2019-03-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
En fråga till övriga piloter i tråden:
28 år och 8000 timmar?

Det är visserligen teoretiskt möjligt, men i så fall måste man undra hur det ligger till med fatigue.
I EU ligger den absoluta övre gränsen på 900 blocktimmar per år. Kanske har Etiopien något annat regelverk?
Börjar man tidigt så...

Du hänvisar ju främst till tid som hänger ihop med en anställning. Med mycket tid utöver det på fritiden så kan ju 1000 h per år inte vara helt orimligt. Jämför med reglerna innan OPS fanns, i poängsystemet fanns ingen begränsning alls på årsbasis.
Citera
2019-03-14, 21:26
Medlem
Citat:
Eftersom NG och MAX går under samma type rating, tror jag inte ens att många som flyger MAX varit inne i en sådan simulator.

Det behöver inte nödvändigtvis vara extremt bråttom.
Skepparen på Lion flög omkring i 6 minuter med MCAS aktivt.

Det kan nog kräva mjukvaruuppdateringar av de få MAX-simulatorer som finns.

Du ger en väldigt bra beskrivning ovan om varför årlig simulatorträning är så oerhört viktigt och givande.

Men med den informationen som kommit ut om MCAS, bör man ha mycket goda chanser att identifiera och åtgärda problemet om det skulle uppstå.
Om man har förmånen att arbeta i ett bolag med god CRM och god säkerhetskultur, vill säga.
Jag vill gärna återposta länken som lasternassumma gav tidigare:
https://www.theatlantic.com/notes/2019/03/heres-what-was-on-the-record-about-problems-with-the-737-max/584791

Första rapporten som beskrivs där.
I den obligatoriska genomgången inför start, tar sig kaptenen tid att i lugn och ro diskutera igenom MCAS, bullentinen och försäkrar sig om att båda är överens är i detalj om hur de ska agera.

Det är så professionella piloter i professionella bolag arbetar!

Jag skulle bli förvånad om besättningen i det olycksdrabbade flygplanet gjorde detta och sedan inte kunde hantera MCAS.
Ursäkta mitt tjat, men
denna högst professionella pilot var tydligen amerikan och på något sätt förtrogen med knickarna i de här systemen.
Med hävisning till min ovan anbefallna artikel så funderar jag vidare så här: representanter för Boeing har inför en itŕriterad samling piloter under ett möte i USA förklarat att "we didn't include it [info om väsentliga förändringar] because we have a lot of people flying on this and we didn't want to inundate you with information."
Fortfarande får jag en obehaglig känsla av att bara den som uttryckligen ber om fördjupning i saken också har fått det. USA har "737 Max 8 and 9", av hur mågna totalt har jag inte klurat ut. Med tanke på en intensiv förtätning där utgår jag ifrån att piloterna sinsemellan diskuterat modellens för- och nackdelar ganska intensivt, kanske än mer efter att incidenter rapporterats och självklart efter JT610. Hur mycket av detta, som kan jämföras med tyst kunskap (yrkesmannens genom arbetet förvärvade kunskaper) har egentligen nått ut? Om Boeing inte velat "dränka" flygfolket med en information som kanske dessutom luktar lite illa om man öppnar påsen?
Senast redigerad av tantigheter 2019-03-14 kl. 21:28.
Citera
2019-03-14, 21:31
Medlem
Jag tror att alla är fel ute gällande MCAS. Det har säkert bidragit, men jag tror det har varit sekundärt och bara gjort sitt jobb med fungerande aoa-givare. Det är något större problem med stab.trimmen, kanske mekaniskt.
Citera
2019-03-14, 21:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Eftersom NG och MAX går under samma type rating, tror jag inte ens att många som flyger MAX varit inne i en sådan simulator.

Det behöver inte nödvändigtvis vara extremt bråttom.
Skepparen på Lion flög omkring i 6 minuter med MCAS aktivt.

Det kan nog kräva mjukvaruuppdateringar av de få MAX-simulatorer som finns.

Du ger en väldigt bra beskrivning ovan om varför årlig simulatorträning är så oerhört viktigt och givande.

Men med den informationen som kommit ut om MCAS, bör man ha mycket goda chanser att identifiera och åtgärda problemet om det skulle uppstå.
Om man har förmånen att arbeta i ett bolag med god CRM och god säkerhetskultur, vill säga.
Jag vill gärna återposta länken som lasternassumma gav tidigare:
https://www.theatlantic.com/notes/2019/03/heres-what-was-on-the-record-about-problems-with-the-737-max/584791

Första rapporten som beskrivs där.
I den obligatoriska genomgången inför start, tar sig kaptenen tid att i lugn och ro diskutera igenom MCAS, bullentinen och försäkrar sig om att båda är överens är i detalj om hur de ska agera.

Det är så professionella piloter i professionella bolag arbetar!

Jag skulle bli förvånad om besättningen i det olycksdrabbade flygplanet gjorde detta och sedan inte kunde hantera MCAS.

