2019-03-19, 01:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vi talar uppenbarligen förbi varandra. Jaha, ja jag ställer mig i alla fall i det läger - om det finns - som hävdar att ingenting visar att föräldrarna handlade i samförstånd, men att polisens slutsats i fallet och förekomsten av avskedsbrev osv starkt talar för att så är fallet. Skälen att tvivla på det och säga att ingenting visar det är empiriska och handlar om erfarenhet hur det gått till i andra brottsfall och på avsaknaden av konkreta fakta och inte på några bevis på motsatsen.
Läger? Det var då det barnsligaste uttryck jag hört med tanke på ett offentligt debattforum.

Det finns uppenbart bevisning då brevet ses i FUP och att det inte anses förfalskat, underskrifter autentiska, ingen grundlurad (NFC):
"Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv."

Testamente och ytterligare dokument finns.
Det finns sen digial media som styrker att de gemensamt och i samförstånd valt att döda sina barn.

Jag antar du inte anser att polis står och blåljuger på presskonferens.

Här kan det då röra sig om diskussion kring barnen. Därav maskat.
Det är osedvanligt mycket material lämnat från föräldrarna jämfört med andra murder-suicide.
Citat:
Visst, och vi får enas om att vara oense. Du kommer dock säkert att fortsätta diskutera detta i detta sammanhang långt efter jag lämnat diskussionen. Jag måste bara påpeka för dig att stark sekretess och att något är visat är oförenliga storheter. Man kan inte få bägge sakerna. Däremot kan man ju välja att lita obetingat på polisen och det anser du man - annat än i undantagsfall, förmodar jag - bör göra.
Det kommer jag säkert och det har inte ett skit med saken att göra. Eller har du problem med det med tanke på att du drar upp det?

Stark sekretess gällande minderåriga barn anser jag är av högsta prioritet och där handlar det om gärningsförlopp bland annat. Barnen kommer oundvikligen beröras i sådan text.

Sen kan man skylla på rättsäkerhet, skolmassaker, vad de gör i andra länder, jämföra helt irrationellt med FUP som gått till åtal, dramatisera om fallets unikhet:

Enskilda nyfikna, egocentrerade personer anser jag är väldigt lågprioriterade i förhållande till sekretess kring barn.
Senast redigerad av develi 2019-03-19 kl. 01:54.
Citera
2019-03-19, 01:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Varför behöver mordoffer upprättelse? Inför vem? Man behöver inte upprättelse om man inte blivit felaktigt anklagad för något?

I delar av världen anser man att ett mordoffer behöver upprättelse. Mordoffer har inte blivit anklagade för något men de har definitivt blivit illa behandlade och utsatta för något förfärligt och orättvist. Då anser många att de ska få upprättelse, deras historia ska berättas, gärningsmannen ska hittas och död eller levande hängas ut. Lever vederbörande ska hen bestraffas också.
Många anser att det värsta man kan göra är att mörka vilken orättvisa ett mordoffer blivit utsatt för.

Man kan ju fråga sig om man ska straffa någon som är 80 år för ett mord denne begick som tjugoåring? Har vederbörande skött sig finns ingen samhällsfara för ytterligare brott, de flesta av offrets anhöriga är kanske döda och få minns händelsen eller offret. Men rättsväsendet dömer och straffar i vart fall. Det får nog nästan anses som en symbolhandling.

Mycket av det vi gör görs som symbolhandlingar, vi uppkallar gator efter någon död, statsöverhuvuden hedrar ”okända soldatens grav”, minnerscermonier, dedikeringar, RIP kommentarer mm. Det är lite som när amerikanska armen aldrig lämnar kvar någon soldat, alla ska komma hem även om det kostar enorma fritagningsinsatser. Men då vet alla soldater att de kommer att hämtas hem, till och med i kistor. Just militären är väl det tydligaste exemplet på något som är fullt av moralstärkande symbolhandlingar.

Det är väl kanske också någon form av samhällets moraliska skyldighet mot två barn som blev mördade att deras utsatthet och den orättvisa vi inte kunde skydda den ifrån inte hemlighålls. Att deras mördare inte får sista ordet och får sätta agendan över vad som ska återberättas.
Och att vi faktiskt inte har det dåliga omdömet att hylla deras mördare och samtidigt glömma och osynliggöra existensen av dessa två mördade flickor som inte fick leva längre
Citera
2019-03-19, 03:13
Medlem
I och med att det gäller en familj och ingen överlevde så haltar dina jämförelser. Kan du inte koncentrera dig på dem som lever i stället? De som också fått en diffus diagnos och hålls hemma. Det är för dem denna tråd kan fylla någon funktion, för inga fler ska behöva dö eller, gud förbjude, mördas, på grund av ME. Jag antar att allt det svarta i FUP handlar om att föräldrarna var galna. Det finns mer att göra i livet än att jaga brottsoffer, eller hur? Hjälp dem som lever i stället, om du nu har det som uppgift.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
I delar av världen anser man att ett mordoffer behöver upprättelse. Mordoffer har inte blivit anklagade för något men de har definitivt blivit illa behandlade och utsatta för något förfärligt och orättvist. Då anser många att de ska få upprättelse, deras historia ska berättas, gärningsmannen ska hittas och död eller levande hängas ut. Lever vederbörande ska hen bestraffas också.
Många anser att det värsta man kan göra är att mörka vilken orättvisa ett mordoffer blivit utsatt för.

