2019-03-17, 12:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du har väldigt lätt för att ge dig på andra skribenter som kanske missar att skriva - jag tror, eller liknande.
Varför ifrågasätter du aldrig Missan27 som konsekvent kommer med påståenden som kan tolkas som fakta.

Det är rätt jobbigt när någon postare lägger in tvärsäkra stetements på några få rader och dessa visar sig vara helt och hållet egna påhitt. Det förstör hela diskussionen.
Det är många som varit på Remark om att hen hittar på och ljuger om allt mellan att sjukvården är IVO anmäld och nu igår rapytt som skriver att Remark ljuger för dennes påståenden om skolan.
Och då har ändå inte nämnts planet från Barbados med utredare som Remark uppgav skulle komma....
Nedan är bara ett axplock av sista tidens uttalanden om en familj Remark slutligen - på direkt förfrågan - erkänner att hen inte kände!

Det här beteendet är förödande för möjligheten att få fram korrekta uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fanns väl inget märkligt med denna familj till att Agnes insjuknade efter ett fotbollsläger i något man trodde var borrelia .
Citat:
Det enda jag ville säga var att båda var likvärdiga. Ja, dom var en högst fungerande familj på alla plan. Tills sjukdom drabbade denna familj
Citat:
Det finns inget som tyder på annat än en fungerande familj fram till denna händelse
Citat:
Nej jag känner inte denna familj.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-17 kl. 12:24.
Citera
2019-03-17, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du hade en koppling till polisen vill jag minnas. Kan du berätta hur Malmö-polisen tänker? Skulle Polisen i Stockholm eller Göteborg göra samma bedömning? Lägga ned tid och pengar på att maska en FUP så här? Varför ta med en bild som föreställer "ingenting"? Idioti. Jag börjar tro att det inte behövs flera poliser utan fler tidsstudiemän och organisationskonsulter.

Frågan är vad man tar med och vad inte och varför.
Varför är det viktig att ta med detaljerna kring vardagsrummet: det välstädade vardagsrummet, med bord och ordentlig upplagda dokument - vad ska förmedlas?

Och här tror jag man kan faktisk tolka olika.

Antingen: att familjen levde ordentlig, alla spekulationer kring oreda stämmer inte, att föräldrarna verkligen brydde sig om att informera ”berörda” kring motivet till dådet, att man vill underlätta för anhöriga med testament och praktikaliteter. En familj ordentlig och omtänksam i det sista. Information om nedbäddad finns med. Kan också tolkas som omtänksamhet.

Det kan kombineras med föräldrar som var ”hårt ansatta” och att allt fokus gick åt sjukdomen.
Kunde tolkas att man har en relativ empatisk syn på gms situation (jag säger absolut inte att man på något sätt försvara det föräldrarna har gjort - men jag tror inte att man ofta tycker att en gm som dödar barn är ”hårt ansatt”. Men jag kan inte jämföra.)

Eller: det kan tolkas som två absurd skilda världar. Den där yrkesmässiga professionaliteten, de ordentliga tillrättalagda dokument står i en så brutal kontrast till det som de innehåller och till det som finns i de andra rum i huset. Samt polisen delge dödsorsaken och den är allt annat en omtänksam (om något sådant överhuvudtaget finns). Så det är egentligen förvånansvärd att den information kring dödsorsak gavs. Samt den långa planeringstiden.

Och jag kan inte tänka mig att det var i anhörigas eller gms intresse. Men på den punkten (dödsorsak) satt polisen stopp för de romantiserande spekulationer med cocktail som dödar direkt utan smärta medan man läste godnattsaga. Det är den ”upprättelsen” man gav offren, barnen, att inte förminska deras brutala sätt att dö. Men sen är det stopp. Allt annat som kunde diskreditera föräldrarna som till exempel obs spekulation: brist på sökande av rehabiliteringsinsatser, bra skolprestation, intryck av vanvård (inte så märkligt när föräldrarna hade givit upp månader i förväg och allt var meningslöst). Det lämnar man ut - jag tror inte pga hänsyn till barnens integritet, men av hänsyn till gm och anhöriga.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-03-17 kl. 12:12.
Citera
2019-03-17, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
De kanske driver med hyenorna eftersom de har jävlats med polisen i över ett år nu och försvårat deras arbete. De har ju trots allt lagen på sin sida till skillnad från intelligensreservens hyenor.
Det blir liksom en liten "Pilutta dig!" eller om de är lite mer grova "Up your´s, fuckface!". Jag måste säga att jag förstår dem, de har ju trots allt lagen på sin sida.

