2019-03-19, 18:00
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Toga? Kaftan? Varför skulle klädseln vara maskad?
---
Varför skulle man maska "svullna fötter"? Förmodligen var de blåsvarta och det skulle vi väl inte palla med att läsa om, kanske de tänkte ?
Ouch. Jo, så kan det vara. Och svårt att läsa. När man läser några skribenters vissa inlägg här så kan jag tänka mig att när vissa beskrivningar av framförallt Os kropp kom fram, så hade ett par skribenter gått bananas av glädje. Och sånt är aldrig roligt.

Jag TROR att den här trådens skribenter (några i alla fall) till viss del har sabbat för sig själv, genom alla hemska påhopp och vidriga spekulationer och hat mot O och H. Men det är ju för sent nu. Varsågod och skölj.
Hanna var intelligent nog att ta livet av sig själv enligt en skribent som är på "semester" från tråden. H visste exakt hur man ta livet av sig, enligt samma skribent. En annan sa att O är en ond person. Så - det där med att inte lämna ut uppgifter pga risken för förtal av avlidna är nog en riktig bedömning av myndigheten.
Citera
2019-03-19, 18:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, han hörs beskriva likfläckar och annat i den vägen. - "blålila" blir för kort, dvs upptar för litet utrymme framför "bara fötter".Undrar om "nattsärk" ingår i polismannens vokabulär -? Det vore ju heller ingen direkt konstig klädsel.
Hahaha, ok. Jag läste samman allt i ett svep med ä och begrep inte ett dugg vad det stod.

Mysplagg kanske passar. Uppfattades väl kanske lite morbid stass med tanke på position och vad han sysslad med ihop med frugan..
Citera
2019-03-19, 18:07
Medlem
Tack för att du tagit dig tid till detta. Tror listan kan göras längre..bara en känsla jag har

Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Efter en tids frånvaro i tråden är det en hel del att läsa ikapp. Jag har inte alls hunnit läsa ikapp allt i tråden. Det jag reagerat på i de handlingar som offentliggjorts ur polisens FU kanske därför redan är uttjatat. Den risken tar jag.

Tack Debran för att du delgett oss handlingarna som polisen lämnat ut. Jag har tittat igenom dessa 19 sidor och det är som förväntat inte särskilt mycket nytt som meddelats.

Och observera att jag i detta inlägg använder orden "sekretessbelägga", "mörklägga", "mörka", "stryka" och "svarta fläcken" som synonymer.

Det som jag fastnat för är

1. Att man med en svart "blaffa" till viss del har sekretessbelagt beteckningen på obduktionsblanketten. Att mörklägga att det rör sig om ett obduktionsprotokoll i en rättsutredning är, som jag ser det, totalt meningslöst i dessa fyra fall. Anledningen till den svarta fläcken över titeln på blanketten förstår jag därför inte alls.

2. Av vilken anledning man har mörkat redovisningen av slutsatserna av polisens analys. På vilket sätt dessa slutsatser skulle kränka och förtala de avlidna eller vara till skada eller men för OH/HBs föräldrar och syskon eller deras barn kan jag svårligen förstå.

3. Det framgår av beslagsprotokollet att en pekdator ska tömmas av forensiker. De fynd som gjorts vid denna undersökning är sekretessbelagda. Det kan jag inte heller förstå. Det borde här verkligen gå att se vilka bevis polisen har för sina slutsatser. Inte heller här förstår jag hur det skulle utgöra skada/men för de anhöriga om det redovisas på vilka grunder polisen drar sina slutsatser. Förtal av avliden kan det ju knappast utgöra. De har ju i båda två i media redan utpekats som skyldiga - av polisen. Värre kan det väl knappast bli?

4. Min gissning när det gäller det sista smset är att det står "godnatt". Om jag har rätt fattar jag inte varför det har mörklagts.

5. Jag undrar över datumet för brottsplatsundersökningen. Gjordes det ingen sådan förrän 2018-11-05? Det pekar i så fall mot att polisen faktiskt blev tvungen att göra en grundligare utredning i ett sent skede. Eller har någon hos polisen låtit det hela ligga till sig och inte redovisat förrän i elfte timmen. Konstigt ser det ut i alla fall. Lustigt att de inte tänkte på att mörklägga datumet!

6. Obduktionerna har inte genomförts förrän i mitten/slutet av april. De har gjorts vid olika tillfällen och troligtvis av två (minst) olika personer. Att det kan ha varit olika läkare märks på sättet att skriva och ställa upp dokumenten. Om det skulle kunna ha haft någon betydelse kan jag dock inte bedöma eftersom så mycket är mörkat. OH är obducerad först, 2018-04-16, därefter ett av barnen (oklart vem) först tio dagar senare (2018-04-26) och dagen efter (2018-04-27) obduceras HB och den andra flickan. Obduktionsprotokollet som har mest strykningar är HBs. Det som är intressanta uppgifter i dessa protokoll skulle dock endast vara sådana fynd som kan bevisa vem av föräldrarna som mördat barnen. Allt annat bör naturligtvis mörkas.

7. Att obduktionerna dröjde i tre månader torde ha påverkat att det inte gick att avgöra i vilken ordning HB och döttrarna dödades. Någon första kroppsbesiktning verkar ju inte heller vara gjord. Det går i vart fall inte att utläsa av det lilla som inte har mörklagts.

