2019-03-24, 16:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Örjan har sedan länge uppnått pensionsålder och vid 67 gör arbetsgivaren ett val, att avsluta anställningen eller låta dig arbeta kvar. Här har Dramatens ledning gjort ett aktivt val.

Jag har aldrig sagt att arbetsgivare ska säga upp anställda kvinnomisshandlare och liknande avskum innan de uppnår pensionsålder.

Jag saknar fortarande dokumenterad beskrivning på vad han har gjort för 20 år sedan. Att Olin beskriver det som ett infekterat förhållande behöver ju inte innebära att det har varit ensidigt fysiskt våld. Det är så jävla lätt att bestämma sig för att det måste vara på ett visst sätt.

Jag tycker givetvis att alla människor ska vara sjysta med varandra. Relationer har dock en tendens att ta fram det sämsta hos människor om det börjar knaka. Sedan har vi det komplicerade faktum att kvinnor i hög utsträckning dras till förbrytartyper.
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-03-24 kl. 17:16.
Citera
2019-03-24, 16:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Persbrandt förföljde Maria B,och stormade in genom porten, skrek och slog på hennes dörr, innanför satt
Maria B och hennes nye vän Skavlan.
Skavlan tog uppp "händelsen" i sitt tv program, när han intervjuade Persbrandt.
Flinck har väl också förföljt Annika Jankell och döttrarna. Skrikit och velat bli insläppt.

Är det inte Sven Wollter du syftar på? https://www.youtube.com/watch?v=JT6Nk29Ygks
Citera
2019-03-24, 16:59
Medlem
ModerEvas avatar
Lite intressant att se vilka andra uppdrag ledamöterna i Dramatens styrelse har och har haft. Vilka signaler sänder detta till dessa företag och organisationer.

Ulrika Årehed Kågström
Styrelseordförande sedan 2017
Nu: Generalsekreterare Cancerfonden
Tidigare: 
Generalsekreterare Svenska Röda Korset

Eva Hamilton
Övriga styrelseuppdrag
: LKAB, Fortum, Lindex, IVA, 2E Group, Nobel Center. Ordförande i IVAs Näringslivsråd och TV-produktionsbolaget Nexiko.*
Tidigare: VD för SVT 2006–2014*

Raoul Grünthal
Nu: VD Schibsted Sverige
Tidigare: Svenska Dagbladet, VD
TT, VD och chefredaktör

Amanda Lundeteg
Andra uppdrag utöver Dramaten
VD stiftelsen AllBright, Jurymedlem Raoul Wallenberg-priset, Jurymedlem Årets VD, Jurymedlem Årets Mångfaldschef
Övriga styrelseuppdrag bl a
Styrelseledamot Stiftelsen AllBright
Tidigare operativa uppdrag
Styrelseledamot Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet, Medlem i flertalet jurygrupper däribland Visa vägen-priset och Årets Uppstickarlista

Tasso Stafilidis
Verksamhetsansvarig och Skådespelare
Verksamhetsansvarig, Göteborgs Kulturkalas, Göteborg & Co.
Övriga styrelseuppdrag Ordförande West Pride

Biljana Pehrsson
Jesús Azpeitia Seron
Sara Danius
Senast redigerad av ModerEva 2019-03-24 kl. 17:15.
Citera
2019-03-24, 17:09
Medlem
Fyfan vilken ruttet jävla as och psykopat . Jag har aldrig gillat fanskapet och detta att han är kvinnomisshandlare är inget nytt .Blev extra påtagligt efter man sett dokumentären . Måste ta en nypa luft efter jag såg detta .Blev fan upprörd på riktigt
Citera
2019-03-24, 17:15
Medlem
Skulle jag se honom på stan kan d kanske bli en dagsedel om jag inte kan hålla tillbaks.
Citera
2019-03-24, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Är det inte Sven Wollter du syftar på? https://www.youtube.com/watch?v=JT6Nk29Ygks
Nej, jag skrev Persbrandt, och programmet finns säkert kvar om du är tveksam till uppgiften.
Skavlan möter bla Persbrandt i programmet.
Citera
2019-03-24, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Örjan är en mycket skicklig skådis. Att han har lite taskigt ölsinne är ju inte så bra.
Han kan också vara rejält utarbetad.
NU har han väl erkänt att han har-haft aggressions problem, så oavsett dåligt ölsinne, så är han aggressiv.
Kanske att han med ålderns rätt slipat av sin värsta aggression, dåligt ölsinne är inte hela förklaringen, till att slå sönder en kvinnas kropp.
Det bottnar väl snare i hans dåliga självkänsla och kanske nåt annat, när man tar ut sin frustration på fysiskt svagare kvinna.ATt han har gott självförtroende är bara yt-fernissa,
under den lyckade ytan, finns bristerna.
Benny Andersson beskrev också Josefin som en kvinna med starkt självförtroende, men antydde att hon inte heller var så stark i sin självkänsla. Josefin genomskådade "sin partners " svaghet.
När en man saknar den där inre grundtryggheten så blir det farligt, när han inser att hans kvinna
genomskådar hans svaghet, då tar han till våld för att upprätthålla sin självsäkerhet utaåt(sin fasad).
Citera
2019-03-24, 17:45
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag saknar fortarande dokumenterad beskrivning på vad han har gjort för 20 år sedan. Att Olin beskriver det som ett infekterat förhållande behöver ju inte innebära att det har varit ensidigt fysiskt våld. Det är så jävla lätt att bestämma sig för att det måste vara på ett visst sätt.

