2019-03-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag blir inte klok på varför media skyddar honom? Han är dömd för misshandel och har ett omvittnat förflutet men Örjan går från kvinna till kvinna och upprepar sitt beteende, han får priser och medverkar i roll efter roll, hans sida på Wikipedia är vit som snö.

Ett Axplock av skit han åstadkommit.

Igår var det en ljusmanifestation till minne av Josefin Nilsson utanför Elverket (Dramaten), Aftonbladet rapporterar inte att dom var utanför just Elverket där han spelar nu:
Hundratals personer samlades vid 18-tiden på Östermalm i Stockholm för att hedra Josefin Nilsson och för att protestera mot mäns våld mot kvinnor.
Samma sak med DN

DN:
Vid 18.15 på lördagen hölls en ljusmanifestation på Östermalm i Stockholm till minne av Ainbusk-sångerskan Josefine Nilsson, även känd för sin roll som Eva i filmen ”Eva & Adam”.
SVT visar en film om Josefin Nilsson och berättar hennes livsöde men att det är Örjan som är hennes plågoande nämns aldrig.

Cissi Wallin berättar om att inlägg om manifestationen raderas av Facebook: LÄNK

Han åtnjuter trots allt inte dom vanliga egenskaperna som brukar skydda mot namnpublicering, han är en äldre vit man, han är inte en HBTQ aktivist, han är inte homosexuell, han är inte invandrare, han tillhör inte en minoritet, han är inte kvinna, han är inte feminist, han är inte journalist, han är inte muslim och han är inte okänd men likförbannat så skyddas han.

Vad är egentligen anledningen till att han skyddas av media, kan det ha att göra med att han haft en relation med en journalist som jobbat både på Aftonbladet och Expressen.

Jag fattar inte varför i helvete media skyddar honom, förslag?

/Provokatör

PS Tyvärr funkar inte archive.is fullt ut idag så en länk går direkt till Aftonbladet (den om journalisten).

Han kanske har psykiska problem som gör att kvällsblaskorna inte vill agera lynchmobb och
bödel som feministerna önskar.

Mikael Persbrant är bipolär , många verkar ha psykiatriska diagnoser både bland skådespelare
och bland feministeliten och skribenter.

Jag har en kompis som är alkoholist och som är en helt annan människa när han druckit några dar
och har hotat mej och sin flickvän men han är ingen ond människa.
Han har psykiska problem.
Citera
2019-03-24, 21:31
Bannlyst
Alla som sljer klick (fd upplaga) skyddar vi, det är ju dem vi tjänar pengar på, och slafset som klickar och köper.
Citera
2019-03-24, 21:48
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glio9
Det här tydliggör på problematiken med skampåle-bestraffning i media. Det är helt godtyckligt och upp till personliga kontakter, utstrålning och vänskapssamband vem som drabbas och inte. Örjan Rambergs förseelser genom åren får nog anses vara värre än t.ex. Martin Timell? Hade Timell gjort Rambergs gärningar hade han kickats från TV4 och hängts i media. Se bara på Ingvar Oldsberg och Lasse Kronér som kickades i samma veva av väldigt oklara skäl.

Min personliga teori är att det i grunden handlar om synen på män. Kvinnors förakt mot "svaga män" är urgammalt och den svenska feminismen är mest en ursäkt för att spä på det. "Starka män" som Ramberg och Persbrandt kommer undan med vad som helst medan "svaga män" ska föraktas och hängas om de så bara vågar andas i fel riktning. Ingen rödhårig kvinna med ring i näsan skulle säga till den tatuerade muskelmannen på 100 kg att han "manspreadar" i tunnelbanan. Men mot den tanige revisorn med flint då kan man filma eller käfta. Halvapan Persbrandt lever t.om. ihop med en av våra ledande feminister.

Här har du den enskilt största och mest "logiska" förklaringen till detta fenomen - håller med om precis allt. Bra sammanställning!
Citera
2019-03-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Han kanske har psykiska problem som gör att kvällsblaskorna inte vill agera lynchmobb och
bödel som feministerna önskar.

Mikael Persbrant är bipolär , många verkar ha psykiatriska diagnoser både bland skådespelare
och bland feministeliten och skribenter.

Jag har en kompis som är alkoholist och som är en helt annan människa när han druckit några dar
och har hotat mej och sin flickvän men han är ingen ond människa.
Han har psykiska problem.

