2019-04-04, 16:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Japp, hela svenska folket är foliehattar. Ingen får insyn. Bara för att du tror att du kan gå på vatten så är det inte så att du kan det.

Hur skulle det vara om du satts att försvara badkarsmordet som självmord? Då hade vi haft en dömd mördare ute på gatorna nu. Skillnaden i Bjärred är att mördaren dog själv, därför bryr man sig inte om att ompröva sina föreställningar om hur allt kan ha gått till. Inget ska uteslutas. Mig veterligen är det bara polisen som kan bedöma om de verkligen gått till botten med allt. Ingen granskar dem eller deras arbete nu. Så skönt! Guldläge för klipska mördare.

Om utredningen visar något annat än det polisen gått ut med så borde nog någon som arbetat med fallet avslöja det. Tror inte att alla inblandade skulle hålla tyst.
Citera
2019-04-04, 16:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Skjut inte budbäraren min käre Reimer. Polisen fick en chans men tog den inte. Det finns inga bevis i FUP så sluta tjata om motsatsen. Fortfarande skandal att de slösar med skattepengar på att maskera en utredning på det här viset.

Visst förstår du att polisen hade redovisat mera fakta om de fanns. De skyddar inga anhöriga.

Polisen redovisade mer än vad de hade behövt, de hade egentligen inte behövt redogöra för något utan bara skickat ut ett pressmeddelande som talat om att fallet var nedlagt och att det inte finns någon utomstående gärningsman.

Ditt problem är rättshaverism och det kan tyvärr inte polis och myndigheter göra något åt, rättshaverister är som dom är.

FUP är en sedvanlig mordutredning och de slutsatser som kommit fram vet du ju.
Citera
2019-04-04, 16:21
Medlem
Ditt kvinnohat är pinsamt. Jag bryr mig inte om vilket kön en mördare har. Jag vill veta om offret är både mördare och offer med tydlig redovisning av bevis, indicier och utredningar. Detta hemlighålls och jag tror det är för att utredningen är ett sparpaket som inte tål att lampan tänds. Ett realistiskt val med tanke på att gm är hittad och död.

Varför lägga tid på att berätta hur man kom fram till allt? Det skulle ju vara väldigt dyrt och kostsamt att försöka lära svenska folket hur man kommer fram till saker. De är ju för dumma för att förstå. Med en sådan polis(ledning) är det lätt att folket tappar förtroendet för polisen. Man ska komma ihåg att majoriteten av svenskarna i dag är välutbildade, det är inte som förr, att man kan kalla folk för foliehattar, eller tro att det är det. Den typen av åsikter som du har passar inte in 2019.

Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Den där typen av anekdotisk bevisföring är så fånig att den egentligen inte förtjänar att kommenteras. För du inser väl att det är enkelt att hitta massor av exempel när foliehattar bevisats vara just foliehattar och inget annat. Tex i bjärredsfallet. Där visade ett års samlade bevis och indicier att det handlade om ett medgärningsskap. All insamlad information från tekniker, forensiker, brottsplatsundersökning, NFC utredare, analytiker, kriminalare, rättsläkare gick åt samma håll - gemensamt och i samförstånd.

Se, så fel foliehattarna hamnade i sina galna gissningar! Tänk om man hade lyssnat på dem under året trots att slutsatsen av utredningen visade på medgärningsskap?! Då hade flickorna blivit berövad på en av sina mördare - modern Hanna. Hade föräldrarna överlevt hade Hanna varit fri och Oskar fått ta på sig hela skulden för vad de båda gjorde. Det är inte så vårt rättssystem ska se ut. Det ska vara rättvist. Därför är det viktigt att hålla narcissistiska foliehattar med genusdrivna agendor på avstånd. De är farliga för rättssäkerheten!
Citera
2019-04-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om utredningen visar något annat än det polisen gått ut med så borde nog någon som arbetat med fallet avslöja det. Tror inte att alla inblandade skulle hålla tyst.

Det skulle vara bra om resultaten visades av några andra än utredarna själva och om de var skyldiga att svara på frågor om hur de kom fram till resultaten. Dessa svepande redogörelser är inte anpassade till en befolkning som är kritiskt tänkande. Det behövs en tydligare modell för hur polisen redovisar sina resultat för allmänheten, i de fall man bedömer att de kan göra samhällsnytta. Just nyttan behöver diskuteras och om man inte vill lämna ut information måste det finnas skäl som gör att man inte ser någon nytta med det. Detta kan man också redogöra för. Vad en enskild mördare önskar kan man bortse från så klart, och det tror jag att man också gjort, men det är en gissning.