Jag tycker givetvis att alla människor ska vara sjysta med varandra. Relationer har dock en tendens att ta fram det sämsta hos människor om det börjar knaka. Sedan har vi det komplicerade faktum att kvinnor i hög utsträckning dras till förbrytartyper.

Det är nog inte bara kvinnor som har blivit misshandlade av Örjan. En hel del verkar ha skett även på arbetsplatsen Dramaten. Undrar om de började ta avstånd mot våld igår.

”Med anledning av gårdagens manifestation utanför Dramaten vill vi betona att Dramaten kraftfullt tar avstånd från alla former av kränkningar och våld. Dramaten arbetar förebyggande och har noll tolerans mot trakasserier.”

”Däremot berättar han om sitt hetsiga humör och om den regissör han skallade under repetitionerna av "Figaros bröllop" 1992.
– Jag är som en pitbull terrier. Jag tänder, jag har inte ens en stubin, jag är en tändhatt. Det händer när jag blir trängd. Framförallt när människor underskattar min intelligens eller kränker mig. Det är då det i regel händer, säger han i programmet.”
Citera
2019-03-24, 17:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Det är nog inte bara kvinnor som har blivit misshandlade av Örjan. En hel del verkar ha skett även på arbetsplatsen Dramaten. Undrar om de började ta avstånd mot våld igår.

”Med anledning av gårdagens manifestation utanför Dramaten vill vi betona att Dramaten kraftfullt tar avstånd från alla former av kränkningar och våld. Dramaten arbetar förebyggande och har noll tolerans mot trakasserier.”

”Däremot berättar han om sitt hetsiga humör och om den regissör han skallade under repetitionerna av "Figaros bröllop" 1992.
– Jag är som en pitbull terrier. Jag tänder, jag har inte ens en stubin, jag är en tändhatt. Det händer när jag blir trängd. Framförallt när människor underskattar min intelligens eller kränker mig. Det är då det i regel händer, säger han i programmet.”

Ja att det är en störig typ med en ganska nonchalant (och disträ) attityd också. Det besvärande är just detta att han är som en magnet för kvinnor.

Det är ett problemområde som gör det svårt att komma vidare i arbetet för att minska våld i nära relationer. Ett annat problemområde är att flera (inte minst i tråden) och övervägande delen säkert män vill lösa problemet genom att bemöta våld med annat våld.
Citera
2019-03-24, 18:10
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tydligen har det gjorts omkring ett tjog försök att få in de nya uppgifterna på Rambergs artikel på Wikipedia, men dessa försök tas genast bort och dessutom blockerades cache-sidorna för dessa redigeringar så att man inte ska kunna se dem den vägen heller. WP hänvisar till att så länge en gärningsman inte har nämnts vid namn av etablerade medier så är det (enligt WP själva) inte relevant att han begått grova brott, inte ens ifall han faktiskt dömts i domstol.

1. Vad är det egentligen för nya uppgifter som framkommit? Allt det här har ju varit känt sedan mycket långt tid tillbaks och har diskuterats här på flashback. Jag vet inte om någon grävde upp domen redan när den kom men det var i alla fall rätt många år sedan. Sen är det naturligtvis roligt att fler verkar få reda på det nu.

2. Man kan ju tycka att Wikipedia skulle kunna godkänna publicering med tanke på att han ju är dömd för misshandeln av Josefin. Offentliga handlingar från domstol bör ju väga betydligt tyngre än att någon media tagit publiceringsbeslut.
Citera
2019-03-24, 18:10
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sedan har vi det komplicerade faktum att kvinnor i hög utsträckning dras till förbrytartyper.
Jag tror inte att det är så här, har du någon källa på det påståendet? Tvärtom verkar ju analyser av utsatta kvinnors situation nästan uteslutande börja med en himlastormande förälskelse där mannen är otroligt chevalresk, omtänksam och snäll. Sen vänder det snabbt när det väl börjar gå utför. Det börjar inte med att man blir kastad in i en vägg så man bryter ryggen, det börjar i allmänhet med långsamt psykologiskt nedbrytande och isolering från familj och vänner.
Citera
2019-03-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
1. Vad är det egentligen för nya uppgifter som framkommit? Allt det här har ju varit känt sedan mycket långt tid tillbaks och har diskuterats här på flashback. Jag vet inte om någon grävde upp domen redan när den kom men det var i alla fall rätt många år sedan. Sen är det naturligtvis roligt att fler verkar få reda på det nu.

2. Man kan ju tycka att Wikipedia skulle kunna godkänna publicering med tanke på att han ju är dömd för misshandeln av Josefin. Offentliga handlingar från domstol bör ju väga betydligt tyngre än att någon media tagit publiceringsbeslut.

Har uppgifterna om att han misshandlade Josefin Nilsson varit kända här på FB så länge? Jag vet att det finns äldre uppgifter, men de gäller ju andra kvinnor (Lena Olin bl a)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in