Citat:
Ja, att MCAS tillåts få så stor inverkan vid fel på AoA-givaren, är helt klart en central länk i felkedjan. En annan är att det ursprungligen inte fanns information om MCAS i övergångskursen från 737 NG.
Detta kan dock uteslutas som en länk i den här olyckan.
Citat:
Ja, innan den vidtar så drastiska åtgärder hade det varit att föredra att den gjorde någon form av disagree-kontroll. Det får inte heller bli så att den inte kickar in när den verkligen behövs, men det måste gå att lösa på ett snyggare sätt.
Lite OT, men detta är inte enda systemet i 737 som förlitar sig på enbart en sensor. I den här olyckan framkom att autopiloten tog sin information från enbart vänster radiohöjdmätare. När denna fallerade under inflygning, trodde autopiloten att de autolandat och drog helt sonika av gasen. Ingen av piloterna observerade detta, vilket ledde till att flygplanet stallade och havererade.
Citat:
En del av problemet verkar vara att den inte tar paus på 5 sekunder, utan startar om direkt om man använder den elektriska trimmen manuellt. Men det enskilt största problemet tror jag är att den tillåts köra trimmen hela vägen till ändläget. Här måste en bättre avvägning hittas.
Citat:
Där håller jag inte med. Eftersom jag flugit 737 ett antal år och några tusen timmar, har jag också arbetat med den checklistan några gångar i de återkommande simulatorträningar man gör årligen.
Gör flygplanet oönskade automatiska trimförändringar som är uppenbart felaktiga, gör man checklistan för detta och stänger av trimmen. Det är grundläggande airmanship.
Oavsett om definitionen säger "kontinuerlig" eller "intermittent" trimförändring är det inte läge för hårklyverier.
Här verkar finnas anledning att titta på hur FAA arbetat. Detta kommer helt säkert göras.
Citat:
Återigen kan man undra hur FAA arbetat. Men eftersom det är 2,5 man använder, är det antagligen det som är lämpligt för att uppnå önskad effekt.
Citat:
Det lär komma. Men vi ska komma ihåg att det från pilotperspektiv skiljer väldigt lite mellan NG och MAX. Men jag hade gärna sett att jag fått ett pass, så att jag kunnat bekanta mig med den nya layouten på skärmarna.