2019-03-24, 19:43
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Vänta tills dess att din död sker på Skandinavisk mark så kommer du till att märka att ingen Allah kallar på ditt namn, du har dött på mark vars rötter är hedniska - marken är utom räckhåll för din Gud trots att han är "allsmäktig" så knullar Odin honom i röven.

Hela jorden är Guds. Jorden överallt på jorden är helig. Från norr till söder. Iingenstans på jorden är hednisk eller ohelig. Människor kan vara hedniska men inte jorden.
Citera
2019-03-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Ingen religion är rimlig.

exakt... vem fan tror på detta år 2019? jag tror nog mer på simulation theory än gud för vissa saker kan man ju inte förklara, som hur stort univesum är etc.... men jag tror knappast människligheten är speciel och att vi spelar någon huvudroll i denna saga.

Islam, kristendom, whatever else är bara ett gammalt påhit av människor för länge sedan som behövde ett enkelt sett att styra stora skaror av människor.
Citera
2019-03-24, 19:44
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
För att det är på låtsas..

Jag kan se filmen Alien och tycka att den är bra men det är inte samma sak som att jag tror att Alien finns på riktigt. Religion är ju ett sätt att samla folk och skapa en gemenskap och det är inte helt fel men sen blir det ett problem när man tolkar saker och hatar andra som inte tror på samma sak
Hur vet du att det är på låtsas? Vad får dig att tro det?
Citera
2019-03-24, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Hur vet du att det är på låtsas? Vad får dig att tro det?

Vad får dig att tro att det är sant?
Citera
2019-03-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Du menar att djuret ska slaktas på ett särskilt plågsamt sätt, genom att man låter blodet långsamt rinna ut ur djuret medan det långsamt dör av smärta och skräck?

Halal-slakt, alltså?

en av kriterierna för halal är att djuret inte ska behöva se andra djur slaktas.
Citera
2019-03-24, 19:52
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag satt och funderade ett tag på frågan, tänkte jag skulle dela med mig vad jag kom fram till, slutsatsen manifesterade sig till slut i en praktiskt jämförelse.

Tänk dig att du kör en modern sportbil som Ferrari, Porsche eller någon annan fin och snabb bil, sedan kommer någon och erbjuder dig att köra en sönderrostad gammal Ford från 80-talet som nästan ramlar ihop och säger att denna bil är "mest rimlig" att köra, skulle du byta?

Givetvis byter jag inte ut min sportbil mot en gammal sönderrostad Ford.
Dålig liknelse men jag ska spinna vidare på det för att följa din logik för att du lättare ska ta den till dig.
Om sportbilen leder till rastlöshet, sömnlöshet, oro, ängslan, brist på tid, depression, miljöförstörelse medan den gamla bilen leder till god sömn, harmoni, balans, tid för reflektion, kärlek, Skulle du fortfarande vilja behålla sportbilen?
Citera
2019-03-24, 19:53
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Självklart! Du tar ett liv! liv är heligt och det ska ske respektfullt och på ett heligt sätt.

lol, det är efterblivet. Om det ska ske på ett respektfullt så ska det dessutom absolut INTE halal-slaktas, som är djurplågeri.

Citat:
Hur vet du att det är plågsamt att slaktas? Har du upplevt det?

För att smärtsignaler skickas till hjärnan när man börjar skära och det uppstår vävnadsskada? Har du aldrig gjort illa dig? Vad är det som tyder på att det inte är plågsamt att slaktas?
Citera
2019-03-24, 19:53
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remidgrus
Du begriper visst inte att "källan" i vissa fall är folks egna upplevelser?
Var kommer upplevelserna ifrån? Om de är från ignorans och okunskap ska man råda bort på dem annars plågar man ju sin själ.
Citera
2019-03-24, 19:54
Medlem
Citat:
Dålig liknelse men jag ska spinna vidare på det för att följa din logik för att du lättare ska ta den till dig.
Om sportbilen leder till rastlöshet, sömnlöshet, oro, ängslan, brist på tid, depression, miljöförstörelse medan den gamla bilen leder till god sömn, harmoni, balans, tid för reflektion, kärlek, Skulle du fortfarande vilja behålla sportbilen?
Nej, det vore dumt.
Citera
2019-03-24, 19:55
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Vi kan väl börja med att Adam inte blev bestraffad av Gud enligt Koranen, till skillnad från i Bibeln. Det var bara Eva som blev straffad.
Adam och Eva fick exakt samma behandling både drevs bort, ner till jorden från himlen. Adam fick inte stanna och Ewa ut. Både fick lämna.
Citera
2019-03-24, 19:56
Medlem
Citat:
Gud är en! han avser maskulinitet, dvs styrka, förmåga, osv, inte att Gud har ett kön.

Herregud! Så det är bara män som äger styrka och förmåga? Men din gud har en sån förmåga att han har skapat hela universum? Därför är din gud en man?

Om din gud är så mäktig, varför låter han då så många av världens muslimska länder vara så fattiga och drabbade av krig? Varför gör han inte er störst och mäktigast? När han kan göra vad han vill med hela universum?

Jag klarade inte av att försöka citera ditt babbel om Koranens kvinnosyn, men så mycket vet jag: Många muslimer i Sverige låter sina söner löpa vind för våg (och bland annat springa ute om nätterna och gå med i gäng och skjuta ihjäl varandra), medan de håller sina döttrar inlåsta för att de ska vara oskulder när de ska giftas bort som sexslavar.

Många muslimers kvinnosyn är helt fruktansvärd. Att döma en kvinna till döden för att hon har haft sex är så vidrigt att det finns inte.

Nya testamentet har ett annat budskap. Läs själv:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=John+7%3A53-8%3A11&version=NRSV
Citera
2019-03-24, 19:57
Medlem
Citat:
Var kommer upplevelserna ifrån? Om de är från ignorans och okunskap ska man råda bort på dem annars plågar man ju sin själ.

Så nu sitter du och skuldbelägger offer också? Nej, att bli utsatt för ett brott eller liknande så beror inte det på att offret hade "okunskap".

Upplevelserna kommer givetvis ifrån de människor som GER oss dessa upplevelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in