2019-03-15, 08:42
Medlem
Jag ändrar mitt svar.
Inte för att jag ändrat mig ,men för att det var jävligt osnyggt uttryckt.
Senast redigerad av Throwaway1912 2019-03-15 kl. 09:05.
Citera
2019-03-15, 08:42
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
När han skjuter fotgängare från bilen på slutet, är det tydligt att han skjuter på muslimer eller är det vilka vanliga människor som helst?

Funderade lite på det också. Det är rätt så dålig kvalite på videon, och sedan gör glasrutorna synen ännu värre, samt att kameran sitter väligt högt upp på hans huvud så det blir taskig vinkel, alltså är det väldigt svårt att se personerna han skjuter på.

Det är iallafall minst en som man ser är klädd väldigt "muslimskt", en man med vita breda kläder. Resten är svårt att avgöra, kan vara att de helt enkelt såg ut som invandrare.
Citera
2019-03-15, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej.

Vi kommer framöver sannolikt se fler islamistiska terrordåd, men inte som en direkt följd av detta.

Du har så fel. Detta kommer direkt leda till hämdaktioner, det var så terroristerna kom till om vi tittar tillbaks.
Citera
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är GM av serbiskt ursprung? Jag tänkte på musiken i bilen.

Vet inte, tror inte det. Hans namn låter inte serbiskt i alla fall. Den serbiska låten är en meme kallad "remove kebab" eller "Serbia strong" på Youtube.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Många har beskrivit han som väldigt lugn vid attacken. Förmodligen var han nerdrogad eller psykopat.
Citera
Medlem
Citat:
Namnet på gm är inte serbiskt, engelskt, däremot kan han ha serbiska vänner.
Citera
Medlem
Tercios avatar
Märkligt att de har en så stor riktigt moské i NZ. Jag trodde inte det fanns så mycket muslimer där? Vet att de har mycket maorier som det är mycket problem med men de var ju i vart fall där från början så att säga.

De hade förmodligen klarat att ta ut GM om fler rusat på honom direkt från andra sidan som en snubbe försökte göra istället för att trycka i hörnet.

Vi lever i intressanta tider. Det slår mig att den bästa lösningen kanske är att alla muslimer flyttar tillbaka till muslimska länder så blir det inga fler terrordåd, varken av eller mot muslimer, i våra länder.

Det här kommer förmodligen leda till mycket mer repression, vapenlagar osv. Blir knappast tal om något "vänd andra kinden till" som när det är vita kristna som blir dödade.

Regeringens beslut att ta emot hela IS gänget känns kanske inte lika lyckat längre. Det är väl en lågoddsare att det är just sånt här som triggar dem.
Citera
2019-03-15, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5SON
Att kunna vara så lugn och sansad under ett sådant extremt dåd mot människor tror jag är en perfekt indikation på att han var just psykiskt sjuk

Nej, snarare att han ställt in sig så mycket på vad han skulle göra att det fanns ingen återvändo. Sedan är det inte oändligt svårt att ställa in sig på saker och ting egentligen, det mänskliga psyket är lätt att styra.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Okej, inte den vanligaste musiken annars att lyssna till för inspiration.

Kanske han har nån typ av faiblesse för Serbien pga kriget mot Bosnien?
Citera
Medlem
Kalsarikannis avatar
Citat:
Jag tror att han bara försöker väcka sympati i vissa extremnationella serbiska grupperingar.
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkanpsyko
Asså läs ditt inlägg igen. Märker du hur dum du låter. Tror du seriöst muslimer i smyg brinner av eufori varje gång ett dåd görs av IS. Och varför ska du vara mer rädd än blatten i stan? När Akilov körde i hög fart tror du han tänkte oj här får jag sakta ner lite där är en person med svart hår?

Det är precis så många muslimer uppträder, med smyghat. Det är bara aningslösa korkade människor som inte har sett det.
Dom upplever sig vara de förorättade, de kränkta, dom har rätten att hämnas att de alltid blir kränkta diskriminerade o.s.v. Farligare attityd finns inte och att möta dem med förståelse är helt menings och verkningslöst. Dom får leva för sig själva något annat funkar inte.
Citera
Medlem
80kgProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yesw
Helt otroligt hur han kan vara så lugn när han genomför massakern. Verkade helt orädd. Såg ut att vara 30-40 personer döda inne i mosken.
Gärningsmannens twitter: https://twitter.com/BrentonTarrant

Säkert ätit några benso innan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in