2019-03-24, 14:45
Medlem
Ratis avatar
Jag är inte så insatt, men är ÖR dömd för misshandel eller "bara" misstänkt?
Senast redigerad av Rati 2019-03-24 kl. 14:47.
Citera
2019-03-24, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Marie Göranzon, Lena Endre, Thomas Hanzon och all andra kända skådespelare hade kunnat gå samman och vägrat arbeta ihop med Örjan Ramberg men de valde att vara tysta.

Om alla manliga skådespelare på Dramaten är kvinnomisshandlare så kunde alla kvinnliga skådespelare gått samman men de valde att vara tysta.

Marie Louise Ekman valde sida och stödde på så sätt en kvinnomisshandlare.

Och nej, detta förekommer inte på alla arbetsplatser.

Det är pengarna det hela handlar om. Dramaten tänker på intäkterna. OM publiken hade velat få en ändring hade man bara behövt avstå alla föreställningar där dessa personer förekom.
Citera
2019-03-24, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Dels har vi knäppgökarna som "förälskar sig" i styckmördare.
Sen har vi dessa som vill göra karriär sängvägen.. och som är beredda att betala ett högt pris för den "kärleken" - trots lagstiftning som skyddar kvinnor i vårt land.

Tydligen var det viktigare att vara en av Bergmans/Rambergs/Persbrandts kvinnor - än behålla sin värdighet och skita i karln..

Det är nog väldigt komplicerat,även om jag inte heller kan förstå dessa kvinnor som förälskar sig i våldsamma mördare och liknande. Men något som dessa män (enligt min erfarenhet) är experter på är att spela mjuka just i den tidiga fasen av relationen till kvinnan. De lyssnar och sympatiserar. De spelar att de äntligen funnit den rätta, den kvinna som ska förändra deras liv etc etc. Josefin var ju så förälskad, trots misshandeln och det är normalfallet faktiskt.
Den värsta man jag träffat i den här branschen hade ett högt uppsatt, intellektuellt yrke. Han fälldes i domstol för att ha systematiskt misshandlat hustru och barn. trots detta fick han behålla sitt chefsjobb, flera anställda orkade inte gå dit och fick omplaceras. Av nyfikenhet gick jag på ett lunchmöte och såg det som kännetecknar denna typ av person, han gick alldeles för nära, han överskred det "säkerhetsavstånd" vi alla har i vardagligt umgänge när vi pratar jobb eller bara artigheter. Han tittade en i ögonen och såg ut som att han bara såg mig av alla människor i salen. Jag var många år äldre än han och där för att lyssna på ett tekniskt föredrag. En del faller för det där, konstigt nog.Och kanske inte bara kvinnor, utan personer av bägge könen som behöver bekräftelse.
Citera
2019-03-24, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Just precis. Men kom ihåg Virtanen. Först var det locket på en hel vecka trots att hela jävla Twitter, Instagram och flashback visste hur det låg till medans man sket ut artikel efter artikel om Timell och Kronèr istället innan Expressen till slut släppte "bomben". Nu pågick ju iofs den mörkläggningen bara en vecka. Det här har pågått i flera år.

Kronérs namn skrevs först efter att han skrivit ett pressmeddelande, han outade sig själv och i samma meddelande ville han be en av praktikanterna om offentlig ursäkt.....
Citera
2019-03-24, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jag är inte så insatt, men är ÖR dömd för misshandel eller "bara" misstänkt?

Dömd.
Citera
2019-03-24, 14:55
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är pengarna det hela handlar om. Dramaten tänker på intäkterna. OM publiken hade velat få en ändring hade man bara behövt avstå alla föreställningar där dessa personer förekom.

Det är ju självklart att Dramatens ledning och styrelse enbart tänker på pengar. De vet hur Örjan Ramberg var/är och man är som arbetsgivare inte skyldig att ha kvar en person som uppnått viss ålder.
Citera
2019-03-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det är nog väldigt komplicerat,även om jag inte heller kan förstå dessa kvinnor som förälskar sig i våldsamma mördare och liknande. Men något som dessa män (enligt min erfarenhet) är experter på är att spela mjuka just i den tidiga fasen av relationen till kvinnan. De lyssnar och sympatiserar. De spelar att de äntligen funnit den rätta, den kvinna som ska förändra deras liv etc etc. Josefin var ju så förälskad, trots misshandeln och det är normalfallet faktiskt.
Den värsta man jag träffat i den här branschen hade ett högt uppsatt, intellektuellt yrke. Han fälldes i domstol för att ha systematiskt misshandlat hustru och barn. trots detta fick han behålla sitt chefsjobb, flera anställda orkade inte gå dit och fick omplaceras. Av nyfikenhet gick jag på ett lunchmöte och såg det som kännetecknar denna typ av person, han gick alldeles för nära, han överskred det "säkerhetsavstånd" vi alla har i vardagligt umgänge när vi pratar jobb eller bara artigheter. Han tittade en i ögonen och såg ut som att han bara såg mig av alla människor i salen. Jag var många år äldre än han och där för att lyssna på ett tekniskt föredrag. En del faller för det där, konstigt nog.Och kanske inte bara kvinnor, utan personer av bägge könen som behöver bekräftelse.

