2019-03-31, 16:43
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Har funderat ang första skottet.
Kan det har gått till att O.P viftade bort pikadollen av ren reflex och den brann av och ev skadesköt L.P i det momentet ?
Har jag drömt eller läst för länge sen att ena skottet gick igenom O.Ps hand?

OP skulle väl i så fall ha vänt ryggen till igen och då
träffats av det andra skottet.
Ett skott genom handen kunde inte ha passerat
obduktionen utan att uppmärksammas.
Citera
2019-03-31, 17:31
Medlem
p.norths avatar
Någonting gick ju snett med det första skottet, om tex g.m la handen på axeln och av ren reflex viftade O.P bort i samma veva som skottet brann av? Men det där lär man aldrig få veta hur det gick till.
Citera
2019-03-31, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ordagrant säger A-C.

Gärningsmannen var högerhänt och stoppade vapnet innanför rocken på dess vänstra sida.

Och Inge.

Han tar ner armen, stoppar sen armen i fickan..... Höger fortfarande, höll vapnet i höger hand på rocken eller jackan...…..

Jag kanske skrev otydligt. Det A-C och IM är överens om är alltså att vapnet stoppades undan mer eller mindre omgående. Inte i vilken ficka det hamnade.
Just A-C H ska man inte lita på i det avseendet. Hon tycks ha spegelvänt hela förloppet, och minns att mördaren stod närmast Kungsgatan och sköt norrut.
Detta med det mänskliga minnet är ett ämne i sig...
Citera
2019-03-31, 18:51
Medlem
Citat:
Kan det har gått till att O.P viftade bort pikadollen av ren reflex och den brann av och ev skadesköt L.P i det momentet ?

Känner ej till detta. En kula gick däremot igenom Kennedys hand då han blev skjuten. Kan det varit det du tänkte på?
Citera
2019-03-31, 18:55
Medlem
Citat:
Någonting gick ju snett med det första skottet, om tex g.m la handen på axeln och av ren reflex viftade O.P bort i samma veva som skottet brann av? Men det där lär man aldrig få veta hur det gick till.

Uppfattningen jag fått är att det första skottet var i stort sätt direkt påliggande bakifrån och var ett dödande skott. Varifrån har du fått att ”någonting gick snett med det första skottet”?
Citera
2019-03-31, 19:45
Medlem
AA-suiteds avatar
Är inte insatt i mordet. Fick precis lära mig om Anders Larsson som dagar innan mordet skickat in en artikel där det stod att Olof Palme dödats av skott. Hur har detta spår hanterats? Vilka slutsatser har dragits kring det? Har det kunnat motbevisas som slump eller ligger det någonting i det?
Citera
2019-03-31, 20:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Nej du har inte drömt.
Detta är Remstams teori.

http://www.itdemokrati.nu/page16.html

Rekonstruktion:
https://www.youtube.com/watch?v=96t2gCkn3i8
Citera
2019-03-31, 21:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Du ligger inte på latsidan direkt.

Ska man sammanfatta det hela så är det enbart ett vittne som stödjer den officiella tesen att OP fick ta emot det första skottet.

Det är Lisbet. 860301. Hon kände smärta på ryggen först efter att det redan avlossats skott.

Redan 860302 så hävdade bevisligen HH och PU att Palme sköts med det första skottet. I ett läge där man höll på att samla in förhör med mordplatsvittnena. Det kan omöjligt ha skett en analys av skottförloppet. Det framträder enbart som en av Holmers snabba doktriner utan täckning. Samtidigt som det idag är klart att det var han ensam som tog beslutet att LP inte skulle delta i en rekonstruktion. Hon blev aldrig tillfrågad.

Så här skriver Holmer i sin bok om mordet. Sid. 15.

Citat.
Revolvermannen har slängt iväg ett andra skott mot Lisbet. Han har missat henne med någon centimeter.

Och på sid. 33.

Vi vet inte om det andra skottet , som snuddade vid Lisbet Palme, var avsett för henne eller om det också var riktat mot Olof men Lisbet kommer i vägen för kulan..... Slut citat.

Inte ett ord om hur man/han kommit fram till dessa fakta.

Precis..Och det tragiska är att det inte ens är svårt att upptäcka bara man orkar läsa alla förhör och sammanställa en tabell över skeendet.
Citera
2019-03-31, 22:00
Medlem
Teoretisk fråga.

Om man antar att det var skott 2 som dödade OP och om man anser det relativt enkelt att räkna ut, vad ska man då tro om spaningsledningens scenario om att det var skott 1 dödade OP-

Var det inkompetens eller ville man av någon anledning föra in felaktiga uppgifter i utredningen.

Hur det än är med till exempel Holmer , Sonny Björk med flera så borde väl polisen haft hygglig kompetens att tillgå när det gäller analyser av vapen, skottvinklar mm.
Senast redigerad av Sumer 2019-03-31 kl. 22:05.
Citera
2019-03-31, 22:04
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis..Och det tragiska är att det inte ens är svårt att upptäcka bara man orkar läsa alla förhör och sammanställa en tabell över skeendet.

Ursäkta mig, men det är ju mycket som inte stämmer i din tabell.

Kan vi börja med Jan Andersson? Vill du hoppa in i hans förhör en minut?
Citera
2019-03-31, 22:31
Medlem
Jag är också inne på att det andra skottet träffar Palme. Det första skottet är ett vådaskott.

Någon som är duktigare på ammunition än jag får gärna förklara hur en kula av den typen som användes kan tränga genom Lisbeth kappa, sveda hennes hud och ut på andra sidan...

Blev hon ens påskjuten? Hur säkerställt är det?
Citera
2019-03-31, 22:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ursäkta mig, men det är ju mycket som inte stämmer i din tabell.

Kan vi börja med Jan Andersson? Vill du hoppa in i hans förhör en minut?

Ha ha, varför är jag inte förvånad över att just du kommer med ett sådant påstående. Jag behöver inte hoppa in i några förhör. Tabellen stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in