I det här fallet är frågorna så många kring vilket stöd familjen fick från vård och skola, kring diagnoserna, hur samhällssystemen runt denna familj fungerade. Var det brustit, var man behöver göra mer. Familjen var ju drabbad av väldigt mycket ohälsa i flera år. Vill se ett samarbete mellan polis och vård när man redogör för utredningen också. Någon från vården kunde ha suttit med. Det enskilda stupröret hos polisen blir ju helt meningslöst att redogöra för, när allt detta skett i en kontext med så många diagnosticerade i Sverige med ME att det borde finnas ett enormt behov av att berätta vad som sker och skett.

Nu tänker kanske polisen att deras enda jobb är att redogöra för förloppet och att det kan man dölja, men den större bilden, vem ansvarar för den egentligen?
Senast redigerad av rappytt 2019-04-04 kl. 16:39.
Citera
2019-04-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ditt kvinnohat är pinsamt. Jag bryr mig inte om vilket kön en mördare har. Jag vill veta om offret är både mördare och offer med tydlig redovisning av bevis, indicier och utredningar. Detta hemlighålls och jag tror det är för att utredningen är ett sparpaket som inte tål att lampan tänds. Ett realistiskt val med tanke på att gm är hittad och död.

Varför lägga tid på att berätta hur man kom fram till allt? Det skulle ju vara väldigt dyrt och kostsamt att försöka lära svenska folket hur man kommer fram till saker. De är ju för dumma för att förstå. Med en sådan polis(ledning) är det lätt att folket tappar förtroendet för polisen. Man ska komma ihåg att majoriteten av svenskarna i dag är välutbildade, det är inte som förr, att man kan kalla folk för foliehattar, eller tro att det är det. Den typen av åsikter som du har passar inte in 2019.

Har du överklagat till kammarrätten än?

Du får nog fila på dina skäl lite bättre än vad du hittills presenterat här. Att du är nyfiken är knappast ett bärande argument.

Kruxet utöver det är väl att du måste skriva under handlingen. Som du förstår kommer den att granskas med lupp. Du tål väl lampans ljus?
Senast redigerad av Remark 2019-04-04 kl. 17:12.
Citera
2019-04-04, 18:01
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Håller med. Det är läskigt att se när folk försvarar och ömmar för en dokumenterad barnamörderska bara för att hon är kvinna. Om Agnes och Moa ser oss nu, måste det kännas förfärligt obehagligt att någon kramar deras banekvinna.

Äh.. inte är det några döda som ser oss - allra minst dig. Vad har du nu rökt ?
Nån dokumentation som du försöker hänvisa till, har inte nått allmänheten - vad jag känner till.
Du vet mera - eller ?

Vi har alla en ingång / utgång i fallet som säger: tre mördade, ett självmord.
Det är att förhålla sig till.
Dessutom har O, tillsammans med polisen, påstått att barnen mördats på grund av nån sjukdom, dom drabbats av.