Du uttrycker dig verkligen som en tidig 50-talist. Nä, Heaven’s on Fire i Malmö. Allvarligt. Hoppas att journalisterna granskar polisen arbete och ffa ledning Malmö och släpper Bjärred.

Du som har tid över kan fundera över den maskade planlösningen. Vilka hemskheter vill polisen dölja förutom två döda ktoppar?
Citera
2019-03-17, 12:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Exakt. I de protokoll som vi sett i tråden har endast skolsköterskan omnämnts, som närvarande vid möten. Vilken kontakt hon/han har haft med behandlande läkare finns det inga upplysningar om.

Det är givetvis stor skillnad om skolans planering för flickorna har gjorts i samråd med behandlande läkare, eller om skolans "personal" gjort planeringen utan att samarbeta med den behandlande läkaren.

Just så, det fetade, gäller också enligt min uppfattning.
Det är förvånande, men antagligen inte ett felaktigt handlande enligt regelverket, om behandlande läkare inte haft kontakt med As skola under alla år hon varit frånvarande med hemundervisning.
Citera
2019-03-17, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Exakt. I de protokoll som vi sett i tråden har endast skolsköterskan omnämnts, som närvarande vid möten. Vilken kontakt hon/han har haft med behandlande läkare finns det inga upplysningar om.

Det är givetvis stor skillnad om skolans planering för flickorna har gjorts i samråd med behandlande läkare, eller om skolans "personal" gjort planeringen utan att samarbeta med den behandlande läkaren.

Fast det där är direkt felaktigt (något som du aldrig kommer att få reda på från Glittret eftersom du har samma agenda som henne och därför inte kommer att ifrågasättas oavsett vad du skriver). Både kurator och psykolog har deltagit på möten också och dessa är en del av elevhälsan.

Det verkar dessutom som att ni behöver kompetenshöja er kring hur stödet är uppbyggt på skolor med skolhälsovård och elevhälsa, samt hur kontakten med skolläkaren går till. Det är mycket lättillgänglig information under skolverkets hemsida men också på kommunsidor över hela Sverige.

Sen ska man ju vara medveten om att allt som händer och diskuteras tjänstemän emellan och mellan elever och elevhälsans personal inte endast sker på av skolan protokollförda möten utan en hel del journalförs också, dvs material som vi inte fått tillgång till eftersom de är sekretessbelagda. Men lika lite som att vi godtyckligt kan fyllla i "the blanks" i FUPen kan vi göra det i andra sekretessbelagda dokument.
Citera
2019-03-17, 12:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Då kan du känna dig trygg. Fick för mig att du skrev för ett tag sedan att du hade koppling.

Har du funderat på varför de maskat tvättstuga, kök, soffgrupp... ? Den lilla bilden, ”planlösningen”.

Vad då känna mig trygg? skulle jag inte känna mig trygg om jag hade kopplingar till polisen

Jag har inte hunnit titta så noga på det material som lagts ut i tråden. Väntar tills jag själv får den på posten. Kanske lite enklare att läsa då.
Citera
2019-03-17, 12:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är rätt jobbigt när någon postare lägger in tvärsäkra stetesments på några få rader och dessa visar sig vara helt och hållet egna påhitt. Det förstör hela diskussionen.
Det är många som varit på Remark om att hen hittar på och ljuger om allt mellan att sjukvården är IVO anmäld och nu igår rapytt som skriver att Remark ljuger för dennes påståenden om skolan.
Och då har ändå inte nämnts planet från Barbados med utredare som Remark uppgav skulle komma....
Nedan är bara ett axplock av sista dagarnas uttalanden om en familj Remark slutligen - på direkt förfrågan - erkänner att hen inte kände!

Det här beteende är förödande för möjligheten att få fram korrekta uppgifter.

Jag förstår precis vad du menar därför är det oerhört enerverande när Missan27 genomgående lägger in tvärsäkra påståenden. Påståenden som hon faktiskt inte kan veta, det blir fel i våra spekulationer när hon hela tiden hävdar saker utan trovärdiga källor
Citera
2019-03-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Frågan är vad man tar med och vad inte och varför.
Varför är det viktig att ta med detaljerna kring vardagsrummet: det välstädade vardagsrummet, med bord och ordentlig upplagda dokument - vad ska förmedlas?

