2019-03-21, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det enklaste är att betrakta arv och gåvor som inkomst och beskatta därefter.

Fastighetsskatten bör återinföras, men prövas mot behovet. En åttabarnsfamilj kanske kan slippa skatt för att bo i villa, medan ett pensionärspar gärna kan få lägga motsvarande en månadshyra för jämförbar lägenhet i skatt. Då genomförs den nödvändiga omfördelningen av bostäder till dem med stora behov och små inkomster.

Magdalena har rätt, de rika måste börja betala för sig. Gratis vård och skola är ingen självklarhet, de som kan betala bör betala.

Du är lika jävla korkad som ledarskribenterna på aftonhoran. Det är inte "de rika" det handlar om med de åtgärderna eftersom dom alltid har möjlighet att hantera sånt här utan det handlar om de som har det lite bättre, läkare, ingenjörer och liknande. Nä, vill maggan ha pynt då "ska alla med". Höj skatten för alla för nu jävlar ska skiten finansieras solidariskt här.

Jag hatar både dig, grisansiktet Andersson, och liknande idioter så fick vi med lite näthat också 🙂.

Edit; Som löneutvecklingen ser ut så är det sjuksköterskor och lärare som hamnar i skottgluggen för höjda skatter snart. Roligt 😁
Senast redigerad av Estramus 2019-03-21 kl. 08:01.
Citera
2019-03-21, 08:03
Medlem
Citat:
Magdalena har rätt, de rika måste börja betala för sig. Gratis vård och skola är ingen självklarhet, de som kan betala bör betala.
Rika betalar redan mer än andra i form av skatt.
Citera
2019-03-21, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det enklaste är väl om de hundratusentals bidragsturisterna vi tagit in blir av med sina bidrag, bostäder och gratis välfärd om de inte arbetar. Då har de tre val, åka hem, svälta ihjäl eller börja arbeta.
Samtidigt sjunker trycket på svensk offentlig ekonomi kraftigt och vi kan sänka skatterna för de som jobbar.
Win-Win

Ringer du Sveavägen 68 och berättar om lösningen? Eller är du enbart ett betalt FB-troll?

Sonnenwende,
jag hoppas du har rätt med dina 3 alternativ. Jag skulle t o m bli gladare än du, men tyvärr tror jag du har fel, sorry.
Detta Land kommer att bli laglös där bidragsturisterna tycker att "somebody got to pay the bill" dvs Svenne på gatan. De har våld i sin kultur och du och jag Sonnenwende kommer sitta hemma och vågar inte gå ut.
Jag själv väntar bara på dagen då nån kliver in på mitt lilla företag och vill ha beskyddarpengar.
Citera
2019-03-21, 08:08
Medlem
RazorKevlars avatar
Citat:
Vi måste vara beredda att dela med oss.
Till vilka? Hur många är du beredd att ta in i din husvagn?
Citera
2019-03-21, 08:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wieso
Sonnenwende,
jag hoppas du har rätt med dina 3 alternativ. Jag skulle t o m bli gladare än du, men tyvärr tror jag du har fel, sorry.
Detta Land kommer att bli laglös där bidragsturisterna tycker att "somebody got to pay the bill" dvs Svenne på gatan. De har våld i sin kultur och du och jag Sonnenwende kommer sitta hemma och vågar inte gå ut.
Jag själv väntar bara på dagen då nån kliver in på mitt lilla företag och vill ha beskyddarpengar.
Ta jägarexamen och skaffa vapen.
Då kommer de tvingas kliva ut lika fort igen.
Citera
2019-03-21, 08:12
Medlem
NPC-memes avatar
Citat:
Det enklaste är att betrakta arv och gåvor som inkomst och beskatta därefter.

Fastighetsskatten bör återinföras, men prövas mot behovet. En åttabarnsfamilj kanske kan slippa skatt för att bo i villa, medan ett pensionärspar gärna kan få lägga motsvarande en månadshyra för jämförbar lägenhet i skatt. Då genomförs den nödvändiga omfördelningen av bostäder till dem med stora behov och små inkomster.

Det är nyttiga idioter som du, som möjliggör fördärvet.

Varför ska du försöka komma på en idé som ska lösa Sveriges ekonomi när du troligtvis inte har ett endaste högskolepoäng i nationalekonomi?

Varför utgår du naivt ifrån ”status quo”, dvs. där vi står idag med för höga kostnader och att vi därifrån ska öka skattestölden från befolkningen och behålla alla cancersvulster i kostnadsmassan?

Jag säger då det. Hål i huvudet.
Citera
2019-03-21, 08:13
Bannlyst
Citat:
Om resurserna omfördelades skulle Sverige kunna vara ett bra land att bo i för väldigt många fler. Européerna har redan ätit sin del av kakan. Vi kan inte hålla på våra privilegier för alltid. Omvärlden har stora behov, och de ökar med klimatkrisen. Vi måste vara beredda att dela med oss.

