödat sina barn så är hon inte särskilt respekterad heller. Du som försvarar hennes handlingar står inte heller högt i kurs.

Hur kan det vara tillåtet att medvetet sprida lögner på Flashback? Jag har inte försvarat hennes handlingar och jag vet inte vilka de var exakt, för det mörkar polisen.

Leasing, avbetalning eller kontantköp, bilen var ny och om man betalar av varje månad är det fortfarande ett köp som görs. Tack för uppgiften om leasing. Du kan inte ha en dialog utan att slåss, men om det stannar vid ord så skadar du bara dig själv. Det måste vara jobbigt för dig att vara så enträgen att du dagligen måste slå på andra, för att du själv mår dåligt. Var du i skolans värld, sa du? Då kan du säkert tillföra tråden mycket, på ett bättre sätt.

Oskar leasade en bil, han köpte den inte. Källa: Armstark. 201900405.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-05 kl. 17:59.
Citera
2019-04-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jo. Tyvärr vet vi inte vad de såg. Lärarna kanske är belagda med tystnadsplikt?

Har svårt att tänka mig att man som lärare i hemundervisning enbart pratar om själva skolarbetet och ingenting annat. Vad jag har förstått så jobbade väl föräldrarna på dagarna, förutom i vissa perioder då de vabbade eller arbetade halvtid (Hanna?) och barnen var ensamma med lärarna. Då kan man tänka sig att lärarna också frågade barnen hur de mådde.

Det vet vi ju inte heller. Egentligen vet vi nästan ingenting.

Vi vet att ingen anade att detta skulle hända, om ens hälften av fantasierna i tråden skulle ha någon som helst sanningshalt så skulle omgivningen ha slagit larm. Dom enda personer som påstår sig ha sett något ovanligt är pianofröken och en kompis, kompis till en vars respektive tyckte att det var något ovanligt med Oskar så här i efterhand. Resten är ogrundade spekulationer och beskyllningar förklädda med ett frågetecken efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in