2019-03-15, 07:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Det här är Flashback så det är nog bara en tidsfråga innan händelsen även kommer att genomgå en process för att hamna på rätt plats i höger-vänsterskalan.

Vadå?? Hade Oskar jude- eller negerblod i sig?!

FUPen bekräftade föräldrarnas medgärningsmannaskap, fallet arkiveras och Sverige har fått sitt första väldokumenterade gemensamma familiecide att stoltsera med i kriminologiska och forskningssammanhang. Pressen kommer åter att berätta om utredningsresultatet och det finns ingen seriös journalist som kommer att försöka riva upp utredningen med två döda GM.
Case closed.

Det som återstår att belysa är flickornas vårdkedja och hur det kom sig att en större grupp människor hamnade i masspsykos eller maniskt intresse under 2018 som en följd av familjeförintelsen i en tråd på Flashback. Själv kan jag ställa upp som forskningsobjekt på det senare.
Citera
2019-03-15, 07:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Det här att Hanna skulle varit med på att bli strypt, vad spelar det för roll? Om Oscar vore vid liv skulle han bli dömd till mord, det råder det inget tvivel om. Och något straffavdrag för sk barnhärtighetsmord är det ju inte frågan om vad gäller henne.

”Momsängeln” kände nog till lagboken.
Inte omöjligt att juristen också gjorde det.
Citera
2019-03-15, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Du har rätt. Ellie gillade nog inte Hanna så mycket, något som hon är ärlig nog att erkänna. Då har vi en som träffade Hanna som avgudade henne - Missan - medan vi har en som inte gillade henne så mycket - Ellie. Den ena pratar om ljuv, mild och vän, den andra om skarp och brysk.

Det finns tydligen fler saker än hennes beslut att döda sina barn som vittnar om en dubbelnatur. Liknande beskrivningar finns om Oskar. Å ena sidan ängeln från Lund, å andra sidan den under mössan kokande fadern - ännu en dubbelnatur.

Kanske är hela denna tråd en manifestation av makarnas dubbelnatur? Där somliga har valt att endast se den ena sidan av dubbelnaturen för den ena parten och blunda för den andra.

Inte konstigt att känslorna då går varma...

Det där satte ord på något jag tänkte, men inte kunde formulera, igår.

Jag brukar försöka utgå från att de flesta människor har mycket gemensamt - känslor, tankar, reaktioner, drömmar, rädslor mm - och att det därför ska vara möjligt att förstå andra människor. I detta fall har denna inställning inte funkat och jag har känt starkt behov av hitta förenklade orsakssamband.

Igår tänkte jag istället på hur otroligt skruvade och motsägelsefulla och oförutsägbara de flesta människor är, även de till synes välanpassade och socialt polerade. Folk gör och tänker galna saker och bär på många sorger och invanda negativa tanke- och beteemönster.

Det luriga här är att man måste tänka på båda föräldrarna som både normala och välanpassade och totalt skeva i huvud och känslor. Det är svårt och det är nog det som gör att det bildats "falanger" där skribetenter antinger har huvudfokus på att lyfta fram knepiga sidor hos antingen H eller O.
Citera
2019-03-15, 07:35
Medlem
harperlees avatar
Såvitt jag kan minnas antydde Elli09 länge att det kanske var någon utomstående som mördat alla.

Sedan kan det ju även diskuteras om h*n ens är en medmänniska som sörjer med tanke på den mängd felaktiga uttalanden h*n kommit med om de faktiska sakförhållandena runt familjen.

Vanligtvis är du hälsosamt skeptisk men Elli09 verkar du ha svalt med hull och hår.

Citat:
Nu vet vi med facit på hand att Ellie hade rätt, föräldrarna tog livet av sina barn. Sen får alla inblandade avgöra enskilt hur dom vill förhålla sig till detta och på vilket sätt man väljer att minnas dom man kände och tyckte mer eller mindre om.

Att påstå att en medmänniska som sörjer är förblindad av beundran är en hjärtlös och idiotisk kommentar. Men den rinner helt enkelt sakta ner i den gödselränna där skitsnack bör hamna.
Citera
2019-03-15, 07:39
Medlem
Det kan ju vara så att anhöriga har fått en FUP med fullständig information samt den på 19 sidor som allmänheten får ta del utav. Anhöriga önskar kanske begränsa informationen.
Hur hade vi känt i deras situation?
Jag skulle så gärna se en fin bild av Agnes och Moa. Trots att jag inte kände dem så finns de i mitt hjärta och i mina tankar. Många tårar har runnit för Agnes och Moa.
Trots att jag förlorat ett barn så kan jag inte föreställa mig den smärta som anhöriga till denna familj går igenom.
Citera
2019-03-15, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Vad är förresten en "pekdator" - en surfplatta?

Hur kunde polisen "logga in" på den? Hade föräldrarna påpassligt lämnat inloggningsuppgifter framme eller menade Expressens journalist bara helt enkelt att polisen kunde läsa familjens mail på den eftersom den inte var lösenordsskyddad?
Jag tror att föräldrarna hade serverat polisen allt de behövde för att förstå vad som hänt. Alltså tex att man hade länkat till epost-konton och angett lösenord och visat på en mailkonversation.
Citera
2019-03-15, 07:50
Medlem
Citat:
Tack Scheele för din information, nu har vi snart alla verifierade fakta på bordet och inget av det som hittills framkommit strider mot det vi fick veta redan i inledningen. Det sista, hur vi betraktar händelsen och handlingarna beror, precis som med allt annat i livet, helt och hållet på våra egna personligheter och vad vi bär med oss.