Det är ju här det blir så jobbigt. Å ena sidan önskar man att människor ska tillåtas förbättras (”komma till insikt” och sluta bete sig svinaktigt, bli nyktra, få medicin mot psykiatriska åkommor etc) och inte vara dömda för livet om de betett sig uselt tidigare. I metoo-drevet kom många ”preskriberade” fall upp och tidpunkt för gärningar hade ingen betydelse. Då togs ingen hänsyn till ev psykiatriska diagnoser eller missbruk (i de fall som uppmärksammades, finns såklart ett massivt mörkertal). I Persbrandts fall antar jag att öppenhet kring bipolaritet och drogfrihet bidrog till medias tystnad.

När man, liksom den dömde Örjan, har så mycket dokumenterad idioti som pågått under hela karriären och förbättringspotential uppenbart tycks saknas, kan väl medias ovilja att rapportera inte handla om missbruk/ev psykiska problem?

Hoppas innerligt att någon klok journalist i nuläget kartlägger Örjan Rambergs gärningar. Kan man våga hoppas på ett nära föreliggande reportage där flera av de kvinnor som utsatts för hans onda gärningar uttalar sig?
Citera
2019-03-24, 22:09
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Vilket jävla ärkesvin, men han tycks ju vara en dramatens guldgosse så då kan massmedia inte hänga ut fanskapet.

Finns en del snyftreportage om stackars Örjan och hans jobbiga uppväxt, så man får väl förstå att han spöar kvinnor då?

En vit cis man men ändå inte uthängd/avpolleterad?
Han måste ha mäktiga vänner.

Jodå, han är uthängd på sina håll:

https://www.msn.com/sv-se/noje/kandisnyheter/josefin-nilsson-misshandlades-brutalt-%E2%80%93-nu-v%C3%A4xer-raseriet-mot-%C3%B6rjan-ramberg/ar-BBVa34g?li=BBqxCu3&ocid=mailsignout
Citera
2019-03-24, 22:15
Medlem
Månsans avatar
Svaret är nog det enkla. Ramberg är en alfa-typ. En hårding. Metoo, journalister som drevar och samhällets alla rättskaffens försvarare fungerar precis som vilken blodtörstig, jagande flock som helst. Det känns helt enkelt olustigt att ge sig på ett rovdjur högst upp i näringskedjan som inte backar en tum, morrar dovt och dessutom visar huggtänderna. Vad det gäller Ramberg har man ju försökt ett antal gånger och attackerna tar inte riktigt, bytet lägger sig aldrig på rygg och visar strupen. Ramberg ber aldrig om förlåtelse, gråter inte ut i media och tigger om nåd.

Jämför gärna med Timell x 2, Kronér, Fredriksson, akademisnubben och alla andra som metoo fått vittring på. Alla ganska veka män med flackande blick, beredda att göra vad som krävs för att rädda sina karriärer. Dessa svagare karaktärer ger exakt de underdåniga signaler som triggar den jagande flocken att slita offret i stycken.
Citera
2019-03-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHILIEXPLOSION
Det är ju här det blir så jobbigt. Å ena sidan önskar man att människor ska tillåtas förbättras (”komma till insikt” och sluta bete sig svinaktigt, bli nyktra, få medicin mot psykiatriska åkommor etc) och inte vara dömda för livet om de betett sig uselt tidigare. I metoo-drevet kom många ”preskriberade” fall upp och tidpunkt för gärningar hade ingen betydelse. Då togs ingen hänsyn till ev psykiatriska diagnoser eller missbruk (i de fall som uppmärksammades, finns såklart ett massivt mörkertal). I Persbrandts fall antar jag att öppenhet kring bipolaritet och drogfrihet bidrog till medias tystnad.

När man, liksom den dömde Örjan, har så mycket dokumenterad idioti som pågått under hela karriären och förbättringspotential uppenbart tycks saknas, kan väl medias ovilja att rapportera inte handla om missbruk/ev psykiska problem?

Hoppas innerligt att någon klok journalist i nuläget kartlägger Örjan Rambergs gärningar. Kan man våga hoppas på ett nära föreliggande reportage där flera av de kvinnor som utsatts för hans onda gärningar uttalar sig?

Jag förstår inte varför det ska vara självklart att kvällspressen ska vara lynchmobb och
domstol.
Ska skådespelare bli mer plågade än vanliga fyllon som beter sej som idioter.

Jag har en jobbarkompis som är en total idiot Kan inte Aftonbladet förstöra hans liv.
Citera
2019-03-24, 22:35
Medlem
Örjan Ramberg framstår som ytterst obehaglig person i mina ögon. Ett av dessa manliga " genier" som till slut nästan blir rena parodierna i all sin uppblåsthet.

Men som några påpekat. Det som hände med Josefin Nilsson hände någon gång i mitten av nittiotalet. 20-25 år tillbaka i tiden.