Precis, att det ska vara så förbenat svårt för folk att förstå att kulturen inom ett flygbolag kan utgöra skillnaden mellan liv och död.

Som vi är flera som har noterat tidigare, olyckorna har skett i delar av världen som är kända för att ha en annan kultur alla aspekter än i västvärlden, därmed inte sagt att det inte finns enskilda bolag i den här delen av världen som har en god säkerhetskultur.

Det kan vara slumpen som gjorde att det drabbade Lion och Ethiopian, men också inte. Somliga påstår att det finns likheter mellan olyckorna, det gäller i högsta grad också i vilken del av världen det hände, bolagen har sannolikt något gemensamt.
Citera
2019-03-14, 21:46
Moderator
OYs avatar
BBC citat;

All Boeing 737 Max 8 and 9 aircraft will remain grounded at least until May after the fatal Ethiopian Airlines crash on Sunday, the US Federal Aviation Administration (FAA) has said.

The aircraft will not fly until a software update can be tested and installed, the US regulator said.

Uppgradering beslutad efter 610, frågan är bara vad 302 lådor visar, kan bli längre än maj.
Citera
2019-03-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis, att det ska vara så förbenat svårt för folk att förstå att kulturen inom ett flygbolag kan utgöra skillnaden mellan liv och död.

Som vi är flera som har noterat tidigare, olyckorna har skett i delar av världen som är kända för att ha en annan kultur alla aspekter än i västvärlden, därmed inte sagt att det inte finns enskilda bolag i den här delen av världen som har en god säkerhetskultur.

Det kan vara slumpen som gjorde att det drabbade Lion och Ethiopian, men också inte. Somliga påstår att det finns likheter mellan olyckorna, det gäller i högsta grad också i vilken del av världen det hände, bolagen har sannolikt något gemensamt.

Underligt fokus från din sida. Fokus borde vara på att Boeing har släppt i väg ett flyg med fatala brister och sen valt att inte berätta om detta för än flyget störtar. Dina teorier om att piloterna i Ethiopian Airlines och Lion air var inkompetenta är bara dina egna teorier som du inte (och i dagsläget ingen annan heller) har kompetensen till att bedöma. Att det rent tekniskt hade varit möjligt att rädda bägge flygen under perfekta förhållanden och med perfekt kunnskap är i detta sammanhang irrelevant. Boeing 737 MAX har allvarliga brister både i hårdvara, mjukvara och upplärning och det är därför det nu står på backen.
Citera
2019-03-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
BBC citat;

All Boeing 737 Max 8 and 9 aircraft will remain grounded at least until May after the fatal Ethiopian Airlines crash on Sunday, the US Federal Aviation Administration (FAA) has said.

The aircraft will not fly until a software update can be tested and installed, the US regulator said.

Uppgradering beslutad efter 610, frågan är bara vad 302 lådor visar, kan bli längre än maj.

Det är väl svaret på mycket även gällande er som menar att det är handhavande fel av piloterna. Var det så enkelt så är det ju bara att ge adekvat utbildning. Många i tråden har ju utgått ifrån att planen och systemen fungerat som de skulle.
Men tänk om det finns en bugg som gör att systemet under vissa förhållanden inte fungerar som det är tänkt.
Vi människor försöker förstå skeenden med tidigare erfarenheter det är därför simulatorträning är så viktig.
Men vad händer om systemet inte ens beter sig som det är tänkt?
Man räknar med att det krävs minst 30 sek för att förstå ett skeende men det kan ta betydligt längre tid. om piloten i det läget försöker vinna höjd och planet i sig självt trycker ner nosen och kanske t om mer än vad det ska göra enligt tillverkaren pga fel i systemet (spekulation) ja då kan det vara svårt för den bäste piloten att klara ut situationen, framförallt med tanke på den låga höjden.
Piloter är människor och alla system måste designas för att kunna hanteras av en stressad pilot, det är ofta lättare sagt än gjort.
Citera
2019-03-14, 22:12
Medlem
MrsForresters avatar
Då provar jag att fråga igen.....Var kan man hitta passagerarlistan och har det kommit ut vem de två övriga svenskarna är som ej namngivits? Eller har jag bara missat det?
Citera
2019-03-14, 22:25
Medlem
Gardiennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Eller har man bara underskattat hur panikartad och svår situationen kan bli och överskattat piloternas förmåga att agera rätt i en svår situation?

Oavsett så är det ju naturligtvis rätt att ge alla planen flygförbud om man misstänker MCAS i två krascher på kort tid. Spelar ingen roll om piloterna "borde" ha kunnat hantera situationen. Det hade bara varit en tidsfråga innan ytterligare nåt plan hade gått i backen.
Flaschbackexperterna har ett svar, "hottentotterna kan inte flyga". Piloterna här som kan allt lindar in det i lite tekniska dimridåer men i slutändan menar de samma sak.
Detta är ett tekniskt fel och flygplanet går förmodligen i graven.
Citera
2019-03-14, 22:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gardienne
Flaschbackexperterna har ett svar, "hottentotterna kan inte flyga". Piloterna här som kan allt lindar in det i lite tekniska dimridåer men i slutändan menar de samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Eller har man bara underskattat hur panikartad och svår situationen kan bli och överskattat piloternas förmåga att agera rätt i en svår situation?