Det här är Flashback så det är nog bara en tidsfråga innan händelsen även kommer att genomgå en process för att hamna på rätt plats i höger-vänsterskalan.

Du verkar inte ha förstått att polisen vill inte presentera fakta. Hanna hade sömnmedel i sig och blev bragd om livet. Bilderna av avskedsbrevet är inget annan än en parodi.
Citera
2019-03-15, 07:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det där satte ord på något jag tänkte, men inte kunde formulera, igår.

Jag brukar försöka utgå från att de flesta människor har mycket gemensamt - känslor, tankar, reaktioner, drömmar, rädslor mm - och att det därför ska vara möjligt att förstå andra människor. I detta fall har denna inställning inte funkat och jag har känt starkt behov av hitta förenklade orsakssamband.

Igår tänkte jag istället på hur otroligt skruvade och motsägelsefulla och oförutsägbara de flesta människor är, även de till synes välanpassade och socialt polerade. Folk gör och tänker galna saker och bär på många sorger och invanda negativa tanke- och beteemönster.

Det luriga här är att man måste tänka på båda föräldrarna som både normala och välanpassade och totalt skeva i huvud och känslor. Det är svårt och det är nog det som gör att det bildats "falanger" där skribetenter antinger har huvudfokus på att lyfta fram knepiga sidor hos antingen H eller O.

Väl beskrivet! I sin önskan att förstå det svåra söker vi hitta förenklade orsakssammanhang. Men eftersom verkligheten inte är enkel hamnar vi istället skevt. Vi måste alltså acceptera att vi inte förstår allt om händer och inte vara rädda för det okända för att kunna begripa komplexa obehagliga händelser. Fast humorn är viktigast, som jag och Lonnrot kom överens om. Annars orkar vi inte.

Och förresten, det där med dubbelnatur är väl egentligen ingenting! När folk beskyller mig för det brukar jag bli kränkt och berätta att jag minst är av kvadrupelnatur, och kanske ända upp till oktupelnatur!! So please, underskatta mig inte!!
Citera
2019-03-15, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HuA
Det kan ju vara så att anhöriga har fått en FUP med fullständig information samt den på 19 sidor som allmänheten får ta del utav. Anhöriga önskar kanske begränsa informationen.
Hur hade vi känt i deras situation?
Jag skulle så gärna se en fin bild av Agnes och Moa. Trots att jag inte kände dem så finns de i mitt hjärta och i mina tankar. Många tårar har runnit för Agnes och Moa.
Trots att jag förlorat ett barn så kan jag inte föreställa mig den smärta som anhöriga till denna familj går igenom.

Jag kan också tycka att eftervärlden skulle föräras en bild på Agnes och Moa tillsammans — eller man ska kanske se det tvärt om — Agnes och Moa förärar eftervärlden en bild på sig själva?
Citera
2019-03-15, 07:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Såvitt jag kan minnas antydde Elli09 länge att det kanske var någon utomstående som mördat alla.

Sedan kan det ju även diskuteras om h*n ens är en medmänniska som sörjer med tanke på den mängd felaktiga uttalanden h*n kommit med om de faktiska sakförhållandena runt familjen.

Vanligtvis är du hälsosamt skeptisk men Elli09 verkar du ha svalt med hull och hår.

Vi kan ju i alla fall konstatera att de som påstått sig ha personlig koppling till familjen är de som har kommit med de mest konstiga och felaktiga uppgifterna. Om du tänker efter lite så inser du att det sambandet inte är så konstigt.
Citera
2019-03-15, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Vadå?? Hade Oskar jude- eller negerblod i sig?!

FUPen bekräftade föräldrarnas medgärningsmannaskap, fallet arkiveras och Sverige har fått sitt första väldokumenterade gemensamma familiecide att stoltsera med i kriminologiska och forskningssammanhang. Pressen kommer åter att berätta om utredningsresultatet och det finns ingen seriös journalist som kommer att försöka riva upp utredningen med två döda GM.
Case closed.

Det som återstår att belysa är flickornas vårdkedja och hur det kom sig att en större grupp människor hamnade i masspsykos eller maniskt intresse under 2018 som en följd av familjeförintelsen i en tråd på Flashback. Själv kan jag ställa upp som forskningsobjekt på det senare.

Tror, faktiskt, du har helt rätt. Polisen har räknat med att ingen journalist i Sverige kommer att riva upp utredningen.
Citera
2019-03-15, 08:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du verkar inte ha förstått att polisen vill inte presentera fakta. Hanna hade sömnmedel i sig och blev bragd om livet. Bilderna av avskedsbrevet är inget annan än en parodi.

Du verkar inte ha förstått att du genomgående endast plockar ut ett brottstycke av all den fakta som står till buds och sedan drar långgående slutsatser om detta. Inte helt olikt den som kikar in i ett nyckelhål och sedan tror att tapetblomman på väggen som den ser beskriver hela rummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in