Dessutom så är det väl knappast bevisat att hennes fysiska åkommor som ledde till läkemedelsmissbruket är orsakat av Örjan Rambergs misshandel. Jag fattar det som att hennes ryggproblem började 2010 ( kan ha helt fel här). Att det sen Kan vara så är en annan sak.

Så jag förstår att media tvekar här. Försiktigheten är stor efter några mindre lyckade uthängningar 2017-2018.

Vad gäller Örjan Ramberg så borde han fått några år på kåken efter misshandel och hot mot JN. Han borde också ha sparkats från Dramaten och aldrig fått komma tillbaka. Men det borde ha skett då nu är det för sent.
Citera
2019-03-24, 23:11
Medlem
Jag håller med om att både media och Teater/Filmbranschen verkar ha varit väldigt flata mot Örjan Ramberg. Inte minst om man jämför med andra kändisar som dömts för liknande brott.

Skådisen Thomas Hellberg, stå-uppkomikern Shan Atci, rapparen Daniel "Papa Dee" Wahlgren, radiomannen Pontus Enhörning, operasångaren Tito Beltran t ex har alla dömts för att ha misshandlat eller begått sexövergrepp mot kvinnor eller minderåriga. De hade alla framgångsrika karriärer inom sina områden. Men så fort domarna i rätten slog klubban i bordet så var de slut och man har aldrig hört talas om någon av dem efteråt.

Men trots att Örjan Ramberg dömts för misshandel av Josefin Nilsson och trots att kvinnliga kollegor på Dramaten berättat under MeToo hur han trakasserat dem sexuellt så har han fått fortsätta jobba precis som vanligt. Dessutom har han fått göra flera ganska smaklösa intervjuer där han fått skryta om hur mycket han supit, knarkat och legat runt medan intervjuaren haft svårt att dölja sin beundran. Han fick t o m vara med i "Stjärnorna på slottet" för ett par år sedan och rörde de andra "stjärnorna" till tårar då han berättade att han insett att han gjort "mycket dumt i livet".

Ramberg har aldrig varit en skådespelare i samma liga som Sven Wollter, Krister Henriksson eller Mikael Persbrandt. Han har mest spelat teater och i de roller han gjort framför kameran har han sällan imponerat. Hans utvecklingssamtal med Brasse Brännströms svage journalist i "Sprängaren" t ex är ett skolexempel på överspel och i hans största TV-roll som deckarfotografen Harry Friberg på 80-talet verkade han mest intresserad av att visa upp hur snygg han kunde se ut i gangsterhatt eller hur sexigt han kunde väsa fram replikerna.

Så varför har just Ramberg fått fortsätta? Varför har hans på dåliga beteende inte haft några konsekvenser. Är det för att han bara fick villkorlig dom för att ha misshandlat Josefin Nilsson? Är det för att han är kompis med så många i branschen som vill hålla sig väl med honom? Har han en massa hållhakar på chefer och kollegor så att de inte vågar göra något emot honom? Jag fattar inte.
Citera
2019-03-24, 23:12
Medlem
dialektikers avatar
Jag FATTAR inte varför alla vaknar först nu. Det här var ju klart redan i flashbacktråden 2016.
Det blir en Michael Jackson grej av detta också. Det var ju klart för flera år sen att han var värsta pedofilen men så blir det en reaktion först nu.

Vad lång tid det tar innan medier, skivbolag, kulturindustrin etc reagerar om de gillar personen lite för mycket?
Citera
2019-03-24, 23:19
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Detta nya drev är ju rena larvet.
Om folk ska hållas med fackeltåg, kräva att dömda brottslingar ska avskedas från sitt jobb och löpa gatlopp i media får man passa på när det händer. Nu över 20 år för sent ska man enbart hålla käften. Den skyldige är dömd i domstol, fick sin beskärda del av mediadrev när det hela var aktuellt.

Komma här och metooa och tramsa och kräva avsked och uthängning igen är ju bara för sinnesjukt feministsvenskt så man spyr.
Citera
2019-03-24, 23:21
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMedic
Så varför har just Ramberg fått fortsätta? Varför har hans på dåliga beteende inte haft några konsekvenser. Är det för att han bara fick villkorlig dom för att ha misshandlat Josefin Nilsson? Är det för att han är kompis med så många i branschen som vill hålla sig väl med honom? Har han en massa hållhakar på chefer och kollegor så att de inte vågar göra något emot honom? Jag fattar inte.

Självklart måste det finnas hållhakar. Jag personligen misstänker starkt att kvinnor i ledningen belägrats av denna metodiskt arbetande psykopat på diverse personal- och efterfester 🤮
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in