Citat:
Ursprungligen postat av
SvaneGund
Det är lätt att ringa och säga att man har en fysisk sjukdom som förkylning eller feber eller vab, men hur lyder reglerna gällande psykisk sjukdom? Jag är helt utmattad av arbetet och jobbar hellre med feber än när jag mår dåligt psykiskt.
Bara folk som verkligen har haft en svår depression eller stark social ångest förstår min frågeställning. Är psykisk sjukdom samma som fysisk sjukdom eller hur lyder lagen? Kan jag vara hemma dom dagar jag bara vill ta livet av mig (utan att få sparken) eller hur fan lyder lagen?
Jag prioriterar mitt välmående framför jobbet men jag antar att chefer inte bryr sig om det, dom vill bara ha arbetskraft.
Så kan jag få sparken pga min depression?
Nej, du kan inte få sparken pga sjukdom fören arbetsgivaren tagit sitt rehabiliteringsansvar.
Jag själv dundrade rakt in i väggen o den kom hårt på arbetstid.
Jobba? Jag var i flera månader så handlingsförlamad att inte ens jobb som påspackare på Lidl hade funkat. Hjärnan bara lade av så fort man försökte tänka på minsta problemlösning.
Lägg till noll minne som ska kombineras med att ha tider hos läkaren så har du hittat mixen
Jag följer en person på FB som lider av kronisk depression till skillnad mot min som gick att arbeta sig ur. Han jobbade två år på en matbutik. Sedan kom hans smäll o i dag 20-25 år senare så har han fått problem med Försäkringskassan.
De har dragit in ersättningen o när hans ombud hävdar att de inte rehabiliterat så hänvisar de till hans arbetsgivare som inte haft någon rättighet att säga upp honom.