Man kan ju fråga sig om man ska straffa någon som är 80 år för ett mord denne begick som tjugoåring? Har vederbörande skött sig finns ingen samhällsfara för ytterligare brott, de flesta av offrets anhöriga är kanske döda och få minns händelsen eller offret. Men rättsväsendet dömer och straffar i vart fall. Det får nog nästan anses som en symbolhandling.

Mycket av det vi gör görs som symbolhandlingar, vi uppkallar gator efter någon död, statsöverhuvuden hedrar ”okända soldatens grav”, minnerscermonier, dedikeringar, RIP kommentarer mm. Det är lite som när amerikanska armen aldrig lämnar kvar någon soldat, alla ska komma hem även om det kostar enorma fritagningsinsatser. Men då vet alla soldater att de kommer att hämtas hem, till och med i kistor. Just militären är väl det tydligaste exemplet på något som är fullt av moralstärkande symbolhandlingar.

Det är väl kanske också någon form av samhällets moraliska skyldighet mot två barn som blev mördade att deras utsatthet och den orättvisa vi inte kunde skydda den ifrån inte hemlighålls. Att deras mördare inte får sista ordet och får sätta agendan över vad som ska återberättas.
Och att vi faktiskt inte har det dåliga omdömet att hylla deras mördare och samtidigt glömma och osynliggöra existensen av dessa två mördade flickor som inte fick leva längre
Senast redigerad av rappytt 2019-03-19 kl. 03:19.
Citera
2019-03-19, 03:28
Medlem
Hyrde O ut lägenheter via sitt företag? Vad hände med dem efter frånfället? Vad hände under tiden? Förstår ingenting av detta...?

http://www.lägenhet.biz/Skane-lan/Bjarred/Oskar-Henkow-Utbildning

"Oskar Henkow Utbildning är en av totalt 10 företag eller organisationer som kan hjälpa dig med lägenhet i Bjärred. Då både pris och utbud kan variera kraftigt när man ska köpa eller hyra lägenhet och det kan därför vara bra att undersöka med flera fastighetsägare vilka lägenhet de har tillgängliga i Bjärred.

Innan du kontaktar någon för att diskutera lägenhet bör du veta vilka krav du har på en lägenhet. Ska lägenheten var billiga, ska bostadsrätten ligga centralt eller vill du hyra en stor och exklusiv lägenhet?

En hel del nyttig fakta och information om olika lägenheter kan du hitta på fastighetsägares hemsidor men även som mäklare av bostadsrättslägenheter. Eftersom det finns flera fastighetsägare eller företag som arbetar med lägenheter på olika sätt i Bjärred bör du kontakta flera av dem men Oskar Henkow Utbildning är det definitivt bra på att hjälpa dig med din lägenhet."
Citera
2019-03-19, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
EY sponsrade ”European Tax Institute” på LU från 2009 och 4 år i taget framåt. O var EY Partner mellan 1/9 2014 - 30/6 2016. Kanske EY:s sponsring upphörde då?
Institutet finansierade O:s forskning och dra in pengar på utbildningar i indirekta skatter.
(Institutet fanns kvar på LU:s hemsida efter nyår men sedan så blev länken ”död” och nu finns inte någon länk alls.)

Vi vet inte när han ansökte om professuren.
Tror inte vi heller vet när han blev lektor? På hans CV står det att han är ”biträdande” lektor från och med 2009.
Docent blev han 2011. Förmodar att han var ”oavlönad” docent. En titel, formalia, för att t.ex få handleda doktorander.

