Grafer som visar planets (ET302) väg från start till krasch, hastigheter och höjd över marken
Jag har försökt att rekonstruera dom ca 5 minuter som ET 302 var i luften. Se nedan vilka uppgifter jag utgått från.
Planets väg från strax efter att det börjar rulla till nedslagsplatsen
https://ibb.co/KbRrxcp
Notera
– Första delen av flygningen, från start till "Last Point from Flight Radar" är från FlightRadar24.
– Resten av flygningen har jag rekonstruerat utgående från antaganden om rimlig bankning och svängradie med hänsyn till hastighet och omständigheter, nedslagsplatsen och de uppgifter som finns om nedslagstid. Om t.ex. nedslagstiden är senare kan planet ha gjort en vidare sväng och varit längre österut innan kraschen. Det är svårt att tolka färdriktning vid nedslaget eftersom kreatern närmast tyder på att planet gått ner nära verikalt. Möjligen kan kreaterns form och spridningen av fragment, som i viss mån framfår av flygfoton från nedslagsplatsen, tolkas som att kursen var ca 135-170° vid nedslaget.
Planets hastighet, höjd över havet och över marken, samt stig- och sjunkhastighet (RoC)
https://ibb.co/dj93nbQ
Notera
– Data för information om ET 302 kommer i huvudsak från FlightRadar24.
– Jag har korrigerat alla höjder så att dom anger absolut höjd över havet och inte tryckhöjd.
– Data för markhöjd är GIS-data från Google Earth.
– Jag har inte följt marken hela vägen i detalj. Jag har tagit 21 punkter, med ca 1 km mellan varje punkt. Om någon har lust att plocka fler punkter så är det lätt att komplettera...

– Jag har markerat banändarna för banan som användes vid start, 07R.
– Jag har försökt rekonstruera data genom att ta bort vad jag tolkat som bl.a. aerodynamiska fenomen som inträffar i samband med att planet lyfter.
Vad är mest anmärkningsvärt med flygningen?
IMO är det att stigningen avbryts flera gånger redan på låg höjd. Under en period t.o.m. dyker planet ner till ca 80 meters höjd.
Ca 2 km efter takeoff på ca 450 fots höjd över marken minskar stigningen för att återupptas efter 3 km.
Efter ca 5 km på ca 600 fots höjd över marken minskar stigningen igen för att återupptas en kort stund efter 7 km.
IMO avbryter man aldrig stigningen med en airliner avsiktligt på så här låg höjd.
Sedan, ca 7,5 km efter takeoff händer något ännu mer anmärkningsvärt. Nu går nosen ner mer än tidigare och planet sjunker mellan 8 och 11 km efter takeoff. Sedan lite upp och lite ner igen innan planet börjar stiga igen ca 15,5 km. Vid ca 12,5-16,5 km, en sträcka på ca 4 km, ligger planet på mindre än ca 400 fots (ca 122 m) höjd över marken. Som minst på ca 250 fots (ca 76 m) höjd. Hastigheten är då ca 350 knop, dvs ca 650 km/t.
Hastigheten är hög med tanke på höjden. Kan det bero på fullt pådrag med liten stigning eller har piloterna dragit på med förhoppningen att kunna stiga? Kan dom ha fått fel information om hastighet?
Med alla avstånd som anges ovan avses efter "takeoff", närmare bestämt punkten där planet lyfter från banan.
Jag har försökt göra programmet någorlunda generellt så att jag ganska enkelt kan stoppa in vilken flygning som helst.
En lämplig förbättring vore automatisk hämtning av GIS-data för markhöjd.
–