2019-03-18, 21:36
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Sorry glömde länka

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2762526/

Första bästa som kom upp.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
.

Artikeln handlar inte om ME men ett delvis liknande tillstånd men tänkte en del detaljer om mamman kunde intressera dig.
Citera
2019-03-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja. Man ska absolut inte på något sätt förringa att barnen mådde väldigt dåligt. Det gjorde de säkert. Konstigt vore det annars i en sån miljö med helt snurriga föräldrar.

Men ändå var barnen betydlig mindre uppgiven än föräldrarna. Det är det som är så absurd.
Citera
2019-03-18, 21:38
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Varsågod. https://sv.wikipedia.org/wiki/Haveri_(olycka) eller https://synonymer.woxikon.se/sv/haveri .
Men man använder det inte i sjukvården. Man talar om ansvarsutredning inom sjukvården. Man utreder sin egen del när ett fel begåtts.
Därmed stänger jag min del av den här diskussionen.

Ni ger er inte i era försök att trycka ner och kränka SG. Och plantera trådsanningar.

Du har fel angående statens haverikommission - Varsågod:

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2013/november/haverikommissionen-efter-dod-pa-sjukhus-granska-vardgivaren--/

Ur publicerad artikel: U*ban Kje**berg anser att fördelen med haverikommissionens utredning är att den går djupare än tillsynsmyndighetens. I undersökningen har kommissionen kommit fram till att det finns brister inom ledning och styrning som har gjort förhållandena på hjärtintensiven osäkra.
Citera
2019-03-18, 21:41
Medlem
Solglittrets avatar
Jag har som du ser också varit inne på precis detta. Att något skett inne i familjen gör på något märkligt vis att samhället ser annorlunda på det hela, medvetet eller omedvetet. En form av familjeangelägenhet som i stort bara berör de inblandade.
Förmodligen är det tyvärr möjligen därför som man hamnar så snett i synen på morden av Agnes och Moa - föräldrarna dödade sina barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag tänker också så. Jag vet inte om jag är helt blind för något uppenbart, men jag tycker att man kan jämföra olika typer av mord på barn.

Förr var det många som ansåg att våld mot kvinnor inte var en särskild kategori. Både barnaga och misshandel/våldtäkt inom en familj ansågs som något frånkopplat samhället i stort. Då blev det en skillnad i bedömningen av gärningsmannen om han var en make till offret eller om det var en utomstående gärningsman. Numera anses våld mot kvinnor överlag bero på ojämna maktstrukturer mellan könen i samhället i stort. Våldtäkt är en våldtäkt oberoende av brottsplats och oberoende av om gärningsman och offer är ett par eller om det är en okänd gärningsman.

Om barn mördas är det ju barn som mördas - oavsett var brottet begås och av vem. Allmänintresset ligger väl här också i att barn överlag har en speciell utsatt position i relation till vuxna.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror också att det finns många olika influenser som gör att fallen behandlas så olika. Men vi ska faktiskt inte behandla folk och gärningsmän så olika...

Jag har också tidigare varit inne på om mördarna i Bjärred valt att döda grannbarn? Eller kanske temporära fosterbarn?
Kanske hade vi sett en annan offentlighet då?

Det innebär att det någonstans finns ett synsätt att det som sker inne i en familj ändå är en familjeangelägenhet. Ett gammaldags synsätt som vi successivt försökt att avskaffa med barnkonventioner, förbud av barnaga och kvinnors lika rättigheter.
Men antagligen lever strömningar av detta fortfarande kvar.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-18 kl. 21:55.
Citera
2019-03-18, 21:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Ditt ivriga argumenterande för att det är ointressant vem som dödade vem antyder att du egentligen inte tror att H var delaktig i själva dödandet. Av det som framkommit finns inga bevis för att hon var det.

