Citat:
Ursprungligen postat av
Fallskarmsjagare
Malmö-polisen saknar sunt förnuft. Två jurister, i samarbete med förhörsledaren, tillåts sitta och maska ett protokoll för att motsvara vad som redan sagts på alla PT. Det kallar jag slöseri med resurser. De kunde ha gått ut med att det inte blir någon offentlig FUP eftersom resultatet efter maskning enbart kommer motsvara redan lämnad information.
Jag behöver inte granska några som helst förarbeten. Polisen i Malmö går under parollen "att kunna men inte vilja".
Det är möjligt att det var lite överflödigt men du får betänka att de under drygt ett år suttit och tagit emot otrevliga och krävande samtal och samtal från folk som falskt påstått sig ha en personlig koppling till ärendet och därför bör få ut FUBen. En del av dessa kan vara ganska påstridiga och komma med hot om vad de ska göra om de inte får som de vill. För att slippa ännu mer arbete så fick man gå igenom FUBen och se vad de kunde släppa och samtidigt följa lagen.
Personligen tror jag att de hade lite roligt när de satt där och maskade, då det insåg vilken reaktion det skulle få hos konspirationsteoretikerna och hyenorna. Det tycker jag att de förtjänade, både polisen och de sistnämnda.