2019-02-28, 20:27
Medlem
Info/erfarenheter av yh-utbildning på IHM eller FEI

Hej
som rubriker säger så söker jag desperat efter opartisk info ang yh-utbildningarna på IHM och FEI.
Helt omöjligt att hitta minsta uns om detta pp internet! Helt otroligt!

Funderar särskilt på E-Commerce manager på IHM // eller Kvalificerad inköpare på FEI

har även funderat på högskola men finner ingen vettig utbildning på någon godryktad skola som jag kan komma in på. Trots att jag har cirka 17 i merit. Mycket märkligt.

Ser fram emot lite svar här nu, all input är välkommen!!
Citera
2019-03-03, 18:23
Medlem
Yrkeshögskolan bra eller dålig? (Intresserad av IT-säkerhet)

Hej

Är yrkeshögskolans utbildningar bra?

Jag är intresserad av IT säkerhet. Kan ni ge tips på bra program?

Hittar inte utbildning utan särskild förkunskap. Man måste ha läst nätverksteknik och annat.
Det borde finnas utbildningar utan särskild förkunskap...

Tack!
Senast redigerad av CharlieFoxtrot01 2019-03-03 kl. 18:34.
Citera
2019-03-03, 18:36
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikförtydligande inom parentes.

/Mod.
Citera
2019-03-03, 20:20
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
Hej

Hittar inte utbildning utan särskild förkunskap. Man måste ha läst nätverksteknik och annat.

Tack!
Nej

Min erfarenhet från YH är dålig, det är bara svammel och flum...det är bokstavligt talat som att läsa gymnasiet i 5 år istället för 3, det är exakt samma nivå på skiten och är ärligt talat slöseri med tid. Det är privatägd skit som inte går ut på något annat än att tjäna pengar och lura sina elever, det borde läggas ner och inte få finnas enligt mig. Nästan alla som prövat både vanliga högskolan och yrkeshögskola kommer säga samma sak som jag gör.

Man kan kort och gott säga att YH är en annan version av komvux och för folk som inte gått gymnasieutbildning inom de olika liksom "programmen" som YH lär ut.

Lärarna på YH är inga lärare, utan folk som kommer från näringslivet och som inte har minsta form av lärarutbildning, vilket är väldigt dåligt. Nästan alla YH-skolor är också väldigt oseriösa och har dålig planering, dålig personal och lärare som inte har direkt bästa kollen på saker och ting. Jag tycker du ska avstå YH och göra Högskoleprovet om du inte har tillräckligt med merit-poäng från gymnasiet och gå vanliga Högskolan istället.....den är så mycket bättre och så mycket mer seriös

9/10 får jobb => Nope, sorry, det stämmer inte.....det är ren 100% bullshit och lögn och de skriver/säger bara så för att locka elever. Det är närmare bara 6/10 som får jobb efter avklarad utbildning och detta finns det bevis för så kom inte och påstå att jag sprider lögner om Yrkeshögskolan. Så gå inte på deras lögner om att 9/10 får jobb efter examen eller t.o.m har jobb innan examen inom ett x-antal månader. 9/10 låter alldelles för bra för att vara sant, eller hur?

Om du vill bli något speciellt så följ mitt råd och gå på vanliga högskolan istället....du får ut så otroligt mycket mer av den och det är väldigt mycket mer seriöst än någon annan YH. Visst utbildningarna är längre men som sagt....du får ut mer av den, bättre lärare som kan sin sak och studienivån är mycket mer seriös och avancerad än vad YH är, och därför är utbildningarna längre, ju längre utbildning ju bättre.

Som sagt, nackdel med YH är att det är rätt korta utbildningar jämfört med vanliga högskolan. När det är dags att söka jobb osv så kommer folk med erfarenhet + längre utbildning prioriteras före dig och likaså när företaget blir tvungna att sparka folk....de med lägst utbildning och minst erfarenhet ryker först och är garanterade att få sparken.

Högskola > Yrkeshögskola
Senast redigerad av jonteboj 2019-03-03 kl. 20:24.
Citera
2019-03-03, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Nej

Min erfarenhet från YH är dålig, det är bara svammel och flum...det är bokstavligt talat som att läsa gymnasiet i 5 år istället för 3, det är exakt samma nivå på skiten och är ärligt talat slöseri med tid. Det är privatägd skit som inte går ut på något annat än att tjäna pengar och lura sina elever, det borde läggas ner och inte få finnas enligt mig. Nästan alla som prövat både vanliga högskolan och yrkeshögskola kommer säga samma sak som jag gör.

Man kan kort och gott säga att YH är en annan version av komvux och för folk som inte gått gymnasieutbildning inom de olika liksom "programmen" som YH lär ut.