Och här tror jag man kan faktisk tolka olika.

Antingen: att familjen levde ordentlig, alla spekulationer kring oreda stämmer inte, att föräldrarna verkligen brydde sig om att informera ”berörda” kring motivet till dådet, att man vill underlätta för anhöriga med testament och praktikaliteter. En familj ordentlig och omtänksam i det sista. Information om nedbäddad finns med. Kan också tolkas som omtänksamhet.

Det kan kombineras med föräldrar som var ”hårt ansatta” och att allt fokus gick åt sjukdomen.
Kunde tolkas att man har en relativ empatisk syn på gms situation (jag säger absolut inte att man på något sätt försvara det föräldrarna har gjort - men jag tror inte att man ofta tycker att en gm som dödar barn är ”hårt ansatt”. Men jag kan inte jämföra.)

Eller: det kan tolkas som två absurd skilda världar. Den där yrkesmässiga professionaliteten, de ordentliga tillrättalagda dokument står i en så brutal kontrast till det som de innehåller och till det som finns i de andra rum i huset. Samt polisen delge dödsorsaken och den är allt annat en omtänksam (om något sådant överhuvudtaget finns). Så det är egentligen förvånansvärd att den information kring dödsorsak gavs. Samt den långa planeringstiden.

Och jag kan inte tänka mig att det var i anhörigas eller gms intresse. Men på den punkten (dödsorsak) satt polisen stopp för de romantiserande spekulationer med cocktail som dödar direkt utan smärta medan man läste godnattsaga. Det är den ”upprättelsen” man gav offren, barnen, att inte förminska deras brutala sätt att dö. Men sen är det stopp. Allt annat som kunde diskreditera föräldrarna som till exempel obs spekulation: brist på sökande av rehabiliteringsinsatser, bra skolprestation, intryck av vanvård (inte så märkligt när föräldrarna hade givit upp månader i förväg och allt var meningslöst). Det lämnar man ut - jag tror inte pga hänsyn till barnens integritet, men av hänsyn till gm och anhöriga.

Jag har ingen erfarenhet av att läsa FUP:ar men kan konstatera att denna FUB inte fyllde något syfte. Några små detaljer bara som kan skapa ännu fler oklarheter.

Jag tror inte att anhöriga är så initierade som en del verkar tro. Polisen har hållit en dialog, mera informerat, någon utsedd talesman för släkten.

Jag hoppas och tror att flickorna inte led någon större nöd. Då skulle lärarna reagerat. Flickorna motsvarade säkert beskrivningen på ”trötthetssyndrom”. Det kan ha berott på annat än ME. Höga krav från föräldrarna, lite kamrater och inga hobbies skulle göra många barn uppgivna. Kanske Moa blev deprimerad när hon slets bort så plötsligt från pianofröken.

En av oklarheterna: Har du funderat på varför de maskat så mycket på planlösningen av bottenvåningen? Till och med vardagsrummet som man i sammanfattningen i november beskrev som välstädat och i ordning.
Citera
2019-03-17, 12:44
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jag har ingen erfarenhet av att läsa FUP:ar men kan konstatera att denna FUB inte fyllde något syfte. Några små detaljer bara som kan skapa ännu fler oklarheter.

Jag tror inte att anhöriga är så initierade som en del verkar tro. Polisen har hållit en dialog, mera informerat, någon utsedd talesman för släkten.

Jag hoppas och tror att flickorna inte led någon större nöd. Då skulle lärarna reagerat. Flickorna motsvarade säkert beskrivningen på ”trötthetssyndrom”. Det kan ha berott på annat än ME. Höga krav från föräldrarna, lite kamrater och inga hobbies skulle göra många barn uppgivna. Kanske Moa blev deprimerad när hon slets bort så plötsligt från pianofröken.

En av oklarheterna: Har du funderat på varför de maskat så mycket på planlösningen av bottenvåningen? Till och med vardagsrummet som man i sammanfattningen i november beskrev som välstädat och i ordning.
Nu frågade du inte mig, men angående maskningen har de varit otroligt noggranna att inte släppa något alls som inte redan är känt via tidningen Svensk Polis, pressträff eller media under år 2018. De har gjort ett gediget jobb måste jag säga.