Det är faktiskt inte så komplicerat som man vill göra sken av..

En man som redan har lämnat flera av sina fruar – en bl.a. när denne var gravid – har inte så mycket att säga till sitt försvar (Bergman) när han vill inleda en relation för att han ”äntligen har hittat den rätte”.

En man som redan har misshandlat sitt barns mamma (Olin) samt inte tagit hand om den dottern han redan hade (Tilde) kan inte säga något som skulle kunna få en normalfuntad kvinna att förälska sig i honom. Lägg därtill missbruket och då är saken spikad.

Men det spelar ingen roll hur många löpsedlar som det har stått om ex. Persbrandt, vilka vidrigheter han har sagt och gjort – det finns alltid frivilliga underliv till hans förfogande... och inte ens särbon/sambon/iblandbon har kunnat släppa denna guldklimp trots åratals offentliga svinerier – som bortförklaras med biopoläritet/ADHD/missbruk/olycklig barndom..

Det är alltid ”de andras” uppgift att fördöma/agera medan dessa damer fortsätter att erbjuda sina sexuella tjänster för svinen i utbyte av ”roller” antingen inom karriären eller privatlivet.

Det är att förminska alla andra kvinnor om man på något sätt försöker säga att detta skulle representera ”normalfallet”. Normalfallet är att man lämnar en partner som beter sig svinaktigt.
Citera
2019-03-24, 15:20
Medlem
Citat:
Det är ju självklart att Dramatens ledning och styrelse enbart tänker på pengar. De vet hur Örjan Ramberg var/är och man är som arbetsgivare inte skyldig att ha kvar en person som uppnått viss ålder.

När Persbrandt jobbade där då drog han fulla hus. Samma sak naturligtvis med Bergman. Vet ej hur attraktiv Ramberg är publikmässigt, men troligtvis mer attraktiv än vad ex. Nilsson var/skulle ha varit.
Citera
2019-03-24, 15:22
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlerikss
Kronérs namn skrevs först efter att han skrivit ett pressmeddelande, han outade sig själv och i samma meddelande ville han be en av praktikanterna om offentlig ursäkt.....

Börjar kännas lite som hets mot en specifik person och jämför inte Kronér med Ramberg, begär ut och läs domarna.

Lasse Kronér slängdes ut från statliga SVT, vilket var helt rätt då, men friades sedan i domstol.

Örjan Ramberg fälldes i hovrätten för misshandel och fick arbeta kvar som skådespelare på en statligt ägd teater.
Citera
2019-03-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Josefin tog ivf sitt eget liv, om du inte tycker det är hårdare än t ex Lena Olin som levt ett lyxliv i Hollywood så finns inget mera att diskutera med dej i detta ämne.
Det handlar inte om hur Josefin "tog" misshandeln.
Misshandeln borde ha klassats som grov eller synnerligen grov eftersom hon fick sådana skador att hon till slut fick steloperera kotor.

Misshandeln av LO verkar inte ha varit lika grov.
Senast redigerad av Skewie 2019-03-24 kl. 15:57.
Citera
2019-03-24, 15:28
Avslutad
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7182959

Citera
2019-03-24, 15:39
Medlem
Citat:
Lasse Kronér slängdes ut från statliga SVT, vilket var helt rätt då, men friades sedan i domstol.
Instämmer i vad du säger ang jämförelsen med Ramberg. Dock har Kronér aldrig gått till någon domstol då ärendet lades ner.

Långt ner finns Kronérs FB-konto där han gjort ett uttalande: "Nu får det vara nog..." See More
https://sv.stories.newsner.com/nyheter/har-ar-lasse-kroners-oppna-brev-efter-anklagelserna-metoo/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in