Lärarna på YH är inga lärare, utan folk som kommer från näringslivet och som inte har minsta form av lärarutbildning, vilket är väldigt dåligt. Nästan alla YH-skolor är också väldigt oseriösa och har dålig planering, dålig personal och lärare som inte har direkt bästa kollen på saker och ting. Jag tycker du ska avstå YH och göra Högskoleprovet om du inte har tillräckligt med merit-poäng från gymnasiet och gå vanliga Högskolan istället.....den är så mycket bättre och så mycket mer seriös

9/10 får jobb => Nope, sorry, det stämmer inte.....det är ren 100% bullshit och lögn och de skriver/säger bara så för att locka elever. Det är närmare bara 6/10 som får jobb efter avklarad utbildning och detta finns det bevis för så kom inte och påstå att jag sprider lögner om Yrkeshögskolan. Så gå inte på deras lögner om att 9/10 får jobb efter examen eller t.o.m har jobb innan examen inom ett x-antal månader. 9/10 låter alldelles för bra för att vara sant, eller hur?

Om du vill bli något speciellt så följ mitt råd och gå på vanliga högskolan istället....du får ut så otroligt mycket mer av den och det är väldigt mycket mer seriöst än någon annan YH. Visst utbildningarna är längre men som sagt....du får ut mer av den, bättre lärare som kan sin sak och studienivån är mycket mer seriös och avancerad än vad YH är, och därför är utbildningarna längre, ju längre utbildning ju bättre.

Som sagt, nackdel med YH är att det är rätt korta utbildningar jämfört med vanliga högskolan. När det är dags att söka jobb osv så kommer folk med erfarenhet + längre utbildning prioriteras före dig och likaså när företaget blir tvungna att sparka folk....de med lägst utbildning och minst erfarenhet ryker först och är garanterade att få sparken.

Högskola > Yrkeshögskola

9av10 får jobb, men de räknar även med exempelvis folk som tagit anställning på bensinstation eller liknande så det är väl inte konstigt?

YH är väldigt mkt svammel, men är man driven så får man jobb. Jag lyckades, men det gäller att smida medans järnet är varmt. Får man inte jobb i anknytning till examen så blir det svårare. Kommuner kan vara ett tips att inrikta sig mot första jobbet.

Edit: det finns en högskoleutbildning inom samma branch som min yh var. Kan säga att jag har bra mycket mer koll än de från Högskolan. Men det är för att man har arbetslivserfarenhet från tidigare jobb jämfört från folk direkt från gymnasiet till högskola
Senast redigerad av KFCnogger 2019-03-03 kl. 20:35.
Citera
2019-03-03, 20:55
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
9av10 får jobb, men de räknar även med exempelvis folk som tagit anställning på bensinstation eller liknande så det är väl inte konstigt?

YH är väldigt mkt svammel, men är man driven så får man jobb. Jag lyckades, men det gäller att smida medans järnet är varmt. Får man inte jobb i anknytning till examen så blir det svårare. Kommuner kan vara ett tips att inrikta sig mot första jobbet.

Edit: det finns en högskoleutbildning inom samma branch som min yh var. Kan säga att jag har bra mycket mer koll än de från Högskolan. Men det är för att man har arbetslivserfarenhet från tidigare jobb jämfört från folk direkt från gymnasiet till högskola
Ja men det är precis så det är....9/10 har inte jobb inom utbildningen....utan de resterande 4/10 har jobb på mcdonalds, bensinmackar osv

YH är svammel ja, det ökar väl ens jobb chanser lite grann bara, det är bokstavligt talat bara en förlängning av gymnasiet. Man kommer fortfarande räknas som lågutbildad med YH då som jag skrev utbildningsnivån är inte särskilt hög.

En YH som jag gick på och hoppade av från skrev till och med 9.5/10 får jobb...och asså man bara kom igen HAHAHA.....LJUG MER...

Att kolla Yrkeshögskola för "högskola" är förolämpande och löjligt, då det verkligen inte är någon högskole-nivå på skiten.
Senast redigerad av jonteboj 2019-03-03 kl. 21:01.
Citera
2019-03-03, 21:09
Medlem
Citat:
Nej

Högskola > Yrkeshögskola

Det stämmer nog det du säger. Men det säkert utbildningar som är ändå är bra, vårdutbildningar till exempel.

Men nu har jag missat chansen att ansöka till HP provet till våren. Vill så gärna plugga till hösten, men har dålig betyg från gymnasiet. snitt betyg på 13 något, dvs nästan G på alla ämnen.
Citera
2019-03-04, 00:23
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Det stämmer nog det du säger. Men det säkert utbildningar som är ändå är bra, vårdutbildningar till exempel.