Sen kan man fråga sig, varför släpper de då en FUP när den är så maskad att inget alls nytt kommer fram? Lätt att besvara: därför att trycket på en FUP varit oerhört hårt. Så nu har vi fått en fup. Och nu kan vi överklaga om vi vill.
Citera
2019-03-17, 12:46
Bannlyst
Citat:
Du uttrycker dig verkligen som en tidig 50-talist. Nä, Heaven’s on Fire i Malmö. Allvarligt. Hoppas att journalisterna granskar polisen arbete och ffa ledning Malmö och släpper Bjärred.

Du som har tid över kan fundera över den maskade planlösningen. Vilka hemskheter vill polisen dölja förutom två döda ktoppar?

Jag tror inte att de vill dölja någonting. Jag tror i själva verket att de vill vara tydliga med att de följer svensk gällande lagstiftning. Det brukar vara viktigt för poliser av någon anledning.
Att de dessutom kan göra det genom att peta blodtörstiga hyenor och konspirationsteoretiker i ögat ser de nog bara som en arbetsförmån.

Jag kan hålla med om att granskning skulle vara av godo, men den bör enligt mig primärt rikta sig mot innan den av makarna gemensamma familjeutrotning inträffade, för att se om man hade kunnat göra något för att förhindra den. När polisen väl kom in och katastrofen var fait accompli, var det redan försent att göra någonting åt den. Att lägga samhällsresurser där, när båda GM dessutom är döda, bara för att möta en handfull konspirationsteoretiker på Flashback, känns rätt så överflödigt.

Kul att du uppskattar mitt språk. Barn brukar göra det.
Citera
2019-03-17, 12:57
Medlem
Kan man tolka det som att det var A som var sömnmedelspåverkad och kvävd och att M ströps? Kan det ha funnits andra substanser i kropparna? Jag tycker det var maskat så mycket kring den rättskemiska analysen.
Citera
2019-03-17, 12:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Frågan är om de fortfarande har ledningsproblem hos Malmö Syd för hur kan någon chef tillåta att två jurister sitter och maskar till oigenkännlighet. En myndighet är nämligen inte skyldig att lämna ut handlingen om den blir intetsägande. Som du säger är den här maskade FUP:en befängd men rent av löjlig och vittnar om Malmö-polisens omdöme.
Ditt barnsliga gnäll är tröttsamt likt andra som dravlar om maskat material och tycker synd om sig själva.

Eftersom information tycks gå dig förbi (faktaresistent) i din "jag-vill-ha" centrerade bubbla så står det tydligt vad det härrör till:
Citat:
"I nu aktuellt ärende har har inte åtal väckts utan förundersökningen lagts ner ned.

Vad angår frågan om sekretess till förmån avliden har det i förarbetena till sekretesslagen (prop. 1979/80:2, del A s.84 f) med hänvisning till avlidens rätt skyddas genom regler i Brottsbalken (1962:700) och tryckfrihetsförordningen (1949:105) om förbud mot förtal av avliden, ansetts att det för bedömningen av sekretessfrågan i princip torde sakna betydelse att den av vars personliga skäl berörs i allmän handling har avlidit.

I praxis har uttalats en jämförelse med brottet förtal av avliden leder till att sekretess bör kunna gälla om uppgifter kan tänkas kränka den frid som bör tillkomma den avlidne, te.x. för integritetskänsliga uppgifter som det med fog kan antas att den avlidne inte velat skulle komma till någon annans kännedom efter hans eller hennes död (se RÅ 2007 ref. 16).

Sekretess kan också gälla för att skydda den närstående till den avlidne mot att sådana uppgifter om den avlidne som de efterlevande med fog kan uppfatta som sårande kommer till offentlig kännedom (se NJA 1987 s. 724).

De handlingar som lämnas ut är sådana uppgifter som redan lämnats ut vid polismyndighetens presskonferens och i tidsskriften "Svensk polis" och är således att betrakta som offentliggorda.
Enligt polismyndigheten lämnas inte övriga handlingar ut då det inte står klart att uppgifterna i den angivna handlingarna kan röjas utan att den avlidne eller någon närstående till denne lider skada eller men."
Avskrift aktuell FUP

Jag har fetat förarbeten och lagar som du kan fördjupa dig mer i eftersom detta tycks vara ett stort bekymmer för dig och om det inte duger kan du överklaga till Kammarrätten i Stockholm.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in