Citat:
Ursprungligen postat av
Gullgulligullan
Du har rätt. Ellie gillade nog inte Hanna så mycket, något som hon är ärlig nog att erkänna. Då har vi en som träffade Hanna som avgudade henne - Missan - medan vi har en som inte gillade henne så mycket - Ellie. Den ena pratar om ljuv, mild och vän, den andra om skarp och brysk.
Det finns tydligen fler saker än hennes beslut att döda sina barn som vittnar om en dubbelnatur. Liknande beskrivningar finns om Oskar. Å ena sidan ängeln från Lund, å andra sidan den under mössan kokande fadern - ännu en dubbelnatur.
Kanske är hela denna tråd en manifestation av makarnas dubbelnatur? Där somliga har valt att endast se den ena sidan av dubbelnaturen för den ena parten och blunda för den andra.
Inte konstigt att känslorna då går varma...
Det där satte ord på något jag tänkte, men inte kunde formulera, igår.
Jag brukar försöka utgå från att de flesta människor har mycket gemensamt - känslor, tankar, reaktioner, drömmar, rädslor mm - och att det därför ska vara möjligt att förstå andra människor. I detta fall har denna inställning inte funkat och jag har känt starkt behov av hitta förenklade orsakssamband.
Igår tänkte jag istället på hur otroligt skruvade och motsägelsefulla och oförutsägbara de flesta människor är, även de till synes välanpassade och socialt polerade. Folk gör och tänker galna saker och bär på många sorger och invanda negativa tanke- och beteemönster.
Det luriga här är att man måste tänka på båda föräldrarna som både normala och välanpassade och totalt skeva i huvud och känslor. Det är svårt och det är nog det som gör att det bildats "falanger" där skribetenter antinger har huvudfokus på att lyfta fram knepiga sidor hos antingen H eller O.