Oavsett så är det ju naturligtvis rätt att ge alla planen flygförbud om man misstänker MCAS i två krascher på kort tid. Spelar ingen roll om piloterna "borde" ha kunnat hantera situationen. Det hade bara varit en tidsfråga innan ytterligare nåt plan hade gått i backen.

Borde man inte i logikens namn även ge Ethiopians piloter flygförbud, vi vet inte om olyckan kan härledas till något internt inom bolaget, i så fall kan olyckan upprepas med något av Ethiopians övriga flygplan, till exempel en 737-800?

Mig veterligen har ingen pilot inom Ethiopian belagts med flygförbud.
Citera
2019-03-14, 22:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Jag postat här det jag nämnde tidigare

Fel igen av mig igen, det finns ett tillval(option) som indikerar för piloterna att AoA givarna är visar olika information, denna fanns ej installerad på Lion Air, så när dom lyfte visade dessa två givare olika resultat, detta fick till följd att den som drev MCAS systemet indikerade att planet stallade och det fick MCAS att aktiveras, sedan avaktiverades det och sedan aktiverades det igen och så höll det tydligen på.

https://theaircurrent.com/aviation-s...n-the-737-max/

Jag lyckades inte få din länk att fungera, men gissar att du menar detta:

theaircurrent.com/aviation-safety/the-world-pulls-the-andon-cord-on-the-737-max

Mycket intressant artikel!

Några citat (mina fetningar):
«The 737 Max was born in the Admirals Club Lounge at Dallas-Fort Worth International Airport. On July 20, 2011, American Airlines was announcing it was buying 460 Airbus and Boeing aircraft to renew its fleet.»
...
«Every airplane development is a series of compromises, but to deliver the 737 Max with its promised fuel efficiency, Boeing had to fit 12 gallons into a 10 gallon jug
...
«In the case of the 737 Max, with its nose pointed high in the air, the larger engines – generating their own lift – nudged it even higher. The risk Boeing found through analysis and later flight testing was that under certain high-speed conditions both in wind-up turns and wings-level flight, that upward nudge created a greater risk of stalling. Its solution was MCAS, the Maneuvering Characteristics Augmentation System control law that would allow for both generations of 737 to behave the same way. MCAS would automatically trim the horizontal stabilizer to bring the nose down, activated with Angle of Attack data. It’s now at the center of the Lion Air investigation and stalking the periphery of the Ethiopian crash.»
...
«The point, made awkwardly by the President of the United States Tuesday morning on Twitter without naming Boeing directly, was that the complexity of aviation technology was being pushed too hard and at too great at cost of safety, all in the name of economics.

“Split second decisions are needed, and then complexity creates danger,” Trump wrote. “All of this for great cost yet very little gain.”

Boeing CEO Dennis Muilenburg reportedly spoke with President Trump earlier Tuesday, urging him not to ground the jet.

Lion Air 610 should never have been allowed to get airborne on October 29, a conclusion shared by those familiar with the inquiry. The plane simply wasn’t airworthy. According to the preliminary investigation, PK-LQP’s Angle of Attack sensors were disagreeing by 20-degrees as the aircraft taxied for takeoff. A warning light that would’ve alerted the crew to the disagreement wasn’t part of the added-cost optional package of equipment on Lion Air’s 737 Max aircraft. A guardrail wasn’t in place. Once the aircraft was airborne, the erroneous Angle of Attack data collided with an apparently unprepared crew with tragic consequences as the MCAS system repeatedly activated, driving the jet’s nose into a fatal dive.»
Jag fetade några delar som jag tyckte var speciellt intressanta.

En del av historien bakom 737 MAX skulle jag kort sammanfatta så här.
– Airbus gjorde 380. Den var OK men för stor.
– Boeing gjorde Dreamliner. Den är OK men även den för stor. Och för dyr. Svår att få lönsam för både Boeing och köpare.
Marknaden vill ha mindre plan med två stolsrader (single isle). Airbus hade A320neo-familjen som passade många och blev en storsäljare. Boeings "svar" blev 737 MAX med moderna motorer, nya vinglets, ny tail och ny elektronik bl.a. Det var en genväg och nu ska vi snart se om Boeing lyckas visa att det var en lyckad genväg. Just nu ser det lite mörkt ut.
Går det att fixa svagheter när det gäller flygeneskaper, att den kan peka upp med nosen och stalla, med elektronik och programvara? Det är upp till Boeing att bevisa!

Citera
2019-03-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gardienne

Ah, du snackar skit. Diskussionen i tråden är huvudsakligen objektiv, efter var och ens förmåga.

Du sprider fördomar om Flashback.

Jag tror också på tekniskt fel på planet, eller åtminstone bristfälligt UI. Men ingen vet ännu, utom du.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2019-03-14 kl. 23:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in