2019-03-15, 21:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag har inget att jämföra med. Tycker bara att det är märkligt. Gör man så vid andra brott också där dokument lämnas att man använda gms ord för att förklara själva brottet?

Det ena är att citera, klart att man då ska hålla sig till det som skrevs. Men annars? Hade någon av er trodd att föräldrarna själv skrev ”gemensamt och i samförstånd”.
Nej, det kunde man inte tro eftersom detta ett flertal gånger uttrycktes mer som ett resultat av vad polisen i sin utredning kommit fram till; man sade sig inte ha hittat något som pekat på motsatsen. - Det var bara en mening som direktciterades: "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening”, följt av "slut citat". - Sedan lästes innantill: Beslutet gällande det här togs "till hösten 2017" - vilket visat sig fel; ska vara "Vi tog vårt beslut tidig höst 2017.".
Senast redigerad av letsdoit 2019-03-15 kl. 21:57.
Citera
2019-03-15, 21:25
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag har inte önskat få någon. Papper och tuschpennor har jag sen jag jobbade hos polisen. Jag kan göra en FUP själv. Den blir dessutom mindre maskad, jag kan tvärtemot Svensson bortse från O´s skrivarmödor, den blir fullt begriplig. Tre mord och ett patetiskt självmord.
Själv skrev jag ut förhören som civilanställd. Blir jäkligt tjatigt i längden i samma ärende. 30 liknande förhör är själsdödande. Men visst - den som inte har insikt är ju intresserad.
Citera
2019-03-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Off topic nu men nej - tvärtom sökte jag mig för flera år sedan bort från flummet (utifrån att jag upplevde att det var just för mycket ovetenskapligt resonerande, godtyckliga beslut med mera) och har därefter sökt mig till en utbildning som är nära på dubbelt så lång som den för socionomer och som till stor del utgörs av vetenskaplig evidens och beprövad erfarenhet mer än abstrakt flum. Om du vill påskina att verksamma inom socialtjänst som enbart gått socionomutbildning ofta har "flum" som grund så ja, där kan jag hålla med dig till viss del.

Däremot vill jag inte säga att socionomer generellt är leninister, något sådant fick jag inte indikationer om under mina verksamma år i sektorn. Dock förespråkar väl de flesta ett starkt socialt skyddsnät och mer statliga resurser för socialtjänsten. Men det är inte så konstigt utifrån att man tvingas välja bort insatser eller åtgärder för familjer där det finns problematik, men där problematiken inte är tillräckligt allvarlig för att prioriteras. Detta utifrån att man har en sådan mängd av familjer kring vilka det finns en stor oro, att man saknar resurser för annat än de mest allvarliga fallen. Man har helt enkelt för lite resurser och en ständig personalbrist (pga att folk överbelastas och sjukskrivs) att man drar slutsatsen att mer statliga resurser till socialtjänsten behövs. Tror dock inte detta är att betrakta som "leninism".

(kan nämna att en av de vänner jag har sen den tiden som fortfarande arbetar inom socialtjänsten har 80 "barnärenden" som sina. Ärenden där hon är ensamt ansvarig. Alltså 80 ärenden där man skall utreda anmälningar om oro från skola/sjukvård eller där man utrett familjen och konstaterat att insatser behövt för att säkerställa barnens säkerhet och hälsa. Inte så konstig då om man politiskt föredrar det parti som utlovar mer pengar till kommunernas socialtjänst, framför ett parti ett som lobbar för nedskärningar. Att utifrån det kallas 'leninist' tycker jag dock är grovt.)
Dagens politiska karta har ritats om. Alla till vänster om sd kallas kommunistjävlar eller det populära, vänsterblivna. Så vänstern är större än den någonsin varit😀
Låter som en helt omöjlig situation för dina f.d. kollegor! Agnes och Moa blev inte ens ett ärende fast det hade kunnat rädda deras liv.
Citera
2019-03-15, 21:29
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag är rädd för att du har rätt. Jag ber om ursäkt! Fuppen var det!
Har du mer info om den förresten?
Inget alls. Postlådan innehöll bara en räkning och nån reklam. Får vänta på den supermaskade fupen (!) till måndag eller tisdag
Citera
2019-03-15, 21:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vi ska vara väldigt tacksamma för hur förspänt vi har det här i Sverige, FUP och annat finns att tillgå till de flesta fall som kommer till rättegång.