EY sponsrar inte längre LU. Avtalet med EY var grundbulten för Os tjänst på LU. 2017 måste han hitta annan finansiering. Vad som än ligger bakom morden, så är det eländigt om man skyller på flickorna i stället för att träda fram med sina problem.

https://expertsvar.se/pressmeddelanden/nytt-och-unikt-institut-satter-tull-och-moms-i-fokus/
Citera
2019-03-19, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
EY sponsrar inte längre LU. Avtalet med EY var grundbulten för Os tjänst på LU. 2017 måste han hitta annan finansiering. Vad som än ligger bakom morden, så är det eländigt om man skyller på flickorna i stället för att träda fram med sina problem.

https://expertsvar.se/pressmeddelanden/nytt-och-unikt-institut-satter-tull-och-moms-i-fokus/

Är det dessa tre aspekter som du menar kan ha påverkat parets ekonomi på ett drastiskt sätt? Hur hittar man belägg för det? Undra om polisen gick igenom familjens ekonomi?

EY-sponsrad forskning
Investeringar/bidrag till me-organisationen
Uthyrning av lägenheter

Jag har tänkt på att det anses att polisen gjort en omfattande utredning. Men vad har de gjort förutom att hålla ca 50 förhör, kollat barnens sjukintyg, kollat ett usb-minne, pekdator och mobiltelefon som låg framme i kök/vardagsrum samt skickat iväg prover mm för analys. Jag menar har utredningen bara drivits utifrån frågan: Håller föräldrarnas motiv och förklaringar? Eller har man arbetat förutsättningslöst och försökt hitta andra möjliga orsaker till brottet?
Citera
2019-03-19, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
baddräkt:
https://a.uguu.se/X1ndEl4K5A5g_baddr%C3%A4kt.jpg

uniform:
https://a.uguu.se/Mw8XRIR78Et3.jpg

Han säger "någon form av...".

Tunika? Kaftan? Sån som Tomas di Leva har.
Citera
2019-03-19, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Momsproffset och det konstnärliga underbarnet; en mångsidig man med siktet inställt på toppnotering, vad än det gällde.
En nyfikenhet på kärlekens område; att få utforska och tänja på gränser, kan i vart fall inte uteslutas.

Av foton och föreläsningsvideo att döma, så var det knappast glimten i ögat som fick kvinnorna på fall. Han kan ha upplevts vänlig, sympatisk och ofarlig i sina relationer till kvinnor. Inte helt ovanligt förekommande hos bi- och homosexuella män. - Kvinnor sänker instinktivt garden och slappnar lätt av.

Badbyxa av manlig modell borde inte beskrivas som "någon form av" och då kan det i sådana fall röra sig om en kvinnlig variant.
Reningsbadet, som ett försök att skölja av sig sina synder, kan ha tagits strax innan.

Ängeln i Lund. Kan ha varit klädd som Jesus. Kan ha sargat sina fötter i botgöring.
Citera
2019-03-19, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Jag trodde ME-sjuka inte klarade av det då det är fysiska symtom och KBT med exponering görs på tex trauma situationer , ångest, fobi etc som då är psykiskt och inte fysiskt. Jag säger däremot inte emot dig för jag kan för lite om sjukdomar och ME. I min värld låter det dock som att man utgår från att det fysiska är psykiskt och då hänger jag inte med riktigt.

Det är omöjligt att rehabilitera sig efter en lång sjukdom med en pulsklocka som ”hjälpmedel”. Vill man vara kvar där man är ska man lägga av när pulsen ökar och det börjar kännas jobbigt.
Citera
2019-03-19, 07:19
Medlem
Om barnen var försäkrade borde de kanske ha fått pengar vid ME-diagnoserna?
Citera
2019-03-19, 07:25
Medlem
http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Kultur/Kultur/2018/08/Pseudodiagnoser--och-akta-lidande/

Citat från Läkartidningen:

"På streamingtjänsten Netflix kan man nu se en helt fascinerande amerikansk dokumentärserie [1] som i sju delar skildrar sju olika patienters Golgatavandring från den ena pseudovetenskapliga behandlingen till den andra. En resa utan slut, så länge pengarna räcker.

Seriens engelska namn »Afflicted« kan närmast översättas med »drabbad«, vilket säger mer än den svenska titeln »Mystiska sjukdomar«. Att patienterna och deras anhöriga lider svårt råder det ingen tvekan om, men vad lider de egentligen av? I varje fall inget som vanliga läkare lyckats lindra, för dessa patienter har inte i den normala vården fått några förklaringar de kunnat acceptera."

Är det någon som sett serien Mystiska sjukdomar på Netflix? ME tas upp där bland annat. I första avsnittet säger en ung kvinna med överkänslighet för mögel:

Det finns en gräns för hur mycket smärta jag kan stå ut med. Om det fortsätter så här och jag inte kan hantera det så vill jag sluta på ett fridfullt sätt. Det hjälper mig att kunna säga: "Vet du vad? Du behöver inte stå ut för evigt."
Senast redigerad av Tey44 2019-03-19 kl. 08:03.
Citera
2019-03-19, 07:33
Medlem
Ursäkta att jag missat, men vilken sida ligger fup på ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in