Citat:
Norska kvällstidningen vg.no skriver inte mer om själva dödsfallet, men där finns mer detaljer om hans karriär och han gjorde mycket som både komiker och skådespelare, inklusive populära barnprogram. Utdrag ur artikeln:
Skolmen har som en av Norges aller kjæreste artister underholdt store og små i over 30 år, og har vært å se på tv, film og revyer i både inn- og utland.Även norska kulturministern Tine Skei Gande uttalar sig:
Han var i mange år ansatt i NRK, der han huskes for blant annet barneprogrammet «Jon med skrivemaskinen». I 1976 vant han sammen med Trond Kirkvaag både Gullrosen, Chaplinprisen og presseprisen i Montreux for «The Norway to broadcasting», et humorprogram om kringkastingshistorien i Norge. Komikeren og skuespilleren har også blant annet medvirket i TV-serien «Jul i Blåfjell».
– Det som var genialt med Jon Skolmen er at han var sentral i oppbyggingen av NRKS underholdningsavdeling, sier Borghild Maaland, VGs mangeårige film- og teateranmelder.
Hun forteller at i 1976 stilte Skolmen og Trond Kirkvaag med det norske bidraget «Rundkast om kringkasting» i Montreuxfestivalen.
– Skolmen hadde den litt unike skrudde humoren som kjennetegnet det tidligere NRK hvor de fikk lov til å boltre seg. Der la de grunnlaget for hvordan humoren ble utviklet i NRK, sier Maaland, som fortsatt anmelder teater for VG.
I 2009 ble Skolmen tildelt hedersprisen under utdelingen av Komiprisen. I 2015 uttalte han att han ikke hadde planer om å stå på scenen igjen.
– Jeg er jo så gammel at jeg vokste opp med barneprogrammet Jon med skrivemaskinen. I tillegg preget Selskapsreisen-filmene barndommen og ungdomstiden min. Det var noe av det morsomste vi kunne se på TV sier hun til VG.länk: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/opEVJ7/skuespiller-og-komiker-jon-skolmen-er-doed-78-aar-gammel?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Grande takker Skolmen for sin innsats for norsk humor.
– Han er prisbelønnet og utviklet mye nye norsk humor. Også hadde han en lun og koselig personlighet. Han var en slags «onkel for alle».