Men nu har jag missat chansen att ansöka till HP provet till våren. Vill så gärna plugga till hösten, men har dålig betyg från gymnasiet. snitt betyg på 13 något, dvs nästan G på alla ämnen.
Försök leta något skitjobb under tiden, jobba ca 6 - 8 månader och sluta jobbet om du kommer in på någon högskola. Men lyd mitt råd och gå inte Yrkeshögskola, det är värdelöst verkligen.....den enda fördelen jag kan se med YH är att du får praktik, men bara för att man praktiserar så betyder det inte att man är garanterad jobb.

Väldigt många människor verkar överskatta praktik enormt mycket och på fullaste allvar tro att om man praktiserar så får man jobb, men asså nej...så är det inte......praktik är skola fast på en arbetsplats, det kallas praktik för att det är "praktiskt", det sagt så är det ju självklart att praktik ökar ens chanser att få jobb då man får erfarenhet....men man är absolut inte garanterad något, de flesta som erbjuder praktik utnyttjar dig bara till sin fördel just för att du är gratis arbetskraft, du kostar inte något. Alla arbetsgivare gör det...

Annars lycka till!
Senast redigerad av jonteboj 2019-03-04 kl. 01:14.
Citera
2019-03-04, 12:50
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Hej

Tack!
Kan tillägga att jag gick en IT-säkerhets linje på Newtons Yrkeshögskola och fyfan vad sämst den var, jag hoppade av den efter 3 månader ca.

Det var rena rama lekstugan, ingenting var seriöst. Dålig säkerhet på skolan med då det var någon som fick sin lunchlåda stulen osv haha och personalen hade dålig koll på det mesta. Låt dig inte luras av alla positiva recensioner som yrkeshögskolor får.
Citera
2019-03-04, 13:01
Medlem
Citat:
Nej

Högskola > Yrkeshögskola

Jag har å andra sidan annan erfarenhet. Idiotrekryterare som tyckte att det var bättre med YHutbildning än civilingenjörsutbildning för YHutbildningen var mer "nischad".
Citera
2019-03-14, 18:19
Medlem
pulverhonungs avatar
Java/C# .NET YH utbildning

Hejsan!

Någon som gått den tvååriga YH utbildningen som erbjuds, i stort sett vilken som helst inom programmering?
Har främst kollat in den här då av vad jag läst så ska C# vara oerhört populärt framförallt i Sverige och ett bra grundspråk för att sedan kunna expandera sin kunskap till andra språk. http://teknikhogskolan.se/utbildningar/net-utvecklare/

Kan någon komma med lite input om hur det gick för er och hur utbildningen var så vore det uppskattat, t.ex om det var jättesvårt utan någon programmeringsvana och om ni landade något jobb under utbildningen eller kort därefter.

Har länge varit intresserad av IT och har använt datorer sedan barnsben, att jag inte kommer på förrens nu att en karriär inom IT är otroligt attraktivt med flera olika karriärsmöjligheter och ett högt lönetak kan man ju gräma sig över men jag har iallafall satt igång med att studera C# via https://www.udemy.com/csharp-tutorial-for-beginners/ inte särskilt djupgående utan det är en förklaring av begreppen följt utav kodning varav jag lyssnar, bokmarkerar och kopierar koden, mao väldigt mycket information att ta in men det är väl väntat för en nybörjare, finns det mer lämpade förslag för en nybörjare? Tänker att om jag ändå ska gå en C# .NET utbildning så känns det rätt lämpligt att själv börja med C# på egen hand.
Har även sökt in till programmering 1 och matte 2 för att bli behörig till att söka in och påvägen ta reda på om detta kan vara något man bör gå in helhjärtat för.

Alla erfarenheter och tips om programmering, vilken utbildning som är mest lämplig osv är välkommet, tack!
Citera
2019-03-14, 18:30
Medlem
Hjälp med val av utbildning (YH utbildning inom programmering)

Hej, har lite frågor gällande dessa två utbildningar.

https://www.yhutbildningar.se/skola/yrgo/game-programmer-614849
https://www.yhutbildningar.se/skola/yrgo/java-enterprise-utvecklare-425089

Hur tror ni arbetsmarknaden ser ut efter utbildningen? Skulle gärna vilja läsa spelprogrammering men det ser ut som att det inte finns lika mycket jobb inom det om man söker på t.ex LinkedIn osv.

Hur ser det generellt ut för spelprogrammerare i Sverige? Är det värt att satsa på spelprogrammeringsutbildning eller istället kanske lära sig om spelprogrammering på egen hand för att senare i livet kanske påbörja en sådan anställning?

Var från början inställd på att gå en treårig kandidatutbildning inom datateknik/datavetenskap, men allt eftersom så började jag snegla på YH-utbildningar som verkade rätt attraktiva för mig. Är dom värda att läsa eller tycker ni det vore bättre att läsa på universitet? Med tanke på löneutveckling osv. Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in