2019-03-14, 01:47
Medlem
SvaneGunds avatar
Det är lätt att ringa och säga att man har en fysisk sjukdom som förkylning eller feber eller vab, men hur lyder reglerna gällande psykisk sjukdom? Jag är helt utmattad av arbetet och jobbar hellre med feber än när jag mår dåligt psykiskt.

Bara folk som verkligen har haft en svår depression eller stark social ångest förstår min frågeställning. Är psykisk sjukdom samma som fysisk sjukdom eller hur lyder lagen? Kan jag vara hemma dom dagar jag bara vill ta livet av mig (utan att få sparken) eller hur fan lyder lagen?

Jag prioriterar mitt välmående framför jobbet men jag antar att chefer inte bryr sig om det, dom vill bara ha arbetskraft.

Så kan jag få sparken pga min depression?
Citera
2019-03-14, 01:49
Medlem
dovAkins avatar
Gå till en läkare och få diagnosen så har du rätt till sjukskrivning. Jag har haft mycket problem med psykisk ohälsa och de frågade om jag ville bli sjukskriven men var hellre på jobbet då det kändes bättre
Citera
2019-03-14, 01:56
Medlem
SophieNeveus avatar
Som arbetsgivare, kan jag säga att jag föredrar om arbetstagaren är ärlig om varför den är borta från arbetet, oavsett anledning.
Sedan beror det ju givetvis på i vilken utstreckning man sjukanmäler sig, om det gäller flera gånger i månaden skulle jag nog gärna vilja ha någon form av läkarintyg. Även försöka hjälpa den anställda tillbaka på banan.
Men det anställda också måste vara medvetna om är att det kostar oss mycket pengar när folk är borta från jobbet mycket, i längden kan det säkert leda till en uppsägning (dock inte om man har läkarintyg).
Det är ju vanligt att man låter människor gå hemma ett par dagar efter att te.x en nära anhörig gått bort.
Men allt handlar om hur ofta man sjukskriver sig för att man är deppig. I slutändan vill man ju givetvis tjäna pengar på samtliga anställda.
Citera
2019-03-14, 02:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Det handlar om just sjukdom. Du kan tänka att fan detta är för jobbigt jag vill ta livet av mig. Men sedan under sund inställning gör ju du detta inte. En sjuk person kan dock göra det och där kommer det in att kunna bli sjukskriven.
Citera
2019-03-14, 02:19
Medlem
SvaneGunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Gå till en läkare och få diagnosen så har du rätt till sjukskrivning. Jag har haft mycket problem med psykisk ohälsa och de frågade om jag ville bli sjukskriven men var hellre på jobbet då det kändes bättre

Har pratat med läkare och psykologer hela livet och gått mycket i terapi. Hade ett uppehåll för typ ett halvår sen då jag mådde bättre i några månader men nu har jag kontaktat psykolog igen och vi ska träffas i morgon.

Men alla på jobbet är översociala och kollar snett på mig så fort jag inte skrattar eller bidrar till konversationen. Det får självkänslan att dala ännu mer och jag orkar inte ens försöka längre. Kollegorna har till och med slutat prata med mig. Känner stark ångest och ensamhet.. låter kanske konstigt men jag känner såhär dagligen.

Men frågan är ju om jag kan få sparken för att jag är sjukskriven ofta pga min psykiska ohälsa? Folk som aldrig varit såhär deprimerade eller känt denna brutala ångesten förstår ju vad jag menar men vad säger lagen?

Är jag helt körd?
Citera
2019-03-14, 02:27
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Har pratat med läkare och psykologer hela livet och gått mycket i terapi. Hade ett uppehåll för typ ett halvår sen då jag mådde bättre i några månader men nu har jag kontaktat psykolog igen och vi ska träffas i morgon.

Men alla på jobbet är översociala och kollar snett på mig så fort jag inte skrattar eller bidrar till konversationen. Det får självkänslan att dala ännu mer och jag orkar inte ens försöka längre. Kollegorna har till och med slutat prata med mig. Känner stark ångest och ensamhet.. låter kanske konstigt men jag känner såhär dagligen.

Men frågan är ju om jag kan få sparken för att jag är sjukskriven ofta pga min psykiska ohälsa? Folk som aldrig varit såhär deprimerade eller känt denna brutala ångesten förstår ju vad jag menar men vad säger lagen?

