2019-03-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Folk blir skjutna i videon alltså?

Är det en video man mår dåligt av? Är sjukt nyfiken men inte på dödshumör.

Beror på hur du påverkas av dessa saker. Finns flera tillfällen då det är rena avrättningar från mindre än en meters avstånd.
Citera
2019-03-15, 10:11
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:

typ som ett tv spel. Fast man mår lite illa när man ser alla människor dö och försöka fly osv. Beror ju på vad du sett innan men jag skulle säga att den är under medel. Alltså den är ganska tam jämförsvis med annat som finns på nätet.
Citera
2019-03-15, 10:12
Medlem
Citat:
Tror ni att det här inspirerar islamister nu? Lär islamister och whitepride trigga igång varandra?

De som får lida är så klart vanligt folk.

Tveklöst. Lite otäckt med internet, att ett muslimskt terrordåd som sker i Sverige kan motivera till ett antimuslimskt terrordåd på andra sidan jorden. Kan se hur en positiv feedback loop skulle kunna skapas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Låten som spelas i bilen hyllar serbiska krigsdömda generaler och politiker som är dömda för folkmord. Låten uppmanar till att rensa ”turkar” och ”kroater” och att serber inte är rädda för någon.

En sådan låt spelas knappast på Nya Zeelands radio direkt, utan den är noga utvald för ändamålet som denna terroristen skulle utföra.

Klart som korvspad att han funnit inspiration i låten.

Intressant låtval och han visste så klart att denna serbiska extremmusik skulle bli uppmärksamad. Bosnien muslimerna fick massivt stöd från muslimska länder med frivilliga under inbördeskriget. Mycket mer radikala muslimer som var för sharia, inget som många serber uppskattade.
Citera
Medlem
Hur är vapenlagarna i NZ?
Svårt att få tag på vapen där?

Dessa känns ju som rätt rejäla pjäser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Inte alls så sjukt eller ens konstigt, hon blev en symbol internationellt för ondskan på Drottninggatan. Det har kablats ut över hela jordklotet och tyvärr finns det flera "Breiviks" ute där som ser det här som hämnd eller som seger över Islam.

Hur många har inte tänkt tanken om hämnd när ondskan slår till så hårt? Hur många har inte tänkt tanken att skära halsen av Terroristen på Drottninggatan eller han som utförde attacken på oskyldiga i Nice, Manchester, Paris eller Barcelona. Jag säger ABSOLUT inte att det är rätt, men hur många människor vill inte ha upprättelse eller hämnd. Den som mobbade som liten i skolan ville man slå på käften men tordes inte, han som oprovocerat våldtar dig brutalt under en buske en Fredagsnatt vaginalt och analt vill man ju krossa skallen på eller skära av kuken. Den som plötsligt brutalt rånar dig i ditt hem, våldtar din tonårsdotter och slår halvt ihjäl din son framför ögonen på dig i jakten på lite guld och värdesaker. Man vill ju korsfästa en sådan person.

Återigen, jag håller med ang Ebba men jag är inte det minsta förvånad att det sker och kommer att ske igen.

Det här lär ju trappa upp andra terrorattacker ( från islamisternas sida) och trigga dem. Ja ja, det är väl den värld vi lever i. En värld där folk inte kan vara sams.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Det rör sig alltså om en kontrajihadist, troende i flertalet konspirationsteorier, t.ex eurabia. Han har rasistiska tankar, och tror att fertilitet är en rasegenskap. Oklart om han är en av dem som tror muslim är en ras.

Samma sort som ABB då. Drar kontrajihad till sig terroristbenägna mer än nynazism och annan högerextremism?

Håller SÄPO kända kontrajihadister under övervakning. Noterar att SÄPO I sin senaste rapport har höjt riskbedömning för vad dom kallar vitmakt. De tror dock fortfarande att högerextrema muslimer har störst chans att begå terror dåd. Dags att revidera?

Peoblemet är att dessa saker kommer eskalera från båda hållen. Kvar lidande blir vanliga människor som inte gjort något, såsom exempelvis Ebba, och många i mosken. Otroligt farligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbeki
Hat mot hat. Det spelar ingen roll vem som började. Detta kommer att spåra.
Förväntar mig obligatoriska manifestationer mot hat, rasism och så vidare till ingen nytta.
Att en hämnd mot islam nalkades var väl inget att förvånas över direkt.

Och ni som skyller hatet på högerextrema politiker är frånvända som vanligt, för det hatet fixar en hel del muslimer och mena-invandrare rätt bra själva.

Summa: Inte bra alls.
Hoppas verkligen det var en sort av mindre homo/väst/kristendom/judehatande Moské

Snarare är jag förvånad över att det har dröjt så länge.
Det finns helt klart män som är kapabla att använda dödligt våld precis som IS-grabbarna.

En framgångsrik metod, antagligen den enda, att få stopp på konflikter är att dela upp områden till de olika grupperingarna, religionerna och ideologierna.

I Europa och större delen av västvärlden gör man TVÄRTOM. Det kan ALDRIG sluta bra.
Citera
2019-03-15, 10:13
Medlem
Europes avatar
Citat:
Tror ni att det här inspirerar islamister nu? Lär islamister och whitepride trigga igång varandra?

De som får lida är så klart vanligt folk.

Du har alltså upplevt att islamisterna inte har hittills varit inspirerade och inte redan har både planerat och utfört enorma mängder dåd?
Citera
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:

Jag såg den, mår inte dåligt alls. Var egentligen som vilket skjutspel som helst typ Call of Duty. Man ser inget blod eller så... bara att han skjuter ner en efter en och sedan tömmer magasin emot en hörna där de klumpar ihop sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men det var bara en terrorist som utförde dåden? Vad har de övriga som är gripna roll i sammanhanget?

Någon som vet hur stor andel av befolkningen i Nya Zeeland som är muslimer?

Vad vi vet och kan se på videon som gm sände live så verkar det bara vara en ja.
Sen finns det en video som jag tyvärr inte hittar nu som visar skadade och döda efteråt, det ser inte ut att vara i samma byggnad som i första videon.
Kan klart vara så att live-videon stängdes ner innan han gick in i en andra moské.

Men fyra personer ska vara gripna, alla fyra beväpnade. En är mannen som sände live, han ställs inför domaren imorgon lördag, om ca 12h deras tid.
En ska inte alls vara misstänkt för inblandning, de andra två utreds för inblandning varav en kvinna.
Det återstår att se.
Jag gissar på att det är en ensam terrorist dock utifrån vad jag "vet" nu.

Andelen muslimer har jag ingen direkt koll på, de flesta tycks komma från Malaysia och Indonesien iaf.
Senast redigerad av chrisemil 2019-03-15 kl. 10:15.
Citera
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Är monstret ex. soldat eller bara skicklig med vapen?

Må Allah belöna er alla med Jannat al firdaus InshaAllah.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in