Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Personligen, jag tycker att det är märkligt att piloterna inte klarade av att rädda flygplanet när MCAS är högaktuellt för dem, Lion 610 i färskt minne, relativt nyutbildade på MCAS.
Ser inte någon av piloterna att trimhjulet rör sig och kollar på instrumenten vad som sker så är det märkligt.
Länkar repris på ett klipp som visar hur MCAS stängs av och hur trim med hjul går till.
https://youtu.be/l-tmcQebeN8
Fartökningen, vad beror den på?
Fanns väl knappast anledning att nå 700-800 km/h i det här kritiska läget?
Detta klipp tror jag är lite "idealiserat"
En sak tror jag är ställt utom tvivel, och det är att i de bägge haverierna med 737MAX så har man hittat den jackscrew som manövrerar höjd-trimmen i läge max nos ner.
Och då inställer sig (hos mig) lite tankar och frågor...
Jag förutsätter att jackscrew har roterats till det funna läget av den motor som sitter på den.
(Förmodligen via MCAS)
Antag att besättningen till sist har lyckats koppla ur all automatik och att motorn inte längre vill rotera jackscrew åt något håll.
Då finns det ju en helt mekanisk förbindelse från trimhjulen i cockpit via en lång stål-wire till en "trumma" som sitter under motorn som driver jackscrew.
Men; hur fysiskt ansträngande är det egentligen att i detta läge vrida jackscrew och dess (nu avslagna) motor från trimhjulen?
Vilken hastighet (om någon) orkar piloterna få i denna aktion?
Full trim ner nära marken ger väl ytterst kort tid att rädda situationen..
Att vrida trimhjulen manuellt som den den länkade videon fungerar kanske bra i simulator, för där finns ju inte någon mekanisk koppling till någon jackscrew!
Det finns ju en YT-video som har länkats flera gånger som visar hur jackscrew på en 737 roteras via motorn till fullt ändläge.
Åtminstone jag får intrycket att motorn jobbar hårt, och speciellt mot slutet så låter det på mig som att mekanismen "klagar"...
Så; frågor till trådens 737-piloter: (inser att detta kanske inte är lämpligt att besvara, men jag gör ett försök i alla fall..)
Har någon av er någonsin provat att påverka höjd-trimmen
helt mekaniskt, med jackscrew-motorn bortkopplad? (via "cut-out" switchar eller annat..)
Detta kan väl inte övas
realistiskt annat än i ett verkligt flygplan?
Om ja, hur fysiskt tungt är det, och hur snabbt kan man komma från full trim ner till ett "ofarligt" trimläge?
Vilket "personligt rekord" (i grader) har ni upplevt när det gäller behövd höjd-trim?
/T