Är jag helt körd?
Om det händer ofta och frekvent kan du bli av med tjänsten om du inte kan visa upp ett läkarintyg. Samma sak gäller vid förkylning/annan sjukdom om man inte kan visa upp läkarintyg.
Sjukanmäler man sig för huvudvärk tre gånger i veckan varje vecka, kommer det med allra största sannolikhet att leda till en uppsägning.
Vad är det du jobbar med som är så påfrestande för dig psykiskt? Om du ändå inte känner för att prata, varför stör du dig då på att arbetskamraterna inte pratar med dig? Troligtvis sänder du ju signaler som får folk att hålla sig på avstånd.
Citera
2019-03-14, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Om det händer ofta och frekvent kan du bli av med tjänsten om du inte kan visa upp ett läkarintyg. Samma sak gäller vid förkylning/annan sjukdom om man inte kan visa upp läkarintyg.
Sjukanmäler man sig för huvudvärk tre gånger i veckan varje vecka, kommer det med allra största sannolikhet att leda till en uppsägning.
Vad är det du jobbar med som är så påfrestande för dig psykiskt? Om du ändå inte känner för att prata, varför stör du dig då på att arbetskamraterna inte pratar med dig? Troligtvis sänder du ju signaler som får folk att hålla sig på avstånd.
Ofta egensjukskrivningar renderar nog oftast i att arbetsgivaren begär läkarintyg från första dagen.
Notera att ag inte kan kräva intyg där orsaken till sjukskrivningen framgår, enbart att arbetsoförmåga föreligger räcker om man inte vill att det skall visas.
Citera
2019-03-14, 06:08
Medlem
Citat:

Är jag helt körd?

Finns det inte folk (oftast medelålders kvinnor) som sjukskriver i flera månader på sina respektive arbetsplatser? Å andra sidan funkar detta nog bättre via något myndighetsjobb än en tjänst på ett privat företag. Jag kan faktiskt förstå om ett privat företag så småningom helt enkelt tvingas sparka den sjuka för att ge platsen till någon annan.

Tuff situation där! Att vara psykisk dålig är nog värre än fysisk där man fortfarande kan ha andlig energi. För din del är den väl helt slut nästan och detta funkar ju bara inte. Men testa? Fixa läkartyg och var hemma ett par veckor.
Citera
2019-03-14, 11:31
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ofta egensjukskrivningar renderar nog oftast i att arbetsgivaren begär läkarintyg från första dagen.
Notera att ag inte kan kräva intyg där orsaken till sjukskrivningen framgår, enbart att arbetsoförmåga föreligger räcker om man inte vill att det skall visas.
Arbetar själv för ett privat företag och vi försöker aldrig att göra oss av med någon bara för att de mår dåligt, det kan alla göra i perioder.
Men i längden kan det i vissa fall vara bättre för arbetsgivaren om man sjukskriver arbetstagaren under en längre period än flera gånger i korta perioder. Då får man chans att hitta en tillfällig ersättare och kan hålla uppe en kontinutet i arbetet.
Den enda gången jag har valt att "sparka" någon för att den sjukskriver sig var, att jag valde att inte förlänga en provanställning på en kvinna som på rutin alltid sjukskrev sig mån-tis eller tors-fre, vi anade att det berodde på att hon ville ha långhelg, vid något tillfälle fick jag till och med höra av andra anställda att de hört att hon planerat en kortare resa eller liknande utan att ha ansökt om semester utan enbart valt att sjukskriva sig själv.
Citera
2019-03-14, 11:57
Medlem
Med tanke på Sveriges relion är arbeta får du verkligen stå på dig annars viftar dom med handen bara
Citera
2019-03-14, 17:39
Medlem
Min fru lider av psykisk ohälsa varpå hennes läkare sa till henne att prata med sin arbetsgivare samt att det är bättre att stanna hemma en dag när hon känner sig risig än att pressa sig för att sedan få en långvarigare sjukskrivning (en vecka).

Nu har hon ett arbete där hon täcks upp en dag enkelt dock.
Citera
2019-03-14, 17:48
Medlem
Citat:
Det är lätt att ringa och säga att man har en fysisk sjukdom som förkylning eller feber eller vab, men hur lyder reglerna gällande psykisk sjukdom? Jag är helt utmattad av arbetet och jobbar hellre med feber än när jag mår dåligt psykiskt.

Bara folk som verkligen har haft en svår depression eller stark social ångest förstår min frågeställning. Är psykisk sjukdom samma som fysisk sjukdom eller hur lyder lagen? Kan jag vara hemma dom dagar jag bara vill ta livet av mig (utan att få sparken) eller hur fan lyder lagen?

Jag prioriterar mitt välmående framför jobbet men jag antar att chefer inte bryr sig om det, dom vill bara ha arbetskraft.

Så kan jag få sparken pga min depression?
Nej, du kan inte få sparken pga sjukdom fören arbetsgivaren tagit sitt rehabiliteringsansvar.
Jag själv dundrade rakt in i väggen o den kom hårt på arbetstid.
Jobba? Jag var i flera månader så handlingsförlamad att inte ens jobb som påspackare på Lidl hade funkat. Hjärnan bara lade av så fort man försökte tänka på minsta problemlösning.
Lägg till noll minne som ska kombineras med att ha tider hos läkaren så har du hittat mixen

Jag följer en person på FB som lider av kronisk depression till skillnad mot min som gick att arbeta sig ur. Han jobbade två år på en matbutik. Sedan kom hans smäll o i dag 20-25 år senare så har han fått problem med Försäkringskassan.
De har dragit in ersättningen o när hans ombud hävdar att de inte rehabiliterat så hänvisar de till hans arbetsgivare som inte haft någon rättighet att säga upp honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in