Jaså det säger du, visst stod du bakom C/L/MP/S lösningen va? - där säger ju Annie rätt tydligt att det totala skattetrycket för en medelsvensson skall bli lägre..
Citera
2019-03-21, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Du är lika jävla korkad som ledarskribenterna på aftonhoran. Det är inte "de rika" det handlar om med de åtgärderna eftersom dom alltid har möjlighet att hantera sånt här utan det handlar om de som har det lite bättre, läkare, ingenjörer och liknande. Nä, vill maggan ha pynt då "ska alla med". Höj skatten för alla för nu jävlar ska skiten finansieras solidariskt här.

Jag hatar både dig, grisansiktet Andersson, och liknande idioter så fick vi med lite näthat också 🙂.

Edit; Som löneutvecklingen ser ut så är det sjuksköterskor och lärare som hamnar i skottgluggen för höjda skatter snart. Roligt 😁

Är det orimligt att lärare och sjuksköterskor betalar mer i skatt? De har riktigt hygglig inkomst. Jag tycker man kan börja betala lite skatt till staten redan vid medellön, säg vid över 25000.
Citera
2019-03-21, 08:15
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotsoldat
Från ekonomi fakta "Den statliga fastighetsskatten på bostäder avskaffades 2008 och ersattes då av en kommunal fastighetsavgift. Förändringen innebar att hushållens beskattning sjönk från 13,5 miljarder kronor år 2008 till 10,4 miljarder 2009."

I dag rapporteras att avgiften är högre än fastighetsskatten, Skall man då ta bort den kommunala avgiften och ersätta den tillbaka med fastighetsskatten?
Eller införa den utan att ta bort den kommunala avgiften? .

2018 var skattetrycket /skatteintäkter av BNP 43,8%

Anser att regeringen skall titta på utgifterna i stället för att bara höja skatterna, till slut hamnar man i det läget att även med höjda skatter så sjunker intäkterna , och där är Sverige snart.

Från Aftonbladet(2016):
Statens kostnader för migration och integration väntas öka rejält de kommande åren.
2017-2020 ligger kostnaden på runt 70 miljarder årligen.

Till slut ( strax) är man där att man får välja vilken välfärd vi skall tillåta :

Lite Reinfeldt : (från AB)

"Han säger att flyktingströmmen kommer att nå nivåer liknande de under Balkan-krisen på 90-talet."
Där kom det cirka 80000 , sen infördes det visumtvång för att komma hit

Tycker att denna mening från samma artikel säger allt ,även om man säger annat . Vi hamnar här till slut .
" ”Det kommer att kosta pengar, vi kommer inte ha råd med så mycket annat "

Rätt eller fel , ja det beror vilken åsikt man har. Men som svenska samhället ser ut i dag , då bryter det samman snart.
Bra inlägg. Du kunde även lagt till:
"Reformen 2008 innebar också att kapitalvinstskatten, vilken tidigare kallades reavinstskatten, vid försäljning av småhus och bostadsrätter höjdes från 20 till 22 procent av vinsten. "
Citera
2019-03-21, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Jaså det säger du, visst stod du bakom C/L/MP/S lösningen va? - där säger ju Annie rätt tydligt att det totala skattetrycket för en medelsvensson skall bli lägre..

Nej, jag tyckte att de rödgröna skulle ha bildat regering på egen hand. De var största blocket.
Citera
2019-03-21, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Bra inlägg. Du kunde även lagt till:
"Reformen 2008 innebar också att kapitalvinstskatten, vilken tidigare kallades reavinstskatten, vid försäljning av småhus och bostadsrätter höjdes från 20 till 22 procent av vinsten. "

Varför ska kapitalvinst beskattas lägre än förvärvsinkomst? Är det nyttigare att äga än att arbeta?
Citera
2019-03-21, 08:22
Medlem
Avva66s avatar
"Hjärta som är så viktigt i politiken"
Sa en politiker nyligen, gissa kön.
Det är den inställningen som är grundorsaken till varför vi är där vi är, samt valboskapen som
borde fråntas rösträtten.

Varför ska en person som tjänar mer betala mer i skatt? Får den personen tillbaka mer från staten, bättre skola, bättre sjukvård?
Och varför ta bort moroten när vi behöver fler arbeten? Dessutom så blir det inte mycket mer klirr i kassan, för de allra flesta är inte rika, det är bara nån avundsjuk dum politisk jävla idologi som de för. Själva är ju poloitikerna rika förresten, bara med den skillnaden att de inte förtjänar det.

De som måste betala för vad de ställt till med är knappast de som har det bra ställt, det är bla jag som medelinkomsttagare mfl.

Må feminismen brinna i helvetet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in