Undantagen är ju få, fall likt detta är ju ett av undantagen men annars så har det gått att få ut de flesta.

Sedan gäller det ju att kunna tolka FUP också, vi har ju haft flera trådar där vissa har tolkat FUP som fan läser bibeln.
Ja, på den fronten är det väldigt mkt insyn men man vill väl ha segare knäck och fetare fläsk på grisen. Men som sagt då får man väl skriva motioner för här lär det inte bli nån lagändring när gärningspersonerna är döda och Fu nedlagd.
Den dummaste åsikten som levererats här är väl typ: Dela ut FUP så slutar jag konspirera.
Jag vet inte om det ska tolkas som en hotbild, bristande självkontroll eller noll självinsikt.
Citera
2019-03-15, 21:30
Bannlyst
Citat:
Jag har inte önskat få någon. Papper och tuschpennor har jag sen jag jobbade hos polisen. Jag kan göra en FUP själv. Den blir dessutom mindre maskad, jag kan tvärtemot Svensson bortse från O´s skrivarmödor, den blir fullt begriplig. Tre mord och ett patetiskt självmord.

Ok. Vi släpper verkligheten för en stund och går all afKnollentott in.
Hur kommer det sig att polisen bedömer att båda är skyldiga?
Citera
2019-03-15, 21:33
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Mycket intressant. Hur upprättar man ett förundersökningsprotokoll när man inte har de relevanta uppgifterna? Eller förhören? Eller de rättsmedicinska protokollen? Berätta gärna. Jag är idel öra!
Jag har själv jobbat i myndigheten så jag är väldigt nyfiken hur du skulle gå tillväga.
Citera
2019-03-15, 21:38
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Ok. Vi släpper verkligheten för en stund och går all afKnollentott in.
Hur kommer det sig att polisen bedömer att båda är skyldiga?

Mja... inte är det polisen som gör några bedömningar inte. Dom läser blott innantill. Det redogjorde de för, redan tio dagar efter händelsen skett. Har du glömt det ? Rökt nu igen ?
Citera
2019-03-15, 21:42
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Mja... inte är det polisen som gör några bedömningar inte. Dom läser blott innantill. Det redogjorde de för, redan tio dagar efter händelsen skett. Har du glömt det ? Rökt nu igen ?
Nu får du skärpa till dig. Just i såna här fall, där mördaren är död, är det just polisen som gör bedömningen. Ingen åklagare är inblandad. Polisen har en förundersökningsledare som är just en polis i såna här fall. VEM gör bedömningen anser du?
Citera
2019-03-15, 21:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det viktigaste är att allmänheten får veta vad som hänt. Ett mord är ingen privatsak utan berör hela samhället och det gäller även i de fall gärningsmannen är död. De anhöriga är inte det primära heller i mordfallet utan det är mordoffren, dvs i det här fallet de två barnen. Det är långt ifrån säkert att dessa offer vill att deras död skall gå så så obemärkt förbi så möjligt och att man skall censurera och låta bli att att informera om sanningen för att skona deras gärningsmän och värna om att dessas rykte inte skall fläckas. Min erfarenhet i de fall jag varit i kontakt med brottsoffer i min roll som mångårig tidigare moderator i Aktuella brott och kriminalfall är att det defintivt inte är så att man kan förutsätta en allmän önskan om hemlighetsmakeri och att många defintivt vill att brottet skall uppmärksammas.

Att man desinformerar genom att undanhålla information har många skäl och är främste motiverat av politiska skäl, så det här med integriteten är i långa stycken ett svepskäl. Åklagare och vissa inom polisen, till stora delar då inte riktiga poliser, utan policybeslutshavare, anser att allmänheten inte skall kunna granska deras verksamhet och dra slutsatser de inte vill, för då förlorar de kontrollen över narrativet. Däremot informeras - utan stöd av lag - medier som kan ge en bild av brottsfall som åklagare generellt är mer nöjda med och kan styra bättre.

Vad man måste känna till här är också hur nytt detta med censuren i brottsfall är och hur det successivt ökat på senaste år. Det har alltså inte några urgamla anor utan är nya politiska och moraliska beslut som har att göra med samhällsklimatet. Samhället är idag är besatt av att information skall styras och stoppas, därför att så många vill ha kontroll över den.

