2019-04-02, 23:43
Medlem
DVDetektivens avatar
Den som sist träffade GM innan mordet är död.
De som ingick i skuggningsteamet är döda eller boendes utomlands.
Vem GM är? En kort lista på tänkbara personer.
För att förstå hur det här gick till och vilka som är inblandade är min slutsats att man måste ta så att säga en gaffeltruck och lyfta det övre lagret av höstacken MOP, titta på de initiala vittnesmålen och sedan lägga till vissa vitala uppgifter. Jag har kommit fram till när var hur och varför men inte hundra på vem, men är intresserad av er andras åsikter tankar.
Citera
2019-04-02, 23:44
Medlem
DVDetektivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Funkar för mig fortfarande.
Ok fast jag får upp att jag måste logga in
Citera
2019-04-02, 23:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Omgivningarna runt Rådmansgatans tunnelbanestation borde granskas närmare. Om paret Palme övervakats så borde några ”skuggor” grupperas runt just den platsen då det är troligt att Palmes tog samma väg tillbaka som de kom ifrån. Väldigt lite från detta område finns i FUPn ang målen mot Christer Pettersson, kan tänkas det finns fler iakttagelser från detta område även efter filmens slut.

Ja, det finns några iakttagelser jag undrar över:

1. Vad såg egentligen skådespelaren Robert G?
2. "Marockanen" som Lars Erik K såg efter bion?
3. Mannen som tog taxi från området vid Rådmansgatan ca 23.50?
4. Mannen vid telefonkiosken mittemot Grand?
5. Mannen som kvinnan (glömt namnet) såg i prånget på Tegnérgatan runt kl 23, han som verkade nervös o försökte tända en cigarett?
6. Mannen som Lars Erik E såg utanför Grand, annat signalement än mannen Margareta S såg?
7. De båda männen utanför Grand ca 23 där en kollade entrén noga?

Finns säkert fler.
Citera
2019-04-03, 00:08
Medlem
En tanke dök upp...

Kulhålen i LPs kappa och t-shirt indikerar att hon inte stått rakt med ryggen: In och utgångshål i t-shirt är mycket tätare än motsvarande i kappan.
Får att få sådana skador på två parralella tygbitar behöver de vara tämligen krökta.

Skulle då stödja varianten att hon beskjuts när hon själv böjer sig/dras framåt, av en fallande OP.

Rätt, eller är jag bara trött?
Citera
2019-04-03, 00:10
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Intressant text som ger en inblick hur både KGB och CIA jobbar. Vi kan utgå ifrån att både Alexander Balmages och hans äktenskapsförmedling var grundligt infiltrerade av KGB. Lubjankas medhåll var nödvändigt för att verksamheten skulle kunna fortgå. ”Ivars” koppling till KGB är inte överraskande . KGB hade bra koll på ryska emigranter som inte sällan utpressades att bistå organisationen.
En del av emigranterna från östblocket verkar ha levt i någon slags sorts gråzon där de har kontakter med kriminella organisationer och underrättelsetjänster från båda sidor. Lite överraskad är jag över att korruptionen var så pass utbredd och allvarlig inom både KGB och CIA, inblandning i narkotikahandel tillhörde inte ovanligheterna.

Alexander Balmages, pastor Richard Wurmbrandt, Eive Tungstedt, läraren Curt Bergström, och läraren/tolken Victor Gunnarsson var alla engagerade i flyktingfrågor där det ofta rörde sig om att få ut och hjälpa människor som hade varit instängda bakom Järnridån.
Åke Ek är ett annat exempel på en person som tidigt arbetade med att smuggla flyktingar från öst till väst.
Icke att förglömma den kanadensiske Whiskey-magnaten, Edgar Bronfman som lyckades förhandla med Duman så att 20.000 personer fick lov att lämna Sovjetunionen för ett nytt liv i Israel.

Citat:
Hon skulle varit både tolk åt SÄPO samtidigt som hon var inblandad i en prostitutionsring på färjorna till Leningrad och varit gift med en svensk lärare.
Senast redigerad av Gothus 2019-04-03 kl. 00:49.
Citera
2019-04-03, 02:13
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Ok fast jag får upp att jag måste logga in
hmm, det firsta filen har inte jag lagt upp så där vet jag inte...

Den andra skall inte kräva inlogg, möjligtvis men inte troligt måste man vara inloggad på sitt googlekonto(?)
Citera
2019-04-03, 04:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
En tanke dök upp...

Kulhålen i LPs kappa och t-shirt indikerar att hon inte stått rakt med ryggen: In och utgångshål i t-shirt är mycket tätare än motsvarande i kappan.
Får att få sådana skador på två parralella tygbitar behöver de vara tämligen krökta.

Skulle då stödja varianten att hon beskjuts när hon själv böjer sig/dras framåt, av en fallande OP.

Svårt att avgöra. På äldre dar blir våra ryggtavlor mer konvexa. Men LJ antyder i något förhör att LP vid ett tillfälle måste stödja sig med handen mot marken när hon satt på huk. Vilket skulle kunna vara ett tecken på beskjutning.
Citera
2019-04-03, 04:55
Medlem
p.norths avatar
polisinspektör Eric Skoglund verkar vara rätt intressant, vilka förhör hade han hand om i palmemordet, tro?
Varifrån kommer han ifrån? Född?
Citera
2019-04-03, 06:22
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
En tanke dök upp...

Det är GWs teori. Jag köper det.
Citera
2019-04-03, 08:50
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
polisinspektör Eric Skoglund verkar vara rätt intressant, vilka förhör hade han hand om i palmemordet, tro?

mycket erfaren
officiellt anklagad för läckor
brottsplatsundersökare och har jobbat med de flesta högprofilfallen.

Född 31, gift 58 med lärare
Senast redigerad av heheho 2019-04-03 kl. 08:53.
Citera
2019-04-03, 11:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Född i Älvdalen 1931,
Citera
2019-04-03, 11:32
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Här förhör Skoglund Skandias säkerhetsman Per Häggström 860609.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/skandiavittne-4-per-haggstrom-skandia.html

Här hävdar PH bestämt att stämpelklockorna på Skandia gick rätt och att det har kollats att de just gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in