2019-03-19, 15:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ja, och?

Det är fortfarande tre protokoll som är på exakt samma format och som alla inleds med att obduktionen utfördes den 11 januari.

Det finns ingen underskrift på något av dessa protokoll (på den sida som är inkluderad i materialet som lämnats ut).

Det fjärde protokollet avviker från de andra tre. Där syns läkarens underskrift och det är signerat först den 25 april.

Mina gissningar:

Det är med största sannolikhet för att man utfört och inväntat fler kemiska analyser.
(Som sannolikt inte prioriterats på NFC av tiden 3½ månad att döma.)
Man har fått indikation att denna flicka hade någon substans i blodet och vill klarlägga såväl exakt mängd och typbestämma denna substans. Det slutar med att man endast funnit så små, inaktiva mängder att det betecknas som spår och inget verksamt, enligt PT.

För ex den andra flickan har man inte fått något napp på något läkemedel från början och således inte behövt mängd- eller typbestämma något. Hennes dödsorsak är antagligen också betydligt lättare att fastställa eftersom hon var strypt.

Båda de två andra mordoffren är strypta, dvs det finns antagligen mycket tydliga forensiska fynd på dödsorsaken med skador på halsen, impressioner, tungbensbrott.
Kvävning kan vara svårare att särskilja från läkemedelsutlöst andningsstopp, därför har man antagligen velat utesluta detta innan man färdigställer och avslutar dokumenten.
Citera
2019-03-19, 15:28
Medlem
harperlees avatar
Tack!

Det låter rimligt. Då är antagligen alla obduktioner utförda den 11 januari och man har avvaktat med att sammanställa resultaten tills provsvaren för det "drogade" barnet var klara.

Diva59 jag tror att vi också är överens där va?

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Mina gissningar:

Det är med största sannolikhet för att man utfört och inväntat fler kemiska analyser.
(Som sannolikt inte prioriterats på NFC av tiden 3½ månad att döma.)
Man har fått indikation att denna flicka hade någon substans i blodet och vill klarlägga såväl exakt mängd och typbestämma denna substans. Det slutar med att man endast funnit så små, inaktiva mängder att det betecknas som spår och inget verksamt, enligt PT.

För ex den andra flickan har man inte fått något napp på något läkemedel från början och således inte behövt mängd- eller typbestämma något. Hennes dödsorsak är antagligen också betydligt lättare att fastställa eftersom hon var strypt.

Båda de två andra mordoffren är strypta, dvs det finns antagligen mycket tydliga forensiska fynd på dödsorsaken med skador på halsen, impressioner, tungbensbrott.
Kvävning kan vara svårare att särskilja från läkemedelsutlöst andningsstopp, därför har man antagligen velat utesluta detta innan man färdigställer och avslutar dokumenten.
Citera
2019-03-19, 15:31
Medlem
​​​​​​Konventionsstaterna ska respektera och tillförsäkra varje barn inom deras jurisdiktion de rättigheter som anges i denna konvention utan åtskillnad av något slag, oavsett barnets eller dess förälders eller vårdnadshavares ras, hudfärg, kön, språk, religion, politiska eller annan åskådning, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom, funktionsnedsättning, börd eller ställning i övrigt.
Konventionsstaterna ska vidta alla lämpliga åtgärder för att säkerställa att barnet skyddas mot alla former av diskriminering eller bestraffning på grund av föräldrars, vårdnadshavares eller familjemedlemmars ställning, verksamhet, uttryckta åsikter eller tro.
Barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling.
ur Barnkonventionen
Detta borde man åberopa i en överklagan.
Stackars Agnes och Moa❤️
Citera
2019-03-19, 15:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Vi vet så klart inte hur det var i dessa fall men nog borde den rättsläkare som skriver dödsbeviset ha hand om/ansvara för kroppen/fallet hela vägen?

När saker går till Rättmedicin är det vanligen så, eftersom en kropp snabbt fraktas dit och en obduktion vanligen sker närmast följande vardag med så kort latens som möjligt.
I den vanliga verkligheten, när inga brott misstänks, men folk faktiskt blir obducerade för att fastställa dödsorsak, brukar det vara två helt olika läkare som skriver Dödsbevis och Dödsorsaksintyg.

Dödsbeviset skrivs av den som konstaterar att personen är avliden och att kroppen kan flyttas till bårhus. Lämnas till Skatteverket/anhöriga för att kunna förbereda begravning, avboka abonnemang, säga upp hyreskontrakt etc.

Dödsorsaksintygett lämnas för statistik i register. Inget som lämnas ut till anhöriga automatiskt, inte heller till Skatteverket. Tillhör den döda patientens journal. Skrivs av den obducerande läkaren eller av den läkare som utan obduktion har tillräcklig kännedom om patienten för att kunna fastställa dödsorsak.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-19 kl. 16:00.
Citera
2019-03-19, 15:33
Medlem
Citat:
Tack!