8. Vad OH hade iklätt sig inför sin hängning har jag sett att det finns ett antal förslag på. Jag ansluter mig till gissningarna på ett ord med 6 bokstäver; t.ex. kaftan eller mantel. Jag var också inne på "svepning", men dels är det nog för långt, dels tror jag inte att poliserna skulle använt det ordet. Inte heller denna strykning kan jag förstå. Att orsaka en mängd underliga gissningar på vad för märkliga kläder som OH hade satt på sig är väl minst lika kränkande som de "bara" fötterna. Och alla som vet hur en död person ser ut efter ett par dagar förstår att både fötter och händer såg hemska ut. Liksom ansiktena på alla fyra.
Citera
2019-03-19, 18:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Hahaha! Skärp dig!

”Mantel” eller ”slängkappa”, då?

Han hade ju sänkt värmen så det kanske var nåt värmande...?
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-19 kl. 18:11.
Citera
2019-03-19, 18:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Kan utstyrsel få plats? Tror att det är en ospecifik förklaring som ska in där. Något man inte riktigt känner igen. Det är marginellt längre.

u ts ty r se l
u ni fo r m
Ja, ser ut att vara en klar möjlighet! - Håller med om att det bör var något rel. ovanligt/oväntat; därav uttrycket "någon form av...". - Etta på tio-i-topp!
https://a.uguu.se/SM5XoR5ZHYwj.jpg
Citera
2019-03-19, 18:14
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahaha, ok. Jag läste samman allt i ett svep med ä och begrep inte ett dugg vad det stod.

Mysplagg kanske passar. Uppfattades väl kanske lite morbid stass med tanke på position och vad han sysslad med ihop med frugan..
Jag kan tänka mig "myskläder", "mysbyxor" (han kan ha varit naken på överkroppen). Jag tror inte vi skall vara så fantasifulla. "Nättsärk" (antar hon menar "nattsärk") låter lite för gammalmodigt för en ung polis runt 35-årsåldern som skriver PM. All heder till dessa två killar, men nattsärk är nog inte det ord de använt.
Citera
2019-03-19, 18:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Blåaktiga, blåmarmorerade, blåfärgade....?
Ja, blåaktiga ser ut att kunna stämma!
Citera
2019-03-19, 18:16
Medlem
hemmakläder?

Citat:
Ja, ser ut att vara en klar möjlighet! - Håller med om att det bör var något rel. ovanligt/oväntat; därav uttrycket "någon form av...". - Etta på tio-i-topp!
https://a.uguu.se/SM5XoR5ZHYwj.jpg
Citera
2019-03-19, 18:19
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
hemmakläder?
Mysdress? Tror inte man ska göra det så märkvärdigt. Shorts?
Citera
2019-03-19, 18:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Attans också att "kostym" inte verkar ha klätt - en sista gång. Dock, genom att läsa mellan raderna, jag menar mellan tuschningarna, tycks polisen och utredarna haft en ganska lättsam resa. Av datumangivelser och så verkar dom inte gått på knäna.
Att ärendet / händelsen, i ett strikt utredningsperspektiv varit simpel o enkel , grundat på O´s hjälpsamma hand får vi på omvägar låta oss förstå. För att dölja enkelheten har Svensson och hans anhang varit tvungna att maska var o vartannat ord i FUP´en, så att det lilla arbete som lagts ner ser mer komplicerat ut än vad i själva verket varit.
Om man också betänker den precision som bör ha erfordrats vid urvalet av vad som ska mörkläggas, har ett ansenligt antal arbetstimmar nedlagts. - Betr. själva utredningen synes O:s noggranna förberedelser ha medverkat till att fastställa själva händelseförloppet. T.o.m. kopior tycks polisen ha fått gratis.
Citera
2019-03-19, 18:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag kan tänka mig "myskläder", "mysbyxor" (han kan ha varit naken på överkroppen). Jag tror inte vi skall vara så fantasifulla. "Nättsärk" (antar hon menar "nattsärk") låter lite för gammalmodigt för en ung polis runt 35-årsåldern som skriver PM. All heder till dessa två killar, men nattsärk är nog inte det ord de använt.
Det stod med ä så jag fattade inte ens vad det var.

Med tanke på pressträffen där man fullständigt vägrade uppge nåt som härrör till gärningsförlopp/MO så verkar det till och med vara bom stopp på tid på dygnet också.
FuL undviker även kommentera det korta smset.

Krim.tekniker och BP har nog fått en överskådlig bild som ger vägledning.

Det blir makabert med mysplagg/byxor, tallrikar kvar efter fredagsmys, sista sms mellan föräldrarna typ "de sover"?

- tallrikar/kvällsmat köket
- tänd övervåning (sen kväll, natt)
- sista sms 21.34
- sömnmedelspåverkat barn
- hittas i sängarna
- kvävd (kudde?)
- bara fötter
- mysplagg/byxor?
Citera
2019-03-19, 18:27
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Om man också betänker den precision som bör ha erfordrats vid urvalet av vad som ska mörkläggas, har ett ansenligt antal arbetstimmar nedlagts. - Betr. själva utredningen synes O:s noggranna förberedelser ha medverkat till att fastställa själva händelseförloppet. T.o.m. kopior tycks polisen ha fått gratis.

Menar du med det att vi inte blivit debiterade för de kopior vi fått? Administrationen av den betalningen kostar mer än kopiorna. Och de har satt en gräns vid 20 - de första 19 kopiorna är gratis - den 20:e kostar 50 kronor. Därefter 2 kr per kopia. Så det verkar ganska noga uträknat att slippa kostnaden för administrationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in