Maskningen av FUP var löjeväckande. Man skulle kunna tro att polisen mörkar för att slippa besvärande kritik mot utredningen. Vi får se om en omaskad version läcker ut. Det är svårt att förstå de som inte vill veta vad som hände i villan.
Mitt "ivriga" argumenterade är att jag anser att resultatet på Fu är korrekt, att H likaväl kan ha varit delaktig i dödandet.
Jag skiter i vilket för att;
Båda är skyldiga.

Ja, maskningen var jättelöjlig. Måtte vara besvärligt att inte ha full insyn.
Styrkekram.
Citera
2019-03-18, 21:45
Medlem
Flashig78s avatar
Är det någon som i sin helhet verkligen har läst beslutet om sekretess i FUPen? Där står klart och tydligt följande meningar:
De handlingar som lämnas ut är sådana uppgifter som redan lämnats vid /……../ och är således att betrakta som offentliggjorda.

Enligt Polismyndigheten lämnas inte övriga handlingar då det inte står klart att uppgifterna i den angivna handlingarna kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denna lider skada eller men.

Den sista meningen är viktig. Och viktigast är det fetade. Dvs de tar det säkra före det osäkra, och det är polisens och ACAs avgörande som bestämmer här. Och jag tvivlar starkt på att även en mycket välformulerad överklagan kommer gå igenom i just detta specifika fall.

Glitter med anhang får nu faktiskt svälja detta att myndigheten har både bälte och hängslen för att skydda de inblandade samt deras anhöriga. De är etiska, och har integritet. Till skillnad från vissa andra.
Citera
2019-03-18, 21:46
Medlem
Citat:
Ditt ivriga argumenterande för att det är ointressant vem som dödade vem antyder att du egentligen inte tror att H var delaktig i själva dödandet. Av det som framkommit finns inga bevis för att hon var det.

Maskningen av FUP var löjeväckande. Man skulle kunna tro att polisen mörkar för att slippa besvärande kritik mot utredningen. Vi får se om en omaskad version läcker ut. Det är svårt att förstå de som inte vill veta vad som hände i villan.

Det som var nytt var ju att O hängde barfota...,
Citera
2019-03-18, 21:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ni ger er inte i era försök att trycka ner och kränka SG. Och plantera trådsanningar.

Du har fel angående statens haverikommission - Varsågod:

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2013/november/haverikommissionen-efter-dod-pa-sjukhus-granska-vardgivaren--/

Ur publicerad artikel: U*ban Kje**berg anser att fördelen med haverikommissionens utredning är att den går djupare än tillsynsmyndighetens. I undersökningen har kommissionen kommit fram till att det finns brister inom ledning och styrning som har gjort förhållandena på hjärtintensiven osäkra.
Jag har redan lagt in det du länkar till för länge sen.

och NEJ man använder inte ordvalet då det rakt inte är nåt förekommande.

Sen undrar jag ju varför ni tolkar åt vederbörande när det handlar om sketna frågor på ordvalet?
Citera
2019-03-18, 21:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Du tangerar nog sanningen här....
Det är bestickande att i stort sett alla i denna tråd som idag skriker sig hesa för att de inte vill få reda på mer - också alla tidigare argumenterat för att H varit mest skyldig.
H har av dessa postare beskrivit som prillig, deprimerad, påstridig, tjatig, krävande, cancersjuk, medicinerad med antidepressiva osv. Därtill också som den mest drivande i familjeutplåningen.

Samtliga dessa ”H är mest skyldig” förespråkare vill av någon märklig anledning inte att mer information om fallet ska offentliggöras. Som om de är rädda för att H’s halva skuldmisstanke idag ska kunna reduceras ytterligare om mer kommer fram. Ex att O handgripligen mördade alla tre.
Eller att de av polisen omnämnda bevis för gemensamt gärningsmannaskap skulle kunna visa sig vara rätt svaga i relation till forenska fynd.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-18 kl. 22:07.
Citera
2019-03-18, 22:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, det är inte en diskussion som ska föras här och det var vad jag ställde som fråga till dig ursprungligen då det du drar upp är juridik och befintlig lagstiftning utifrån ditt tyckande rent generellt.
Vad har Möller och väckt åtal pga Pasila med nedlagd u.s att göra? Anledningen där var solklar:
Attt försöka få henne dömd. I Bjärred är gärningspersonerna döda så dina argument för juridisk rättvisa haltar.