Det låter rimligt. Då är antagligen alla obduktioner utförda den 11 januari och man har avvaktat med att sammanställa resultaten tills provsvaren för det "drogade" barnet var klara.

Vi är överens, fast Glittret skriver NFC, det är Rättskem som gör testerna av substanser i blod, urin, hår och vävnad.
Citera
2019-03-19, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Polisen har väl inte dragit några slutsatser. Dom har väl blott refererat till O´s "tack o hej" - brev, och dom digitala media - man lyckades komma in i. Fint av O, som en sist vink / hint lämna lösenord. Han tänkte då på allt.....

Men du får erkänna att det var snyggt av honom att få en jurist att osett skriva på det av H-sons bevittnade testamentet som förutsatte att barnen var döda. Hon verkar däremot vara en jävla planta den där Hanna. Hade barnen inte dött nu, så skulle det nog skett förr eller senare ändå, med tanke på vilken osedvanligt obetänksam taffelhjärna till mor de hade. Hon hade väl glatt skickat ut sina barn på den bräckliga isen, låtit dem leka på motorvägen eller bada på det djupa innan de kunde simma.
Stackars barn !!
Citera
2019-03-19, 15:37
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Haha, nu är du stressad. Prata med varandra, typ ansikte mot ansikte, när man bor ihop.

I mitt förhållande så använder vi bara sms och mobil när vi är på resor ifrån varandra. Inga löngre utläggningar via sms på hemmafronten. Mailar? Njäe. Hemma pratar vi hemligheter i sängen eller i badrummet med kranarna på högtryck. Gör inte alla par så? Det här paret i Bjärred spenderade ju mera hemma än normala människor så varför maila och sms:a? Skulle vi vilja se deras sms-konversation?
Ahaaa… Mailen var nog mellan makarna när de inte var i närheten av varandra. Båda jobbade ju under hösten. Och de pratade alldeles säkert med varandra. Vi vet ju inte alls vilka datum mailen skickades och togs emot. Det kan ha varit under hela hösten. Hösten 2017 hade ju Oskar en hel del att pyssla med ang föreläsningar. Anna hade fullt upp med jobbet. Och så barnen då. Man pratar inte om sånt här när barnen är vakna. Mail är inte fel, om man har lite längre utläggningar man funderar på.
Citera
2019-03-19, 15:39
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
När saker går till Rättmedicin är det vanligen så, eftersom en kropp snabbt fraktas dit och en obduktion vanligen sker närmast följande vardag med så kort latens som möjligt.
I den vanliga verkligheten, när inga brott misstänks, men folk faktiskt blir obducerade för att fastställa dödsorsak, brukar det vara två helt olika läkare som skriver Dödsbevis och Dödsorsaksintyg.

Dödsbeviset skrivs av den som konstaterar att personen är avliden och att kroppen ksan flyttas till bårhus. Lämnas till Skatteverket/anhöriga för att kunna förbereda begravning, avboka abonemang, säga upp hyreskontrakt etc.

Dödsorsaksintyget lämnas för statistik i register. Inget som lämnas ut till anhöriga automatiskt, inte heller till skatteverket. Tillhör den döda patientens journal.
När obduktionen var klar så blev de anhöriga underrättade vad man hade hittat. I övrigt var förundersökningen sekretessbelagd även för dom just då. Dokumenten hade de också kännedom om, med all säkerhet.
Citera
2019-03-19, 15:43
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Den goda smaken??
Min tolkning är att dom framlagda dokumenten är ställda till polisen.
Kanske var dom så känslomässigt torftiga så det inte fanns något mer personligt som enbart riktade sig till anhöriga.
Någon god smak har däremot inte dessa barnamördare visat.
Var är breven från barnen?
Nej just det. Dom blev aldrig tillfrågade.
Jo, jag anser att det var bra att de lämnade skriftliga förklaringar efter sig. De hade den goda smaken att inte lämna jordelivet med för många icke-besvarade frågor. Sen behöver du inte tycka det. Det är rent subjektivt tyckande från min sida.

Edit. Jag tycker det vore värre om de, när de nu gjorde vad de gjort, lämnat en liten lapp efter sig med endast ett "Förlåt", eller något sånt, och inte minsta lilla förklaring.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-19 kl. 15:49.
Citera
2019-03-19, 15:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack!

Prel.svar obduktion, inväntar analyser. Stått i media sen januari i fjol vid den tiden (17:e) sen pressmeddelande (19:e) så det stämmer väl bra.

