Citat:
Ursprungligen postat av
Islampeaceback1
Jag har inte sagt att jag är koranist. Jag har sagt att hadither som bekräftas av koranen kan godtas utan vidare eftertanke, hadither som går emot koranen SKA avvisas utan eftertanke och hadither som varken går emot koranen eller bekräftar koranen ska man vara försiktig med att återge som källa. Beträffande att Muhammed ska ha gift sig med en 9 årig varken bekräftas eller avvisas i koranen, således kan vi inte hänvisa till haditeher som källa i det fallet.
Det är nog snarare tvärtom, man avvisar Koranen för att ge företräde till hadither. Vill du ha exempel?
Säg: "Jag kan inte uppnå förmåner för mig själv eller avvärja ett ont [som hotar mig] - ingenting [händer mig] utom det som Gud vill. Men om jag hade haft full kännedom om det som är dolt för människor, skulle jag helt säkert ha kunnat uppnå mycket av detta livets goda och jag skulle ha undgått allt ont. Jag är bara en varnare och förkunnare av hoppets budskap till människor som vill tro." 7:188
I versen ovan står det klart och tydligt att Mohammed inte ser det fördolda, dvs han kan inte se in i framtiden.
Ändå tror de flesta muslimer att en antikrist och en s.k Mahdi ska dyka upp innan domedagen. Man tror dessutom att solen kommer komma upp i väst innan domedagen och massa andra saker som inte nämns det minsta lilla i Koranen. Detta baseras på hadither vilket kräver såklart att Mohammed kunde se in i framtiden.
Jag kan hitta många fler exempel där de flesta muslimerna ger företräde till hadither framför Koran.