Citat:
Ursprungligen postat av
Fallskarmsjagare
Du hade en koppling till polisen vill jag minnas. Kan du berätta hur Malmö-polisen tänker? Skulle Polisen i Stockholm eller Göteborg göra samma bedömning? Lägga ned tid och pengar på att maska en FUP så här? Varför ta med en bild som föreställer "ingenting"? Idioti. Jag börjar tro att det inte behövs flera poliser utan fler tidsstudiemän och organisationskonsulter.
Frågan är vad man tar med och vad inte och varför.
Varför är det viktig att ta med detaljerna kring vardagsrummet: det välstädade vardagsrummet, med bord och ordentlig upplagda dokument - vad ska förmedlas?
Och här tror jag man kan faktisk tolka olika.
Antingen: att familjen levde ordentlig, alla spekulationer kring oreda stämmer inte, att föräldrarna verkligen brydde sig om att informera ”berörda” kring motivet till dådet, att man vill underlätta för anhöriga med testament och praktikaliteter. En familj ordentlig och omtänksam i det sista. Information om nedbäddad finns med. Kan också tolkas som omtänksamhet.
Det kan kombineras med föräldrar som var ”hårt ansatta” och att allt fokus gick åt sjukdomen.
Kunde tolkas att man har en
relativ empatisk syn på gms situation (jag säger absolut inte att man på något sätt försvara det föräldrarna har gjort - men jag tror inte att man ofta tycker att en gm som dödar barn är ”hårt ansatt”. Men jag kan inte jämföra.)
Eller: det kan tolkas som två absurd skilda världar. Den där yrkesmässiga professionaliteten, de ordentliga tillrättalagda dokument står i en så brutal kontrast till det som de innehåller och till det som finns i de andra rum i huset. Samt polisen delge dödsorsaken och den är allt annat en omtänksam (om något sådant överhuvudtaget finns). Så det är egentligen förvånansvärd att den information kring dödsorsak gavs. Samt den långa planeringstiden.
Och jag kan inte tänka mig att det var i anhörigas eller gms intresse. Men på den punkten (dödsorsak) satt polisen stopp för de romantiserande spekulationer med cocktail som dödar direkt utan smärta medan man läste godnattsaga. Det är den ”upprättelsen” man gav offren, barnen, att inte förminska deras brutala sätt att dö. Men sen är det stopp. Allt annat som kunde diskreditera föräldrarna som till exempel obs spekulation: brist på sökande av rehabiliteringsinsatser, bra skolprestation, intryck av vanvård (inte så märkligt när föräldrarna hade givit upp månader i förväg och allt var meningslöst). Det lämnar man ut - jag tror inte pga hänsyn till barnens integritet, men av hänsyn till gm och anhöriga.