Vilken ÅK? Det finns inte ens nån i Bjärred av nyss given anledning och de är formellt misstänkta därav.

Ja, tack, polisen är det som pekar ut modern som mördare utan att redovisa fakta i det här fallet då. Det spelar principiellt ingen roll, åklagare och polis kan i mångt och mycket ses som en enhet, även om det givetvis är viktigt att vara korrekt och att kritik är exakt.

Paasilas död och att den från en början inte utreddes ordentligt ansåg jag allmänt underströk behovet av offentliga dödförklaringar som blir offentliga som jag också då förespråkar i samband Bjärredsfallet. Annars är det olika förutsättningar som gäller till varför behovet av offentlighet föreligger. Poängen är dock att det föreligger ett generellt behov av öppenhet från utredande poliser och åklagare och andra. Misstag sker ofta i slutsatser, av skilda skäl och behovet av en offentlig granskning handlar inte om nyfikenhet utan är essentiellt.
Citera
2019-03-18, 22:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du tangerar nog sanningen här....
Det är bestickande att i stort sett alla i denna tråd som idag skriker sig hesa för att de inte vill få reda på mer - också alla tidigare argumenterat för att H varit mest skyldig.
H har av dessa postare beskrivit som prillig, deprimerad, påstridig, tjatig, krävande, cancersjuk, medicinerad med antidepressiva osv. Därtill också som den mest drivande för familjeutplåningen.

Samtliga dessa ”H är mest skyldig” förespråkare vill av någon märklig anledning inte att mer information om fallet ska offentliggöras. Som om de är rädda för att H’s halva skuldmisstanke idag ska kunna minska ytterliggare om mer kommer fram. Ex att O handgripligen mördade alka tre.
Vilka?

Du tycks missa att det snarare är du som försöker lägga all skuld på O ---> vilket friar Hanna direkt eller indirekt.

Att man sen anser att ett högt sekretesskydd är av vikt när det kommer till barn och efterlevande har givetvis inte ett dugg med att nåt inte ska komma ut.
Då måste man nämligen tro att polis och deras jurister mörklägger nåt och det är också ditt favoritområde när det kommer till mer paranoida drag och misstro.

Sen finns det mycket att diskutera bortom vem dödade vem.
Citera
2019-03-18, 22:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, tack, polisen är det som pekar ut modern som mördare utan att redovisa fakta i det här fallet då. Det spelar principiellt ingen roll, åklagare och polis kan i mångt och mycket ses som en enhet, även om det givetvis är viktigt att vara korrekt och att kritik är exakt.

Paasilas död och att den från en början inte utreddes ordentligt ansåg jag allmänt underströk behovet av offentliga dödförklaringar som blir offentliga som jag också då förespråkar i samband Bjärredsfallet. Annars är det olika förutsättningar som gäller till varför behovet av offentlighet föreligger. Poängen är dock att det föreligger ett generellt behov av öppenhet från utredande poliser och åklagare och andra. Misstag sker ofta i slutsatser, av skilda skäl och behovet av en offentlig granskning handlar inte om nyfikenhet utan är essentiellt.
Pasilas död är det mycket omständigheter kring - men det är fortfarande ett väckt åtal och levande Möller.
Sen kan man tycka vad man vill om den enskildes skydd vid nedlagd Fu versus insyn men det är en allmän juridisk fråga om lagstiftning.
Kanske vore idé att öppna en tråd i det forumet och fortsätta där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in