Effekten av hemlighetsmakeriet och undanhållandet av information är att myndigheterna inte ger oss sanningen och fakta av vad som inträffat utan en styrd och tillrättalagd bild. Vilket är detsamma som att ljuga och desinformera. Det ger falska nyheter. Det är mycket olyckligt att vi har myndigheter som beter sig så då det är en fullt rationell och sund hållning att inte lita på sådana institutioner. Detta är djupt skadligt och obehagligt på flera plan.

Så principiellt finns det ingen anledning att acceptera polisens bild av dessa händelser, tvärtom. Principiellt har polis och åklagare också ofta nog haft tvärfel i mordfall, även om de förstås oftast har rätt i huvuddrag. Om det är så att folk är överskeptiska och sprider vad vissa här nog kallar konspirationsteorier är det i så fall en direkt följd av desinformation åklagaren i samarbete med andra personer inom de rättsvårdande myndigheterna sprider.

Att det verkar högst sannolikt att berättelsen föräldrarna agerade i samförstånd räcker inte, den måste antas vara tillrättalagd, osann och bör inte accepteras, då den oavsett inte är sanningen utan den bild åklagaren, som inte längre har rättvisa för offren som primära mål utan andra hänsyn, anser bör vara rådande.

Vad barnen och brottsoffren förtjänar och allmänheten har rätt till är en ordentlig redovisning och genomgång av fakta som kan granskas i form av något slags offentlig dödförklaringsprocess, som ersättning för den rättegång som hade blivit av om gärningsmännen levt.

Tack!
Det var väldigt, väldigt bra skrivet.
På pricken min uppfattning.
Det finns många olika orsaker till att något tystas ner, men det har ytterst sälland grund omtanke om de, i detta falla, döda brottsoffren.

Det finns väldigt mycket lärdom att dra av det som hände i Bjärred. Såväl hur barnens sjukdom handlags, familjens stöd, om de har influerats av märkliga alternativmedicinska strömningar eller av något sektlikt och hur hemskolningen följdes upp. Om någon förälder eller barnen i familjens hemmiljö mått så dåligt att det faktiskt hade kunnat upptäckas.

Men utan mer information går det inte att dra några lärdomar. Det må gynna inblandade myndigheter och utredare att deras jobb inte kan värderas eller kontrolleras offentligt. Men det gynnar inte oss andra eller framtida individer i riskzonen.
Citera
2019-03-15, 21:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
Det här med maskade namnteckningar, men så här skulle Oskars ha sett ut:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTRhgidWQDAkIN_eBlxCZU1FjxJmGKva Z4qoIbr4NipZluzjwi8
Som två initialer, tar inte mycket plats alls på ett papper/ en rad.
Det hade varit intressant att jämföra testamentets namnteckningar med förklaringsbrevets. - Ser ut att vara en punkt efter datumet i förklaringsbrevet. - Det är inte ofta; snarare sällan eller aldrig, man i så fall ser en punkt på ett sådant ställe - vilket onekligen väcker en rad frågor betr. det mörkade innehållet. - Har en mall/förlaga laddats ned även här, för att sedan översättas till svenska..?
Citera
2019-03-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack!
Det var väldigt, väldigt bra skrivet.
På pricken min uppfattning.
Det finns många olika orsaker till att något tystas ner, men det har ytterst sälland grund omtanke om de, i detta falla, döda brottsoffren.

Det finns väldigt mycket lärdom att dra av det som hände i Bjärred. Såväl hur barnens sjukdom handlags, familjens stöd, om de har influerats av märkliga alternativmedicinska strömningar eller av något sektlikt och hur hemskolningen följdes upp. Om någon förälder eller barnen i familjens hemmiljö mått så dåligt att det faktiskt hade kunnat upptäckas.

Men utan mer information går det inte att dra några lärdomar. Det må gynna inblandade myndigheter och utredare att deras jobb inte kan värderas eller kontrolleras offentligt. Men det gynnar inte oss andra eller framtida individer i riskzonen.

Det går att dra massor av lärdomar från händelsen om man förhåller sig objektivt till fakta och ser till exempel sjuka barn med hemundervisning i kombination med två instabila föräldrar som en riskfaktor.

Men om man med livlig fantasi i stället intalar sig att barnen var friska och en av föräldrarna manipulerade sig till läkarintyg och förfalskade avskedsbrev och testamenten och avslutade allt med mord och självmord samtidigt som den andra föräldern var helt oskyldig så finns det väldigt lite lärdomar att dra.

Mängden lärdom minskar i takt med ökat inslag av fantasier. Så på ett sätt har du helt rätt, du kan nog inte dra några lärdomar från denna händelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in