2019-03-28, 09:49
Medlem
Jag har ett antal guldsmycken och ringar som jag vill sälja, men jag har ingen aning om vad de är värda och skulle kunna bli hur blåst som helst av en mindre nogräknad handlare så jag känner mig villrådig: vart kan jag vända mig för att få en objektiv eller åtmonstone rättvis värdering av smyckena?

Det är några guldsmycken, ett par är köpta utomlands och några i Sverige. Sen har jag en gammal vigselring som jag ärvt men inte vet exakt var den kommer ifrån, den har fyra stenar (diamanter tror jag) och det är väl framför allt den här ringen jag känner att jag skulle kunna bli väldigt blåst på. Någon skulle kunna erbjuda mig 5000 kr för den fast den egentligen är värd det tiodubbla.

Så min fråga är, vart vänder jag mig för att få ett rättvist pris, eller en "objektiv" värdering av smyckena? Jag bor i Stockholm. Oerhört tacksam för tips. Mod får flytta tråden om den ligger fel, jag visste inte vart jag ska lägga den.
Senast redigerad av Queenjani 2019-03-28 kl. 09:57.
Citera
2019-03-28, 09:58
Bannlyst
Lägga upp bilder här på flashback? Jag vet inte om det är tillåtet men jag tror att det är det, hör med en moderator.

Om det inte är några märkvärdiga smycken utan bara gamla förlovningsringar enklare örhängen osv så får du bara guldvärdet och kan kika på vilken sida som helst.

https://www.guldbrev.se

Annars så kilar du in hos din närmsta guldsmed och hör med dom.
Citera
2019-03-28, 10:01
Medlem
Du kan ju använda fler än en instans för att värdera allt.

Frågar du 3-4st guldhandlare och alla säger samma pris då kan du nog känna dig säker på att det priset är rätt korrekt.
Citera
2019-03-28, 10:02
Medlem
Gå till något stort auktionshus för värdering. Tror du de "ljuger", går till ett till. De tjänar ju pengar på att sälja smyckena så dyrt som möjligt. Osannolikt att de lurar dig dessutom.
Citera
2019-03-28, 10:08
Medlem
Android2000s avatar
Gå in till flera guldsmeder och pantbanker för att rådfråga dem. Välj mellan utlåtandena.
Jag skulle inte skicka något till Guldbrev. Litet vanskligt att skicka iväg värdesaker, de kan betala vad de behagar.
Citera
2019-03-28, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Lägga upp bilder här på flashback? Jag vet inte om det är tillåtet men jag tror att det är det, hör med en moderator.

Om det inte är några märkvärdiga smycken utan bara gamla förlovningsringar enklare örhängen osv så får du bara guldvärdet och kan kika på vilken sida som helst.

https://www.guldbrev.se

Annars så kilar du in hos din närmsta guldsmed och hör med dom.

Ja guldsmyckena är inga konstigheter, de är bara värda guldvärdet och de är köpta hos auktoriserade försäljare så det borde stämma bra. Det är diamantringen jag känner mig osäker på. Jag får gå till några olika guldsmeder och fråga, auktionshus var ett bra tips. Pantbanken känns som att de värderar smycken långt under det rätta värdet, fast de kanske ger en ganska objektiv värdering å andra sidan. Jag får gå runt och fråga och jämföra. Någon som kan rekommendera en bra kunnig guldsmed i Stockholm som gärna har koll på ädelstenar? Känns inte som nån bra idé att bara knata in på närmaste Albrekts guld och fråga expediten liksom. Var hittar man de gamla kunniga gubbarna?
Citera
2019-03-28, 10:30
Medlem
Android2000s avatar
Ex hovjuvelerare Gunnar Fahlström AB har bra omdömen.
Citera
2019-03-28, 11:48
Medlem
Kissar-Publikts avatar
Hos juvelerare är detta rutin, då smycken alltsomoftast plockas fram efter dödsfall. Du får ett intyg från dem med värdet, med stämpel och underskrift och allt. Det kostar några hundra.

Gå till två stycken för att verifiera.
Citera
2019-03-28, 12:07
Avslutad
Gå till Kaplans på Biblioteksgatan skulle jag rekommendera.
Gratis värdering av professionella värderare och frivilligt om du vill sälja genom dom.
Har anlitat själv några ggr med bra resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in