Som alltid vid mordutredningoch Fu. Kan dröjar länge innan slutgiltigt kommer:
Citat:
3. Preliminärt utlåtande
Samma dag som obduktionen skickar vi ett preliminärt utlåtande med obduktionsfynden till polisen.

4. Obduktionsutlåtande och obduktionsprotokoll
Några veckor/månader senare skickar vi det det slutgiltiga obduktionsutlåtandet samt obduktionsprotokollet till polisen.
https://www.rmv.se/verksamheter/rattsmedicin/rattsmedicinsk-obduktion/polis-begar-rattsmedicinsk-obduktion/
Senast redigerad av develi 2019-03-19 kl. 16:06.
Citera
2019-03-19, 15:53
Medlem
Lonnrots avatar
Tack. Jag fick till ett tilläggsavsnitt nyss.

Jag var också nu inne på den roll H kan ha spelat. Det kan ha drivit på karusellen.

Sen verkar det där med förälders självmord bara vara en komponent i självbedrägeriet, som möjligen indikerar att personen inte förmår ha perspektiv på den större sitsen. ”Jag tar livet av mig” framstår som ett steg på vägen i den dåliga hanteringen av en omöjlig situation. Varenda förälder vet att självmord inte finns på kartan. Då har man redan dödat barnens framtid — sett från det mer normala släkt- o. familjelivets högst önskvärda horisont. Och ett uppenbart och oerhört svek mot barnen. Så även där klappar egot en på axeln: de kommer bli så ledsna. De flesta går raka igenom det där. Barnen ska snarare fostras till att klara förälderns bortgång, för dödligheten ska gå föräldern till mötes först.

Där finns ett ”gångjärn” där föräldern måste välja den rätta dörren. Den där barnen överlever föräldern.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja och allt kan som sagt tolkas som vilken utmattad barnfamilj som helst - fram till den brinnande punkten när de allierar sig om lösningen (varav jag då tror att Moas diagnos är tuvan som välter lasset). Höll på att skriva den slutgiltiga lösningen då jag hade skev eutanasi i åtanke..
Pakten är det kritiska.
Jag tror att en är mer suicidal, har haft detta i åtanke innan hösten. Med ångest som är direkt livshotande ihop med depression. Däremot räcker det inte.
Den andra parten borde normalt stoppa den andre, ber andra om hjälp, drar iväg till VC eller psyk.

Depressionen är passerkort var en bra beteckning, ser man det som en slags entitet blir det kanske enklare - en urdålig rådgivare på axeln. Är det med psykotiska inslag så blir väl en sån figur verklig i vanföreställningarna.
Men jag fårstår vad du menar och håller med. Innan dess är redan tankar och problemlösningar out of order vid depression.
Jag tror det dels är en stor portion självförebråelse. Skuld, att känna sig misslyckad som förälder om man nu har överkrav som grundpersonlighet. Kan inte skydda dem.
Blir det då nån vändning i 180 grader där man då heroisk visst kan rädda dem från lidande (döden)?
Plikt, heder tangerar väl detta. Jag tror de talar sig själva till måtta på nån vänster vid djup depression för att rädda den lilla självaktning de har kvar - vid mord alltså. Familjebeskyddaren och hönsmamman.
Vissa påstår sig eliminera risken för sorg vid förlust av suiciderande föräldrar. Det är väl snarare de själva som inte kan leva utan barnen. Dels av saknad och dels med vetskap vad de gjort.

Det handlar ju om egentligen om ett slags självbedrägeri. De inbillar sig en massa saker, applicera sina emotioner på barnen (projicering) och tolkar deras framtid som fan läser bibeln.
Citera
2019-03-19, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
​​​​​​Konventionsstaterna ska respektera och tillförsäkra varje barn inom deras jurisdiktion de rättigheter som anges i denna konvention utan åtskillnad av något slag, oavsett barnets eller dess förälders eller vårdnadshavares ras, hudfärg, kön, språk, religion, politiska eller annan åskådning, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom, funktionsnedsättning, börd eller ställning i övrigt.
Konventionsstaterna ska vidta alla lämpliga åtgärder för att säkerställa att barnet skyddas mot alla former av diskriminering eller bestraffning på grund av föräldrars, vårdnadshavares eller familjemedlemmars ställning, verksamhet, uttryckta åsikter eller tro.
Barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling.
ur Barnkonventionen
Detta borde man åberopa i en överklagan.
Stackars Agnes och Moa❤️

?
Det borde man väl ha gjort för flera år sedan i så fall? Så dags nu!

Däremot finns det många barn där ute som behöver din hjälp här och nu, där du faktiskt skulle kunna göra en verklig skillnad. Du förstår, barnkonventionen riktar sig till levande barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in