Vad ville O dölja med mördandet ?
Citera
2019-04-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har endast ett övergripande syfte med ditt deltagande i tråden, det är att försöka få Hanna att framstå som oskyldig. När du avslöjas så försöker du låtsas vara oförstående. Men det lyckas inte så bra för det finns en sökfunktion i tråden.
Gör ett försök att skriva fast risken är stor att mitt inlägg bedöms som OT. Nåja, då är jag i gott sällskap.
Intressant att du tar upp Övergripande syfte med deltagande i tråden.
Armstark, Reimer, develi,remark. Vilket är ert syfte? Att verka bara ni i tråden och sola er i glansen av varandra?
Har aldrig handlat om offerkoftor utan om RÄTTVISA! Allas rätt att komma till tals.
1.Nej. Ingen hatar en sjuk människa. En patient känner det den känner. Att ifrågasätta en MElobby är inte detsamma som att ifrågasätta känslor, symtom hos patienten. Men att ge Agnes och Moa 14 0ch 11 år gamla en diagnos som ödelägger allt normalt, socialt liv och utan framtidsutsikter?!! Så här kommer det att vara. Detta tillstånd kommer att bestå. Det finns ingen bot. Det borde vara straffbart!!!! Det är inte den sjuke som bär ansvaret. Det är den skånske läkaren.Det är ME lobbyn.
2. Att påstå att någon här på något sätt vill kritisera den s.k. barnvakten är så dumt så jag vet inte vad! Hon gjorde vad hon blev tillsagd. Jag utgår ifrån att hon blev ersatt för tiden hon lade där. Nu blev detta arrangemang ändå något bra. Dom fann varandra och underbart för Agnes och Moa att få någon kontakt som inte tillhörde vuxenvärlden. Men nu är det som så att om man har förmågan att minnas sin egen barndom och tonårstid så vill man välja kompisar själv, inte tilldelas. Förmodligen var det så att alla normala kompiskontakter hade brutits eller åtminstone var bristfälliga p.g.a. den sociala isoleringen. Man kommer ifrån den vardagliga naturliga kompiskontakten som hemmasittare. Att vända resonemanget till en kritik mot barnvakten är typiskt för den här tråden. En medveten strategi från er.
3.harperlees inlägg används nu av er grupp. Ett mkt intressant inlägg som vittnar om ett underligt beteende hos Oskar. Det kan
tolkas på flera sätt. En djup depression, en begynnande psykos. Fritt fram för tolkningar från alla då vi alla saknar insyn.
4. Allt landar i social status. Beundran och särbehandling av Oskar. Ja just det. Oskar. Hanna näms bara som medskyldig. Oskar framhålls som pliktskyldig, överintelligent. När Missan som faktiskt har träffat Oskar uttalar sig så hånas hon. När remark i beundrande ordalag beskriver Oskar så ifrågasätts hon inte. Bara ett fel: Hon har aldrig träffat honom!
4. Föreställ er WTfamiljen Henkow- Brenton. Alkade. Stora tatueringar. Gapar och skriker. Oskar raglar ut till soptunnan. Full som en gris. Hanna som står och röker gula blend under fläkten springer efter Oskar. Ciggen i mungipan. Full som en gris. Dom svär och skriker till varandra. Oskar pucklar på käringen. Grannarna slår larm. Dom vet att inne i huset finns två barn som lever i misär.
Barnen i wtfamiljen hade haft betydligt större chanser att överleva. Misären står skriven på husfasaden.
Men den svala, tillbakadragna, välutbildade, övre medelklassfamiljen, i det lugna villaområdet vars misär pågick inne i det tysta fick inga grannar att larma.
Jag är övertygad om att ert intresse varit noll om familjen varit en alkad wtfamilj.
5. Så många fina skrivare har tystnat. Jag förstår dom. Man måste ha ett självskadebeteende för att gå in här och utsätta sig för alla påhopp. Nåja. Om det finns en sanning i det fördolda så kommer den fram, förr eller senare. Journalisterna överklagar, det tar tid och frågan är hur mkt dom får ut i slutänden. Sedan är det så att även om hela utredningen låg framme så skulle vi kanske inte bli så mkt klokare för det. Alla dessa förhör. Vad gav dom tro? Jag tror inte att anhöriga hade så mkt att bidra med. Hade dom haft nära kontakt och insyn så hade dom slagit larm för länge sedan. Då kanske kollegorna kunde bidra med mer men frågan är hur mkt dom ville säga. Skuldkänslorna över att inte ha gjort något kan ha gjort att dom inte ville säga så mkt. Vi som har levt nära självmord vet hur man skuldbelägger sig.
Lärarna har väl åxå känt sig bakbundna. Hade dom observerat något så faller det ju tillbaka på skolans ansvar. Nej. Läckor som kanske kommer med tiden. Någon som vill berätta den sanna historien om familjen i bjärred. Det är vad vi kan hoppas på. Inte för att vi är nyfikna hyenor som vill frossa i avskyvärda detaljer om barn som stryps. Utan för att vi vill veta hur Agnes och Moa hade det i det där huset fram till mardrömmen slog till. Var det en mardröm hela tiden? Rektorn sa : I mitt hjärta känner jag att vi inte kunde gjort annorlunda ( kommer inte ihåg ordagrant)
I mitt hjärta känner jag att det var en mardröm, livet i huset i bjärred.
Citera
2019-04-04, 18:54
Medlem
Citat:
Det skulle vara bra om resultaten visades av några andra än utredarna själva och om de var skyldiga att svara på frågor om hur de kom fram till resultaten. Dessa svepande redogörelser är inte anpassade till en befolkning som är kritiskt tänkande. Det behövs en tydligare modell för hur polisen redovisar sina resultat för allmänheten, i de fall man bedömer att de kan göra samhällsnytta. Just nyttan behöver diskuteras och om man inte vill lämna ut information måste det finnas skäl som gör att man inte ser någon nytta med det. Detta kan man också redogöra för. Vad en enskild mördare önskar kan man bortse från så klart, och det tror jag att man också gjort, men det är en gissning.

