Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieFoxtrot01
Hej
Är yrkeshögskolans utbildningar bra?
Jag är intresserad av IT säkerhet. Kan ni ge tips på bra program?
Hittar inte utbildning utan särskild förkunskap. Man måste ha läst nätverksteknik och annat.
Det borde finnas utbildningar utan särskild förkunskap...
Tack!
Nej
Min erfarenhet från YH är dålig, det är bara svammel och flum...det är bokstavligt talat som att läsa gymnasiet i 5 år istället för 3, det är exakt samma nivå på skiten och är ärligt talat slöseri med tid. Det är privatägd skit som inte går ut på något annat än att tjäna pengar och lura sina elever, det borde läggas ner och inte få finnas enligt mig. Nästan alla som prövat både vanliga högskolan och yrkeshögskola kommer säga samma sak som jag gör.
Man kan kort och gott säga att YH är en annan version av komvux och för folk som inte gått gymnasieutbildning inom de olika liksom "programmen" som YH lär ut.
Lärarna på YH är inga lärare, utan folk som kommer från näringslivet och som inte har minsta form av lärarutbildning, vilket är väldigt dåligt. Nästan alla YH-skolor är också väldigt oseriösa och har dålig planering, dålig personal och lärare som inte har direkt bästa kollen på saker och ting. Jag tycker du ska avstå YH och göra Högskoleprovet om du inte har tillräckligt med merit-poäng från gymnasiet och gå vanliga Högskolan istället.....den är så mycket bättre och så mycket mer seriös
9/10 får jobb => Nope, sorry, det stämmer inte.....det är ren 100% bullshit och lögn och de skriver/säger bara så för att locka elever. Det är närmare bara 6/10 som får jobb efter avklarad utbildning och detta finns det bevis för så kom inte och påstå att jag sprider lögner om Yrkeshögskolan. Så gå inte på deras lögner om att 9/10 får jobb efter examen eller t.o.m har jobb innan examen inom ett x-antal månader. 9/10 låter alldelles för bra för att vara sant, eller hur?
Om du vill bli något speciellt så följ mitt råd och gå på vanliga högskolan istället....du får ut så otroligt mycket mer av den och det är väldigt mycket mer seriöst än någon annan YH. Visst utbildningarna är längre men som sagt....du får ut mer av den, bättre lärare som kan sin sak och studienivån är mycket mer seriös och avancerad än vad YH är, och därför är utbildningarna längre, ju längre utbildning ju bättre.
Som sagt, nackdel med YH är att det är rätt korta utbildningar jämfört med vanliga högskolan. När det är dags att söka jobb osv så kommer folk med erfarenhet + längre utbildning prioriteras före dig och likaså när företaget blir tvungna att sparka folk....de med lägst utbildning och minst erfarenhet ryker först och är garanterade att få sparken.
Högskola > Yrkeshögskola