Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Vad menar du med sluten nationalistisk ekonomi?
Vill inte spåra denna tråd, men extremt kortfattat kommer väldigt grundläggande flöden i dom ekonomiska systemen att förändras inom en relativt överskådlig framtid. Ny-vänstern ligger bäst till för att kapitalisera på denna förändring (som kommer oavsett vad vi vill).
När Björklund pratar om EU samarbete och liberala värderingar misslyckas han med att förankra detta i konkreta resonemang. Allt handlar om känslor och väldigt luddigt prat om värderingar; onda och goda etc. Detta gör att en stor del människor slutar lyssna direkt. Sanningen är dock att han är rätt på det, bara av fel skäl, och olyckligtvis (med tanke på vilken bra retoriker han normalt är) utan att lyckas klä detta i ett fungerande resonemang. Liberalerna misslyckas tyvärr med att identifiera sin framtida målgrupp i samma veva.
För att återknyta till din fråga: De krafter som tror att Sverige kommer att kunna gå tillbaka till en mer nationalistisk ekonomi; fri från EU och globala spelare har fel. Det kommer helt enkelt inte att gå (det är alltså vad jag kallar sluten nationell ekonomi).
Som jag ser det handlar det sålunda om att hitta de här osannolika samarbetena mellan de krafter som faktiskt förstår och värnar om nationella perspektiv (låt oss kalla det väljarnas liv och välfärd för enkelhetens skull) och de krafter som förstår hur de framtida ekonomiska systemen kommer fungera. Detta är vad som kommer avgöra landets framtid; inte invandringsfrågan.
Allt snack från S och överfulla lador är naturligtvis rent skitsnack från början till slut. Landets ekonomi är i fara på riktigt, och ingen ska få mig att tro att man inte gått in i allt detta med öppna ögon. Frågan är om vi kan ta initiativet när fas två inleds; dvs, det som kommer efter det att dom nationella ekonomierna inte längre fungerar på ett tillfredställande sätt.