I det här fallet är frågorna så många kring vilket stöd familjen fick från vård och skola, kring diagnoserna, hur samhällssystemen runt denna familj fungerade. Var det brustit, var man behöver göra mer. Familjen var ju drabbad av väldigt mycket ohälsa i flera år. Vill se ett samarbete mellan polis och vård när man redogör för utredningen också. Någon från vården kunde ha suttit med. Det enskilda stupröret hos polisen blir ju helt meningslöst att redogöra för, när allt detta skett i en kontext med så många diagnosticerade i Sverige med ME att det borde finnas ett enormt behov av att berätta vad som sker och skett.

Nu tänker kanske polisen att deras enda jobb är att redogöra för förloppet och att det kan man dölja, men den större bilden, vem ansvarar för den egentligen?

Vissa (polis, soc och skola) vill helt enkelt inte redovisa hur morden egentligen har gått till - och vad som föregick det långa förfallet - och andra vill inte veta. Att sanningen skulle komma fram kanske rubbar vissa individer och deras tänk att allt som myndigheter redovisar (eller det minimala i detta fall) ska vara nog.

Gör man så, då kan eftervärlden inte dra lärdom av det som hände. Men sanningen kommer att komma fram, det gör den alltid. Förr eller senare.
Citera
2019-04-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
I mitt hjärta känner jag att det var en mardröm, livet i huset i bjärred.

Föräldrarna skrev ”ingen av oss kommer att kunna leva ett liv i egentlig mening” och tog livet av sig och sina barn. Det vore intressant att förstå vad som hände och varför. Men alla försök till detta saboteras av eviga inlägg om hur hemsk Oskar var, dessa inlägg förhindrar alla försök att komma närmare sanningen om föräldrarna och vad som drev dom till en gemensam katastrof. Det är mekanismerna i föräldrarnas handlande och samspel jag vill förstå. Det är mitt syfte, inte för att jag har någon som helst skyldighet att redovisa det till dig.

Jag finner inget intresse i att diskutera vad deras titlar eller inkomster har för betydelse. Det hade varit lika värdefullt att förstå även om pappan var bonde och mamman jobbade på ICA.

Hur kan två föräldrar hitta på något så märkligt?

Men för att kunna komma närmare sanningen i händelsen så måste man vänta ut alla Hannakramares exit ur tråden.
Citera
2019-04-04, 19:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vissa (polis, soc och skola) vill helt enkelt inte redovisa hur morden egentligen har gått till - och vad som föregick det långa förfallet - och andra vill inte veta. Att sanningen skulle komma fram kanske rubbar vissa individer och deras tänk att allt som myndigheter redovisar (eller det minimala i detta fall) ska vara nog.

Gör man så, då kan eftervärlden inte dra lärdom av det som hände. Men sanningen kommer att komma fram, det gör den alltid. Förr eller senare.

Vilken sanning?

Du har skrivit det några gånger nu, vad är det för "sanning" som du vill få offentlig?

Att lilla H är ett helt oskyldigt offer och att hon på intet sätt är inblandad i tragedin utan allt terminerar i den genomonde O?
Citera
2019-04-04, 19:55
Medlem
Visst är det egendomligt att det är endast personer som varit i kontakt med Oskar Henkow som rapporterar om "en familj i djup kris" och om en Oskar som knappt kan hålla "näsan ovan vatten". Och hans chef som efterlyste hela familjen.

Jag tolkar det som att det är Oskar som beklagat sig både i skolan och sin arbetsplats Lunds Universitet.

Tyder på en speciell personstörning där personen i fråga hela tiden skyller på alla andra -sin familj - för sina egna tillkortakommanden. Det är aldrig fel på personen av den här typen utan på alla andra.

Arma familj som har tvingats leva med honom. Han tappade kontrollen totalt till slut och ströp/kvävde hela sin familj för att visa alla att det var han som bestämde minsann. Slutligen var han inte man nog att stå för sina illgärningar utan tog sitt liv.

Hur vriden kan man vara? Ynkrygg.
Citera
2019-04-04, 19:56
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

De som har haft med familjen att göra kanske finner något att dra lärdom av men vi andra behöver inte veta några detaljer. Att sekretess råder är nog något man skulle vara tacksam över om det skulle handla om ens egen familj eller någon närstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in